Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Däremot lär den jobba skiten ur sig för att kyla världen, istället för ett rum

hehe jo, men vad gör man inte för några grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Skratta inte nu men jag har verkligen testat alla möjliga lösningar nu och det här var det bästa 😂

1: Testat med ett rör ut. Jävla undertryck i lägenheten och skiten låter för mycket.

2: Testat med två rör ( Lite 3D print och ett extra rör)
Fortfarande massa undertryck men inte lika mycket. Ännu ett fult rör som måste ut genom fönstret och fick inte så mycket bättre effekt....

3: Ställde ac:en utanför I balkongen. 3D printade en låda för fronten sen kopplade ett rör som sen går in i lägenheten. Nu får jag ett övertryck i lägenheten. Men det tvingar den gamla luften ut. Bästa resultat hittills 😍 18 grader i lägenheten. Innan hade jag 17 grader från luftutaget från ac:en. Men nu får jag 7-12 grader. Jag får lägre grader på grund att det blir en jävla kondens och värmen försvinner lättare från radiatorn på grund av kondensen. (Tror jag) det är ungefär 40% luftfuktighet i lägenheten och 18-20 grader nör det är 29 grader ute.

https://youtu.be/N-h7gi1151w

Haha, suveränt ju! 😁😄👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdonotknow:

Du har den ute. Då undrar jag vad tempen är ute och på Baksidans och fläkten uppe och detta insug. För just nu suger du in temp direkt på kylar delen i AC som dör direkt i Effekt.

Uppfinnarna har tänk på en AC att stå inne i ett rum. Där övre fläkten tar in kall och ut kallare. Sen håller den på så. Det blir kallare och kallare. I ett rum då. Men du har den ute.

Vill inte vara den som är den, men det är snudd på omöjligt att förstå dina inlägg om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Usch, varm och extremt äcklig värme idag. Kom hem i 29c och gick knappt andas. 1h så är de nere på 22c och luften och man kan andas igen.

Fucking ovärderlig sak portabel AC alltså.
Enda jobbiga är att sova med den då den står typ 2.5m från ens huvud

Kör den mest i vardagsrummet dock och har den på så kommer lite lite kyla till sovrummet, brukar gå ner på 24c iaf där.
Men dagar som denna måste man nog ha ACn i sovrummet på natten, hemsk äckligt varm luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vill inte vara den som är den, men det är snudd på omöjligt att förstå dina inlägg om jag ska vara ärlig.

Samma om många stockholmare inte fattar skånska. Norrlänningar fattar inte danska men vi skåningar gör. Kan du inte fråga något om AC som denna tråd handlar om. För nu blev det något helt annat som hör hemma i en Blogg.
Jag visste inte att bara visa som är bra på skriva är välkommen här. Annars kommer trollen fram.
Sen att inte man fattar vad jag skriver är ju tecken på att ni inte är IN.....

Men jag vet . Det sista var ett kort fattat enkelt skrivit. Men man ser vad jag vill. Jag ställer en fråga om hur varmt han har . Sen då baksidan på AC. Sen då insuget på AC som då är på övre delen på AC. Som är ett insug. Som då går direkt på den kalla delen. Som då är inte bra alls om man har då satt den ute där det kanske är 30-35 garder.
Jag rättar mig själv. För just nu suger du in varme direkt på kylar delen i AC som under drift ska vara kall. Som förstör effekten helt. Ärligt talat om du inte förstår och till er andra som inte förstår. Bara precis ignorera mitt inlägg och läs vidare. Lägg inte så mycket tid på det. Sen de andra inläggen är mer noggranna skrivna. Jag och några kompisar som du pratar om just detta. Vi bara säger omg. Har de inga liv. Vi tycker inte att det jag skriver är på något sätt Fel. Jag skriver på skånska och är en vanlig nolla som alla andra. Så nu har jag skrivit om saker som inte hör hemma är på tråden.
Nä nu får du börja tänka lite. Ser ni inte vad jag menar så är det illa. Här finns många personer som har inlärnings problem . Svårt för stava. Sen då svårt för skriva. Sen då mycket mer. De är välkommen på detta forum. Men inte enligt dig. Jag kolla en annan person som med har klagat. Det visa sig att han gör det på många andra personer i detta forum. Om jag kollar igenom dina med så kan jag nog säga att jag hittar hos dig med. Men kollar man på andra ser man aldrig något. Behöver jag förklara Varför.

Permalänk
Medlem

Vilken funktion har dräneringshålen på en AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Samma om många stockholmare inte fattar skånska. Norrlänningar fattar inte danska men vi skåningar gör. Kan du inte fråga något om AC som denna tråd handlar om. För nu blev det något helt annat som hör hemma i en Blogg.
Jag visste inte att bara visa som är bra på skriva är välkommen här. Annars kommer trollen fram.
Sen att inte man fattar vad jag skriver är ju tecken på att ni inte är IN.....

Men jag vet . Det sista var ett kort fattat enkelt skrivit. Men man ser vad jag vill. Jag ställer en fråga om hur varmt han har . Sen då baksidan på AC. Sen då insuget på AC som då är på övre delen på AC. Som är ett insug. Som då går direkt på den kalla delen. Som då är inte bra alls om man har då satt den ute där det kanske är 30-35 garder.
Jag rättar mig själv. För just nu suger du in varme direkt på kylar delen i AC som under drift ska vara kall. Som förstör effekten helt. Ärligt talat om du inte förstår och till er andra som inte förstår. Bara precis ignorera mitt inlägg och läs vidare. Lägg inte så mycket tid på det. Sen de andra inläggen är mer noggranna skrivna. Jag och några kompisar som du pratar om just detta. Vi bara säger omg. Har de inga liv. Vi tycker inte att det jag skriver är på något sätt Fel. Jag skriver på skånska och är en vanlig nolla som alla andra. Så nu har jag skrivit om saker som inte hör hemma är på tråden.
Nä nu får du börja tänka lite. Ser ni inte vad jag menar så är det illa. Här finns många personer som har inlärnings problem . Svårt för stava. Sen då svårt för skriva. Sen då mycket mer. De är välkommen på detta forum. Men inte enligt dig. Jag kolla en annan person som med har klagat. Det visa sig att han gör det på många andra personer i detta forum. Om jag kollar igenom dina med så kan jag nog säga att jag hittar hos dig med. Men kollar man på andra ser man aldrig något. Behöver jag förklara Varför.

Du är absolut välkommen här! Inga problem alls med att du skriver, eller vad du skriver. Det enda är att som du skriver är det ibland lite svårt att förstå allt av vad du menar, därför kan det komma kompletterande frågor ibland. Kämpa på, det märks att du inte försöker skapa problem. Ju mer man skriver och interagerar brukar förståelsen öka med tiden. På sweclockers finns det (oftast) bara kärlek (och gnäll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

<Uppladdad bildlänk>

Det petterk skrivit flera gånger i tråden är att uppsamlingskärlet för avfuktat vatten används på flera sätt

1. Som uppsamling för avfuktat vatten (såklart). Får detta pågå okontrollerat kan för mycket vatten ansamlas och läckage uppstå, därför finns 2 och 3 nedan.
2. Som reservoar för pumpen som sprider vatten på den varma radiatorn för utblåsluften, det vill säga vattnet förångas och åker ut genom luftslangen. Detta fungerar bara om behållaren inte är tom (annars finns det inget vatten för pumpen att pumpa)
3. Som utlopp för slang och extern dunk/hink där vatten kan samlas. Användande av denna funktion tömmer oftast behållaren helt, vilket totalt stänger av funktion 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Usch, varm och extremt äcklig värme idag. Kom hem i 29c och gick knappt andas. 1h så är de nere på 22c och luften och man kan andas igen.

Fucking ovärderlig sak portabel AC alltså.
Enda jobbiga är att sova med den då den står typ 2.5m från ens huvud

Kör den mest i vardagsrummet dock och har den på så kommer lite lite kyla till sovrummet, brukar gå ner på 24c iaf där.
Men dagar som denna måste man nog ha ACn i sovrummet på natten, hemsk äckligt varm luft.

Jag har en i vardagsrummet och har sedan 1-2 fläktar som blåser rakt in i sovrummet, får in svalare luft (lite segare då), men nästan inget ljud i sovrummet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdonotknow:

Jag visste inte att bara visa som är bra på skriva är välkommen här.

Det var inte i närheten av det jag sa

Jag påpekade endast att om du förväntar dig svar på dina inlägg så kanske du behöver formulera om dem lite. Det är svårt att avgöra om något är en fråga eller ett påstående ibland.

Det har ingenting med en blogg att göra heller, och det spelar ingen roll vad tråden handlar om. Det var bara en kort, vänlig inflikning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har en i vardagsrummet och har sedan 1-2 fläktar som blåser rakt in i sovrummet, får in svalare luft (lite segare då), men nästan inget ljud i sovrummet.

Funderat på det också faktiskt.
Typ något sådant här, vet inte om det hjälper dock. Har bara 1 golvfläkt så vet inte om man ska ställa den
ACs kalla luft räcker inte ut till hallen typ, man känner inte direkt det där.

Permalänk
Medlem

@zrra: Alla sätt som fungerar är ju säkert bra på sitt sätt En stor fördel med din lösningar är att på kvällen/natten när det blir svalare ute så kan du ställa om den till fläktläge.

Permalänk
Medlem

Vad är lösningen för små rektangulära fönster (tänk vindsfönster och liknande). Alla dessa kits som säljs tycks vara anpassade för typ 40cm eller mer på höjden. Får man ta och klippa till lite själv med valfritt isolerande material eller finns det nån som säljer färdiga kit som skulle passa ett litet rektangulärt fönster ca 85 cm (bredden) x 25 cm (höjden) som öppnas från sidan måntro? Tycks ej finnas nån så korta färdiga delar som skulle passa 25 cm.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Däremot lär den jobba skiten ur sig för att kyla världen, istället för ett rum

Fast det här är väl egentligen bara en "omvänd två-slangslösning" ?

Maskinens kompressor kyls av uteluften som sedan kyler den kalla luften, som sedan dras rätt in i lägenheten med "rätt" övertryck. Eller tänker jag helt fel?

För överdelen som cirkulerar luften blir ju kall, pga av lådan/3D-printade grejen?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Fast det här är väl egentligen bara en "omvänd två-slangslösning" ?

Maskinens kompressor kyls av uteluften som sedan kyler den kalla luften, som sedan dras rätt in i lägenheten med "rätt" övertryck. Eller tänker jag helt fel?

För överdelen som cirkulerar luften blir ju kall, pga av lådan/3D-printade grejen?

Maskinen kan bara flytta X kubik luft precis som utblåset bara kan flytta Y kubik luft. Den kan bli lite förvirrad för att tempen vid insuget till evaporatorn (kalla delen) inte sjunker som om den står inne. D.v.s. kompressorn kommer jobba hårdare men luften den klarar att blåsa in som blandas med inneluften är ju fortfarande kall. Har man ställt den ute så tror jag nästan man räknar med att den inte klarar sig lika bra som när den står inne när det gäller slitage eller påverkan från väder, så tar man det i beaktande vilket man bör vid alla typer av "moddar" så är det nog helt okej för den slit och släng-maskin det ändå är.

Evaporativ kylning för hela hus går på liknande koncept att de tar uteluft och kyler ner som de blåser in i hemmet. Så länge det inte märks något på ventilationen hos grannar är det bara att gratulera att postaren hittat en lösning som de är nöjd med.

Men kvälls och nattetid kan det nog vara en god ide att slå om den till fläktläge om tempen höjs (för mycket) av att slå av den, sparar el jämfört mot kompressordrift givetvis och att blåsa in 18-gradig luft i ett rum som annars skulle vara typ 27 grader gör skillnad.

Han har inte gjort överdelen till en tvåslangslösning, men det hade givetvis också varit möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Funderat på det också faktiskt.
Typ något sådant här, vet inte om det hjälper dock. Har bara 1 golvfläkt så vet inte om man ska ställa den
ACs kalla luft räcker inte ut till hallen typ, man känner inte direkt det där.

https://i.imgur.com/HKM32rH.png

Så här kör jag

Permalänk
Medlem

Behöver köpa kardborrband till fönster. Sist köpte jag biltema variant och limmet är nästan omöjligt att få bort från trä listen.

Permalänk
Skrivet av Simpa96:

Behöver köpa kardborrband till fönster. Sist köpte jag biltema variant och limmet är nästan omöjligt att få bort från trä listen.

Vad har du provat med? Jag brukar köra T-röd eller nåt annat lösningsmedel. Biltema har även limborttagning.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial...

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Då jag hade ac förra sommaren i andra lägenheten så om jag minns rätt, så körde jag med nåt fönsterkit från Trotec. Minns att det drog med sig en liten bit av färgen då jag tog bort det, typ 1*1cm eller nåt. Hade då innan provat och lossat på det för att se om det satt hårt eller hur man ska säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hade först trotec fönster kit men kardborrebandet lostna på vissa ställen så fick komplettera med biltema och det limmet är bedrövligt. Prövade med Bensin Kemiskt Rent och det gick till viss del men saknade tålamod att återställa helt, klistret fastna på händerna och sen har du lim på kläderna och vattenkranen, tvålpumpen. Det va i min gamla bostadsrätt, nu i hyresrätt blir det att vara försiktig. Har beställt ett fönsterkit från amazon i hopp att det följer med bra uppfästning även fast jag har mitt gamla tyg kvar.

Permalänk
Medlem

Äntligen skaffat en AC till lägenheten (Lyfco) men har problem direkt att utblåsröret hoppar ut ur maskinen hela tiden. Riktig tramsig lösning med att få in den. Nån som har en bättre lösning eller kan ge tips på nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Äntligen skaffat en AC till lägenheten (Lyfco) men har problem direkt att utblåsröret hoppar ut ur maskinen hela tiden. Riktig tramsig lösning med att få in den. Nån som har en bättre lösning eller kan ge tips på nåt?

Är det klipps, dvs hål i änden av slangen som du ska vrida på? I värsta fall går det ju bara att dra ett varv med tejp runt. Kan ju bli aningen fult i värsta fall om det är tejp som lämnar kvar "spår efter sig".

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är det klipps, dvs hål i änden av slangen som du ska vrida på? I värsta fall går det ju bara att dra ett varv med tejp runt. Kan ju bli aningen fult i värsta fall om det är tejp som lämnar kvar "spår efter sig".

Det finns inga hål. Man fäster bara en kontakt för utblåsrör (hårdplast) i röret. Problemet är att själva röret hoppar ur kontakten. Finns ingen låsmekanik i den. Funderar på att borra små hål och knyta ihop bägge. Hur har ni andra löst det? Kan ju knappast vara mitt problem bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Det finns inga hål. Man fäster bara en kontakt för utblåsrör (hårdplast) i röret. Problemet är att själva röret hoppar ur kontakten. Finns ingen låsmekanik i den. Funderar på att borra små hål och knyta ihop bägge. Hur har ni andra löst det? Kan ju knappast vara mitt problem bara.

Jag löste mitt med silvertejp, inte direkt vackert men vad fan för det 😂?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Det finns inga hål. Man fäster bara en kontakt för utblåsrör (hårdplast) i röret. Problemet är att själva röret hoppar ur kontakten. Finns ingen låsmekanik i den. Funderar på att borra små hål och knyta ihop bägge. Hur har ni andra löst det? Kan ju knappast vara mitt problem bara.

Den med 7000 BTU? Har inga problem alls med att den lossnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Den med 7000 BTU? Har inga problem alls med att den lossnar

9000 BTU. Mitt lossnar hela tiden. I brist på annat tejpade jag upp den med packtejp. Får se om det håller. Lär annars behövs införskaffa silvertejp. Otroligt med sån flummig design på grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

9000 BTU. Mitt lossnar hela tiden. I brist på annat tejpade jag upp den med packtejp. Får se om det håller. Lär annars behövs införskaffa silvertejp. Otroligt med sån flummig design på grejen.

Är den designad med en fyrkantig hårdplast på änden som försluts mot ACn? Min skjuter man in från sidan om så att den hakas fast men det finns inget lås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Är den designad med en fyrkantig hårdplast på änden som försluts mot ACn? Min skjuter man in från sidan om så att den hakas fast men det finns inget lås.

Jodå, det är inget problem. Det är själva röret som hoppar ur änden. Röret skakar lite så det hoppar ur tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Jodå, det är inget problem. Det är själva röret som hoppar ur änden. Röret skakar lite så det hoppar ur tillslut.

Inte haft det problemet alls på min electrolux. Samma design på alla dessa typ, man skruvar fast röret i plastdelarna. Men med lite kraft kan man ju dra loss det enkelt.

Men i mitt fall iaf har det aldrig ramlat ur, jag såg till o skruva på det så mycket man kunde typ.
Det var rätt löst först innan jag lyckades skruva fast det hårdare, nu sitter det bra. Jag lossar hela slangen ifrån ACn och flyttar den då och då mellan rummen (när jag flyttar ACn) och har ändå aldrig ramlat loss.
Varken änden som man sätter på AC eller andra änden med tunna munstycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inte haft det problemet alls på min electrolux. Samma design på alla dessa typ, man skruvar fast röret i plastdelarna. Men med lite kraft kan man ju dra loss det enkelt.

Men i mitt fall iaf har det aldrig ramlat ur, jag såg till o skruva på det så mycket man kunde typ.
Det var rätt löst först innan jag lyckades skruva fast det hårdare, nu sitter det bra. Jag lossar hela slangen ifrån ACn och flyttar den då och då mellan rummen (när jag flyttar ACn) och har ändå aldrig ramlat loss.
Varken änden som man sätter på AC eller andra änden med tunna munstycket.

Då är det nog en annan design på din AC. Jag kan inte direkt skruva fast nåt. Kontakten snurras runt röret ett par varv typ men kan enkelt dras ut. Nån billig design helt enkelt. Synd för maskinen i sig verkar bra.