Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk

Då jag missade Lidls maskin så kollade jag lite och hittade en maskin på Netonnet (Andersson Arc 1.5). Har kört den några timmar och tempen är nu sköna 24 grader istället för 30 grader. Ska bli intressant att se vad den kan göra en hel dag, samt givetvis hur min sömn blir inatt och imorgon.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Och nu plösligt behöver man ingen portabel AC längre. Svensk kylslagen sommar som kommer pågå ända till hösten då kylan slår till på allvar i detta kylslagna norden. Nu sparade man pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och nu plösligt behöver man ingen portabel AC längre. Svensk kylslagen sommar som kommer pågå ända till hösten då kylan slår till på allvar i detta kylslagna norden. Nu sparade man pengar.

Visst är det fantastiskt. Och som grädde på moset behöver du inte besvära dig med den här tråden heller i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och nu plösligt behöver man ingen portabel AC längre. Svensk kylslagen sommar som kommer pågå ända till hösten då kylan slår till på allvar i detta kylslagna norden. Nu sparade man pengar.

Jaså? Konstigt då jag startade min AC nu kl 08 imorse, för det var 26c i vardagsrummet trots fönstret var öppet inatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jaså? Konstigt då jag startade min AC nu kl 08 imorse, för det var 26c i vardagsrummet trots fönstret var öppet inatt.

Tycker det lugna ner sig lite ute igår, men var fortfarande varmt inne. Har 28,5°C nu. Har gått att få ner till 25-26 med öppet på natten. Komfortkyla är det väl bara på vintern den inte behövs.

Permalänk
Medlem

Länkade denna i en annan tråd, den är tystare än Nedis, har HEPA filter och 12000BTU.
https://www.whirlpool.se/produkter-1/luftkonditionerare-3/whirlpool-luftkonditionering-pacw212co/859991570590/
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5118234
Kanske kan vara intressant för en del att den har HEPA filter!

Permalänk
Avstängd

Något svalare idag än hela veckan..
Nästan så jag börjar fundera på var mina skinntofflor är någonstans
Har "bara" 22.5 grader i datorrummet, ingen AC eller fläkt har behövts på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Något svalare idag än hela veckan..
Nästan så jag börjar fundera på var mina skinntofflor är någonstans
Har "bara" 22.5 grader i datorrummet, ingen AC eller fläkt har behövts på idag.

25.2 utan AC och utan att spela men ja, ca 3c svalare utan en värmande dator.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Något svalare idag än hela veckan..
Nästan så jag börjar fundera på var mina skinntofflor är någonstans
Har "bara" 22.5 grader i datorrummet, ingen AC eller fläkt har behövts på idag.

Tempen går inte under 25c här om jag inte kör AC. Och klättrar enkelt upp till 27-28 utan när det är 21-24c och sol.
Hade ACn igång som vanligt igår, och den är igång idag igen, var 26c och kvav värme imorse kl 07 trots öppna fönster.

Så nej, skinntofflorna och långbyxor lär det inte bli fören sent augusti som vanligt.

Permalänk
Medlem

Ja jag lär behöva AC september ut ifall jag vill ligga under 26 grader. Nu kommer jag lätt till 30 bara av solen.

Permalänk
Medlem

Skönt med betydligt svalare luft denna vecka, får gärna regna hela veckan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skönt med betydligt svalare luft denna vecka, får gärna regna hela veckan

Denna veckan Från fredag börjar min semester och då vill jag ju kunna ta mig ut på dagtid med metallhingsten.
Nä men det får gärna regna ibland och vara 20-25 resten

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Tempen går inte under 25c här om jag inte kör AC. Och klättrar enkelt upp till 27-28 utan när det är 21-24c och sol.
Hade ACn igång som vanligt igår, och den är igång idag igen, var 26c och kvav värme imorse kl 07 trots öppna fönster.

Så nej, skinntofflorna och långbyxor lär det inte bli fören sent augusti som vanligt.

Har nu 21.1 grader i datorrummet och 61% luftfuktighet och det blåser lite lätt in genom fönstret. ganska lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Denna veckan Från fredag börjar min semester och då vill jag ju kunna ta mig ut på dagtid med metallhingsten.
Nä men det får gärna regna ibland och vara 20-25 resten

Jag gillar kyligt väder så detta gör mig nada 🤣

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Har nu 21.1 grader i datorrummet och 61% luftfuktighet och det blåser lite lätt in genom fönstret. ganska lagom.

Ja det beror ju såklart mycket på vart man bor, hur ens lägenhet är byggt, om man har genomgående, hur solen ligger på osv.

Jag har sol från den stiger upp till typ 18.00 varje dag, huset är i extremt tjock betong (sjukt bra ljudisolering, men när det värms upp är det som en kamin). Och ingen genomgående lägenhet.

Sen är ju vårat land väldigt avlångt, detta året har det varit lite konstigt dock när norra Sverige haft varmare än här nere i Skåne många dagar
Men normalt är ju Skåne lite varmare än mitten o norra Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Ja det beror ju såklart mycket på vart man bor, hur ens lägenhet är byggt, om man har genomgående, hur solen ligger på osv.

Jag har sol från den stiger upp till typ 18.00 varje dag, huset är i extremt tjock betong (sjukt bra ljudisolering, men när det värms upp är det som en kamin). Och ingen genomgående lägenhet.

Sen är ju vårat land väldigt avlångt, detta året har det varit lite konstigt dock när norra Sverige haft varmare än här nere i Skåne många dagar
Men normalt är ju Skåne lite varmare än mitten o norra Sverige.

När det är soligt från morgon till kväll så ligger solen på från 6-tiden till 19-tiden, med början i sovrummet på morgonen och avslut på vardagsrummet på kvällen. Alltid varit i fel rum när solen ligger på här.

Permalänk
Medlem

Skönt att man köpte en AC precis som vädret vände. Har ej packat upp min och funderar helt ärligt på att bara returnera den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Skönt att man köpte en AC precis som vädret vände. Har ej packat upp min och funderar helt ärligt på att bara returnera den.

Du gör precis som du känner för, frågan är om du orkar tänka samma visa om 1 månad när värmen är tillbaka. Eller nästa år. Osv.
Min AC kommer stå framme till dess att det aldrig inte blir över 20c ute igen denna säsong.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du gör precis som du känner för, frågan är om du orkar tänka samma visa om 1 månad när värmen är tillbaka. Eller nästa år. Osv.
Min AC kommer stå framme till dess att det aldrig går över 20c ute igen.

20? Då får du nog flytta norrut. Så länge det är max 25 inomhus är jag nöjd,

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

20? Då får du nog flytta norrut. Så länge det är max 25 inomhus är jag nöjd,

20 utomhus. Inomhus får det gärna vara 22-24c. Men just nu har jag 27c inne med 18c ute.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skönt med svalare utomhus temperatur, nu 27.5 grader med hörnlägenhet med öppen planlösning i sydväst med 3 fönster och 3 fönster väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Skönt att man köpte en AC precis som vädret vände. Har ej packat upp min och funderar helt ärligt på att bara returnera den.

Har en portabel AC stående nere i förrådet... har fått stå där största delen av tiden jag ägt den.

Hade vi haft längre perioder med värme så kanske det hade varit värt besväret att dra igång den.

Permalänk

Någon som nyttjat ångerrätten(14 dagar) för en AC på webhallen?

Köpte en Nedis 12000BTU och den kyler dåligt från 29 till 27 grader på 1,5 tim(25 kvm). Troligen något fel, har tätat utblåset bra.

Vill pröva något annat men nu undrar jag om någon vet ifall webhallen år krångliga med sådana här returer. Öppet köp 30 dagar står det specifikt att det inte gäller AC men kan de även anse att det inte går under ångerrätten tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Har en portabel AC stående nere i förrådet... har fått stå där största delen av tiden jag ägt den.

Hade vi haft längre perioder med värme så kanske det hade varit värt besväret att dra igång den.

Ja det är ju det man är rädd för.

Skrivet av Aventurado:

Någon som nyttjat ångerrätten(14 dagar) för en AC på webhallen?

Köpte en Nedis 12000BTU och den kyler dåligt från 29 till 27 grader på 1,5 tim(25 kvm). Troligen något fel, har tätat utblåset bra.

Vill pröva något annat men nu undrar jag om någon vet ifall webhallen år krångliga med sådana här returer. Öppet köp 30 dagar står det specifikt att det inte gäller AC men kan de även anse att det inte går under ångerrätten tror ni?

Lycka till. Samma situation kom förra sommaren.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637988-nekad-retur-av...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja det är ju det man är rädd för.

Lycka till. Samma situation kom förra sommaren.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637988-nekad-retur-av...

De svarade ju med att Ångerrätten gäller om köpet är gjort på distans.

Svaret

Klipper in det här

Öppet köp gäller inte på AC och luftrenare. Ångerrätt gäller på AC och luftrenare. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara köpt på distans.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

De svarade ju med att Ångerrätten gäller om köpet är gjort på distans.

Svaret

Klipper in det här

Öppet köp gäller inte på AC och luftrenare. Ångerrätt gäller på AC och luftrenare. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara köpt på distans.

Jättetack EyeNEye, jäkla vad den tråden blev lång. Inte alls imponerad av Webhallen. Tog ju ett jäkla tag för dem att få till öppet köp minns jag. Det var troligen sista gången jag handlade från dem. NoN är ju tex helt makalöst bra på hantering av returer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Någon som nyttjat ångerrätten(14 dagar) för en AC på webhallen?

Köpte en Nedis 12000BTU och den kyler dåligt från 29 till 27 grader på 1,5 tim(25 kvm). Troligen något fel, har tätat utblåset bra.

Vill pröva något annat men nu undrar jag om någon vet ifall webhallen år krångliga med sådana här returer. Öppet köp 30 dagar står det specifikt att det inte gäller AC men kan de även anse att det inte går under ångerrätten tror ni?

Har du provat att köra avfuktning först, max 1 timme och sedan på med kylan?
Är det hög luftfuktighet så får AC kämpa rätt bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Någon som nyttjat ångerrätten(14 dagar) för en AC på webhallen?

Köpte en Nedis 12000BTU och den kyler dåligt från 29 till 27 grader på 1,5 tim(25 kvm). Troligen något fel, har tätat utblåset bra.

Vill pröva något annat men nu undrar jag om någon vet ifall webhallen år krångliga med sådana här returer. Öppet köp 30 dagar står det specifikt att det inte gäller AC men kan de även anse att det inte går under ångerrätten tror ni?

Om det varit varmt i veckor så kan det ta en bra stund att kyla ordentligt. Speciellt om den måste avfukta mycket samtidigt, testa och kör den morgon till kväll några dagar och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Någon som nyttjat ångerrätten(14 dagar) för en AC på webhallen?

Köpte en Nedis 12000BTU och den kyler dåligt från 29 till 27 grader på 1,5 tim(25 kvm). Troligen något fel, har tätat utblåset bra.

det är normalt att man bara klipper 2-3 grader för ett större rum med portabel AC, men det är viktiga grader om man går från 30 grader C och det hela börja bli påfrestande obehagligt varmt till runt 27 grader C som är mer dräglig.

dels måste man pumpa ut värme som är magasinerat i väggarna vilket tar tid - kanske flera dygn och sedan är portabel AC per default inte lika effektiv som en split av 2 anledningar - det ena att COP är lägre för att det är mer effekt på mindre yta och därmed stora temperaturdiffar vilket drar ned COP, det andra är att luften som sugs in för att ersätta luften som går ut igenom slangen kan vara lika varm som den okylda delen av lägenheten och gör att kylverkan kan nära halveras efter som man "fyller på" med varmluft hela tiden med i stort sett 2/3-del av luftmängden som går igenom slangen i jämförelse med det som blåser ut på den kalla utblåset (typiskt 400 m³ i timmen för det som blåser ut i kalla utblåset, ca 300m³/h ut genom slangen för typ 8-9000 BTU-maskin).

Det är därför man ser att folk experimenterar med 2-slangslösning med varierande framgång.

Det är inte att maskinen inte görs sitt jobb - det gör den om kalla utblåsluften är 12- 15 grader C, men förutsättningarna för att göra ett bra jobb är mycket dåliga för en portabel AC... skall man ha 'riktig' kyla så är det en split-anlänggning (L-L värmepump i kylläge) men de allra flesta som häckar i den här tråden har inte den möjligheten att installera pga. att bo i hyreslägenhet/BRF som inte tillåter sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Någon som nyttjat ångerrätten(14 dagar) för en AC på webhallen?

Köpte en Nedis 12000BTU och den kyler dåligt från 29 till 27 grader på 1,5 tim(25 kvm). Troligen något fel, har tätat utblåset bra.

Vill pröva något annat men nu undrar jag om någon vet ifall webhallen år krångliga med sådana här returer. Öppet köp 30 dagar står det specifikt att det inte gäller AC men kan de även anse att det inte går under ångerrätten tror ni?

Jag hade en Electrolux chili förra året. Kostade 500kr att skicka tillbaka den på pall. Det fick jag stå för. Sen så hade det blivit lite hår i den så jag fick 70% av pengarna tillbaka ca och dom skulle inte kunna sälja den igen skrev dom. Tänkte inte på att det kunde samlas mycket hår på den lilla tiden jag testade den.