Apple Watch 7 vs Garmin Venu 2

Permalänk
Medlem

Apple Watch 7 vs Garmin Venu 2

Har beslutsångest inför köp av ny klocka, gav nyss bort min gamla Garmin Vivoactive 3 till min partner. Har varit överlag nöjd, och behöver ha en ersättare.
Får snart hem nya tjänstetelefonen, iPhone 13, som även kommer användas privat.
Vad jag sett är integrationen väldigt bra mellan iPhone och AW, och jag är ingen träningsfreak så programmen som finns på AW7 räcker gott för mig.
Garmin Venu 2 ser dock riktigt snygg ut, och främst batteritiden är ju väldigt bra. Medan batteritiden på AW7 är rent bedrövlig.

Det mesta talar ju för AW7, men just biten med att behöva ladda förmodligen varje dag gnager, jag är rädd att man kommer irritera sig på det.

Hur upplever ni som har Apple Watch det, är det irriterande med ständig laddning? När laddar ni och hur lång tid tar det?

Hade den klarat åtminstone ett par dagar hade valet varit enkelt, kan inte begripa att Apple inte prioriterat batteritid mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Har beslutsångest inför köp av ny klocka, gav nyss bort min gamla Garmin Vivoactive 3 till min partner. Har varit överlag nöjd, och behöver ha en ersättare.
Får snart hem nya tjänstetelefonen, iPhone 13, som även kommer användas privat.
Vad jag sett är integrationen väldigt bra mellan iPhone och AW, och jag är ingen träningsfreak så programmen som finns på AW7 räcker gott för mig.
Garmin Venu 2 ser dock riktigt snygg ut, och främst batteritiden är ju väldigt bra. Medan batteritiden på AW7 är rent bedrövlig.

Det mesta talar ju för AW7, men just biten med att behöva ladda förmodligen varje dag gnager, jag är rädd att man kommer irritera sig på det.

Hur upplever ni som har Apple Watch det, är det irriterande med ständig laddning? När laddar ni och hur lång tid tar det?

Hade den klarat åtminstone ett par dagar hade valet varit enkelt, kan inte begripa att Apple inte prioriterat batteritid mer.

Nu kan jag inte uttala mig om AW7 men nu när jag ska ersätta min Withings så tittar jag just på Venu 2 samt Vivoactive 4. AW7 gick bort omgående just pga batteritiden, löjligt att behöva ladda den varje dag och ja, jag sover med klockan på armen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag har en Apple Watch SE och laddar den varje dag. Jag sover med klockan.

Hittills har det inte varit något som helst problem, då jag helt enkelt sätter klockan på laddning när jag vaknar och kör morgonrutinen. Apple Watch 7 laddar ju dessutom snabbare, så man hinner knappt ta av sig kläderna, hoppa in i duschen och borsta tänderna innan den är fulladdad. Riktigt så fort går det ju inte om batteriet är helt slut.

Däremot blir det förstås ett problem om du ofta är ute och vandrar i flera dagar utan tillgång till någon som helst powerbank eller så.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu kan jag inte uttala mig om AW7 men nu när jag ska ersätta min Withings så tittar jag just på Venu 2 samt Vivoactive 4. AW7 gick bort omgående just pga batteritiden, löjligt att behöva ladda den varje dag och ja, jag sover med klockan på armen

Håller med, galet att behöva ladda så ofta. Mobilen kan man ju sätta i energisparläge så håller den lätt ett par dagar. Blir det Garmin är det Venu 2 som gäller, mest pga amoledskärmen.

Skrivet av nu1mlock:

Jag har en Apple Watch SE och laddar den varje dag. Jag sover med klockan.

Hittills har det inte varit något som helst problem, då jag helt enkelt sätter klockan på laddning när jag vaknar och kör morgonrutinen. Apple Watch 7 laddar ju dessutom snabbare, så man hinner knappt ta av sig kläderna, hoppa in i duschen och borsta tänderna innan den är fulladdad. Riktigt så fort går det ju inte om batteriet är helt slut.

Däremot blir det förstås ett problem om du ofta är ute och vandrar i flera dagar utan tillgång till någon som helst powerbank eller så.

Hur mycket ström har du kvar när du sätter i laddaren då?
Vad använder du den till i vardagen? Funderar så man inte överskattar nyttan med samma ekosystem, och ändå bara sitter där och kollar klockan och bara använder stegräknare. Vilka ilandsproblem man har.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt satsat på AW för att minimera så mycket strul med koppling telefon och klocka etc som möjligt, min SGW3 funkar fint med min Pixel, men det är fortfarande lite strul jämfört med när jag körde Samsungtelefon.

Ladda känns inte som någon stor sak ärligt talat, det är en rutin som allt annat.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag skulle bli jätteirriterad på att behöva ladda klockan varje dag men det har inte varit ett problem alls. Förutom när jag var i London i några dagar och inte ville köpa en adapter Men annars funkar det utan problem då den laddar väldigt fort. Jag sover med den i princip varje natt eftersom jag gillar att den trackar sömnen och sen slänger jag den på laddning medan jag borstar tänderna osv

Permalänk
VR-fantast

Har en AW3 som är omkring 4½ år nu, batteriet är fortfarande tillräckligt för mitt användningsmönster. Jag sover med den ganska ofta men inte varje natt, brukar vilja ta av mig den en stund innan det är dags för laddning ändå. Används huvudsakligen för tid, notifikationer, pulsmätning, fjärrkontroll för musikspelare och ibland att svara på något samtal, SMS eller mail. Tror inte jag laddar riktigt varje dag, men nästan.

Inte upplevt det som något irritationsmoment men om man inte har tillgång till laddare och är ute på längre turer kanske det är det.

Permalänk
Medlem

Men med tanke på att AW7 har ca 18h batteritid, den räcker liksom inte ett helt dygn, laddar ni den flera gånger per dygn då?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av issue:

Men med tanke på att AW7 har ca 18h batteritid, den räcker liksom inte ett helt dygn, laddar ni den flera gånger per dygn då?

Kan inte svara för just AW7, men AW3 är också specad till 18h men jag fick ut ungefär 2½ dygn när den var ny så för mig var den siffran rätt pessimistisk.