Ge mig rekommendationer på spel liknande Banished!

Permalänk
Medlem

Ge mig rekommendationer på spel liknande Banished!

Vill lira något liknande Banished. Inte lirat Banished så mycket men undrar ändå om det kanske finns "bättre" varianter på det.

Har köpt på mig ett gäng versioner på det men tycker det ena är aningens sämre än det andra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att kika in på Kingdoms Reborn. En blandning mellan Civ, Banished och Anno. https://store.steampowered.com/app/1307890/Kingdoms_Reborn/

Du hanterar din stad och köper upp land runt om kring dig för uppgradera din befolkning genom resurser runt om kring dig. Går att spela COOP eller själv, med eller utan AI. Kul spel med ett rätt stort djup för att vara Early Access. Dock är det Early Access så spelet är lite buggigt och inte speciellt optimerat när du kommer till end game (låga FPS ex).

Permalänk
Medlem

Banished är lätt det bästa, har du det på steam? finns massvis med mods du kan testa när du känner att du har bra koll på vanilla. Kingdoms reborn är också helt ok men kan behöva lite mer tid att baka i ugnen.
Hört liknande om Songs of syx men ska också vara nåt liknande?

Inte riktigt samma genre men alla bra colony sims med lite överlevnadsstuk.
Rimworld? Oxygen not included? Frostpunk? Surviving mars? Prison Architect? Endzone - A World Apart? Ej spelat dessa två men hört bra om. Timerborn? Northgard?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Snusfri

Rimworld.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ser lite ut som Timberborn som är najs, dock så är det early access.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Tack för tråden, nu fick jag upp ögonen för Surviving Mars!

För övrigt är Frostpunk otroligt bra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cabbage:

Kan rekommendera att kika in på Kingdoms Reborn. En blandning mellan Civ, Banished och Anno. https://store.steampowered.com/app/1307890/Kingdoms_Reborn/

Du hanterar din stad och köper upp land runt om kring dig för uppgradera din befolkning genom resurser runt om kring dig. Går att spela COOP eller själv, med eller utan AI. Kul spel med ett rätt stort djup för att vara Early Access. Dock är det Early Access så spelet är lite buggigt och inte speciellt optimerat när du kommer till end game (låga FPS ex).

Tackar Ska kolla upp det!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Banished är lätt det bästa, har du det på steam? finns massvis med mods du kan testa när du känner att du har bra koll på vanilla. Kingdoms reborn är också helt ok men kan behöva lite mer tid att baka i ugnen.
Hört liknande om Songs of syx men ska också vara nåt liknande?

Inte riktigt samma genre men alla bra colony sims med lite överlevnadsstuk.
Rimworld? Oxygen not included? Frostpunk? Surviving mars? Prison Architect? Endzone - A World Apart? Ej spelat dessa två men hört bra om. Timerborn? Northgard?

Har alla lir du nämner. Ska testa en del mer ingående. Vet inte vad det är med mig och Frostpunk, kommer liksom inte "in" i det. Surviving Mars gillade jag riktigt mycket när det kom. Spelade det oerhört mycket, såpass att jag spelade sönder det. Testat nu igen med de senaste dlc´s som släppts och har inte samma känsla som förr tyvärr. Ska på Banished igen, tyvärr lite samma där som i Frostpunk. Kommer inte riktigt "in" i det heller. Vet att det ska vara det bästa.

Prison Architect är jag sugen på men har grymt svårt att lra ig. Kollar på gameplayklipp för att få tips men sen när jag sitter där = bortglömt.

Endzone. Det som pajar det för mig är tutorialen, det är korvstoppning oavbrutet. Bygg detta, bygg detta, bygg detta ungefär. Timberborn Ska jag testa igen. Kom till en punkt när allt sket sig, på ungefär samma sätt om och om igen. Northgard ska jag testa igen likaså med Rimworld och Oxygen.

Tack!!

Skrivet av THB:

Rimworld.

Skrivet av Mightybjorn:

Ser lite ut som Timberborn som är najs, dock så är det early access.

Som jag skrev ovan. Timberborn är kul men kommer till en punkt när allt går åt skogen. Hur jag än försöker tänka om så lyckas jag ändå få det till katastrof. Ska testa igen när irritationen över mig själv lättat. Tack.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för RimWorld också, sanslöst bra -- med mods behöver man nästan inga andra spel, någonsin igen

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar Ska kolla upp det!

Har alla lir du nämner. Ska testa en del mer ingående. Vet inte vad det är med mig och Frostpunk, kommer liksom inte "in" i det. Surviving Mars gillade jag riktigt mycket när det kom. Spelade det oerhört mycket, såpass att jag spelade sönder det. Testat nu igen med de senaste dlc´s som släppts och har inte samma känsla som förr tyvärr. Ska på Banished igen, tyvärr lite samma där som i Frostpunk. Kommer inte riktigt "in" i det heller. Vet att det ska vara det bästa.

Prison Architect är jag sugen på men har grymt svårt att lra ig. Kollar på gameplayklipp för att få tips men sen när jag sitter där = bortglömt.

Endzone. Det som pajar det för mig är tutorialen, det är korvstoppning oavbrutet. Bygg detta, bygg detta, bygg detta ungefär. Timberborn Ska jag testa igen. Kom till en punkt när allt sket sig, på ungefär samma sätt om och om igen. Northgard ska jag testa igen likaså med Rimworld och Oxygen.

Tack!!

Som jag skrev ovan. Timberborn är kul men kommer till en punkt när allt går åt skogen. Hur jag än försöker tänka om så lyckas jag ändå få det till katastrof. Ska testa igen när irritationen över mig själv lättat. Tack.

Det som funkat för mig är att alltid se till att du har vatten i överdrivna mängder samt att man alltid expanderar matfälten och helst i både vatten samt på land, glöm inte bort att använda dig av dammar, de har gjort att jag klarat mig till year 30+ och då har man ca 3-4 olika kolonier att arbeta på. Det är mitt tips.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk

Settlement Survival! Kopia av Banished.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||