Apple M2 slår Ryzen 7 6800U inbyggda grafik i spel

Permalänk
Melding Plague

Apple M2 slår Ryzen 7 6800U inbyggda grafik i spel

I Shadow of the Tomb Raider går M2 vinnande ur striden mot inbyggda grafikdelen Radeon 680M, men båda har svårt att nå mer än 30 FPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om Ryzen 7 6800U men utgår från att detta är bra för Apple.
Men är Ryzen 7 6800U den bästa på marknaden? Hur är den mot Intel?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

TLDR; Båda är värdelösa för spel

Permalänk
Medlem

När de kör Shadow of the Tomb Raider testet så drar Apple M2 ungefär samma som AMD 7 6800U (1W skillnad). Då ska man tänka på att Apple gör sin krets på en effektivare nod än AMD (2nd gen 5nm vs 2nd gen 7nm). Rätt så imponerande från AMD.

https://youtu.be/FWfJq0Y4Oos?t=300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

När de kör Shadow of the Tomb Raider testet så drar Apple M2 ungefär samma som AMD 7 6800 (1W skillnad). Då ska man tänka på att Apple gör sin krets på en effektivare nod än AMD (2nd gen 5nm vs 2nd gen 7nm). Rätt så imponerande från AMD.

När de kör Shadow of the Tomb Raider testet så ska man tänka på att Apple emulerar en annan CPU (x86), rätt så imponerande från Apple.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mindfighter:

När de kör Shadow of the Tomb Raider testet så ska man tänka på att Apple emulerar en annan CPU (x86), rätt så imponerande från Apple.

Tänkte precis på detta också, ”finns det en Mac version utav Shadow of the TombRaider som rullar på ARM ? …

Tydligen inte.

Så ja, onekligen väldigt imponerande !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

vill man gamea så köper man ingen Mac

edit:
Dom är så bra på mycket annat och slår PC, håll det vid det:D

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Okej, så native versus emulated, och emulated vinner. Coolt. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

När de kör Shadow of the Tomb Raider testet så ska man tänka på att Apple emulerar en annan CPU (x86), rätt så imponerande från Apple.

CPU spelar inte så stor roll i spel, även om det påverkar en del. Dessutom pratade jag mest om energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Dessutom pratade jag mest om energieffektivitet.

Energieffektiviteten blir bättre med native kod istället för emulerad.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Energieffektiviteten blir bättre med native kod istället för emulerad.

På en GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

På en GPU?

Fast spelet är väl ändå gjort för att köras på X86 och inte på ARM64?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast spelet är väl ändå gjort för att köras på X86 och inte på ARM64?

Kör man x86 på GPUn?

Permalänk
Medlem

Jag förstår att x86 behöver emuleras för CPU, men vad gäller för GPU? Stöder Apple bara Metal API? Behöver det i detta spel då emuleras från OpenGL/Vulkan/DirectX till Metal, eller hur funkar det?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hade Shadow of the Tomb Raider körts native på M2 kretsen och haft stöd för Metal 3-ramverket så hade siffrorna sett helt annorlunda ut. https://developer.apple.com/metal/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Kör man x86 på GPUn?

I det här fallet jämför du en Apple M2 med en Ryzen 7 6800U. Båda två har CPU och GPU-delar, så ja, det körs x86 på samma package som grafiken körs på. Vilket påverkar energiförbrukning för hela paketet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Delerium:

Hade Shadow of the Tomb Raider körts native på M2 kretsen och haft stöd för Metal 3-ramverket så hade siffrorna sett helt annorlunda ut. https://developer.apple.com/metal/

Ja, då hade inte spelet funkat på Ryzen-processorn alls. Eller på någon PC med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, då hade inte spelet funkat på Ryzen-processorn alls. Eller på någon PC med Windows.

Inte på någon dator förutom Apple, vare sig det är AMD eller Intel, AMD eller Nvidia, Linux eller Windows.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

Kör man x86 på GPUn?

Två saker:

Apple har självklart inte alls samma fördel på GPU-sidan som på CPU-sidan, finns ingen "x86-legacy" som AMD/Intel/Nvidia behöver släpa runt på som på CPU-sidan -> ingen "automatisk" fördel för Apple.

Men sen är det ändå ett frågetecken kring hur "native" detta spel ändå är på MacOS. Denna spelmotor utvecklades för DX12, den stödjer Vulkan och många spel som stödjer Vulkan använder MoltenVK på MacOS. Jag hittar dock inget konkret kring hur just Shadow of. the Tomb Raider fungerar.

Om det är MoltekVK är det ju en form av emulering även på GPU-sidan.

Det som lite talar för MoltenVK är att samma artikel även testade GPGPU-stödet i Blender. Detta fall är native både på CPU- och GPU-sidan för både AMD (x86_64/HIP) och Apple (ARM64/MetalCompute). Då det är GPGPU-testet används dock CPU-delen väldigt begränsat så blir mer av en ren CPU mot CPU test.

Här är resultatet för det testet

Och angående just mätningen av effekt. Givet att Tim listar "package-power" förlitar han sig helt blint på vad som rapporteras av systemen, inte alls säker att man i det läget gör en äpplen mot äpplen jämförelser. Faktum är att deras eget batteritest indikerar att något är rejält fel med deras effektmätningar.

I flera tester kommer 6800U riktigt nära M2 i perf/W, men varför ser man då detta kring batteritid (dessa siffror är normaliserade mot batterikapacitet)

Och man får ovanpå detta komma ihåg att både Intels och framförallt AMDs mobilkretsar drar ned prestanda en hel del när man kör på batteri (något som förbättrar perf/W) medan M1/M2 har identisk prestanda på batteri mot nätdrift.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Utöver tjafset om native vs emulering och APIer så ska man väl också komma ihåg att M2 har RAM på paketet med mycket högre bandbredd än vad 6800U har tillgängligt. Och det är dessutom ett mer akademiskt test än något då de flesta windows-laptops i samma prisklass som Macen med M2 kommer med minst en enklare dedikerad GPU.

Oavsett ett trevligt test av HUB. Kul att se jämförelser över hela brädet.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det finns nackdelar med emulering via Rosetta för Apple, men jag vill ändå framhävda att AMD lyckats bra på GPU-delen i energieffektivitet och det kommer bli ännu bättre när de släpper sina första kretsar på 5nm. När man tittar enbart på CPU och native är Apple M1/M2 väldigt energieffektiva, det visar samma test.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

Jag förstår att x86 behöver emuleras för CPU, men vad gäller för GPU? Stöder Apple bara Metal API? Behöver det i detta spel då emuleras från OpenGL/Vulkan/DirectX till Metal, eller hur funkar det?

OpenGL har sedan flera version varit markerat som "deprecated", men i de flesta fall fungerar det fortfarande.

Vulkan stöds inte "native", men MoltenVK har officiellt stöd från Khronos (de som äger specifikationerna för bl.a. Vulkan, OpenGL, OpenCL och SyCL) och Apple (efter visst motstånd) accepterar spel/applikationer in i deras "app-store" som använder MoltenVK.

MoltenVK är dock en form av emulator, det är en implementation av Vulkan APIet ovanpå Metal.

Så I korthet: ja, Metal är det enda "native" GPU-API som officiellt finns på iOS/MacOS.

Positiva för Mac-användare är att både Unreal Engine 4/5 och aktuella versioner av Unity har "native" stöd för både ARM64/MacOS och Metal. Så framtida spel kan med relativt liten insats få ARM64/Metal stöd, i alla fall om de använder dessa spelmotorer (det är de två största spelmotorerna på marknaden, men finns väldigt många andra också!)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, då hade inte spelet funkat på Ryzen-processorn alls. Eller på någon PC med Windows.

Det hade fungerat utmärkt om utvecklaren lagt tid på att ta fram två versioner. Men ännu så länge har det inte funnits så stort intresse för att släppa spel till Mac.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Utöver tjafset om native vs emulering och APIer så ska man väl också komma ihåg att M2 har RAM på paketet med mycket högre bandbredd än vad 6800U har tillgängligt. Och det är dessutom ett mer akademiskt test än något då de flesta windows-laptops i samma prisklass som Macen med M2 kommer med minst en enklare dedikerad GPU.

Oavsett ett trevligt test av HUB. Kul att se jämförelser över hela brädet.

Fast inte i detta fall: 6800U datorn som användes startar på någonstans $1200-$1300 (och kan lätt konfigurerar långt över $2000 strecket), så den är väldigt en 1:1 jämförelse med 13" M2 MBP.

Vidare nämner Tim flera gånger att Intel-datorn i testet har en stor nackdel mot 6800U och M2, både de senare använder dual-channel LPDDR5 (vilket är mumma för främst iGPU-delen) medan Intel-datorn använder LPDDR4X (har helt enkelt inte släppts några modeller med 1260P + LPDDR5, så ingen skugga på Tim här).

Bandbredd mot RAM är därför väldigt snarlik för 6800U och M2. M2 har 100 GB/s (50 % up mot M1 som använder LPDDR4X) medan 6800U i detta fall verkar ha (ASUS säger inte hastigheten här, men andra hävdar att det är LPDDR5-6400) exakt samma bandbredd (om det nu är samma LPDDR5-6400 som M2 använder).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast inte i detta fall: 6800U datorn som användes startar på någonstans $1200-$1300 (och kan lätt konfigurerar långt över $2000 strecket), så den är väldigt en 1:1 jämförelse med 13" M2 MBP.

Vidare nämner Tim flera gånger att Intel-datorn i testet har en stor nackdel mot 6800U och M2, både de senare använder dual-channel LPDDR5 (vilket är mumma för främst iGPU-delen) medan Intel-datorn använder LPDDR4X (har helt enkelt inte släppts några modeller med 1260P + LPDDR5, så ingen skugga på Tim här).

Bandbredd mot RAM är därför väldigt snarlik för 6800U och M2. M2 har 100 GB/s (50 % up mot M1 som använder LPDDR4X) medan 6800U i detta fall verkar ha (ASUS säger inte hastigheten här, men andra hävdar att det är LPDDR5-6400) exakt samma bandbredd (om det nu är samma LPDDR5-6400 som M2 använder).

Där ser man. En miss av mig.

Men det jag nu får ut av att du länkar till specifikationerna är att Asus Zenbook S13 Oled mer är lik en Macbook Air i chassit sett till storlek och vikt. Tycker nog att trots alla energimässkga fördelar M2 har så ser Zenbook med 6800U ut som en väldigt fin produkt!

Permalänk

Jag har länge undrat hur det kommer sig att konkurrenter oftast ligger väldigt snarlika i prestandasiffror när det kommer till det mesta. Varför är det inte så att ena parten sopar mattan med den andra?
Vad är bl.a. anledningarna till detta?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Känns svårt att jämföra prestanda rakt av i applikationer, skulle behöva få bort inverkan som OS har för att kunna göra en vettig jämförelse. Kan tänka mig att oavsett om ryzen 6800u hade varit mer energieffektiv än M2 så hade MAC OS + M2 varit mer optimerat för varandra än ryzen 6800u + Windows.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

...men väldigt bra till t.e.x Photoshop/Premiere/Final Cut/Logic etc (Mac)... dess starkaste kort förut liksom nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag har länge undrat hur det kommer sig att konkurrenter oftast ligger väldigt snarlika i prestandasiffror när det kommer till det mesta. Varför är det inte så att ena parten sopar mattan med den andra?
Vad är bl.a. anledningarna till detta?

Om någon är betydligt sämre betyder det att de gjort något fel.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Om någon är betydligt sämre betyder det att de gjort något fel.

Det är jag med på.
Låt säga att Apple, Intel och AMD släpper en ny uppföljare av GPU där alla är betydligt snabbare och mer effektivare än föregående releaser. Varför händer det i princip aldrig att ena parten sopar banan med dem alla dem nya? utan nästan alltid är snarlika?

Använder dem samma sätt att arbeta? Samma teknologi, processer, förhållandesätt, resurser m.m?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.