Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Så... du är religiös?

Nej.

Permalänk
Medlem

För 50 år sen fanns inte mobilen ens så jag röstar på om 50 år finns det intelligent liv att hitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Men pga the Great Filter vi bör hoppas att det inte finns!

(För dem som inte känner till begreppet så är resonemanget som följer: Universum har haft gott om tid på sig att producera civilisationer som sprider sig vitt och brett, men vi ser inte till några utomjordingar (=Fermiparadoxen). Kanske finns det något hinder i någon del av processen som gör rymdcivilisationer osannolika. Om hindret inte ligger i något av stegen som leder till intelligent liv så måste det ligga framför oss. Om vi hittar utomjordiskt liv så betyder det att de första stegen inte kan vara så svåra och därmed ökar alltså sannolikheten för att hindret ligger framför oss och att vår civilisation aldrig kommer att lyckas kolonisera rymden).

Absolut! Sen betyder ju inte att vi inte hittar intelligent liv inte att det finns, eller att de hittat oss redan. Känns ju klart mer realistiskt att vi hinner utplåna oss själva innan vi får kontakt med andra civilisationer 💀

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Ingen av dem tar bilder i äkta färg. Gradienten är vald för att bäst framhäva relevanta detaljer. De hade kunde välja att ge bilderna från Webb liknande gradient som Hubble-bilderna.

Hubble kan definitivt ta bilder i äkta färg, men måste ju förstås inte för det.
Som exempel har vi Southern Ring Nebula i "near true color".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Vad vill ni komma fram till med färgdiskussionen? Det är inte så ni kommer kunna se det i verkligheten ändå. Det är alltid via en kamera och skärm, då kan det alltid diskuteras om ens RGB filter är "äkta färg".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Vad vill ni komma fram till med färgdiskussionen? Det är inte så ni kommer kunna se det i verkligheten ändå. Det är alltid via en kamera och skärm, då kan det alltid diskuteras om ens RGB filter är "äkta färg".

Hm, jag förstår inte riktigt det argumentet. Om jag fotar en blomma, är det inte "äkta färg" då? Den ser ju likadan ut som jag skulle se den med ögat. Enda skillnaden här är att det är ljussvagare så att det inte går att se med blotta ögat, men färgerna är väl inte mindre äkta för att vi inte kan se det utan hjälpmedel?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag förstår inte riktigt det argumentet. Om jag fotar en blomma, är det inte "äkta färg" då? Den ser ju likadan ut som jag skulle se den med ögat. Enda skillnaden här är att det är ljussvagare så att det inte går att se med blotta ögat, men färgerna är väl inte mindre äkta för att vi inte kan se det utan hjälpmedel?

Det sker massvis med bearbetning från att ljuset från blomman träffar kamerasensorn till att det når en näthinna. Tittar du på skärmen under samma ljusförhållanden som om du hade stått vi blomman och tittat? Är din skärm kalibrerad? Hur var kameran inställd när bilden togs, fångades verkligen ljuset korrekt? Hur mycket filtreras bort av färgfiltret? Gör kameran någon automatisk bearbetning? etc. Jag skulle nog påstå att när du tittar på fotot av blomman är det inte riktigt samma sak som att titta på blomman i verkligheten.

Men det är ju petitesser eller hur? Bilden är ju fin och representativ för hur blomman ser ut.

James Webb fotar i infrarött men kan kompensera för dopplereffekten som skett under ljusets resa. Men jag ser inte vad det spelar för roll. Det är ett vetenskapligt instrument som vi har nöjet att ta del av. Bilderna är till för att se strukturer, uppbyggnad, se igenom stoft och damm som gömmer saker för synligt ljus m.m.. Därför undrar jag, vad vill ni komma fram till med diskussionen om färg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag förstår inte riktigt det argumentet. Om jag fotar en blomma, är det inte "äkta färg" då? Den ser ju likadan ut som jag skulle se den med ögat. Enda skillnaden här är att det är ljussvagare så att det inte går att se med blotta ögat, men färgerna är väl inte mindre äkta för att vi inte kan se det utan hjälpmedel?

Ljuset har rödförskjutits så mycket att det inte går att se så bilderna är egentligen en visuell represe4entation av sensordata och inget traditionellt foto, skulle man tittat med ögat eller använt en vanlig kamera skulle man inte se nått för den elektromagnetiska strålningen ligger inte inom det synliga spektrat, ljuset är alltså inte inte bara svagt utan extremt rödförskjutet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6df%C3%B6rskjutning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Det sker massvis med bearbetning från att ljuset från blomman träffar kamerasensorn till att det når en näthinna. Tittar du på skärmen under samma ljusförhållanden som om du hade stått vi blomman och tittat? Är din skärm kalibrerad? Hur var kameran inställd när bilden togs, fångades verkligen ljuset korrekt? Hur mycket filtreras bort av färgfiltret? Gör kameran någon automatisk bearbetning? etc. Jag skulle nog påstå att när du tittar på fotot av blomman är det inte riktigt samma sak som att titta på blomman i verkligheten.

Men det är ju petitesser eller hur? Bilden är ju fin och representativ för hur blomman ser ut.

Det är ju förstås en del som händer, jo, men bilden är ju så pass lik att det är självklart för hjärnan vilken blomma det var, och minnet av hur den såg ut matchar väl, oavsett om skärmen är kalibrerad eller inte.
Stor skillnad mot om man skulle fota med separata R/G/B-filter och sen mappa de färgerna till B/R/G istället, vilket väl åtminstone är en okej liknelse till false color -- åtminstone så nära man kanske kan komma med en vanlig kamera, utan möjlighet att fota utanför det synliga spektrat.

Skrivet av Shimonu:

James Webb fotar i infrarött men kan kompensera för dopplereffekten som skett under ljusets resa. Men jag ser inte vad det spelar för roll. Det är ett vetenskapligt instrument som vi har nöjet att ta del av. Bilderna är till för att se strukturer, uppbyggnad, se igenom stoft och damm som gömmer saker för synligt ljus m.m.. Därför undrar jag, vad vill ni komma fram till med diskussionen om färg?

Vet inte om jag är en del av den diskussionen riktigt? Det enda jag väl sagt i den är att Hubble kan fota true color, samt svaret till dig. Hur som helst så håller jag med citatet ovan till fullo.

Skrivet av mrqaffe:

Ljuset har rödförskjutits så mycket att det inte går att se så bilderna är egentligen en visuell represe4entation av sensordata och inget traditionellt foto, skulle man tittat med ögat eller använt en vanlig kamera skulle man inte se nått för den elektromagnetiska strålningen ligger inte inom det synliga spektrat, ljuset är alltså inte inte bara svagt utan extremt rödförskjutet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6df%C3%B6rskjutning

Vi pratar om true color-bilder här (exempelvis bilden från Hubble ovan), så det där påverkar inte denna diskussionen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vi pratar om true color-bilder här (exempelvis bilden från Hubble ovan), så det där påverkar inte denna diskussionen.

Beror ju på vad du menar med "true color"-bilder?

T.ex. Hubblebilder tagna av avlägsna galaxer vars rödförskjutning har korrigerats, är det true color då enligt dig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Beror ju på vad du menar med "true color"-bilder?

T.ex. Hubblebilder tagna av avlägsna galaxer vars rödförskjutning har korrigerats, är det true color då enligt dig?

Där har vi ett intressant argument. Jag skulle nog säga nej, men man skulle kanske kunna kalla det "(redshift) adjusted true color" eller liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju förstås en del som händer, jo, men bilden är ju så pass lik att det är självklart för hjärnan vilken blomma det var, och minnet av hur den såg ut matchar väl, oavsett om skärmen är kalibrerad eller inte.

Lite sidospår här, men jag känner att jag som fotograf med afantasi behöver påpeka att somliga inte har några visuella minnen - då är det per definition omöjligt att återskapa minnet när man fotar, det finns ingenting att matcha med.

Jag ser alla bilder som tolkningar, det finns ingenting som är "äkta original" eller "såsom det ser ut med blotta ögat". Redan färger i sig, såsom vi ser dem i hjärnan, är qualia; person A har sina färger i sin hjärna, person B har sina osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är än mer osannolikt att vinna eurojackpot vid varje dragning i ett år än att det inte skulle finnas intelligent liv på andra ställen i universum.

jag får inte riktigt ihop denna meningen, (jag är lite trött så det kan vara jag)
jag förmodar du menar att det är mer sannolikt att vinna på lotto under ett år än att det inte skulle finnas intelligent liv på andra ställen? i så fall håller jag helt med dig, minns jag rätt säger man att det finns ett par miljarder stjärnor i varje galax och varje har förmodligen en eller ett par planeter. sedan är ju dock från hur många miljarder galaxer det finns och detta är då ändå bara den delen vi tror oss känna till. frågan för mig är mer om vi haft besök eller inte, jag börjar luta åt att vi har/haft det med tanke på filmerna som läckte från usa.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan kolla på Becky Smethurst i stället, hon är faktisk rymdexpert på riktigt.

Ja, hon är karismatisk och kan förklara komplicerade saker på ett bra och entusiasmerande vis. Men hon har också en tendens att ibland vara lite för mycket "youtuber" för min smak... t.ex. med "reaktionsvideor" med klart överdrivna reaktioner för dramaturgin. Jag har aldrig förstått attraktionen med det, det har gått lite till överdrift på youtube. Jag har till och med sett att det finns reaktionsvideor på reaktionsvideor (orelaterat till Dr Becky, majoriteten av hennes produktion är ändå seriös).

Ett annat tips är David Kipping's välgjorda youtube-kanal Cool Worlds. Eftersom han är exoplanetforskare är den mer fokuserad på exoplaneter och astrobiologi (Beckys expertis är galaxer och svarta hål), men han har i alla fall ännu inte halkat ned i reaktionsträsket, vad jag sett.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Mäktigt. Nu hoppas jag att de kan zooma in mycket bättre så vi kan titta på Andromeda galaxens planeter o se om där finns avancerade civilisationer.

Skrivet av chksix:

Jag jämför ibland med att vinna på eurojackpot utan att köpa lott.
Kan oddsen för att liv uppstår spontant vara så låga att universum misslyckats på alla stjärnsystem vi ser i rymden och att vår jord är enda stället det utvecklats en livsform som kan bygga teleskop som ser ut i rymden?

Det känns skrämmande och orimligt. Men jag vill tro på en StarTrek framtid 🙂

Skrivet av smkr:

@Oortcloud har helt rätt i att det inte går att räkna på sannolikheten för hur vanligt förekommande liv är i universum. Utöver det så har vi ingen aning om hur icke liv övergår till liv, abiogenesis, det räcker inte att rätt byggstenar bara finns tillgängligt.

Ursoppan. Tog 800 miljoner år enligt min Natur 2 lärare.

Skrivet av Swedman18:

För 50 år sen fanns inte mobilen ens så jag röstar på om 50 år finns det intelligent liv att hitta

Det tror o hoppas jag med.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Mäktigt. Nu hoppas jag att de kan zooma in mycket bättre så vi kan titta på Andromeda galaxens planeter o se om där finns avancerade civilisationer.

Det känns skrämmande och orimligt. Men jag vill tro på en StarTrek framtid 🙂

Ursoppan. Tog 800 miljoner år enligt min Natur 2 lärare.

Det tror o hoppas jag med.

Att generellt titta på planeter i andra galaxer är totalt omöjligt. I vissa extrema sammanhang kan det säkert finnas möjlighet, men inte bara att zooma. Ett teleskop med en viss storlek (diametern på primära spegeln vanligen) har en teoretisk minsta vinkel den kan se, alltså upplösning, eller möjlighet att zooma in. Att se enskilda planeter i andra galaxer kan nog kräva teleskop med diameter många gånger större än jorden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Mäktigt. Nu hoppas jag att de kan zooma in mycket bättre så vi kan titta på Andromeda galaxens planeter o se om där finns avancerade civilisationer.

Det lär inte gå tyvärr. Vad jag kan hitta så är den mest avlägsna exoplaneten vi upptäckt runt 17 000 ljusår bort. Andromeda är runt 2 500 000 ljusår bort.
Och det är "upptäckt", inte gjort spektrografiska undersökningar på eller liknande.
Planeten som JWST kollade spektrat på (WASP-96b) var 1 150 ljusår bort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Häftigaste med Webbs första bild på alla galaxer är att området fotograferat har samma storlek som om du håller upp ett sandkorn emot himlen på armlängs avstånd.

Det ger en lite perspektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det lär inte gå tyvärr. Vad jag kan hitta så är den mest avlägsna exoplaneten vi upptäckt runt 17 000 ljusår bort. Andromeda är runt 2 500 000 ljusår bort.
Och det är "upptäckt", inte gjort spektrografiska undersökningar på eller liknande.
Planeten som JWST kollade spektrat på (WASP-96b) var 1 150 ljusår bort.

Ah dom har presenterat sånt också, coolt! Men borde dom inte kunna ta rediga närbilder på planeter både i utanför vårat solsystem med den där också? Iofs kanske bara i infrarött då, but still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ah dom har presenterat sånt också, coolt! Men borde dom inte kunna ta rediga närbilder på planeter både i utanför vårat solsystem med den där också? Iofs kanske bara i infrarött då, but still.

Planeter är små, rymden är stor. Det är flera ljusår även till vår närmaste stjärna (proxima centauri). Hubble kunde knappt se flera pixlar av pluto, jwst är visserligen lite större spegel, men också avsevärt längre våglängder (totalt ungefär jämförbart i maximal upplösning, inte mycket bättre som många tror)

JWST är fantastiskt mycket bättre än alla tidigare infraröda teleskop i rymden (och totalt i många avseenden), men inte i ren upplösning

Enkelt sagt: spektrum är ungefär det bästa vi kan räkna med även från JWST

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enkelt sagt: spektrum är ungefär det bästa vi kan räkna med även från JWST

Vi kommer nog ganska snart få se bilder på exoplaneter också. Inte närbilder förstås, snarare som en ljuspunkt klart separerad från sin stjärna. Även deras spektra. "Early Release Science"-programmet för detta finns beskrivet både på STScI's hemsida och i en youtube-video med lite knackigt ljud, för de som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Vi kommer nog ganska snart få se bilder på exoplaneter också. Inte närbilder förstås, snarare som en ljuspunkt klart separerad från sin stjärna. Även deras spektra. "Early Release Science"-programmet för detta finns beskrivet både på STScI's hemsida och i en youtube-video med lite knackigt ljud, för de som är intresserade.

Det är sant, men tror inte att JWST har en bra sköld att blocka ut stjärnan med. Kanske om något annat råkar åka framför stjärnan eller så.
Edit: såg nu videon. Verkar vara att JWST ska kunna se planeter på ca 10AU från stjärnan, framförallt mindre planeter än gasjättar som är svåra att se från marken. Coolt!

Finns dock andra projekt som har just denna kapacitet:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_Worlds_Mission

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är sant, men tror inte att JWST har en bra sköld att blocka ut stjärnan med.

Jodå, Webb har inbyggda koronografiska masker at blocka stjärnan med, dock inte lika effektivt som en fritt flygande starshade du länkade till. Så inte direkt jordlika planeter i jordlika banor, men ändock större planeter i lite större banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ursoppan. Tog 800 miljoner år enligt min Natur 2 lärare.

Ja livet uppstod ganska tidigt på jorden, vilket i sig är intressant i sammanhanget.

Men hur livet uppstod och hur denna process drevs fram har vi ingen aning om, det finns ett antal teorier och försök till förklaringar, där ursoppan är en av dem. Men än så länge ingen trovärdig förklaring.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jodå, Webb har inbyggda koronografiska masker at blocka stjärnan med, dock inte lika effektivt som en fritt flygande starshade du länkade till. Så inte direkt jordlika planeter i jordlika banor, men ändock större planeter i lite större banor.

Visste inte det, ska bli spännande vad de kommer kunna se med alla dessa verktyg. Personen jag ursprungligen svarade förväntade dock sig närbilder på flera pixlar, det är dock inte rimligt.

Bra sammanfattande video (se bild av jupiter ca 7:48 för bild på en planet tusentals gånger närmare alla andra planeter som den kommer ta bilder av):

Månen ’Metis’ syns på jupiters ring. Kom ihåg att detta är inom vårt solsystem. Utanför solsystemet kommer det vara nära omöjligt att få mer än en pixel per planet i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Lite sidospår här, men jag känner att jag som fotograf med afantasi behöver påpeka att somliga inte har några visuella minnen - då är det per definition omöjligt att återskapa minnet när man fotar, det finns ingenting att matcha med.

Jag ser alla bilder som tolkningar, det finns ingenting som är "äkta original" eller "såsom det ser ut med blotta ögat". Redan färger i sig, såsom vi ser dem i hjärnan, är qualia; person A har sina färger i sin hjärna, person B har sina osv.

Självklart tolkar vi alla färgerna i våra hjärnor, men samtidigt finns det en absolut sanning för färger som är väl definierade i vetenskapen genom vilken våglängd som respektive färg avger

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att generellt titta på planeter i andra galaxer är totalt omöjligt. I vissa extrema sammanhang kan det säkert finnas möjlighet, men inte bara att zooma. Ett teleskop med en viss storlek (diametern på primära spegeln vanligen) har en teoretisk minsta vinkel den kan se, alltså upplösning, eller möjlighet att zooma in. Att se enskilda planeter i andra galaxer kan nog kräva teleskop med diameter många gånger större än jorden

Food for thought:

Om datorer idag, i realtid, kan skala upp 1440 material till 4K så kanske AI får ta över och täcka upp för den brist på zoom vi har

Visst, förstår att i detta sammanhang är det nog inte önskvärt att vi börjar låta en AI lägga till/ta bort detaljer på dessa bilder, men en kul tanke tyckte jag

(obs, detta är enbart ett skämt förståss )

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bra sammanfattande video (se bild av jupiter ca 7:48 för bild på en planet tusentals gånger närmare alla andra planeter som den kommer ta bilder av):

Den absolut närmaste exoplaneten (Proxima b) är till och med 20 000 gånger längre bort än Jupiter Mer typiskt avbildade exoplaneter kommer ligga runt 100 000 gånger längre bort.

Skrivet av FX9:

Självklart tolkar vi alla färgerna i våra hjärnor, men samtidigt finns det en absolut sanning för färger som är väl definierade i vetenskapen genom vilken våglängd som respektive färg avger

Inte riktigt, en färg definieras inte av en våglängd utan av responsen från tre känslighetskurvor som vi brukar kalla R, G, B. Dessa brukar definieras för att likna responsen hos det mänskliga ögat, men komplikationen är att alla människor har något annorlunda känslighetskurvor (ögats tappar):

S = short (blå), M = medium (grön), L= long (röd). R är stavarnas känslighet.

Så det man vanligtvis menar med "färg" är subjektivt (tänk på färgblindhet) och kan till och med variera för en och samma person vid olika tillfällen och miljöer ("på natten är alla katter gråa"). Sen finns det naturligtvis operativa definitioner av färg, men de mappar inte unikt till den subjektiva upplevelsen av färg. För att unikt definiera en färg räcker det inte med 3 siffror (R,G,B) eftersom det förmodar specifika känslighetskurvor, man skulle egentligen behöva beskriva den fullständiga spektrala energidistributionen inom känslighetsområdet för ögat. Det är därför man också brukar prata om "färgäkthet" när det gäller t.ex. belysning. Man kan ju i princip simulera vitt ljus genom att balansera tre våglängder (R,G,B), problemet är att om olika personers tappar ger dem olika vikt så kommer de se olika färgstick i vitheten. Med en kontinuerlig ljusfördelning i spektrumet får man mer "äkta" färg som tolkas på samma vis av olika personer. Därmed halogenlampans (kontinuerligt spektrum) överlägsenhet mot lysröret (linjespektrum) när det kommer till färgäkthet.

Skrivet av FX9:

Om datorer idag, i realtid, kan skala upp 1440 material till 4K så kanske AI får ta över och täcka upp för den brist på zoom vi har

Du underskattar magnituden av problemet. Att skala från 1440p till 2160p är en faktor 1.5. Att skala från Jupiter till den absolut närmaste exoplaneten är, som vi såg ovan, en faktor 20 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Du underskattar magnituden av problemet. Att skala från 1440p till 2160p är en faktor 1.5. Att skala från Jupiter till den absolut närmaste exoplaneten är, som vi såg ovan, en faktor 20 000.

Trode jag var tydlig när jag skrev 2 gånger att det var menat som ett skämt men jag återupprepar, det var inte allvarligt menat utan tänkt som ett tankeexperiment och som ett skämt

EDIT:

Sen fungerar ju AI bättre ju högre upplösning vi har (på datorer)
Att skala 720 x1,5 fungerar sämre än att skala 1440x1,5

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT