Permalänk

Jobbdator kan inte längre ansluta NAS

Jag har en jobbdator som är begränsad på alla sätt och vis men har med den tidigare kunnat ansluta till min NAS hemma där jag har material som jag behöver tillgång till.

Detta går inte längre. Kan varken ansluta genom att skriva adress i adressfältet eller mappa nätverksdrive.

Felmeddelandena jag får är jag försöker ansluta den tidigare mappade driven är ibland:

"Datorn kan inte kontakta domänkontrollanten för att hantera autentiseringsbegäran. Försök igen senare"

eller:

"Ett fel uppstod vid återanslutning av Z: till \\diskstation\bilder Microsoft windows network. Det lokala enhetsnamnet används redan. Anslutningen har inte återställts."

Försöker jag ansluta genom att skriva \\diskstation\ i adressfältet kan jag skriva in användarnamn och lösenord i rutan
"Ange nätverksautentieringsuppgifter"
men får svaret

"\\diskstation är inte tillgänglig. bla bla bla

Flera samtidiga serveranslutningar eller resurser som delas av samma användare som använder mer än ett användarnamn tillåts inte. Koppla från alla tidigare anslutningar till servern eller de delade resurserna och försök igen."

Finns ju en sannolikhet att IT-avdelningen ändrat gruppolicyn så att det inte längre är möjligt att ansluta andra nätverk än jobbets, eller att någon uppdatering i win 10 enterprise gjort detta omöjligt.

Någon som har någon aning om vad det kan vara som gör att jag inte längre kan ansluta?

Permalänk
Medlem

Jag kan minnas fel. Men jag har för mig att det var klockan som inte gick rätt på min Synology nas.

Hade nämligen samma problem till och från ett tag.
Skrev in inloggningsuppgifterna (samba) och kunde ansluta. En annan dag fick jag meddelande om att den inte var tillgänglig och en annan kunde jag få upp en ruta för att välja certifikat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

uppdatera windows
rätta till klocka/datum
plocka bort mappningen i den här datorn
kolla "Nätverk- och delningscenter" > avancerat > din nätverksprofil

Permalänk

Kolla också att din dators IP inte krockar med något av din NAS nätverkskort , om den har dubbla kort men ett är inaktivt kan ställa till det vilket jag erfor själv.
Dubbla kort på NAS xxx.xxx.xxx.226 och xxx.xxx.xxx.225
226 var ej inkopplad på nätverket men var satt som fast IP på NAS , och min dator fick 226 av DHCP i routern.
Ändrade range i routern och presto så funkade det.

Permalänk

kan det vara nått sånt här det kan bero på ? https://docs.microsoft.com/en-US/windows-server/storage/file-...