Klarar min dator ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Klarar min dator ett nytt grafikkort

Hej hej,

Mitt gamla grafikkort har gått sönder och jag funderar på om det är rimligt att bara uppgradera det eller om något annat i min datorn inte skulle synka med dagens kort.

Kag tänker om tex en rtx 2000 eller 3000 serie ens funkar med mitt moderkort eller power supply eller om min power supply är för gammal eller liknande.

Någon som skulle kunna tipsa om det skulle fungera med ett nytt grafkkort bara eller om det inte är kompatibelt?

Här är min spec:
Intel Core i7 2600K @ 4,5GH
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
MSI Z68A-GD65 G3 REV B3
Noctua NH-U9B SE2
Samsung 850 Pro 512GB
Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär
Fractal Design Define R3

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Om ditt gamla kort var 780 ti så är nästan alla kort vassare idag. 3050 skulle vara ett bra kliv uppåt och den drar mindre el också.

Några nummer jägare skulle kanske påstå att du maxar och mixar cpun/gpun och håller på. Men i slutändan får du något som är snabbare så skit i dom 🙂

Googla på tex 780ti vs 3050. Sen kan du googla på i7 2600k vs 3050.

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt grafikkort du, låter som en bra plan. Om det blir så att processorn blir flaskhalsen så kan du ju ändå leva med det nya grafikkortet tills du uppdaterar datorn

Dock kan du behöva uppdatera BIOS i nått enstaka fall innan grafikkortet fungerar som det ska i datorn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera utan problem. Även om processorn kan bli en flaskhals i många spel så reagerade jag mer på 8 GB RAM, hur klarar du dig med så lite arbetsminne? Jag använder 7 GB just nu med bara Firefox och Discord igång.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilken upplösning spelar du i?

1080p

Skrivet av Scarabeo:

Det kommer fungera utan problem. Även om processorn kan bli en flaskhals i många spel så reagerade jag mer på 8 GB RAM, hur klarar du dig med så lite arbetsminne? Jag använder 7 GB just nu med bara Firefox och Discord igång.

hehe inte tänkt på det, kanske bör lägga till lite mer där också

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Viking
Skrivet av lilja90:

1080p

hehe inte tänkt på det, kanske bör lägga till lite mer där också

Det här grafikkortet är bra för sitt pris:

Men har du större budget kommer den här uppgraderingen ge mycket:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan absolut stoppa i ett nytt grafikkort i din gamla dator. Det kommer inte funka sämre än vad du hade innan det gick sönder, och var du nöjd med den prestandan så kan det bara bli bättre.

Dock bör du vara medveten om att du bara har PCIe 2.0 i din dator. Många moderna grafikkort är inte kopplade för 16x PCIe vilket gör att det, tillsammans med en äldre PCIe-generation, kan uppstå en flaskhals där. Därför bör du undvika grafikkort som bara är kopplade för PCIe 4.0 x4.

Även PCIe 4.0 x8 är ju lite av en kompromiss, men det är sannolikt mycket mindre av ett problem i praktiken.

Beroende på vad du spelar så kommer ju så klart en plattformsuppgradering vara ett rejält lyft (för att inte tala om stöd för moderna USB-standarder, t.ex.) så det kan ju vara värt att göra ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kan absolut stoppa i ett nytt grafikkort i din gamla dator. Det kommer inte funka sämre än vad du hade innan det gick sönder, och var du nöjd med den prestandan så kan det bara bli bättre.

Dock bör du vara medveten om att du bara har PCIe 2.0 i din dator. Många moderna grafikkort är inte kopplade för 16x PCIe vilket gör att det, tillsammans med en äldre PCIe-generation, kan uppstå en flaskhals där. Därför bör du undvika grafikkort som bara är kopplade för PCIe 4.0 x4.

Även PCIe 4.0 x8 är ju lite av en kompromiss, men det är sannolikt mycket mindre av ett problem i praktiken.

Beroende på vad du spelar så kommer ju så klart en plattformsuppgradering vara ett rejält lyft (för att inte tala om stöd för moderna USB-standarder, t.ex.) så det kan ju vara värt att göra ändå...

När du säger bör undvika grafikkort kopplade för PCIe 4.0 x4 är det för flaskhalsen bara? Det går fortf att använda de även om jag bara har PCIe 2.0 i min dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen att du ska unna dig en uppgradering, likt den du fick förslag på, såvida du inte verkligen måste hålla i slantarna. Även om du lirar på 1080, så lär det bli ett sjuhelvetes lyft på alla håll och kanter. Då behöver du inte heller gå och fundera över flaskhalsar i PCIe-banorna och allt vad det är.

Permalänk
Medlem

Donnerstals förslag är mycket bra för pengarna, kommer bli ett enormt lyft.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

När du säger bör undvika grafikkort kopplade för PCIe 4.0 x4 är det för flaskhalsen bara? Det går fortf att använda de även om jag bara har PCIe 2.0 i min dator?

Ja de går att använda men de kommer prestera markant mycket sämre än vad de hade gjort i en PCIe 4.0 burk. Anledningen varför de väljer att köra PCIe 4.0 med en x4 länk är för att de har gott om bandbredd i PCIe 4.0 för att kortet ska kunna köras fullt ut med endast 4 lanes. När du dock skalar ner det till 4 lanes PCIe 2.0 blir det otroligt åtstramat i bandbreddsväg och kortet kommer prestera mycket sämre. Om kortet har en PCIe 4.0 x16 länk så kommer det fungera bra men en x4 länk blir som sagt väldigt problematiskt när du går ner till äldre PCIe generationer. Helt enkelt ska du inte skaffa ett kort med en PCIe 4.0 x4 länk och köra den i ett PCIe 2.0 (eller ens 3.0) system då du tappar massor med prestanda, det lär prestera sämre än ditt förra kort.

Det är egentligen bara vissa AMD budgetkort som kör en x4 länk (RX 6500 t.ex.) men det finns säkert några på nVidia sidan som gör det också

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär gå alldeles utmärkt för dig att uppgradera ditt grafikkort med ditt system. Som flera redan sagt lär det säkerligen dyka upp flaskhalsar på sina ställen, men det kommer oavsett vara bättre än vad du redan är van.

Jag håller inte riktigt med angående ditt RAM. 8 GB fungerar alldeles utmärkt och när jag har experimenterat själv i spel och produktion märks det knappt någon skillnad alls förrän du sänker till 4-6 GB. Dessutom är det nog inte det lättaste att hitta friska DDR3-minnen idag.

Vad gäller PCIe-bussen kan du alltid kolla på GPU-databasen hos TechPowerUp och kontrollera "Bus Interface" på de korten du är intresserad av. PCIe 2.0 på bara fyra lanes kan bli lite begränsande i onödan.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/

Lycka till!

Missade länken till GPUdb
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icogniito:

Ja de går att använda men de kommer prestera markant mycket sämre än vad de hade gjort i en PCIe 4.0 burk. Anledningen varför de väljer att köra PCIe 4.0 med en x4 länk är för att de har gott om bandbredd i PCIe 4.0 för att kortet ska kunna köras fullt ut med endast 4 lanes. När du dock skalar ner det till 4 lanes PCIe 2.0 blir det otroligt åtstramat i bandbreddsväg och kortet kommer prestera mycket sämre. Om kortet har en PCIe 4.0 x16 länk så kommer det fungera bra men en x4 länk blir som sagt väldigt problematiskt när du går ner till äldre PCIe generationer. Helt enkelt ska du inte skaffa ett kort med en PCIe 4.0 x4 länk och köra den i ett PCIe 2.0 (eller ens 3.0) system då du tappar massor med prestanda, det lär prestera sämre än ditt förra kort.

Det är egentligen bara vissa AMD budgetkort som kör en x4 länk (RX 6500 t.ex.) men det finns säkert några på nVidia sidan som gör det också

Du förklarade precis det jag tänkte säga.

Kan bara tillägga att PCIe 4.0 är 4 ggr så snabbt som PCIe 2.0 per lane.

D.v.s. bandbredden i PCIe 4.0 x4 motsvarar PCIe 2.0 x16

Men om du kör ett PCIe 4.0 x4-kort i en PCIe 2.0-burk så är du begränsad till prestanda som motsvarar PCIe 4.0 x1.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Har du komponenter i den nedre prisklassen (typ rtx3050 och i3 12100f) så kommer skillnaden mellan 2x4GB och 2x8GB vara minimal i de allra flesta spel än idag bara du inte har annat igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har du komponenter i den nedre prisklassen (typ rtx3050 och i3 12100f) så kommer skillnaden mellan 2x4GB och 2x8GB vara minimal i de allra flesta spel än idag bara du inte har annat igång

8,1 GB används nu med Firefox (en flik) och MPC-HC igång. Borde inte spel dra mer RAM?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

8,1 GB används nu med Firefox (en flik) och MPC-HC igång. Borde inte spel dra mer RAM?

Låter väldigt konstigt. Använder inte Firefox själv men du har nog en massa annan skit igång i bakgrunden då också för annars hade jag nog rensat datorn och installerat om Win11.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en hel del erfarenhet av just äldre i7:or. För en 2600K med måttlig överklockning är ett kort liknande GTX 1070 eller 980 ti det maximala som jag skulle rekommendera om du kör åtminstone måttligt grafikkrävande spel. I 5 GHz kan processorn driva lite starkare kort som GTX 1070 ti och RTX 2060 också. Bättre grafikkort än så kommer knappt att ge någon förbättring i 1080p.

Låter det vara upp till dig att översätta prestandan av de korten jag nämnde till vad som finns på marknaden idag.

Som redan nämnt skulle mer minne även vara till stor hjälp. Kan även vara värt att överklocka det. Hör av dig om det låter intressant. Kan hjälpa till med minnesöverklockning eller sälja minne som bekräftat fungerar i DDR3-2133 och högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag har själv en hel del erfarenhet av just äldre i7:or. För en 2600K med måttlig överklockning är ett kort liknande GTX 1070 eller 980 ti det maximala som jag skulle rekommendera om du kör åtminstone måttligt grafikkrävande spel. I 5 GHz kan processorn driva lite starkare kort som GTX 1070 ti och RTX 2060 också. Bättre grafikkort än så kommer knappt att ge någon förbättring i 1080p.

Låter det vara upp till dig att översätta prestandan av de korten jag nämnde till vad som finns på marknaden idag.

Som redan nämnt skulle mer minne även vara till stor hjälp. Kan även vara värt att överklocka det. Hör av dig om det låter intressant. Kan hjälpa till med minnesöverklockning eller sälja minne som bekräftat fungerar i DDR3-2133 och högre.

Beror väl helt på upplösning. Såg nu att han ska köra 1080p, men i 1440 och uppåt blir det ju mindre viktigt vilken processor man använder.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Låter väldigt konstigt. Använder inte Firefox själv men du har nog en massa annan skit igång i bakgrunden då också för annars hade jag nog rensat datorn och installerat om Win11.

Messenger och Discord var igång också förvisso. Discord drar rätt mycket totalt, runt 600 MB. Annars ser jag inget som drar så jättemycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Beror väl helt på upplösning. Såg nu att han ska köra 1080p, men i 1440 och uppåt blir det ju mindre viktigt vilken processor man använder.

TS nämnde ju just att han spelar i 1080p så det är vad jag utgår från. Även den upplösningen som jag testade i för något år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Messenger och Discord var igång också förvisso. Discord drar rätt mycket totalt, runt 600 MB. Annars ser jag inget som drar så jättemycket.

Allright. Nåväl, det beror ju på vilka spel man vill spela men i majoriteten av dem vill jag tro att 2x4GB ännu är ok, speciellt om man suddar på med ett RTX 3050 och en äldre processor. Det är definitv på gränsen så man hamnar nog att kompromissa lite och det kommer garanterat krävas mer för många nya spel.

Tror TS gör bäst i att köra de RAM och den CPU han har och köpa allt nytt ifall det krävs framöver.

Permalänk
Medlem

Tycker att ska fixa en köpesannons här på Sweclockers. Folk vill ju skänka bort sina grafikkort här. skämtåsido. Jag tycker du ska klämma ett 1060 för tusenlappen här. Det räcker gott och väl. Det enda som kan sätta käppar i hjulet är din PSU, då 3000-serien drar hiskeliska mängder ström från idle till fulload så att strömstegringsskyddet kliver in i PSUn och stänger av datorn, då skyddet tror att du har fått en kortis i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Windows drar olika mycket beroendes på hur mycket ram du har. Har du 1 biljon så drar den kanske en halv biljon.

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scarabeo:

Det är skillnad på spel och spel, men rent generellt, när du spelar så swappas dina bakgrundsprocesser ut till disk när du inte använder dem. Förenklat, bara för att ett program laddats in i minne betyder det inte att alla delar av programmet alltid används, och de delar som inte används kan man kasta ut ur RAM-minnet och ladda från disk när de behövs. Går det till överdrift så blir ju datorn seg så klart, men en viss mängd swappande kan göras med minimal prestandapåverkan i många fall.

Det gör att det går att spela ganska många spel på en dator med 8 GB RAM, däremot så kanske applikationerna i bakgrunden tar lite tid att swappa in igen när man vill växla till dem.

Inte optimalt på något sätt, men ändå möjligt.

Permalänk
Medlem

Swap med lite RAM fungerar någorlunda väl med en bra SSD, men det kan lätt bli outhärdligt långsamt på en vanlig hårddisk. Datorn kan fastna (halvt frysta) i flera sekunders tid när man byter fokus mellan olika applikationer med swap på hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Hej hej,

Mitt gamla grafikkort har gått sönder och jag funderar på om det är rimligt att bara uppgradera det eller om något annat i min datorn inte skulle synka med dagens kort.

Kag tänker om tex en rtx 2000 eller 3000 serie ens funkar med mitt moderkort eller power supply eller om min power supply är för gammal eller liknande.

Någon som skulle kunna tipsa om det skulle fungera med ett nytt grafkkort bara eller om det inte är kompatibelt?

Här är min spec:
Intel Core i7 2600K @ 4,5GH
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
MSI Z68A-GD65 G3 REV B3
Noctua NH-U9B SE2
Samsung 850 Pro 512GB
Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär
Fractal Design Define R3

Det är kompatibelt med ett upp till ett RTX 3090 Ti och kanske längre, men grafikkortspriserna är fortfarande uppåt väggarna dyra och grafikkort kraftfullare än 780Ti skulle göra både processor or RAM till falskhalsar så länge du inte kör i 8K20Hz eller liknande.

Om jag vore du så skulle jag försöka laga ditt 780Ti, rensa fläktar och byt kylpasta och om inget annat fungerar baka kortet.
Dessa mejsar funkade fint för mig att skruva isär mitt PNY GTX780 (ej Ti): https://www.clasohlson.com/se/Bitsmejsel-för-elektronika...

Annars: 3060 för 4290:-

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Stort tack för all hjälp och alla svar. Tycker jag har fått svar på allt!

Edit:

Eller undrade, om jag köper uppgraderingspaketet som rekomenderades av Donnerstal.
Då ska min gamla PSU fortf funka?
När vet man att man behöver byta ut en sådan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Stort tack för all hjälp och alla svar. Tycker jag har fått svar på allt!

Edit:

Eller undrade, om jag köper uppgraderingspaketet som rekomenderades av Donnerstal.
Då ska min gamla PSU fortf funka?
När vet man att man behöver byta ut en sådan?

Alla komponenter åldras och till slut så går de sönder. Just nätagg håller ju länge, men även dessa går ju sönder till slut. Jag hade nog inte köpt ett uppgraderingspaket utan att byta ut PSUn om den har 8-10 år på nacken, eftersom den kan ju ta med hela systemet när den går sönder.

Permalänk
Medlem

850 W räcker gott och väl. Det som du kanske primärt förlorar jämfört med ett modernare nätaggregat är effektivitet vid mycket låga laster. Samtidigt är förbrukningen så låg till att börja med då, vilket gör att effektiviteten blir mindre viktig.

I min erfarenhet brukar nätaggregat oftast gå sönder inom de första 3-5 åren. Om ett bra nätaggregat har klarar sig i 7 års tid är sannolikheten rätt så liten att det är något fel på det.