Rykte: Nvidia kapar riktpriserna för Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jenus:

Verkar som att priserna släppts i Sverige redan

3080 12GB MSRP 799$ = 8470 kr + 25% moms = 10587 kr
Här går det för 10290 kr på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Samma modell finns på tradera för 7.8 just nu. Stort glapp prismässigt mellan nytt och begagnat idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Giriga svenska nätbutiker lära norpa åt sig mellanskillnaden!

Undra hur försäljningen av grafikkort ser ut till hösten med hyperstagflation och energikrisen vi har nu.

Mycket prat om giriga företagare i detta forum. Varför startar ni inte egna företag och skänker miljonvinsterna till de ni anser vara bättre behövande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Mycket prat om giriga företagare i detta forum. Varför startar ni inte egna företag och skänker miljonvinsterna till de ni anser vara bättre behövande?

Ungefär lika många som det är som lipar över hur dumma konsumenter handlar utomlands istället för i svenska butiker

Tillbaka till trådämnet, jag tycker det är lite tragiskt att de inte kunde fortsätta tillverkning och försäljning av även förra (3000) generationen grafikkort så att de som inte har råd med den nyaste generationen kan köpa ett grafikkort ändå, även fast prestandan inte är lika hög som nya generationen. Det finns uppenbarligen en marknad för billigare men välpresterande grafikkort för de som inte är hardcore gamers eller 4k-streamers eller vad det är folk gör nu för tiden som kräver extrem grafikprestanda.

Det är alltid ett slumpspel med surt sparade pengar när man försöker köpa begagnat och säljarna har nästan alltid en tendens att ljuga om skicket. Man vet aldrig om det slitits ut redan när man sätter det i sin dator. Och med de skrattretande priserna på begagnatmarknaden för just gpu är det ännu mindre intressant att försöka hitta ett kort. Köper jag en processor för 1000 kr och tycker det är mycket pengar så lär jag inte kunna kasta iväg flera tusen på ett normalt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det finns uppenbarligen en marknad för billigare men välpresterande grafikkort för de som inte är hardcore gamers eller 4k-streamers eller vad det är folk gör nu för tiden som kräver extrem grafikprestanda.

Det är ju det 4070, 4060 & Co är till för... Dvs då de släpps "behövs" inte gamla 30-kort.

(förutsatt att tillgången är god, förstås)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Giriga svenska nätbutiker lära norpa åt sig mellanskillnaden!

Köp på amazon då Då göder du en annan slags girighet.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tillbaka till trådämnet, jag tycker det är lite tragiskt att de inte kunde fortsätta tillverkning och försäljning av även förra (3000) generationen grafikkort så att de som inte har råd med den nyaste generationen kan köpa ett grafikkort ändå, även fast prestandan inte är lika hög som nya generationen. Det finns uppenbarligen en marknad för billigare men välpresterande grafikkort för de som inte är hardcore gamers eller 4k-streamers eller vad det är folk gör nu för tiden som kräver extrem grafikprestanda.

Enig. Om nu kommer en hel del chip som blir "överflödiga" varför låter man inte de två serierna löpa parallelt med 3xxx som en billigare variant.

Så var det väl förr i tiden?

Nu känns det som att allt ska prissättat så högt med nya generationerna att de gamla inte får finnas kvar och konkurrera.
Sen kan det ju ha att göra med tillverkningskapacitet. Men är egentligen inte orolig för det. Det lär bli en sjuhelvetes lågkonjunktur snart så....

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Lågkonjunktur, energikris, överblivna ampere-kort, få miners som köper kort och desto fler som säljer av sina gamla.
NVIDIA försöker redan kapa sin beställning på 5nm-dies så inte en chans att de släpper ännu fler konkurerande kort om de inte absolut måste.
De kommer bara släppa nya high-end kort för valarna medans 4070 och under får en papperslansering.

I så fall kontrar AMD med en riktig lansering. Det finns ingenting Nvidia kan göra annat än att skapa en kartell med AMD, och AMD har vad jag förstått inte överproducerat på samma sätt så Nvidia sitter i skiten.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk

Jag tror att ATI 290x var nog det kortet som höll måttet längst kontra pris som jag kan tänka på.
Minns jag köpte det 2014 för 1300 kr. Jag hade det kortet till för 2 år sedan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Har de möjlighet att sänka riktpriset med 5000 kr så säger det en hel del om hur giriga priserna har varit. De har haft gott om marginal med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

De har haft gott om marginal med andra ord.

Ja, jag är inte förvånad att de har haft väldigt goda marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Giriga svenska nätbutiker lära norpa åt sig mellanskillnaden!

Undra hur försäljningen av grafikkort ser ut till hösten med hyperstagflation och energikrisen vi har nu.

Förhoppningsvis kommer ingen ha råd med dyra grafikkort när räntor går upp och matkassen dubbleras i pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det enda som skulle få mig att köpa ett kort i 3000-serien är om tillgången eller priset på kommande 4000-serien blir skit, men när det ryktas att 4070 kommer prestera som ett 3090 så är man inte direkt köpsugen just nu.

Tillgången lär bli fenomenal på 4xxx-serien då Nvidia la beställningarna hos TSMC när krypto fortfarande var en grej, och TSMC inte låter de avboka sina beställningar.

Så det lär bli elskrot av 3xxx-serien som är över...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Ska behöva sjunka gravt mycket innan jag överväger ett i 3000-serien. Sitter på ett 2070 nu som fick det lite väl kämpigt efter att jag köpte en ultrawideskärm 3440x1440 från 1920x1080 så nu inväntas ett 4070 eller 80.

Permalänk
Medlem

Lite väl sent va? Mitt 3080 som jag köpte för 8400:- i November 2020 har mest idlat så blir att behhålla det flera år framöver.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk

Vi kommer nog få se fler bundles med spel och hårdvara vid köp av 3000-serien innan priserna sänks ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Lite väl sent va? Mitt 3080 som jag köpte för 8400:- i November 2020 har mest idlat så blir att behhålla det flera år framöver.

Exakt. Att 2 år efter der fortfarande kräva 2000-3000 SEK MER visar bara hur både nVidia och återförsäljarna helt tappat verklighetsuppfattning.

Det SKA ju ligga 2000-3000 kr UNDER det priset dvs max 5400 - 6400 kr för ett nytt 3080. Idag.

Betalar man mer än det så göder man bara nVidias och återförsäljarnas idioti. Simple as that. Bästa sättet att skicka statement är med plånboken. 👌 Annars lär de sig aldrig och det är bara en tidsfråga innan de börjar med dumheterna igen.

PS Mao: Även med nVidias senaste "sänkning" så är det fortfarande överprisat med 100%! Tro inget annat och lura inte dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Exakt. Att 2 år efter der fortfarande kräva 2000-3000 SEK MER visar bara hur både nVidia och återförsäljarna helt tappat verklighetsuppfattning.

Det SKA ju ligga 2000-3000 kr UNDER det priset dvs max 5400 - 6400 kr för ett nytt 3080. Idag.

Betalar man mer än det så göder man bara nVidias och återförsäljarnas idioti. Simple as that. Bästa sättet att skicka statement är med plånboken. 👌 Annars lär de sig aldrig och det är bara en tidsfråga innan de börjar med dumheterna igen.

PS Mao: Även med nVidias senaste "sänkning" så är det fortfarande överprisat med 100%! Tro inget annat och lura inte dig själv.

Värt att tänka på är att kronan tappat ca 15-20% i värde gentemot USD sedan lanseringen hösten 2020, dvs att om du skulle kunna köpa exempelvis ett nytt 3080 för introduktionspriset (ca 7800:-) idag är det i realiteten en prissänkning även om antalet kronor du betalar inte är mindre.
Håller dock med om att korten som prissänks fortfarande är överprisade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Exakt. Att 2 år efter der fortfarande kräva 2000-3000 SEK MER visar bara hur både nVidia och återförsäljarna helt tappat verklighetsuppfattning.

Det SKA ju ligga 2000-3000 kr UNDER det priset dvs max 5400 - 6400 kr för ett nytt 3080. Idag.

Betalar man mer än det så göder man bara nVidias och återförsäljarnas idioti. Simple as that. Bästa sättet att skicka statement är med plånboken. 👌 Annars lär de sig aldrig och det är bara en tidsfråga innan de börjar med dumheterna igen.

PS Mao: Även med nVidias senaste "sänkning" så är det fortfarande överprisat med 100%! Tro inget annat och lura inte dig själv.

Överprisat går att diskutera. Visst är det dyra men om folk köper korten är det inte för dyra.
Handlar om tillgång och efterfrågan.....
Ta en titt hur Svenska kronan har gått mot både Euro/Dollar så ser du att bara där gör det att saker kostar massor mer.

Menar inte att jag gillar att grafikkort har gått upp så mycket i pris. Men både AMD/Nvidia försöker sälja så dyrt de kan för de vill ha sina pengar som vilket annat företag.

Permalänk
Medlem

Snart måste dom göra det för 3060-3070.

Om msrp för 3070 är 500$ vilket motsvarar 5321kr. Adderar man 20% (vilket är redan högt) då blir kostnaden 6385.

Kollar man på dom flesta affärer så kostar dom någonstans mellan 7000-9000 beroende på affär.

Permalänk
Medlem

Min budget för ett nytt grafikkort är 5000-6500 tusen.
Mitt krav på prestanda är 3070ti-3080, så man kan köra nyare spel i minst 1080 @ 60 ultra/rtx ultra on.

Så OM 4070 är 3090 prestanda kan man hoppas att 4060 ligger i 3070ti-3080 prestanda, frågan är bara var ligger priset...

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Inaktiv

Ska man köpa från den ''äldre'' generationen bör man välja AMD, dessa har bevisligen åldrats bättre genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Min budget för ett nytt grafikkort är 5000-6500 tusen.
Mitt krav på prestanda är 3070ti-3080, så man kan köra nyare spel i minst 1080 @ 60 ultra/rtx ultra on.

Så OM 4070 är 3090 prestanda kan man hoppas att 4060 ligger i 3070ti-3080 prestanda, frågan är bara var ligger priset...

Det är bättre att skaffa sig en 3070 nu än att vänta länge till 4060.

Tänk dig att när släpps ut så kommer scalpers händelsen att hända igen. Och förvänt inte dig att nvidia kommer att sjunka sina priser heller. Dom gör aldrig det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whitenuke:

Det är bättre att skaffa sig en 3070 nu än att vänta länge till 4060.

Tänk dig att när släpps ut så kommer scalpers händelsen att hända igen. Och förvänt inte dig att nvidia kommer att sjunka sina priser heller. Dom gör aldrig det.

Sant..

Dagens samhälle normaliserar alla prisökningar efter en timma.. och dessa ökningar går ju bara uppåt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Normaltillstånd är en definitionsfråga.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitenuke:

Det är bättre att skaffa sig en 3070 nu än att vänta länge till 4060.

Tänk dig att när släpps ut så kommer scalpers händelsen att hända igen. Och förvänt inte dig att nvidia kommer att sjunka sina priser heller. Dom gör aldrig det.

Beror ju helt på tillgång och efterfrågan. I dagsläget så går det bra att få tag på grafikkort direkt från återförsäljare. Här har vi en artikel som beskriver hur Nvidia sänker sina priser, så påståendet att de aldrig sker känns ju inte helt sant?

När 3000-serien lanserades så fick du mycket mer/högre prestanda för samma mängd pengar jämfört med 2000-serien, så om det inte är akut med ett nytt grafikkort så skulle jag absolut vänta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

3080ti hade behövts sänkas mer för att bli ett bra val.

Just nu är 3090 och 3080 12GB bättre alternativ.

Kan vara så att nvidia inte har så många kretsar som lämpar sig för 3080ti och därför håller priset högt.

Permalänk
Medlem

Men om man ska vänta på 4060 så får man väl vänta till våren 2023 och även uppgradera PSU om man sitter på ett 500W.
Med beryktad ökad strömförsörjning så bör man också kanske ha en PSU på 600-750w.
Vet inte hur stor skillnad det blir i elräkning med den ökade effekten men elpriserna i södra Sverige är väldigt höga

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så priserna går från lol? till 🙄
(Dubbelt pris till en bit över MSRP).

Skrivet av Aka_The_Barf:

Får hoppas på 4k som när jag köpte 9700pro för massor av år sedan 😁

Ja gav 3300:- har jag ett starkt minne av 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Ja gav 3300:- har jag ett starkt minne av 😁

Svin

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nytt 3080ti är nere på 11`000kr nu. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5961067

Fortfarande nöjd med mitt beg 3090 24GB för 10'000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090