Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rykte: Windows 12 gör debut under 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

WSL2 använder sig av en "Internal Switch", hur fungerade WSL1?

Jag vet inte exakt hur WSL1 fungerar, men till skillnad från WSL2 så är ju WSL1 en del av Windows, och känslan är väl att man sitter direkt i "host"-nätverksstacken.
Man kan liksom mer eller mindre göra samma grundläggande saker som skulle gå i Windows, man kan lyssna på portar (och faktiskt nå dessa), man har IPv6-konnektivitet, osv.

Själva problemet i WSL2 är väl just att man inte har någon som helst kontroll över hur nätverket är uppsatt.
Det använder Hyper-Vs nätverkslösningar men till skillnad från om man sätter upp en egen VM i Hyper-V så har man ingen möjlighet att konfigurera nätverket, man är fast i någon standardvariant med enbart IPv4 NAT.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Säger man adjöss till alla spelen i steam biblioteket då?

Absolut inte alla.

Men det är som med allt annat här i världen, man behöver reda ut med sig själv vad man egentligen värdesätter.
Sen får man får väga de uppoffringar man tvingas göra för att få det man vill ha mot vinsten, och själv avgöra om det är värt det.

Valve har genom Steam gjort stora framsteg senaste åren med just att få spel som tidigare var beroende av DirectX (och därmed Windows) att lira helt "automagiskt" helt utan krav på varken kunskap eller erfarenhet på slutanvändaren.
Kolla upp om du är intresserad.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte exakt hur WSL1 fungerar, men till skillnad från WSL2 så är ju WSL1 en del av Windows, och känslan är väl att man sitter direkt i "host"-nätverksstacken.
Man kan liksom mer eller mindre göra samma grundläggande saker som skulle gå i Windows, man kan lyssna på portar (och faktiskt nå dessa), man har IPv6-konnektivitet, osv.

Själva problemet i WSL2 är väl just att man inte har någon som helst kontroll över hur nätverket är uppsatt.
Det använder Hyper-Vs nätverkslösningar men till skillnad från om man sätter upp en egen VM i Hyper-V så har man ingen möjlighet att konfigurera nätverket, man är fast i någon standardvariant med enbart IPv4 NAT.

Du kommer åt switchen till WSL2 från Hyper-V "Switch manager" och kan andra den där till "External" om du vill så att WSL får ett ip-nummer från din router istället för ett internt ip från Hyper-V. Vet inte om det löser dina problem.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Du kommer åt switchen till WSL2 från Hyper-V "Switch manager" och kan andra den där till "External" om du vill så att WSL får ett ip-nummer från din router istället för ett internt ip från Hyper-V. Vet inte om det löser dina problem.

Kanske ska göra ett nytt försök och se om något ändrats, om du menar att du gjort detta och det fungerar?
När jag försökt tidigare så konstaterade jag också att switchen som används av WSL syns där, men att ändra på den gav inga bra resultat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kanske ska göra ett nytt försök och se om något ändrats, om du menar att du gjort detta och det fungerar?
När jag försökt tidigare så konstaterade jag också att switchen som används av WSL syns där, men att ändra på den gav inga bra resultat.

Nej jag provade nu, det går att komma åt den, men som du säger är den skyddad för ändringar när man väl försöker. Det är en miss helt klart. Varför inte tillåta external switch?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv saknar jag mest sekundvisare för klockan.
Loggar, ställa klockan och sådant.

Gick att ändra i registret på testversionen för att få fram sekunder. Men det togs också bort vid launch.

Man undrar ju lite varför MS aktivt förhindrar alla former av sekundvisare.

Har du tittat på programmet som heter Windhawk? Det är samma kille som ligger bakom 7+ Taskbar Tweaker som börjar bygga en nytt tweakprogram anpassat för windows 11.
Det programmet kan ändra klockan i taskbaren på olika sätt och även andra smarta funktioner.
Kör hans 7+ Taskbar Tweaker varje dag på win 10 och det är riktigt bra.

För att windows 11 ska se ut mer som windows 10 (startmeny,taskbar, m.m.) så finns det projektet ExplorerPatcher. Vet inte alls om det är ett stabilt program, testat bara lite. 7+ Taskbar Tweaker fungerar med ExplorerPatcher under win 11 också.

Jag håller mig kvar på windows 10 ett tag till, men är sugen bara för att testa OS. Kör en win 11 i virtualbox och massa olika linux för att leka med. Sakta men säkert drar man sig till Linux mer och mer...

Kanske blir Upp/ned-gradering till win 11 när jag köper nytt

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ja men det jag menar är att man kan inte påstå att windows 11 är sämre än 10an bara för att det är sämre för en minoritet av användarna. för säkert 80-90% av användarna så är 11an bättre än 10an.

Okej, så vad är det som är bättre för 80-90% av användarna? Att startmenyn o ikonerna i taskbaren är i mitten o att hörnen på fönstrerna är rundade? Iofs kanske lite mindre stökigt bland inställningarna, men vanliga användare är ju knappt där inne ändå, så för dom är skillnaden tämligen minimal ändå, medans för oss power users har det blivit uppenbart sämre. Så all in all så kan jag inte se att Win11 skulle vara bättre än 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag har all repsekt för att man hitta sitt sätt att navigera och jobba med Windows. Du föredrar att navigera "geografiskt", så därför är positionen på genvägar viktig!

Vet inte om detta är nytt i Windows 11 sen du provade, men du kan absolut pinna och positionera genvägar som du själv vill. Nedan ser du mina inställningar, men du kan välja "More pins" om du inte vill ha några förslag alls.

<Uppladdad bildlänk>

Det finns tyvärr problem med den lösningen - dels kan jag inte flytta varje enskild genväg vart jag vill på skärmen, dels har man "rekommendationer" som inte går att stänga av och som jag inte vill ha (störande visuella element jag inte behöver).

För mig är genvägarna i startmenyn lite som ett pussel, och det funkar inte om jag inte kan lägga varje enskild pusselbit - i den storlek jag föredrar - precis där jag vill ha den. Det funkade ju utmärkt i 10:an, men det är väl ingen av Microsofts UI-snubbar som gör som jag och då begriper de inte att någon vill ha det så.

Med Start11 kan jag i stort sett lägga genvägarna som jag vill, nackdelen är att Start11 gör startmenyn för stor och den går inte att krympa samtidigt som "live tiles"-funktionen inte finns kvar (jag gillade den med väderappen och Netflix).

Jag ska blåsa om datorn strax och går då tillbaka till Win 10. Kanske blir det 12:an sen när den kommer en vacker dag. 11:an var inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Nej jag provade nu, det går att komma åt den, men som du säger är den skyddad för ändringar när man väl försöker. Det är en miss helt klart. Varför inte tillåta external switch?

Högst oklart varför, det kanske är något som blev enklare så. Men det skapar ju begränsningar i WSL2 jämfört WSL1 på den punkten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej? Det går fortfarande att välja 1 eller 2 genom wsl --set-version <distro> <version> och/eller wsl --set-default-version <version>.

Tack, jag meckade lite med det på min Win11 laptop (5900HX).
Man kan inte installera ren WSL 1.0, utan måste installera 2.0, därefter ändra default level till 1 samt konvertera installerade distros till 1.
Efter det kan man avinstallera funktionen "Plattform för virtuella datorer" och saker ser ut att vara precis som WSL1 i Win10.
För egen del så använder jag endast normalt WSL för enklare saker som inte kräver full kernel eller hög IO, i de fall som jag behöver sådant så kör jag en full VM via VMWare Workstation.

Permalänk

Så Windows 10 var inte sista operativsystemet. Vilken överraskning Windows 11 inte heller blev det sista

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Grymt tips

Skrivet av Lagers:

Har du tittat på programmet som heter Windhawk? Det är samma kille som ligger bakom 7+ Taskbar Tweaker som börjar bygga en nytt tweakprogram anpassat för windows 11.
Det programmet kan ändra klockan i taskbaren på olika sätt och även andra smarta funktioner.
Kör hans 7+ Taskbar Tweaker varje dag på win 10 och det är riktigt bra.

För att windows 11 ska se ut mer som windows 10 (startmeny,taskbar, m.m.) så finns det projektet ExplorerPatcher. Vet inte alls om det är ett stabilt program, testat bara lite. 7+ Taskbar Tweaker fungerar med ExplorerPatcher under win 11 också.

Jag håller mig kvar på windows 10 ett tag till, men är sugen bara för att testa OS. Kör en win 11 i virtualbox och massa olika linux för att leka med. Sakta men säkert drar man sig till Linux mer och mer...

Kanske blir Upp/ned-gradering till win 11 när jag köper nytt

Tack för de tipsen!
Jag har stört mig på start menyn i win 11, vill ha den mer som i win 10. Har gjort försök att hitta tips för 6 månader sedan, stardocks etc men gav upp. Nu kom detta serverat på ett silverfat, tack!

PS Har även ofta problem med skrivare, slutar fungera vid uppdateringar, vet ju att printerspooler med säkerhetsfixar, men har 5 olika skrivare på olika jobb, och fungerar att skriva ut, sedan laptop i hibernation, slutar funka. Starta om datorn fungerar, men ibland inte det heller. Ominstallera drivrutiner mm. Detta är mitt största strul med win 11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Har du tittat på programmet som heter Windhawk? Det är samma kille som ligger bakom 7+ Taskbar Tweaker som börjar bygga en nytt tweakprogram anpassat för windows 11.
Det programmet kan ändra klockan i taskbaren på olika sätt och även andra smarta funktioner.
Kör hans 7+ Taskbar Tweaker varje dag på win 10 och det är riktigt bra.

För att windows 11 ska se ut mer som windows 10 (startmeny,taskbar, m.m.) så finns det projektet ExplorerPatcher. Vet inte alls om det är ett stabilt program, testat bara lite. 7+ Taskbar Tweaker fungerar med ExplorerPatcher under win 11 också.

Jag håller mig kvar på windows 10 ett tag till, men är sugen bara för att testa OS. Kör en win 11 i virtualbox och massa olika linux för att leka med. Sakta men säkert drar man sig till Linux mer och mer...

Kanske blir Upp/ned-gradering till win 11 när jag köper nytt

Dwt har jag inte kollat på nä.
Tack för tipset

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har du tittat på programmet som heter Windhawk? Det är samma kille som ligger bakom 7+ Taskbar Tweaker som börjar bygga en nytt tweakprogram anpassat för windows 11.
Det programmet kan ändra klockan i taskbaren på olika sätt och även andra smarta funktioner.
Kör hans 7+ Taskbar Tweaker varje dag på win 10 och det är riktigt bra.

För att windows 11 ska se ut mer som windows 10 (startmeny,taskbar, m.m.) så finns det projektet ExplorerPatcher. Vet inte alls om det är ett stabilt program, testat bara lite. 7+ Taskbar Tweaker fungerar med ExplorerPatcher under win 11 också.

Jag håller mig kvar på windows 10 ett tag till, men är sugen bara för att testa OS. Kör en win 11 i virtualbox och massa olika linux för att leka med. Sakta men säkert drar man sig till Linux mer och mer...

Kanske blir Upp/ned-gradering till win 11 när jag köper nytt

Inte testat Windhawk, men 7+ Taskbar Tweaker har jag kör i väldigt många år nu o det finns en del funktioner däri som borde vara standard i Windows, men eftersom Microsoft vägrar implementera nya bra o faktiskt praktiska funktioner så får man nöja sig med tredjeparts-grejer. Så kör ni Win10 fortfarande så kan jag rekommendera 7+ Taskbar Tweaker, o sitter ni på elvan så kan jag antingen rekommendera Windhawk eller att haxxa tillbaks tians taskbar o köra 7+TT även där

Permalänk
Medlem

@Söderbäck @Rulten :
Det är tråkigt att de gör saker enklare utan möjlighet och ändra saker självt. Win 10 startmeny tycker jag fungerar bra men använder mest Directory Opus Docka för att starta program. Windhawk är nog bra program och byggs på mer och mer och det var Ramen som tipsade om ExplorerPatcher så man får hoppas det är ett bra projekt.

Skrivet av Gurrrra:

Inte testat Windhawk, men 7+ Taskbar Tweaker har jag kör i väldigt många år nu o det finns en del funktioner däri som borde vara standard i Windows, men eftersom Microsoft vägrar implementera nya bra o faktiskt praktiska funktioner så får man nöja sig med tredjeparts-grejer. Så kör ni Win10 fortfarande så kan jag rekommendera 7+ Taskbar Tweaker, o sitter ni på elvan så kan jag antingen rekommendera Windhawk eller att haxxa tillbaks tians taskbar o köra 7+TT även där

Ibland så är det bra när saker blir enklare men när man inte knappt kan ändra någonting i Windows längre så börjar det gå för långt. Det är ju mer och mer funktioner och inställningar i windows som försvinner, Och en sådan sak som att ta bort Never Combine är helt sjukt. Jag klarar inte av det, jag vill se en text i taskbaren och inte bara en ikon.
7+ Taskbar Tweaker gör livet mycket enklare, sedan kör jag AltSnap och Powertoys för att få till mer bra funktioner.

Man funderar ju vad de ska ta bort i Windows 12 när den kommer. Jag går mer och mer mot Linux i tankarna. I KDE kan man ändra som man vill.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ibland så är det bra när saker blir enklare men när man inte knappt kan ändra någonting i Windows längre så börjar det gå för långt. Det är ju mer och mer funktioner och inställningar i windows som försvinner, Och en sådan sak som att ta bort Never Combine är helt sjukt. Jag klarar inte av det, jag vill se en text i taskbaren och inte bara en ikon.
7+ Taskbar Tweaker gör livet mycket enklare, sedan kör jag AltSnap och Powertoys för att få till mer bra funktioner.

Man funderar ju vad de ska ta bort i Windows 12 när den kommer. Jag går mer och mer mot Linux i tankarna. I KDE kan man ändra som man vill.

Att saker är enkelt är ju bra för vanliga användare, men en advance o tillomed expert-del för powerusers borde alltid finnas tillgänligt imo.
Ja jag har ganska nyligen börjat använda just AltSnap själv efter att ha märkt på nya jobbet med Linux hur otroligt najs det är att använda win+mus att flytta o ändra storlek på fönster. Sen att den adderar ännu lite extra grejer är guld. Det är ju såna här funktioner som MS själva borde lägga in för just oss powerusers, men icke, dom vill hellre göra det enklare så det ska se ut som MacOS.

Är iaf i samma tankar som du att gå över till nå Linux med KDE men är tyvärr en del saker som hindrar mig, Photoshop o Parsec hosting t ex. Men nån dag när jag tröttnat ännu mera på Microsofts idioti så går jag nog över ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att saker är enkelt är ju bra för vanliga användare, men en advance o tillomed expert-del för powerusers borde alltid finnas tillgänligt imo.
Ja jag har ganska nyligen börjat använda just AltSnap själv efter att ha märkt på nya jobbet med Linux hur otroligt najs det är att använda win+mus att flytta o ändra storlek på fönster. Sen att den adderar ännu lite extra grejer är guld. Det är ju såna här funktioner som MS själva borde lägga in för just oss powerusers, men icke, dom vill hellre göra det enklare så det ska se ut som MacOS.

Är iaf i samma tankar som du att gå över till nå Linux med KDE men är tyvärr en del saker som hindrar mig, Photoshop o Parsec hosting t ex. Men nån dag när jag tröttnat ännu mera på Microsofts idioti så går jag nog över ändå..

Man kan ju gå med på att de ändrar och tar bort inställningar på vissa saker men att förminska Taskbar och även startmenyn till att vara minimal är att gå för långt. Undra vad de kommer ändra med Windows 12 sedan, kommer man inte kunna flytta sina ikoner alls på startmenyn, taskbaren visar bara de program som han vill. Måste man gå in i undermeny efter undermeny för att ändra ljudvolymen.
Nu kanske jag är negativ, men Windows 12 är nog en version jag inte installerar om MS fortsätter i samma spår. Windows 11 tror jag att jag byter till om jag köper ny dator inom snar framtid. Tack vare tredjepart-programmen då.

Photoshop kan jag förstå om man är poweruser, Parsec fanns till Linux står det, men det kanske inte fungerar lika bra. Jag själv är nog fast med Windows för Directory Opus, Infanview, Onedrive och Xbox Game Pass. Orkar inte dual-boota os.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Man kan ju gå med på att de ändrar och tar bort inställningar på vissa saker men att förminska Taskbar och även startmenyn till att vara minimal är att gå för långt. Undra vad de kommer ändra med Windows 12 sedan, kommer man inte kunna flytta sina ikoner alls på startmenyn, taskbaren visar bara de program som han vill. Måste man gå in i undermeny efter undermeny för att ändra ljudvolymen.
Nu kanske jag är negativ, men Windows 12 är nog en version jag inte installerar om MS fortsätter i samma spår. Windows 11 tror jag att jag byter till om jag köper ny dator inom snar framtid. Tack vare tredjepart-programmen då.

Photoshop kan jag förstå om man är poweruser, Parsec fanns till Linux står det, men det kanske inte fungerar lika bra. Jag själv är nog fast med Windows för Directory Opus, Infanview, Onedrive och Xbox Game Pass. Orkar inte dual-boota os.

Jag kör Win11 på laptoppen enbart för att jag mest kör den som Parsec-klient, så att Windows funkar sämre är inte så farligt, men jag skulle inte rekommendera elvan för vanligt bruk, så jag kommer fortsätta med tian så långt det går på min stationära. Men ja nä tolvan däremot kommer garanterat inte ske, men precis som dig så är jag lika nyfiken på vad MS kommer göra sämre i tolvan. Lite som när man kollade på sista avsnitten av GoT o undrade hur mycket sämre dom skulle göra slutet ;P

Parsec funkar tyvärr inte att hosta ifrån på Linux vilket är kravet för mig, men det det kanske kommer. Directory Opus är kung japp, använt det i säkert femton år nu o det är väldigt handikappande utan det, men kan ändå tänka mig att det borde finnas nånting hyfsat likt för Linux. Viktigaste för mig är väl tabbar o dual view (men såklart annat också), nånting som jag för övrigt fortfarande inte förstår varför det inte finns inbyggt i Windows, så basic grejer men ack så kraftfullt!

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju dock PowerToys där man kan göra en hel del av grejerna som efterfrågas. Men jag kan hålla med om att det borde vara inbyggt i Windows direkt. Vet inte om det fungerar på 11 heller då jag gick tillbaka till 10 direkt när jag insåg att det inte gick att använda taskbaren längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag kör Win11 på laptoppen enbart för att jag mest kör den som Parsec-klient, så att Windows funkar sämre är inte så farligt, men jag skulle inte rekommendera elvan för vanligt bruk, så jag kommer fortsätta med tian så långt det går på min stationära. Men ja nä tolvan däremot kommer garanterat inte ske, men precis som dig så är jag lika nyfiken på vad MS kommer göra sämre i tolvan. Lite som när man kollade på sista avsnitten av GoT o undrade hur mycket sämre dom skulle göra slutet ;P

Parsec funkar tyvärr inte att hosta ifrån på Linux vilket är kravet för mig, men det det kanske kommer. Directory Opus är kung japp, använt det i säkert femton år nu o det är väldigt handikappande utan det, men kan ändå tänka mig att det borde finnas nånting hyfsat likt för Linux. Viktigaste för mig är väl tabbar o dual view (men såklart annat också), nånting som jag för övrigt fortfarande inte förstår varför det inte finns inbyggt i Windows, så basic grejer men ack så kraftfullt!

Har för mig att Windows 11 skulle få mousewheelkontroll för ljudvolym och kanske tabbar också väl? så allt är ju inte dåligt De kanske t.om. fixar mer saker till 12an.

En del kör Dopus i Linux, jag har testat det lite i virtualbox linuxar. men annars finns t.ex. krusader som verkar vara ett riktigt bra program för linux.
Tänk om Dopus-kodarna skulle gå över och göra nästa version av windows, då skulle man sväva på moln

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

[quote postid="19665830" userid="15530" name="Gurrrra"]
Okej, så vad är det som är bättre för 80-90% av användarna? Att startmenyn o ikonerna i taskbaren är i mitten o att hörnen på fönstrerna är rundade? Iofs kanske lite mindre stökigt bland inställningarna, men vanliga användare är ju knappt där inne ändå, så för dom är skillnaden tämligen minimal ändå, medans för oss power users har det blivit uppenbart sämre. Så all in all så kan jag inte se att Win11 skulle vara bättre än 10?
[
Jag ska ge dig en mycket god anledning köra Win11 och det där HDR. Allt ser så mycket bättre ut i Win11 när HDR är påslaget jämfört med Win10 plus att du får tillgång till auto HDR vilket gör att många sdr spel ser så mycket bättre ut. Jag tänker eftersom du kallar dig en poweruser så räknar jag kallt med att du har en lg oled tv som dataskräm