Jag behöver en skärbräda [varning för gubbgnäll]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ah, blandade ihop Mareld-brädan med CDON-skräpet (som ser väldig fake ut). Dock ser det ut som att Mareld har vald relativt långa bitar istället för små fyrkantiga. Det påverkar givetvis priset positivt, men ökar även risken för sprickor när trät utsättas för fukt och värme.

Du får hemskt gärna uppdatera tråden när du har fått hem brädan

Jag hoppas det räcker med att det i varje fall är hygglig offset mellan skarvarna på bitarna. Tänker att det borde hjälpa hållfastheten och minska risken att den slår sig och spricker.

Uppdaterar sen när jag fått hem brädan. Tänker att om finishen bara är duglig släpar jag hem den till gamle farsgubben, och lånar hans garage och slipmaskin. Förhoppningsvis behövs inte det men för det priset kan jag annars kosta på mig det arbetet.

Skrivet av Kent:

Snällare mot kniven.

Vad jag förstått håller sig även skärbrädan snygg längre, eftersom den blir lite självläkande (fast kan också missfärgas lättare om man inte håller efter den). Sen gillar jag också känslan att skära på ändträ, brukar bli en aning mjukare (beror förstås på trä osv. också).

Skrivet av Json_81:

Du kör dem inte i diskmaskinen?

Nej, har inte ens någon diskmaskin.

Skrivet av rwxr:

Jag har gjort en del ändträ-skärbrädor och jag kan säga att det är mer jobb än man tror. Många som frågar mig om jag kan göra till dom tror att det är snabbt, billigt och enkelt att göra dom för att dom har sett något 5-minuters montage på youtube. Det är raka motsatsen, framförallt om man inte har ett riktigt snickeri med bl.a valsputs.

Ek, valnöt och lönn som lämpar sig bra för skärbrädor är dyrt. Såg någon som skrev om att använda spillbitar men det krävs mer jobb eftersom det måste rensågas och sedan är mycket spillbitar just spillbitar för att det finns sprickor och kvistar.

Någon annan skrev också om rökt ek och det är inget jag rekommenderar. Det är ammoniak som används för att "röka" den och rökt ek luktar faktiskt ganska illa. Framförallt när den är fuktig.

Här är några av dom jag gjort. Den med chevron-mönstret har jag använt rökt ek till och det är inget jag gör om.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt! Jag gillar framförallt den i mitten (chevron-möster?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Blir svårt att hitta en planka i rätt mått och ändträ.

Tanken har slagit mig men det är inte lätt att få det bra utan en riktig snickeriverkstad.

Tänk på att ändträ är den delen av träet som suger upp alla safter från det du skär på skärbrädan så att de kommer djupt in i träet.

Jag skulle undvika skärbrädor av ändträtyp av just hygienskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Tänk på att ändträ är den delen av träet som suger upp alla safter från det du skär på skärbrädan så att de kommer djupt in i träet.

Jag skulle undvika skärbrädor av ändträtyp av just hygienskäl.

Det är inget problem. Träet har antibakteriell verkan. Bakterierna som går in i träet dör efter en stund och de kommer inte upp till ytan igen. För att hålla skärbrädan hygienisk räcker det att göra rent med lite vatten och diskmedel och sen torka av. Bakterier som blir kvar på ytan dör när den torkar.

Permalänk
Medlem

@DasIch

Hittade nog den ultimata evighetsskärbrädan

Däremot lite svår att flytta

Den finns på: https://psauction.se/item/view/890535/ny-kottkubbe-tillverkad...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! Jag ska bara slänga ut köksbordet och gjuta en betonggrund till skärbrädan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag har gjort en del ändträ-skärbrädor och jag kan säga att det är mer jobb än man tror. Många som frågar mig om jag kan göra till dom tror att det är snabbt, billigt och enkelt att göra dom för att dom har sett något 5-minuters montage på youtube. Det är raka motsatsen, framförallt om man inte har ett riktigt snickeri med bl.a valsputs.

Folk underskattar verkligen detta, jag har det som behövs för att göra skärbrädor i verkstan, dock äger jag ingen valsputs (än).
Ärligt talat så undviker jag aktivt att göra skärbrädor, just på grund av mängden jobb vs vad folk vill betala och problem senare pga misskötsel.

All heder åt de som sysslar med det på heltid eller deltid, jag överlåter det gärna åt dem och köper hellre en skärbräda än gör en... Om det nu inte är någon one-off i presentväg eller dylikt.

Skrivet av DasIch:

Uppdaterar sen när jag fått hem brädan. Tänker att om finishen bara är duglig släpar jag hem den till gamle farsgubben, och lånar hans garage och slipmaskin. Förhoppningsvis behövs inte det men för det priset kan jag annars kosta på mig det arbetet.

Vad jag förstått håller sig även skärbrädan snygg längre, eftersom den blir lite självläkande (fast kan också missfärgas lättare om man inte håller efter den). Sen gillar jag också känslan att skära på ändträ, brukar bli en aning mjukare (beror förstås på trä osv. också).

Du kommer långt med en excenter och bra papper för att lägga en schysst finish på en bräda i hemmet... Passa för att lägga för mycket tryck eller lägga slipskivan 'snett' så den gräver ner. Också lätt att runda av kanter och hörn om man är oförsiktig.

Och ja, de håller sig snygga mycket längre, mina icke ändträ-brädor ser oftast ut som de agerat sköld i ett vikingaslag efter ett några veckor.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem Mareld-skärbrädan idag. Första intrycket får klart godkänt. Snyggt trä och finishen är bra. Mycket bättre än Cervera-skiten, och då var den här ändå större och billigare (läs, vadfan är det för fel på er, Cervera? Skämmes!).
Det som finns att anmärka på är att finishen inte är helt jämn. På undersidan finns ett ställe som inte är lika slätt och fint, samma sak med hörnen. Insidan av handtagen är lite sträva. Saftrännan håller förstås inte heller en perfekt finish.
Här ska dock tilläggas att lägstanivån är bättre än högsta nivån på Cervera-brädan. Överlag är finishen riktigt fin och mjuk. Borde dessutom vara hyfsat enkelt att fixa till resten med sandpapper och handpåläggning.

Vad jag inte gillar däremot att det är en begynnande spricka på ett ställe. Det är inte mycket utan en skarv som framträder lite mer än den borde. Går säkert att förebygga att det spricker, men jag är inte säker på lämplig metod. Är det vax man brukar använda för sånt?

Permalänk
Medlem

hade tänk tips om ugglan och eggen men deras shop låg nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag fick hem Mareld-skärbrädan idag. Första intrycket får klart godkänt. Snyggt trä och finishen är bra. Mycket bättre än Cervera-skiten, och då var den här ändå större och billigare (läs, vadfan är det för fel på er, Cervera? Skämmes!).
Det som finns att anmärka på är att finishen inte är helt jämn. På undersidan finns ett ställe som inte är lika slätt och fint, samma sak med hörnen. Insidan av handtagen är lite sträva. Saftrännan håller förstås inte heller en perfekt finish.
Här ska dock tilläggas att lägstanivån är bättre än högsta nivån på Cervera-brädan. Överlag är finishen riktigt fin och mjuk. Borde dessutom vara hyfsat enkelt att fixa till resten med sandpapper och handpåläggning.

Vad jag inte gillar däremot att det är en begynnande spricka på ett ställe. Det är inte mycket utan en skarv som framträder lite mer än den borde. Går säkert att förebygga att det spricker, men jag är inte säker på lämplig metod. Är det vax man brukar använda för sånt?

Bild på defekten? Så kan man bedömma om det är byte eller om det är mest kosmetiskt? Finns like olika sätt beroende på hur det ser ut. Personligen om jag upptäcker en dålig nog fog i en skärbräda efter limning så brukar jag klyva brädan längs fogen och limma om den, dock blir den ju lite smalare efteråt...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Blir svårt att hitta en planka i rätt mått och ändträ.

Tanken har slagit mig men det är inte lätt att få det bra utan en riktig snickeriverkstad.

Om du gör det mesta själv, som att kapa till bitar som du sen limmar ihop och sätter tvingar på så är nog vilken finsnickerifirma glad nog att plana den åt dig. Sen kan du sanda hörnen själv och olja in den.

Edit: Insåg inte att tråden var lite gammal. Såg också du köpt en skärbräda redan

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Folk underskattar verkligen detta, jag har det som behövs för att göra skärbrädor i verkstan, dock äger jag ingen valsputs (än).
Ärligt talat så undviker jag aktivt att göra skärbrädor, just på grund av mängden jobb vs vad folk vill betala och problem senare pga misskötsel.

All heder åt de som sysslar med det på heltid eller deltid, jag överlåter det gärna åt dem och köper hellre en skärbräda än gör en... Om det nu inte är någon one-off i presentväg eller dylikt.

Du kommer långt med en excenter och bra papper för att lägga en schysst finish på en bräda i hemmet... Passa för att lägga för mycket tryck eller lägga slipskivan 'snett' så den gräver ner. Också lätt att runda av kanter och hörn om man är oförsiktig.

Och ja, de håller sig snygga mycket längre, mina icke ändträ-brädor ser oftast ut som de agerat sköld i ett vikingaslag efter ett några veckor.

Hur långt kommer jag med handkraft om finishen redan är bra överlag? Och vad är lämpligt korn på sandpappren?

Skrivet av roxkz:

Bild på defekten? Så kan man bedömma om det är byte eller om det är mest kosmetiskt? Finns like olika sätt beroende på hur det ser ut. Personligen om jag upptäcker en dålig nog fog i en skärbräda efter limning så brukar jag klyva brädan längs fogen och limma om den, dock blir den ju lite smalare efteråt...

Fixar bild när jag är hemma igen. Tycker dock inte det ser ut som skäl för retur. Vill minnas att jag sett token däringa YouTubers fixa klart större defekter med någon form av vax, eller vad det nu var. Men som sagt, slänger upp en bild senare.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missat att det postats tidigare men när jag gav mig in i den här tråden så visste jag inte vad ändträ var, så jag gick till google (images) och sökte på "ändträ". Den andra bilden som kom upp då var "SKÄRBRÄDA MASSIV EK 40X 600X 400 ÄNDTRÄ" från varbergsträ för 900kr, det kanske är något man kan ringa och be dem skicka? Om den duger vet jag inte

https://www.varbergstra.se/innemiljo/interior/kok-bad/kok/kok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Vet inte om jag missat att det postats tidigare men när jag gav mig in i den här tråden så visste jag inte vad ändträ var, så jag gick till google (images) och sökte på "ändträ". Den andra bilden som kom upp då var "SKÄRBRÄDA MASSIV EK 40X 600X 400 ÄNDTRÄ" från varbergsträ för 900kr, det kanske är något man kan ringa och be dem skicka? Om den duger vet jag inte

https://www.varbergstra.se/innemiljo/interior/kok-bad/kok/kok...

Jag har sett den där tidigare och av det jag kunnat få fram verkar det vara ofärdig finish på den. Tror den främst är riktad till företag som vill lägga sin egen finish och branding på den. Sen har de ställen jag hittat velat ha 1000kr i frakt (någon tyckte jag skulle pröjsa 1000kr för att komma och hämta den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Bild på defekten? Så kan man bedömma om det är byte eller om det är mest kosmetiskt? Finns like olika sätt beroende på hur det ser ut. Personligen om jag upptäcker en dålig nog fog i en skärbräda efter limning så brukar jag klyva brädan längs fogen och limma om den, dock blir den ju lite smalare efteråt...

Här kommer en bild:

Vänligen bortse från den gräsligt fula färgen på köksluckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

hade tänk tips om ugglan och eggen men deras shop låg nere.

Ganska många år sedan tyvärr, hörde bra om dom precis när jag tänkte roffa tag på en😴

Permalänk

Lite roligt med inlägg av denna karaktär, trodde det var ett dataforum ;). Har ett tak som behöver byttas någon som har semestertid över

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eller med andra ord, träslag som inte är för hårda, har mycket tanniner och ingen silica (akacia och teak har tyvärr lite silica i sig, annars är det snygga träslag).

Nästan all silica sitter i barken, iaf när det gäller Acacia. Jag skulle inte oroa mig för det
Kört mina dyrgripar på en end grain Acacia och aldrig haft några bekymmer. Den är dock inte enligt dina önskemål utan 450x300x40 mm

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertsons:

Lite roligt med inlägg av denna karaktär, trodde det var ett dataforum ;). Har ett tak som behöver byttas någon som har semestertid över

Jag har spenderat hela min semester på att bygga och fixa. Sista veckan på semestern nu, men nu när jag har ångan uppe är det väl bara köra. Har förvisso aldrig bytt ett tak men hur svårt kan det vara? Observera dock att jag inte lämnar några garantier på jobbet och jag tar betalt i kall öl och välgrillad entrecote.

I värsta fall kan jag säkert ringa in gamle farsgubben som konsult. Familjen har en gård uppe i nordöstra Finland. Den har minst sagt sett bättre dagar och för ett par somrar sedan fick farsgubben fixa ett ladugårdstak som rasat in. Tänk en lång lada där nästan halva taket gett vika på grund ålder, ohemula mängder av snö och ingen som varit där för att skotta av taket.

Normalt folk hade nog tänkt att det är läge att leja en hantverkare. Gamle farsgubben fixade det i stort sett helt på egen hand (enda hjälpen var min käre mor som, trots många andra kvalitéer, inte är den bästa när det kommer till snickeri och tungt kropssarbete).

Är du villig att muta honom med bra vin kan du få hans nummer.

Skrivet av eFoppa:

Nästan all silica sitter i barken, iaf när det gäller Acacia. Jag skulle inte oroa mig för det
Kört mina dyrgripar på en end grain Acacia och aldrig haft några bekymmer. Den är dock inte enligt dina önskemål utan 450x300x40 mm

Ja, efter mer efterforskning verkar det inte vara så jäkla noga. Låga halter silica i träfibrerna och helst ska ju inte eggen skära ner särskilt djupt i fibrerna. Verkar inte finnas särskilt mycket vetenskaplig evidens för att det skulle vara ett problem. Oavsett så lär det göra jättemycket mer skillnad att hantera knivarna väl.

Permalänk
Medlem

För övrigt vill jag bidra med lite mer gubbgnäll, fast med en positiv twist.

Jag har jagat efter en ny magnetlist att sätta upp knivarna på. Det har visat sig vara nästan lika svårt som att hitta en skärbräda. Hur kan en sån sak vara svår, kanske ni tänker? Jo, låt mig berätta...

Till att börja med har jag en dyrare kniv i rent kolstål. Det betyder att alla lister i rostfritt går bort då det orsakar galvanisk korrosion. Sen kan vi även stryka alla andra material där magneterna sitter som remsor med hårda kanter på utsidan. Jag tror alla förstår varför.

Nu kanske ni tänker att det finns ju lister i trä, läderbeklätt trä, plast osv. som borde funka. Och det stämmer.

Nästa fråga blir dock om magneterna faktiskt kan hålla knivarna på plats. Läser man lite kundrecensioner är det här tyvärr inte en självklarhet. Kalla mig gammaldags men jag tycker ändå en produkt ska vara adekvat för avsett ändamål.

Sen kommer vi såklart till det här med pris. Jag tycker inte det är rimligt med en 50cm lång träbit med lite magneter och en bit skinn för 2500Kr. Det må vara en bit trä och skinn som ser bra ut och ger en gedigen känsla, men kom igen...
Sen gillar jag inte heller produkter där det är uppenbart att det gjorts minimal ansträngning, bara för att slänga på högsta möjliga pris. Träbit med magneter och två skruvhål, vars främsta bedrift är att skruvhålen är försänkta? Lägsta pris jag hittat för det är runt ca 900Kr, där de flesta vill ha flera hundra kronor mer. En frästillsats till min billiga Dremel-kopia, lite magneter och en bit trä så hade det varit enkelt fixat. Samtidigt finns det liknande varianter med dolda skruvar till lägre pris, fast möjligen kassa magneter.

Nu har vi, som ni säkert förstår, reducerat urvalet ordentligt.

Sista frågan är då... finns det ens att köpa? Det är så jäkla mycket som är slut i lager just nu. Här får man väl förstås skylla på pandemi och ekonomisk kris. Det gör det dock inte mindre frustrerande. Sen kan man undra om det finns att köpa hos en seriös butik. Något företag har ju typ tre sidor med olika namn bara för att lura Google-algoritmerna (Knifeo, Vassaknivar och nåt annat namn - samma företag). Jag handlar inte från såna ställen.

Okej, jag behövde ventilera lite. Hur var det då med en positiva twisten? Jo, jag hittade en magnetlist hos cleancut.se som jag verkligen gillar. Tamahagane. Det är akryl, i mitt tycke riktigt snygg, har en schysst kvalitetskänsla och magneterna verkar riktigt bra. Magneterna känns som om de är för svaga men såhär långt har knivarna suttit bra på plats. Jag tror det snarare är att de ger ett jämnt och fint magnetfält. Knivarna är lätta att få loss och sätta tillbaka, men de håller sig på plats.

Trots ett bullshit-namn (Tamahagane är en typ traditionellt japanskt stål) måste jag säga att jag är väldigt nöjd.

Såhär blev resultatet.

(Kniven i mitten har för övrigt levt som min bitch i flera år och varit övningsobjekt för slipning, vilket jag först började med med en liten puck till slipsten. Det är inte en vacker kniv, men nästan lika vass som den japanska kniven)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Något företag har ju typ tre sidor med olika namn bara för att lura Google-algoritmerna (Knifeo, Vassaknivar och nåt annat namn - samma företag). Jag handlar inte från såna ställen.

Förstår din känsla kring google-algoritmerna men måste ändå få upplysa eftersom Knifeo/Vassa Knivar är en kund till mig. Likt Cleancut och ptja i princip alla köksbutiker du kan tänka dig

Knifeo är en seriös aktör. En av de roligare faktiskt då de inte är främmande för att plocka in limiterade grejer osv. De har fysisk butik och sliperi i Varberg om du har vägarna förbi. Du kan handla med trygghet där.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

För övrigt vill jag bidra med lite mer gubbgnäll, fast med en positiv twist.

Jag har jagat efter en ny magnetlist att sätta upp knivarna på. Det har visat sig vara nästan lika svårt som att hitta en skärbräda. Hur kan en sån sak vara svår, kanske ni tänker? Jo, låt mig berätta...

Till att börja med har jag en dyrare kniv i rent kolstål. Det betyder att alla lister i rostfritt går bort då det orsakar galvanisk korrosion. Sen kan vi även stryka alla andra material där magneterna sitter som remsor med hårda kanter på utsidan. Jag tror alla förstår varför.

Nu kanske ni tänker att det finns ju lister i trä, läderbeklätt trä, plast osv. som borde funka. Och det stämmer.

Nästa fråga blir dock om magneterna faktiskt kan hålla knivarna på plats. Läser man lite kundrecensioner är det här tyvärr inte en självklarhet. Kalla mig gammaldags men jag tycker ändå en produkt ska vara adekvat för avsett ändamål.

Sen kommer vi såklart till det här med pris. Jag tycker inte det är rimligt med en 50cm lång träbit med lite magneter och en bit skinn för 2500Kr. Det må vara en bit trä och skinn som ser bra ut och ger en gedigen känsla, men kom igen...
Sen gillar jag inte heller produkter där det är uppenbart att det gjorts minimal ansträngning, bara för att slänga på högsta möjliga pris. Träbit med magneter och två skruvhål, vars främsta bedrift är att skruvhålen är försänkta? Lägsta pris jag hittat för det är runt ca 900Kr, där de flesta vill ha flera hundra kronor mer. En frästillsats till min billiga Dremel-kopia, lite magneter och en bit trä så hade det varit enkelt fixat. Samtidigt finns det liknande varianter med dolda skruvar till lägre pris, fast möjligen kassa magneter.

Nu har vi, som ni säkert förstår, reducerat urvalet ordentligt.

Sista frågan är då... finns det ens att köpa? Det är så jäkla mycket som är slut i lager just nu. Här får man väl förstås skylla på pandemi och ekonomisk kris. Det gör det dock inte mindre frustrerande. Sen kan man undra om det finns att köpa hos en seriös butik. Något företag har ju typ tre sidor med olika namn bara för att lura Google-algoritmerna (Knifeo, Vassaknivar och nåt annat namn - samma företag). Jag handlar inte från såna ställen.

Okej, jag behövde ventilera lite. Hur var det då med en positiva twisten? Jo, jag hittade en magnetlist hos cleancut.se som jag verkligen gillar. Tamahagane. Det är akryl, i mitt tycke riktigt snygg, har en schysst kvalitetskänsla och magneterna verkar riktigt bra. Magneterna känns som om de är för svaga men såhär långt har knivarna suttit bra på plats. Jag tror det snarare är att de ger ett jämnt och fint magnetfält. Knivarna är lätta att få loss och sätta tillbaka, men de håller sig på plats.

Trots ett bullshit-namn (Tamahagane är en typ traditionellt japanskt stål) måste jag säga att jag är väldigt nöjd.

Såhär blev resultatet.

<Uppladdad bildlänk>

(Kniven i mitten har för övrigt levt som min bitch i flera år och varit övningsobjekt för slipning, vilket jag först började med med en liten puck till slipsten. Det är inte en vacker kniv, men nästan lika vass som den japanska kniven)

Du kunde nog ha skaffat en bit magnetlist för kyl o frysdörrar och satt knivarna på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Förstår din känsla kring google-algoritmerna men måste ändå få upplysa eftersom Knifeo/Vassa Knivar är en kund till mig. Likt Cleancut och ptja i princip alla köksbutiker du kan tänka dig

Knifeo är en seriös aktör. En av de roligare faktiskt då de inte är främmande för att plocka in limiterade grejer osv. De har fysisk butik och sliperi i Varberg om du har vägarna förbi. Du kan handla med trygghet där.

Jag tvivlar inte på att de är seriösa såframt att du i regel får vad du beställt inom rimlig tid. Vad jag har problem med är företag som kör olika fronter utåt, i det här fallet bara för att få uppmärksamhet.
Jag avskyr det, tycker det är oärligt, och handlar därför inte från dem.

Skrivet av mrqaffe:

Du kunde nog ha skaffat en bit magnetlist för kyl o frysdörrar och satt knivarna på.

Jag har svårt att tänka mig att en kylskåpsmagnet skulle hålla och sen tenderar de inte att vara särskilt tjocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tvivlar inte på att de är seriösa såframt att du i regel får vad du beställt inom rimlig tid. Vad jag har problem med är företag som kör olika fronter utåt, i det här fallet bara för att få uppmärksamhet.
Jag avskyr det, tycker det är oärligt, och handlar därför inte från dem.

Jag köper att det kan verka oärligt. Du har naturligtvis rätt till den åsikten. Jag försöker bara nyansera lite. Vet att de jobbar mycket med google-statistik osv. Ett större problem jag ser som distributör är att jag hamnar i knäet på några få aktörer och du som konsument får färre alternativ. Homebrands köpte Cervera, så nu är Kitch’n och Cervera samma koncern. Bagaren köpte Royal Design. Kitchentime köpte Kökets favoriter är osv.
Samtidigt som en efter en av de oberoende butikerna klappar igen.
Snart får du handla privatelabels som Anders Petter vare sig du vill eller inte
Skämt å sido, jag förstår varför Knifeo/Vassa Knivar gör som de gör. Det är Davids kamp mot Goliath.

Konsumenters köpvanor har förändrats och idag betyder pris och Google-algoritmer allt mer. Oberoende aktörer har svårt att överleva kedjor och internethandlare med miljardomsättning. Ser snarare Knifeos taktik som ett svar på detta och ett försök att överleva i en bransch som (likt många andra) är otroligt tuff för enskilda mindre företag att verka i.

Bara mina tankar

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett gammalt bord i björk från blocket för i princip ingenting, kapade det i ca 5cm breda remsor som jag sedan ställde upp så jag fick ett "shackmönster" med ändträ. Sedan passade jag ihop bitarna lite fint och limmade ihop med flera tvingar. Efter det körde jag den i en planhyvel och sedan i en planfräs. Slipa med oscillerande slipmaskin och sedan har du en skärbräda du inte kan göra sönder.

Permalänk
Medlem

Vill du fixa något själv är det inget fel på magneterna i Ikeas magnetlister iaf, har bland annat en rejäl köttyxa på min och den sitter ordentligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."