Permalänk
Medlem

Ni som köpt KAB : Var köpte ni ifrån?

Permalänk
Skrivet av xinux:

Efter en period av intensiv research på internet var jag också väldigt intresserad av Steelcase.
Jag har haft en Gesture i ett halvår nu, köpt på lindelöfs. Man kan kontakta dem för provsittning.
Mina tankar efter provdag i sthlm:

Det stod mellan Gesture och Aeron, fortfarande osäker på om jag gjorde rätt val. Aeron var verkligen en trevlig upplevelse, men armstöden var värdelösa jämfört med Gesture.

Tveka inte om du har några frågor!

https://i.imgur.com/weqnKuk.jpg

Thank you for posting your review. My question is about your desk setup actually. Your monitor seems to be at the same height or maybe even higher than my monitor (I have a 32 inches wide display). How are you keeping your posture ergonomic? Aka, how do you sit while having your eye line being top of the monitor, your elbows on the desk/armrest line?

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Blev 1171 EUR med den vanliga svarta färgen + alla tillval inklusive huvudstöd, alltså drygt 12350 kr exklusive eventuella valutaavgifter. Hmm blev lite sugen! Men som sagt, borde verkligen prova själv innan jag köper :/

Dock hela 40-50 dagars leveranstid på Gesture från tyska återförsäljaren.

Could I ask for the german dealer's link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimus2022:

Could I ask for the german dealer's link?

https://www.buerostuehle-4u.de/steelcase-gesture-mit-kopfstue...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimus2022:

Thank you for posting your review. My question is about your desk setup actually. Your monitor seems to be at the same height or maybe even higher than my monitor (I have a 32 inches wide display). How are you keeping your posture ergonomic? Aka, how do you sit while having your eye line being top of the monitor, your elbows on the desk/armrest line?

My eyes line up with the top of the the display, something like this:

I can imagine a 32" display could be hard to use set up like this if you're not very tall. Mine is 27" (2560x1440), imo the perfect size and ppi for non-scaling os

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Köpte Sverigestolen 814 idag. Håller i skrivande stund på att få på rätt inställningarna och vänja mig vid den.
Men verkar vara helt ok. Stabil och helt utan knirr och knarr.
Många bra inställningar och robust byggd.

- Justerbart nackstöd
- Ställbart sittdjup
- Ställbar ryggvinkel i sex lägen.
- Armstöden är reglerbara i höjd och bredd och med dyna klädd i svart läder.
- Steglös höjdjustering standardhöjd 452-573 mm
- Steglös låsning på gungfunktionen samt justerbart motstånd på gungan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har länge sökt en stol efter ett par gaming stolar så beslutade jag mig att åka till mitt lokala kontorsbutik för att köpa en riktig stol denna gång .

Testade kab director och RH Mereo och Rh logic 220,
Fastnade mest för RH220 så jag beslutade mig för att låna hem den 1v och den fungerar väldigt bra riktigt mycket inställningar .

Så blev en order på en RH 220 med nackstöd och armstöd . Dyrt blev det men är nog värt det i slutändan och 10 års garanti på samtliga delar .

Stolen skulle jag få efter semester så lite leveranstid
Äntligen kan man slänga gamla akracing 🤣

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Har haft min HM Aeron med Atlas neckrest i lite över en månad nu.

Fick lite ont i ryggen första veckan men efter att ryggen anpassat sig efter en mer korrekt ergonomiskt sittställning så har jag bara bra saker att säga om stolen. Sitter 10-16h om dagen under veckodagar så jag gillar att både sits och rygg är i mesh. Dels för att det inte blir så varmt, dels för jag inte får minsta ont i baken efter så lång tid, vilket jag fått från min tidigare Kinnarps.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

För mig blev nästa steg en HÅG Capisco 8106! Absolut inte den skönaste stolen, men det är lätt att sitta ergonomisk korrekt och den erbjuder mycket frihet.

Blir att sälja min Malmstolen 4000!

Är dock fortsatt intresserad av stolar som Steelcase/HM Aeron etc.

Permalänk
Medlem

Det tog ett tag, men nu har företaget äntligen gått ut med att dom står för kontorsmaterial för remote work, dock bara till en summa av 3000kr per år.
Tyvärr så är man låst till IKEA som inköpsbutik, just nu iaf.

Vet att man ska provsitta o allt(vilket jag kommer göra) men är det någon som har längre sitt-erfarenheter av IKEA:s dyrare stolar, tänker på Gruppspel men även deras Järvfjället men även Hattefjäll

Läst om att vissa har klagat på att Järvfjället har en hårdsits, vilket inte verkar märkas i början utan efter någon timme eller två.

Permalänk
Skrivet av dauit:

Det tog ett tag, men nu har företaget äntligen gått ut med att dom står för kontorsmaterial för remote work, dock bara till en summa av 3000kr per år.
Tyvärr så är man låst till IKEA som inköpsbutik, just nu iaf.

Vet att man ska provsitta o allt(vilket jag kommer göra) men är det någon som har längre sitt-erfarenheter av IKEA:s dyrare stolar, tänker på Gruppspel men även deras Järvfjället men även Hattefjäll

Läst om att vissa har klagat på att Järvfjället har en hårdsits, vilket inte verkar märkas i början utan efter någon timme eller två.

Vad som gäller Järvfället så finns de sanning att den känns som hård efter ett tag, är du annars i vanlig längd (typ 170+) så är den nog bra för ryggen, är strax under där och de märks vid tiden så inte jätte bekväm för mig personligen så är på G att byta.
Gruppspel är helt ok, men kan ev lida av samma "sitter på en parkbänk" efter en tid. Hattefjäll har jag aldrig provat.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa Järvfället för några veckor sedan men den fanns inte i lager varken lokalt eller online. Preliminärt Maj 2023 berättade personalen.
Så det blev en SecretLab Titan EVO 2022 trots att jag svor att aldrig mer köpa en gaming/racer stol. Det som fick mig att köpa den var nya svankstödet för 2022 modellen samt utbytbara armstöd mot mjukare memory foam.

Överlag ganska nöjd och jag sitter mycket bättre nu. Min förra stol var en DX Racer utan svankstöd och den fick jag ont i ryggen (svanken) av efter att par timmar. Nu har jag kunnat sitta en hel helg utan bekymmer.

Tycker dock inte den är värd priset. Alldeles för dyr. Blev cirka 6000kr. Då känns det som man lika gärna kan köpa en ordentlig kontorsstol. Begagnad eller lägga på någon tusenlapp till för en ny.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tänkte köpa Järvfället för några veckor sedan men den fanns inte i lager varken lokalt eller online. Preliminärt Maj 2023 berättade personalen.
Så det blev en SecretLab Titan EVO 2022 trots att jag svor att aldrig mer köpa en gaming/racer stol. Det som fick mig att köpa den var nya svankstödet för 2022 modellen samt utbytbara armstöd mot mjukare memory foam.

Överlag ganska nöjd och jag sitter mycket bättre nu. Min förra stol var en DX Racer utan svankstöd och den fick jag ont i ryggen (svanken) av efter att par timmar. Nu har jag kunnat sitta en hel helg utan bekymmer.

Tycker dock inte den är värd priset. Alldeles för dyr. Blev cirka 6000kr. Då känns det som man lika gärna kan köpa en ordentlig kontorsstol. Begagnad eller lägga på någon tusenlapp till för en ny.

Måste säga att Järvfjället såg riktigt bra ut för priset! Justerbart svankstöd, nackstöd, armstöd fram/bak/upp/ner och sittdjup + 10 års garanti på det. Tråkigt att IKEA har svårt att lagerhålla stolen...

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat för KAB. Jäkligt dyrt men vill gärna provsitta nånstans. Jag har sökt men hittar inte riktigt nån ÅF som har de på plats i närheten. Bor i småland.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Måste säga att Järvfjället såg riktigt bra ut för priset! Justerbart svankstöd, nackstöd, armstöd fram/bak/upp/ner och sittdjup + 10 års garanti på det. Tråkigt att IKEA har svårt att lagerhålla stolen...

Järvfjället i vit färg har dock funnits i lager i både Uppsala och Barkarby när jag kollat. Däremot verkar dom ha stora problem med den svarta/gråa. Den har varit borta i flera månader (bara för att det är den man är ute efter).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet mellan Vitras EA117 och Fritz Hansens Sjuan 3217. Någon som har erfarenhet av hur dem håller med tiden och vid längre tider av sittande?

Länkar:
EA117: https://www.nordiskagalleriet.se/vitra/ea-117
3217: https://www.nordiskagalleriet.se/fritz-hansen/3217-sjuan-helk...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Köpte Sverigestolen 814 idag. Håller i skrivande stund på att få på rätt inställningarna och vänja mig vid den.
Men verkar vara helt ok. Stabil och helt utan knirr och knarr.
Många bra inställningar och robust byggd.

- Justerbart nackstöd
- Ställbart sittdjup
- Ställbar ryggvinkel i sex lägen.
- Armstöden är reglerbara i höjd och bredd och med dyna klädd i svart läder.
- Steglös höjdjustering standardhöjd 452-573 mm
- Steglös låsning på gungfunktionen samt justerbart motstånd på gungan.

https://cdn.gerdmans.com/content/images/thumbs/0102668_kontorsstol-sverigestolen-814-klassikern-tyg-capture-svart-med-armst%C3%B6dnackst%C3%B6d.jpeg

Vad gör denna stolen bättre än Kinnarps tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad gör denna stolen bättre än Kinnarps tex?

Vet ej.
Förhoppningsvis hålla länge.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Enormt bra tråd, mycket fin läsning nu när man söker efter en ny stol.

Har några frågor. Bor i en mindre ort där jag inte har möjlighet att testa så många förutom Kinnarps och RH.
Har haft Kinnarps 9000 i mitt förra jobb.
Tidigare hemma hade jag en RH Logic 400 men den blev gammal och skinnet blev dåligt så den kastade vi.
Idag arbetar jag hemifrån. Gjorde misstaget att köpa en SecretLab Titan, passar inte alls mig.

Ingen av ovannämnda stolar har passat mig, bäst har dock Kinnarps stolen varit.

Behöver alltså en stol med en mycket mjuk sits. Har problem med att jag får träsmak efter en arbetsdag. Har möjligheten att stå och arbeta men eftersom jag är reumatiker så blir det endast mindre stunder.

Malmstolen 4000 med DUX säte är intressant, hur mjuk är den egentligen?
KAB stolarna, är de mjuka eller endast rejäla?
Herman Miller Aeron har vissa rekommenderat. När man tittar på sitsen så verkar det vara tyg utan stopping? Hur håller en sådan egentligen?

Är 178cm och väger 105kg. Ja, några kilo mindre skulle inte skada, har dock vägt 115 så är på rätt väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HQ69:

Enormt bra tråd, mycket fin läsning nu när man söker efter en ny stol.

Har några frågor. Bor i en mindre ort där jag inte har möjlighet att testa så många förutom Kinnarps och RH.
Har haft Kinnarps 9000 i mitt förra jobb.
Tidigare hemma hade jag en RH Logic 400 men den blev gammal och skinnet blev dåligt så den kastade vi.
Idag arbetar jag hemifrån. Gjorde misstaget att köpa en SecretLab Titan, passar inte alls mig.

Ingen av ovannämnda stolar har passat mig, bäst har dock Kinnarps stolen varit.

Behöver alltså en stol med en mycket mjuk sits. Har problem med att jag får träsmak efter en arbetsdag. Har möjligheten att stå och arbeta men eftersom jag är reumatiker så blir det endast mindre stunder.

Malmstolen 4000 med DUX säte är intressant, hur mjuk är den egentligen?
KAB stolarna, är de mjuka eller endast rejäla?
Herman Miller Aeron har vissa rekommenderat. När man tittar på sitsen så verkar det vara tyg utan stopping? Hur håller en sådan egentligen?

Är 178cm och väger 105kg. Ja, några kilo mindre skulle inte skada, har dock vägt 115 så är på rätt väg.

Har en HM Aeron Remastered och sitsen är mycket riktigt i mesh. Den är väldigt fast (påminner lite om att sitta på en studsmatta) vilket passar mig väldigt bra men kanske inte är vad du är ute efter.

Om du får tillfälle skulle jag ändå rekommendera att provsitta den, jag trodde också att jag föredrog mjuka sitsar förr men nu uppskattar jag faktiskt stödet som den fasta sitsen och ryggen ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HQ69:

Enormt bra tråd, mycket fin läsning nu när man söker efter en ny stol.

Har några frågor. Bor i en mindre ort där jag inte har möjlighet att testa så många förutom Kinnarps och RH.
Har haft Kinnarps 9000 i mitt förra jobb.
Tidigare hemma hade jag en RH Logic 400 men den blev gammal och skinnet blev dåligt så den kastade vi.
Idag arbetar jag hemifrån. Gjorde misstaget att köpa en SecretLab Titan, passar inte alls mig.

Ingen av ovannämnda stolar har passat mig, bäst har dock Kinnarps stolen varit.

Behöver alltså en stol med en mycket mjuk sits. Har problem med att jag får träsmak efter en arbetsdag. Har möjligheten att stå och arbeta men eftersom jag är reumatiker så blir det endast mindre stunder.

Malmstolen 4000 med DUX säte är intressant, hur mjuk är den egentligen?
KAB stolarna, är de mjuka eller endast rejäla?
Herman Miller Aeron har vissa rekommenderat. När man tittar på sitsen så verkar det vara tyg utan stopping? Hur håller en sådan egentligen?

Är 178cm och väger 105kg. Ja, några kilo mindre skulle inte skada, har dock vägt 115 så är på rätt väg.

Snabb googling: HM Aeron klarar 350 punds / 158kg.

Sitsen formar sig lite efter baken, som att sitta på en studsmatta som ovan skrev. Väldigt bekvämt enligt mig. Men jag har fått lägga en filt på min nu för det blev kallt om baken att sitta på mesh. Men då sitter jag i källaren där det kanske är 17-18 grader just nu. Dröjer nog inte länge innan man får slå på lite värme trots elpriserna

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av HQ69:

Enormt bra tråd, mycket fin läsning nu när man söker efter en ny stol.

Har några frågor. Bor i en mindre ort där jag inte har möjlighet att testa så många förutom Kinnarps och RH.
Har haft Kinnarps 9000 i mitt förra jobb.
Tidigare hemma hade jag en RH Logic 400 men den blev gammal och skinnet blev dåligt så den kastade vi.
Idag arbetar jag hemifrån. Gjorde misstaget att köpa en SecretLab Titan, passar inte alls mig.

Ingen av ovannämnda stolar har passat mig, bäst har dock Kinnarps stolen varit.

Behöver alltså en stol med en mycket mjuk sits. Har problem med att jag får träsmak efter en arbetsdag. Har möjligheten att stå och arbeta men eftersom jag är reumatiker så blir det endast mindre stunder.

Malmstolen 4000 med DUX säte är intressant, hur mjuk är den egentligen?
KAB stolarna, är de mjuka eller endast rejäla?
Herman Miller Aeron har vissa rekommenderat. När man tittar på sitsen så verkar det vara tyg utan stopping? Hur håller en sådan egentligen?

Är 178cm och väger 105kg. Ja, några kilo mindre skulle inte skada, har dock vägt 115 så är på rätt väg.

Jag (188cm/75kg) har Malmstolen 4000 med DUX säte och är mycket nöjd med den. Upplever sätet som lagom mjukt, men skulle verkligen rekommendera dig att försöka ta dig till ett ställe där du kan provsitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Snabb googling: HM Aeron klarar 350 punds / 158kg.

Sitsen formar sig lite efter baken, som att sitta på en studsmatta som ovan skrev. Väldigt bekvämt enligt mig. Men jag har fått lägga en filt på min nu för det blev kallt om baken att sitta på mesh. Men då sitter jag i källaren där det kanske är 17-18 grader just nu. Dröjer nog inte länge innan man får slå på lite värme trots elpriserna

Det är väl det du har din GPU till ;)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har fastnat för KAB. Jäkligt dyrt men vill gärna provsitta nånstans. Jag har sökt men hittar inte riktigt nån ÅF som har de på plats i närheten. Bor i småland.

För de som gillar typen av stolar som KAB är kan jag rekommendera att även kolla på

https://www.stolcomfort.com/sv/

Som har liknande stolar. Har ingen själv men har suttit i dom ett par gånger på mässor och så och upplevde dom som rätt lika KAB-stolarna överlag (med liknande priser). Dom erbjuder hemlån och liknande också vilket kan vara en fördel om man inte bor vägg i vägg med någon utställning eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För de som gillar typen av stolar som KAB är kan jag rekommendera att även kolla på

https://www.stolcomfort.com/sv/

Som har liknande stolar. Har ingen själv men har suttit i dom ett par gånger på mässor och så och upplevde dom som rätt lika KAB-stolarna överlag (med liknande priser). Dom erbjuder hemlån och liknande också vilket kan vara en fördel om man inte bor vägg i vägg med någon utställning eller så.

Jag ska fundera på det. Så länge nuvarande stol inte är trasig är det hiskeliga priser när man betalar inkl moms. Men efter nuvarande sol börjar ge sig så är det 24/7 som gäller helt klart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Letar en "riktig" kontorsstol. Någon som har åsikter kring Malmstolen med DUX säte och RH Logic 400? Man vill ju gärna ha en stol med 24 timmars certifiering.

Permalänk
Medlem

En 24-timmars stol behöver ju absolut inte vara bättre ergonomiskt, eller skönare/bättre att sitta i än en 8-timmars stol. Den är ju inte gjord för att EN person ska sitta i den i 24 timmar. Den har bara högre krav på hållbarhet för att klara av att flera personer använder den under dygnets alla timmar. Sedan har de oftast också fler inställningsmöjligheter för att passa flera typer av kroppar, och detta kan ju även ses som en nackdel. Om du är den enda personen som använder den så är det mest troligt att du ställer in det mesta en gång och sedan inte ändrar någonting. Man får betala för en flexibel stol som man inte ens utnyttjar flexibiliteten på. Det bästa är om man kan hitta en stol med så få inställningsmöjligheter som möjligt som passar en själv. Det blir billigare och det är färre saker som kan gå sönder. Köpa en 24-timmars stol för att sedan nyttja den 4-5 timmar om dagen är ju total overkill. Sen om det är den enda stolen du kan hitta som du sitter bra i, ja, då är det väl så, men då har man nog inte testat tillräckligt många stolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Letar en "riktig" kontorsstol. Någon som har åsikter kring Malmstolen med DUX säte och RH Logic 400? Man vill ju gärna ha en stol med 24 timmars certifiering.

Har en Malmstolen med Dux-säte. Modellen heter R3. Köpte den i mitten av pandemin och den har fungerat mycket bra för mig som hemmaarbetat (och sedan ofta sitter vid datorn på kvällen). Väger ca. 110kg@197cm, bottnar inte ut sätet som jag gjorde på min förra, samt gör i diverse olika racing-inspirerade stolar.

Nackdelen med min modell skulle jag säga är infästningen mellan ryggen och sätet, det är 2 kraftiga skruvar på rad som man drar åt. Problemet är att du kan dra åt hur hårt som helst men det hjälper inte. Det hade behövts en tredje skruv diagonalt från de andra två för att ryggen verkligen inte flytta ska flytta sig över tid.

Permalänk

Någon som testat en "Hara"-stol? Ser rätt spännande ut och rent ergonomiskt så gör de mycket rätt på pappret. Funderar på att testa en då jag inte alls kommer överens med IKEA Järvfjället som jag köpte nyss.

https://www.harastuhl.de/sv/shop/harastuhl-nie-01/?v=4196935d...

Kunde skicka tillbaks för 70 euro.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som testat en "Hara"-stol? Ser rätt spännande ut och rent ergonomiskt så gör de mycket rätt på pappret. Funderar på att testa en då jag inte alls kommer överens med IKEA Järvfjället som jag köpte nyss.

https://www.harastuhl.de/sv/shop/harastuhl-nie-01/?v=4196935d...

Kunde skicka tillbaks för 70 euro.

Looks really interesting !