Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ni som har KAB stolar är ni nöjda med era?

Permalänk
Medlem

Har precis börjat kolla efter en ny datorstol, trevligt att hitta en tråd som denna!
Kollat lite på HM embody och RH Logic 400, men hittar inte något bra ställe man kan prova stolar som dessa. Bor i norra Skåne, är de någon som känner till ett ställe här nere där man skulle kunna provsitta lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddie:

Har precis börjat kolla efter en ny datorstol, trevligt att hitta en tråd som denna!
Kollat lite på HM embody och RH Logic 400, men hittar inte något bra ställe man kan prova stolar som dessa. Bor i norra Skåne, är de någon som känner till ett ställe här nere där man skulle kunna provsitta lite?

Sitter lite i samma sitts. Tyvärr bara hittat nått enstaka ställe i Stockholm.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Sitter lite i samma sitts. Tyvärr bara hittat nått enstaka ställe i Stockholm.

Samma här. Hittade någon butik som inte låg allt för långt bort med bättre begagnade stolar, dom hade inget jag kollade efter dock.
Lite förvånad över hur litet utbudet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Jag har aldrig suttit i en riktig kontorsstol innan, vore det dumt att beställa en från internet? Har ingen möjlighet att testa en stol, hittar inga på blocket heller i närheten av där jag bor. Tänker begagnad främst från tex rafz (enda sidan jag känner till just nu, får gärna tipsa om fler)

Jag vet ju att alla inte gillar samma stolar men med tanke på att jag har haft en gamingstol sedan 2016 så känns det som det borde bli svårt att bli missnöjd med en riktig stol?

Flesta kontorsstolar är väldigt dyra, så man vill ju gärna testa ordentligt. Däremot kan du ju beställa hem, känna av en vecka sen skicka tillbaka om du inte är nöjd. Oftast räcker ju inte 5 min i en affär för att känna av om det är rätt stol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Flesta kontorsstolar är väldigt dyra, så man vill ju gärna testa ordentligt. Däremot kan du ju beställa hem, känna av en vecka sen skicka tillbaka om du inte är nöjd. Oftast räcker ju inte 5 min i en affär för att känna av om det är rätt stol.

Dock erbjuds det oftast bara till privatpersoner och inte företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dock erbjuds det oftast bara till privatpersoner och inte företag.

Denna tråd är ju främst för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Äh, sorry, uselt av mig. Det var denna stolen jag köpte. AKRacing....
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4949742

För 4500 c:a.

Som en uppföljning nu ganska precis tre år senare så är min AKRacing fortfarande funktionell och jag har inga ryggbesvär, vilket jag hade innan.

Visa signatur
Permalänk

Jag har haft några "gamingstolar" främst med en rygg som är i typ läder.
Jag upplever dessa stolar som väldigt varma om ryggen och ganska obekväma efter ett tag.
Men vi alla är olika och är olika byggda så en stol jag gillar kan en annan hata.

Farsan jobbade på kontor i många år (innan han blev 100% pensionär).
Företaget hyrde stolar av Kinnarps och företaget hade sen möjligheten att köpa loss stolen från hyresavtalet.
Då hade dom anställda möjlighet att ta med sig stolen hem och kostnaden som kinnarps vill ha drogs på lönen.
Så han har tagit med sig 2 stolar hem genom åren.
Företaget tog hand om stolarna väldigt bra så dom var ganska fräscha.
Efter att min "gamingstol" gick sönder (igen) så behövde jag en ny stol. Jag har avverkat 4 gamingstolar genom åren i olika prisklasser. Men dom går bara sönder tycker jag samt att dom flesta inte är så bekväma i längden.
Tyvärr så hade farsans jobb inte någon stol man kunde köpa loss just då när jag behövde en.
Jag kollade på en ny gamingstol men det fanns ingen som föll mig i smaken.
Så jag åkte till IKEA och hittade kontorstolen "Järvfjället".
10 års garanti och jag har haft den i minst 5 år nu och är väldigt nöjd.
Det är nog den stolen som har hållit bäst och har inte gått sönder än.
Ryggen är perforerad så det blir mycket svalare.
Jag har modellen med tyg över sittsen och inte den i läder.

Farsans kontorsstol från jobbet tog han med sig hem när han gick i pension. Och det är en stol från Kinnarps.
Den är 15 år gammal nu.
Morsan har fått fixat alla dynor på stolen med nytt tyg och har lyckats att få till ny stoppning med då det var ganska slitet efter ett tag.
Rent mekaniskt så håller den än.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Gjorde för ett tag sedan ett besök på Nordiska Galleriet i Göteborg och testade lite stolar. Tips: De har fler än de som står framme. Till exempel hade de en HM Embody på kontoret som en anställd använde. De rullade ut den så jag kunde testa.

Slutade med att jag ändrade min tidigare beställning av en Embody till en Aeron. Inga direkta fel på Embodyn men efter att ha testat Aeron så... wow...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet utav denna stol?

Intuition by UPLIFT

Som verkar vara väldigt influerad av:

Raynor Ergohuman ME7ERG

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Någon som har erfarenhet utav denna stol?

Intuition by UPLIFT

Som verkar vara väldigt influerad av:

Raynor Ergohuman ME7ERG

Inte provat den förstnämnda men väl Ergohuman. Bra stol men upplevde den som lite vek i stommen ifall du är åt det större hållet, i synnerhet i mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Någon som har erfarenhet utav denna stol?

Intuition by UPLIFT

Som verkar vara väldigt influerad av:

Raynor Ergohuman ME7ERG

Dessa ser ut att vara importerade från alibaba

https://www.alibaba.com/product-detail/Wholesale-Custom-Cheap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnartÄrJulenKommen:

Ni som har KAB stolar är ni nöjda med era?

Väldigt!

Permalänk

New to Sweden and wanted to refresh the home office. I wonder what is the better-rated chair in Sweden's market for about 15,000. I will be using it mostly for office work (no game for me and not sure how different the two would be tbh). Thank you for any recommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimus2022:

New to Sweden and wanted to refresh the home office. I wonder what is the better-rated chair in Sweden's market for about 15,000. I will be using it mostly for office work (no game for me and not sure how different the two would be tbh). Thank you for any recommendation.

Well, the defacto standard for most Swedish offices is the brand Kinnarps. Plus[8] is their most popular model and goes for 6-8k SEK. Since there are so many of them in circulation you can regularly get a very nice refurbished one for less then half that. They come from failed startups and the like. I've had these at several workplaces and I got a couple older models at home.

Other popular brands are RH, KAB, HÅG and Malmstolen.
I don't have personal experience with any of these for longer then a few minutes in a store. But they have several popular models and other people swear by them.

And last but not least you got the imports. Herman Miller is ofc a very recognizable brand but I can tell from personal experience that the delivery times are insanely long.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Well, the defacto standard for most Swedish offices is the brand Kinnarps. Plus[8] is their most popular model and goes for 6-8k SEK. Since there are so many of them in circulation you can regularly get a very nice refurbished one for less then half that. They come from failed startups and the like. I've had these at several workplaces and I got a couple older models at home.

Other popular brands are RH, KAB, HÅG and Malmstolen.
I don't have personal experience with any of these for longer then a few minutes in a store. But they have several popular models and other people swear by them.

And last but not least you got the imports. Herman Miller is ofc a very recognizable brand but I can tell from personal experience that the delivery times are insanely long.

Thank you very much for the info. I think I should find a showroom in Stockholm and maybe try a few chair and then place an order. I searched in the facebook marketplace for second-hand Kinnarps. Plus 8. Nothing showed up. Is there a particular website that has the refurbished chairs to check?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimus2022:

Thank you very much for the info. I think I should find a showroom in Stockholm and maybe try a few chair and then place an order. I searched in the facebook marketplace for second-hand Kinnarps. Plus 8. Nothing showed up. Is there a particular website that has the refurbished chairs to check?

https://rafz.se/ usually have quite a lot on offer.
They sell refurbished chairs (and other office parts).
I bought my pair of Malmstolen from them and am happy with them.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimus2022:

Thank you very much for the info. I think I should find a showroom in Stockholm and maybe try a few chair and then place an order. I searched in the facebook marketplace for second-hand Kinnarps. Plus 8. Nothing showed up. Is there a particular website that has the refurbished chairs to check?

Rekomo is another site that have refurbished chairs. Not much in stock right now.

Facebook marketplace is good for some things but for this I think you will have better luck at Blocket

Maybe I should also mention that the Kinnarps model series 6000 and 8000 that you will see on the second hand market are also very good. I know they have slightly different tilt mechanisms but I have a hard time telling them apart unless I do a side by side.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Dagens fynd!

Malmstolen 4000
Nyskick, knappt använd 1-2 år i kontor sen suttit i skrubb 8 år.

Garantibevis och äkthetsintyg, väger 40-50kg. Äldre pensionär som hade den.

Jag betalade....

1000 kr 😅

Permalänk
Medlem

Jag har idag en IKEA Markus men får träsmak i baken efter en tids sittande. Vad kan ni rekommendera utifrån följande punkter?

  • Inga armstöd

  • Hög rygg med nackstöd (som Markus)

  • Ingen träsmak i baken även om man behöver sitta 12h

Pris... Gärna under 10k NY, men jag kan även köpa rekondat.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av Steelcase Gesture? Tyvärr finns det ingen återförsäljare i Sverige så vitt jag vet...

Sitter just nu på en Malmstolen 4000, men vill gå upp ännu ett steg

Såg att det fanns en svensk återförsäjare trots allt, men det finns ingen webbshop utan bara ett showroom? (https://lindelof.se/)...Kan inte heller tänka mig att de är billigare än t ex: https://www.buerostuehle-4u.de/steelcase-gesture-mit-kopfstue...

Väldigt surt att Steelcase har reducerat garantilängden för stolarna som säljs i EU! Men efter många timmars efterforskning på internet så verkar Gesture vara det bästa valet för mig so är relativt lång och stor (190 cm/+100kg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Någon med erfarenhet av Steelcase Gesture? Tyvärr finns det ingen återförsäljare i Sverige så vitt jag vet...

Sitter just nu på en Malmstolen 4000, men vill gå upp ännu ett steg

Såg att det fanns en svensk återförsäjare trots allt, men det finns ingen webbshop utan bara ett showroom? (https://lindelof.se/)...Kan inte heller tänka mig att de är billigare än t ex: https://www.buerostuehle-4u.de/steelcase-gesture-mit-kopfstue...

Väldigt surt att Steelcase har reducerat garantilängden för stolarna som säljs i EU! Men efter många timmars efterforskning på internet så verkar Gesture vara det bästa valet för mig so är relativt lång och stor (190 cm/+100kg).

Efter en period av intensiv research på internet var jag också väldigt intresserad av Steelcase.
Jag har haft en Gesture i ett halvår nu, köpt på lindelöfs. Man kan kontakta dem för provsittning.
Mina tankar efter provdag i sthlm:

Skrivet av xinux:

Tack för påminnelsen, självklart ska jag dela med mig!

Jag hade en heldag med provsittning av stolar i tre olika butiker. Mina personliga åsikter nedan (193cm / 80kg).
Hade bara en dryg kvart med varje stol, men bättre än inget.
Trodde inte att armstöden skulle spela in i mitt val, men det visade sig vara avgörande.

Malmstolen 4000
Inte så imponerad. Känns som en lite mjukare/lyxigare kinnarps.

Steelcase Leap
Lite hård sits, lite för hårt svankstöd, och kändes som att stolen lutade bakåt i standardpositionen.

Steelcase Gesture
Otroliga armstöd! Bekväm sits, uppmuntrar till en position som jag spontant kände var ergonomisk.

Herman Miller Embody
Hade höga förväntningar, men var inte en positiv upplevelse. "Pixel"-systemet upplevde jag som hårt.
För att nyttja flexibiliteten i ryggen behöver man röra på sig rejält.

Herman Miller Aeron
Riktigt imponerad! Som att sitta på moln. En sval, svävande upplevelse.
Tvärtemot vad jag hört av andra hade jag inga problem att sitta med ena benet över det andra.
Gesture hade i mitt fall en snäppet bättre arbets-pose, och jag saknade armstöden från Gesture.

Jag ska få några tygprover och sedan beställa en Steelcase Gesture (med nackstöd) från lindelöfs.

Det stod mellan Gesture och Aeron, fortfarande osäker på om jag gjorde rätt val. Aeron var verkligen en trevlig upplevelse, men armstöden var värdelösa jämfört med Gesture.

Tveka inte om du har några frågor!

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Efter en period av intensiv research på internet var jag också väldigt intresserad av Steelcase.
Jag har haft en Gesture i ett halvår nu, köpt på lindelöfs. Man kan kontakta dem för provsittning.
Mina tankar efter provdag i sthlm:

Det stod mellan Gesture och Aeron, fortfarande osäker på om jag gjorde rätt val. Aeron var verkligen en trevlig upplevelse, men armstöden var värdelösa jämfört med Gesture.

Tveka inte om du har några frågor!

https://i.imgur.com/weqnKuk.jpg

Vad fick du betala för Gesturn från Lindelöfs?

Hmm ja, egentligen borde man ta sig en resa till Stockholm så att man får prova båda!

Har man en röv av modell större så ser inte Aeron speciellt bevkäm ut ifall ens bakdel tar emot kanterna på stolen? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Vad fick du betala för Gesturn från Lindelöfs?

Hmm ja, egentligen borde man ta sig en resa till Stockholm så att man får prova båda!

Har man en röv av modell större så ser inte Aeron speciellt bevkäm ut ifall ens bakdel tar emot kanterna på stolen? :/
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fnationalofficeinteriors.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FHerman-Miller-Aeron-Tourmaline-05.jpg&f=1&nofb=1

Gesture med nackstöd, 17kkr ex moms.
Aeron finns i tre storlekar, jag tror du kan hitta en modell som passar
Helt klart värt att göra en utflykt och prova, när det gäller en sån här investering. Jag provade Aeron & Embody hos ergonomicoffice.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Gesture med nackstöd, 17kkr ex moms.
Aeron finns i tre storlekar, jag tror du kan hitta en modell som passar
Helt klart värt att göra en utflykt och prova, när det gäller en sån här investering. Jag provade Aeron & Embody hos ergonomicoffice.

Oj vad dyrt jämfört med den t ex den Tyska återförsäljaren som jag själv länkade! Men man kan alltid gå dit för att prova innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Oj vad dyrt jämfört med den t ex den Tyska återförsäljaren som jag själv länkade! Men man kan alltid gå dit för att prova innan

Lindelöf hade jättebra service, och det är ju värt något.
Men ja, med den prisskillnaden är det svårt att motivera att vara "schysst" och handla där man får servicen.

Om du handlar på den tyska sidan, se till att välja 4d-armstöden och justerbar lumbar support. Med liknande konfiguration som min + frakt verkar det ändå kosta 14k, men helt klart billigare.
Det man går miste om verkar vara urvalet på tyg, jag kunde välja mellan en stor mängd tyger. Tyget jag valde är "Remix by Kvadrat - Pebble", vilket jag är helnöjd med.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Lindelöf hade jättebra service, och det är ju värt något.
Men ja, med den prisskillnaden är det svårt att motivera att vara "schysst" och handla där man får servicen.

Om du handlar på den tyska sidan, se till att välja 4d-armstöden och justerbar lumbar support. Med liknande konfiguration som min + frakt verkar det ändå kosta 14k, men helt klart billigare.
Det man går miste om verkar vara urvalet på tyg, jag kunde välja mellan en stor mängd tyger. Tyget jag valde är "Remix by Kvadrat - Pebble", vilket jag är helnöjd med.

Blev 1171 EUR med den vanliga svarta färgen + alla tillval inklusive huvudstöd, alltså drygt 12350 kr exklusive eventuella valutaavgifter. Hmm blev lite sugen! Men som sagt, borde verkligen prova själv innan jag köper :/

Dock hela 40-50 dagars leveranstid på Gesture från tyska återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Blev 1171 EUR med den vanliga svarta färgen + alla tillval inklusive huvudstöd, alltså drygt 12350 kr exklusive eventuella valutaavgifter. Hmm blev lite sugen! Men som sagt, borde verkligen prova själv innan jag köper :/

Dock hela 40-50 dagars leveranstid på Gesture från tyska återförsäljaren.

Och det är väl troligtvis arbetsdagar så räkna med minst 2 månader. Fick vänta över 3 månader på min Herman Miller i höstas. 🫤 Men det var det värt. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jag har idag en IKEA Markus men får träsmak i baken efter en tids sittande. Vad kan ni rekommendera utifrån följande punkter?

  • Inga armstöd

  • Hög rygg med nackstöd (som Markus)

  • Ingen träsmak i baken även om man behöver sitta 12h

Pris... Gärna under 10k NY, men jag kan även köpa rekondat.

Malmstolen 4000 skulle jag rekommendera att du testar då. Köpte själv en för snart två år sedan och är mycket nöjd.
Hade tidigare Marcus från IKEA.
Köpte min i Uppsala, men den finns ju t.ex. på dpj. Strax under eller över 10k beroende på vilken sits du väljer (jag har Dux och kan inte klaga). Länk till den höga varianten;
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/4830-135842-malm...

Men..Provsitt först! Jag var inne på en helt annan stol först. Tyckte Malmstolen kändes så tråkig, men den passade mig bra (188cm/75kg). Blev också rekommenderad att skippa armstöd på stolen vilket jag absolut inte ångrar. Kör med underamsstöd på skrivbordet vilket är skönt.

Känns den OK kan du ju kanske köpa @D3str0yer's så att denne kan levla up