Nvidia påstås utrusta grafikkort med 48 GB GDDR6X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet att watchdog legion I 4k ultra med ray tracing på har recommended requirement 11gb.... Men det är en promille antar jag av alla spel...

Lägg till en sekundär skärm som "förbrukar" 0,5-1,5GB VRAM beroende på vad som visas på den så har du bara kring 9GB kvar att leka med, i 4k då börjar ett gäng spel få problem med HD-texturer och/eller RT.
Senaste exemplet jag kan komma på där 10GB inte räckte är Far Cry 6 där HD-texturerna krävde 11-12GB VRAM för att inte påverka prestandan redan i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Jo det går, enklast med MSI Afterburner. Bara att dra ner power limit, enda man behöver göra. Mycket smidigare än att använda curve editor.

<Uppladdad bildlänk>

Måste bara vara en sånn, men att endast dra ner PL är inte att undervolta, just saying 😎

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, vilken framerate får man där med ett 3080? Antagligen ingenting som är representativt för en PC åtminstone. Sist var det någon i en tråd som hävdade att 10 GB var för lite för att "moddat Skyrim kan dra mer". Ridå.

Jag vet inte, gissar att det är minimum för 60 fps

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Ja, det är streamprocessorer, breda minnesbussar och VRAM som kostar chipyta och därför pengar. Däremot behöver det inte dra 800 W. Du kan ju klocka ner det till 200 W om du vill.

Är det verkligen så svårt att förstå att prestanda kostar, i både kronor och watt?

Du menar att jag ska köpa ett tokdyrt kort för att sedan klocka ner det till ett budgetkort för några tusenlappar?

Klart det kostar med komponenter, ännu dyrare när det är komponenter och kylare som skall palla högre ström. Det går dock att göra mer balanserade kort och ge dom vettiga pris. Vi betalar idag för sådant man fick gratis förr, dvs att om pressar upp klockfrekvenser och strömförbrukning out of the box. Visst finns det folk som lägger 10 000 kr varje eller vartannat år på nya grafikkort, men att slänga på 10GB på ett xx80-kort är bara dumheter. Att sätta en smalare minnesbuss eller allt för låg maximal strömförbrukning som inte låter resterande komponenter sträcka på benen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det här kortet är ju helt uppenbart inte riktat till vanliga konsumenter, utan snarare riktat till en liten skara som ska ha det värsta man kan köpa. Det är då inte många som behöver 48GB VRAM till gamingdatorn i varje fall. Bara det är ju en hint om att Nvidia gasar på utav helvete med det här kortet. Sen snackar ryktena om uppemot dubbla strömförbrukningen jämfört med de mindre korten.

Det är helt uppenbart ett mastodontkort för den som inte bryr sig om priset, så jag har svårt att se vad det finns att klaga på.

Det var inte riktigt det jag svarade på, utan att nVidia ofta ser till att det finns flaskhalsar som kortar ner livslängden på kort som inte är toppkortet. Att 3090 fick 24GB och 3080 initialt endast 10GB. Vi vet vad som händer när minnet tar slut om man ser tillbaka på benchmarks gjorde de te sista årtiondena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan du ge ett exempel på ett sånt Nvidia-kort utan att dra upp "problemet" med GTX 970? Det kortet släpptes i september 2014, vilket snart är 8 år sedan, så jag rankar den delen av din kommentar som trams.

I vilket scenario har RTX 3080 10 GB för lite VRAM?

970 har jag förträngt för länge sedan (jag är väl medveten om problemen med det kortet), ang 3080 10GB så har vi 30 år av benchmarks på vad som händer när minnet tar slut.

Som jag skrev tidigare beror det på hur länge man behåller kortet, men många som lägger ut 10 000 (eller kanske mer) tänker nog inte byta de närmaste åren och då kommer höga inställningar att få ner kortet på ensiffrig fps eller diverse hack/stutter. Att behöva sänka texturinställningar på ett kort annars skulle leverera stabil fps är lite tokigt.

Detta handlar inte bara om 3080, utan flaskhalsar i kort så man får göra sig av med det i förtid, eller helt enkelt sänka inställningarna och få grafisk kvalite som ett betydligt billigare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag hittade videon med gamersnexus och derbauer
De säger att det är pumpout effect och att den inte blir torr. Och att det är pumpout effekten som medför att prestandan blir sämre redan efter ett år och att de rekommenderar att om man har lite mer flytande pasta så borde man byta den varje år.

Att pastan utöver den här effekten faktiskt torkar ut tror jag de flesta som har bytt kylpasta på en väldigt gammal dator kan intyga. En gång bytte jag på en laptop som hade fått sämre och sämre prestanda år efter år (kanske ca 5-6 år gammal vid bytet av pasta). Mot slutet kunde den knappt hålla 800 MHz utan att gå upp till 100 grader. Den kylpastan var helt uttorkad och helt fast, ungefär så man fick använda en mejsel för att få bort den. Pasta på laptops efter 3-4 år har jag aldrig sett såhär torr.

Efter att tittat på videon känns det mer som att man får välja mellan bra kylprestanda i ett år eller möjligen två vs okej kylprestanda i 3-5 år. Känns som det kan bli många returnerade kort inom 2-3 år om man börjar använda kylpasta som håller ännu sämre (mer ger bättre prestanda initialt)

Om du bytte på ett 1080 TI hyfsat nyligen (dvs kortet var i storleksordningen några/många år gammalt) så låter det ju som att man enligt derbauer hade sett ännu större prestandaskillnad om det ursprungligen var "bättre" kylpasta, eftersom de verkar åldras ännu fortare, eller?

Fast i samma video så förklarar han ju att pastan är "Torr" redan från början, alltså stockpasta. Finna även eftermarknadspasta som är sådan. T. ex MX-2 var väldigt knepig att applicera för att den var "torr".

Vad som gör en pasta torr eller lättflytande har med mediet att göra, och man skulle väl kunna använda ett torrt medium och ändå ha mindre partiklar t. ex, då borde man få bättre prestanda.

Det jag däremot inte håller med om är att Kryonaut och andra högprestandapastor håller bara ett år. På min rätt hårt klockade 3900X har jag haft Kryonaut sedan jag köpte den någon månad efter lansering och den presterar lika bra idag. Men det är klart att med lättflytande pastor så blir det pump out som han säger, och så småningom så kommer man behöva byta. Men det har mer med antalet värmecykler att göra än faktisk tid som förflutit.

Han förklarar ju också att man valt ett annat medium för Hydronaut och Aeronaut just för att det inte passar alla att ha en pasta som behöver bytas relativt ofta. Och Aeronaut håller sjukt länge utan att behöva bytas och har ändå 8.5W/MK, alltså mer än dubbelt så bra som det som sitter på från fabrik på de flesta grafikkort. Så det går att lösa.

Men det kan ju vara så att biffiga kylare säljer, och så länge man kan öka marginalerna mer än materialkostnaden så kanske de hellre har stora kylare som ser ut att prestera bättre.

Angående mitt 1080 TI. Yes. Jag köpte det begagnat, men tempen låg ändå på 72C i stock vid stresstest, vilket är helt OK och förväntat i ett chassi om man inte klockar eller pillar med fläktkurva, när jag sedan bytte till Kryonaut Extreme så låg det mellan 51-52c, Detta var i Maj. Nu är det uppe i 56c som max vid stresstest men det är varmare i rummet nu också. Så jag tror inte att det var något fel på pastan, men det är fortfarande ett väldigt stort hopp när man byter till eftermarknadspasta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, vilken framerate får man där med ett 3080? Antagligen ingenting som är representativt för en PC åtminstone. Sist var det någon i en tråd som hävdade att 10 GB var för lite för att "moddat Skyrim kan dra mer". Ridå.

Håller med om det resonemanget. Jag har själv ett 3090 och som alla vet har det 24gb. Jag kan överskrida det med lite resolution scale och 8x msaa, men spelet blir ospelbart i mitt tycke långt innan den mängden överskrids.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Måste bara vara en sånn, men att endast dra ner PL är inte att undervolta, just saying 😎

Hmm, må hända, men det resulterar i lägre volt

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Undrar hur länge det dröjer innan EU inför en maximal tillåten effekt för datorkomponenter avsedda för privat bruk? Det har ju redan införts på en del andra prylar som dammsugare för många år sen och med tanke på EU:s energiproblem nu skulle det inte förvåna mig om det kommer på datorprylar och annan elektronik också.

Vad jag vet så finns det redan sen något år tillbaka.

Men finns många undantag som gör att sånt här är okay.

Finns rapporter från något år tillbaka där EU spår att datorer kommer ta mer ström än EU producerar till år 2040. Och sen har vi då infört mer regler runt det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som ett dual GPU-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Klart det kostar med komponenter, ännu dyrare när det är komponenter och kylare som skall palla högre ström. Det går dock att göra mer balanserade kort och ge dom vettiga pris.

Nej, det går inte. Låt mig förklara:
Föreställ dig att vi gör ett kort med lika många streamprocessorer, minnesbandbredd och VRAM, fast med lägre effekt.
Det är samma chipyta och samma minneskretsar. Man sparar några kronor på kondingar och kraftelektronik, men det är inte de komponenterna som kostar. Totalt blir komponentkostnaden några få procent lägre. Försäljningsomkostnader, monteringskostnader och transportkostnader påverkas inte. Total kostnad blir ca 1% lägre. Ingen är intresserad av ett sådant kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Problemet är väll när speltillverkare börjar optimera sina spel efter de mest sjuka grafikkorten som detta.
Är ju knappast ett "normalt" grafikkort det handlar om.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Visste har Intel problem med drivrutiner m.m. just nu, men det är Intel vi pratar om nu
Det kommer ordna sig....

Ja för dom är ju så kända att lösa sina drivrutinsproblem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du tror att grafikkort utgör en betydande eller ens mätbar del av effektförbrukningen i elnäten så behöver du nog stänga av datorn och gå ut och kolla på den riktiga världen en sväng.

Detta har jag svarat på med ett räkneexempel. Tycker matematiken får svara för sig själv.

Skrivet av Sveklockarn:

Hur många tror du kommer ha ett sånt i Sverige?

Som sagt, folks hobbydatorer är en fjärt i rymden i jämförelse med industriella förbrukare. Spillvärmen från en dator tas dessutom tillvara som uppvärmning av fastigheten, så det mesta kommer till nytta ändå.

Du menar att 5000-serien kommer dra mindre menar du? Nej, då skall jag inte säga mer. Jag bara antog att när väl RTX5700 korten som är mer inriktade mot den stora massan kommer, så kanske dom också kommer gå upp emot dessa extremt törstiga kort och därmed avgöra en stor del av vår totala effektuttag. Men vem vet, Nvidia kanske helt ändrar sig om ingen säger något och börjar bygga casual-kort som drar mindre av sig själva? Skulle inte tro det!

Delar borttagna pga rensning /mod
Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja för dom är ju så kända att lösa sina drivrutinsproblem.

Ja men det måste ju gå 3-4 år först så att de inte fixar något i onödan förstår du väl?! 🙃

Permalänk
Medlem

Är inte mycket för spel idag, visst spelar jag när jag har nån timme över men varför skulle en "gamer" köpa ett sånt här kort? Jag ser 3090, framtida 4090 och vad nu det här monstret kommer heta (är) i samma kategori som Threadripper - "prosumer" Folk som behöver mycket kräm för att utföra arbete - Fattigmans Xeon/Epyc/Quadro/Axxx.

Om det här kortet presterar "2.x" bättre än 2st 3090 så ser jag inga direkta problem med att den äter 800w på "halva ytan" Jag är en potensiell köpare. Finns inget värre när man inte kan starta en rendering och motorn skriker att "du inte har tillräckligt med vram"

Men om ett "gaming kort" käkar 800, vad kommer nvidias A7xxx käka och kommer den dubbla vramen från 48 till 96?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Hur kyler man ett sånt kort egentligen? inbyggd vattenkylning med 3 fläktplatser?

Seriös fråga, R9 295X2 behövde 500w och det mest ström intensiva koret jag hittat på Swec var Asus Ares ii https://www.sweclockers.com/test/16383-asus-rog-ares-ii/8 där hela systemt drog upp till 1200w i spel och det var ett kort med dubbla GPUer.

Vart fick du 1200w ifrån?
Hela systemet drog 720w som max.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Vart fick du 1200w ifrån?
Hela systemet drog 720w som max.

<Uppladdad bildlänk>

Från deras facebook länk längst ner på sidan när dom körde BF3, men då kördes båda korten, så totalt 4 GPUer där dom kom upp i 1116w.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151199684871576

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet inte, gissar att det är minimum för 60 fps

Jag gillar din optimism.

Valet att bestycka RTX 3080 med 10 GB var en avvägning baserad på hur mycket dugligt kisel med alla minneskanaler intakta som de kunde få fram (något Samsung ändå misslyckades med att leverera i slutänden) samt framförallt utpriset till kund för kort med en ny minnesteknologi.

Titta på alla gamla Radeon med mer VRAM än samtida Nvidia-kort, alla blev föråldrade och t.o.m. mindre attraktiva på begagnatmarknaden jämfört med Nvidia-kort som hade ”för lite VRAM”.

Det hade inte varit värt att betala 2-3000 kr till för ett RTX 3080 för att få 12 GB VRAM eftersom kortet blir gammalt lika fort ändå. 10 GB-versionen för 7990 kr, som jag haft sedan 19/10 2020 var ett bra köp, om än med lite lång leveranstid.

Permalänk
Medlem

För varje nyhet/rykte så blir man mindre och mindre sugen på nya korten för man inser att om allt detta stämmer så kommer de bli otroligt dyra. Känns det som. Men men... den som lever får se.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Nej, det går inte. Låt mig förklara:
Föreställ dig att vi gör ett kort med lika många streamprocessorer, minnesbandbredd och VRAM, fast med lägre effekt.
Det är samma chipyta och samma minneskretsar. Man sparar några kronor på kondingar och kraftelektronik, men det är inte de komponenterna som kostar. Totalt blir komponentkostnaden några få procent lägre. Försäljningsomkostnader, monteringskostnader och transportkostnader påverkas inte. Total kostnad blir ca 1% lägre. Ingen är intresserad av ett sådant kort.

AMD har ju lyckats, Nvidia skjöt sig i foten när du skulle vrida ner schippet och fick med dåvarande minnesmoduler begränsade val men körde på det ändå.

Om du idag får 140 fps med 3080 10GB, om två till tre år får du 70 i dåtidens spel, men för att du endast har 10GB så kan du inte längre köra höga texturinställningen och dippar till 15 fps om du försöker.

Om du skulle få 120 fps med 6800xt 16GB idag, och 60 några år, så kan du med största sannolikhet köra med största texturerna.

En stegring i texturer ökar oftast minnesanvändningen med fyra gånger. Nu med nya konsollerna så ökar baslinjen för texturer samt komplexiteten i material, flera texturer behövs för att beskriva materialet.

Nvidia bestämmer själv designen på sina kort, de bestämde också vilka minnesmoduler de skulle använda.

10 GB idag när mina 2x1080 hade varsina 8GB 2016, sedan att ta 10 000 kr för 3080 10GB när 1080 8GB kostade 7000 5 år tidigare.

Tekniken ska gå framåt, inte bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast i samma video så förklarar han ju att pastan är "Torr" redan från början, alltså stockpasta. Finna även eftermarknadspasta som är sådan. T. ex MX-2 var väldigt knepig att applicera för att den var "torr".

Vad som gör en pasta torr eller lättflytande har med mediet att göra, och man skulle väl kunna använda ett torrt medium och ändå ha mindre partiklar t. ex, då borde man få bättre prestanda.

Det jag däremot inte håller med om är att Kryonaut och andra högprestandapastor håller bara ett år. På min rätt hårt klockade 3900X har jag haft Kryonaut sedan jag köpte den någon månad efter lansering och den presterar lika bra idag. Men det är klart att med lättflytande pastor så blir det pump out som han säger, och så småningom så kommer man behöva byta. Men det har mer med antalet värmecykler att göra än faktisk tid som förflutit.

Han förklarar ju också att man valt ett annat medium för Hydronaut och Aeronaut just för att det inte passar alla att ha en pasta som behöver bytas relativt ofta. Och Aeronaut håller sjukt länge utan att behöva bytas och har ändå 8.5W/MK, alltså mer än dubbelt så bra som det som sitter på från fabrik på de flesta grafikkort. Så det går att lösa.

Men det kan ju vara så att biffiga kylare säljer, och så länge man kan öka marginalerna mer än materialkostnaden så kanske de hellre har stora kylare som ser ut att prestera bättre.

Angående mitt 1080 TI. Yes. Jag köpte det begagnat, men tempen låg ändå på 72C i stock vid stresstest, vilket är helt OK och förväntat i ett chassi om man inte klockar eller pillar med fläktkurva, när jag sedan bytte till Kryonaut Extreme så låg det mellan 51-52c, Detta var i Maj. Nu är det uppe i 56c som max vid stresstest men det är varmare i rummet nu också. Så jag tror inte att det var något fel på pastan, men det är fortfarande ett väldigt stort hopp när man byter till eftermarknadspasta.

Ja, han säger att pastan är torr. Det jag säger är att jag inte riktigt tror honom, eftersom min erfarenhet säger mig att väldigt gammal pasta är så torr och hård att man nästan behöver mejsel, medan hyfsat gammal pasta aldrig (för mig) har varit så torr

Som vi båda är inne på, det görs ju någon form av avvägning mellan högst prestanda i början vs längst livslängd där leverantörerna verkar satsa stenhårt på längst livslängd (samt såklart vill komma undan billigt).

Jag håller med om att stora biffiga kylare kanske säljer bättre för vissa kunder, men väldigt många läser ju recensioner, och personligen tror jag ett grafikkort skulle bli en fullständig storsäljare om tillverkaren (med bättre kylpasta) lyckades göra ett mycket mindre grafikkort som presterade lika bra både ljudnivåmässigt och temperaturmässigt. Är ju trots allt väldigt vanligt med små byggen där volym är extremt viktigt. Så jag är inte helt övertygad om att kylpasta är så stor andel av svaret som du verkar vara

20 grader på något som potentiellt är typ 5-6 år gammalt låter jag inte låter så galet (och definitivt inte något som måste vara dålig kylpasta vs bra kylpasta, utan nästan lika gärna kan vara ny kylpasta vs gammal kylpasta. Jag har själv bytt kylpasta på min laptop från Arctic MX4 (applicerat av mig själv) till Arctic MX4 (också applicerat av mig själv) och fick nog typ 10 graders skillnad, tror det var ca 3 år mellan gångerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ja, han säger att pastan är torr. Det jag säger är att jag inte riktigt tror honom, eftersom min erfarenhet säger mig att väldigt gammal pasta är så torr och hård att man nästan behöver mejsel, medan hyfsat gammal pasta aldrig (för mig) har varit så torr

Som vi båda är inne på, det görs ju någon form av avvägning mellan högst prestanda i början vs längst livslängd där leverantörerna verkar satsa stenhårt på längst livslängd (samt såklart vill komma undan billigt).

Jag håller med om att stora biffiga kylare kanske säljer bättre för vissa kunder, men väldigt många läser ju recensioner, och personligen tror jag ett grafikkort skulle bli en fullständig storsäljare om tillverkaren (med bättre kylpasta) lyckades göra ett mycket mindre grafikkort som presterade lika bra både ljudnivåmässigt och temperaturmässigt. Är ju trots allt väldigt vanligt med små byggen där volym är extremt viktigt. Så jag är inte helt övertygad om att kylpasta är så stor andel av svaret som du verkar vara

20 grader på något som potentiellt är typ 5-6 år gammalt låter jag inte låter så galet (och definitivt inte något som måste vara dålig kylpasta vs bra kylpasta, utan nästan lika gärna kan vara ny kylpasta vs gammal kylpasta. Jag har själv bytt kylpasta på min laptop från Arctic MX4 (applicerat av mig själv) till Arctic MX4 (också applicerat av mig själv) och fick nog typ 10 graders skillnad, tror det var ca 3 år mellan gångerna

En väg de skulle kunna välja är väl att designa kylaren och området runt själva chippet för att minimera pump-out. Om det ens är möjligt.

Det var väldigt länge sedan jag köpte ett helt nytt grafikkort och bytte pastan direkt så vet inte hur viskositeten på "fabriksny" pasta är, annat än vad Der8auer säger. Men vet att T. ex MX-2 är väldigt torr och svår att applicera så det finns olika "tjoclekar" om man så säger.

Sen vet jag inte vad de använder för medium som sagt men att det skulle torka och sprika och torka efter ett antal år känns ju i så fall som om det skulle vara vattenbaserat vilket känns... Snålt?

Till och med skapligt "billig" pasta som MX-4 skryter ju med "does not run, cure, migrate or bleed". Visst, "dry" nämner de inte men curing är ju en liknande process.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Lägg till en sekundär skärm som "förbrukar" 0,5-1,5GB VRAM beroende på vad som visas på den så har du bara kring 9GB kvar att leka med, i 4k då börjar ett gäng spel få problem med HD-texturer och/eller RT.
Senaste exemplet jag kan komma på där 10GB inte räckte är Far Cry 6 där HD-texturerna krävde 11-12GB VRAM för att inte påverka prestandan redan i 1440p.

Samtidigt är det ju så att om alla spel klarade sig på befintlig hårdvara så skulle utvecklingen aldrig fortsätta i den takt som den har gjort, så det är nog inte någon gudaskymning i antågande för 10 GB-grafikkorten bara för att enstaka scenarion kan kräva mer.

Det är ju kul att Far Cry-serien fortfarande lyckas vara relevant för höga systemkrav åtminstone.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet inte, gissar att det är minimum för 60 fps

Glömde bort att Sweclockers testade detta förra året:
https://www.sweclockers.com/test/31128-vi-testar-hur-mycket-g...

Som du ser är det en hög andel blädderblocksliknande uppdateringsfrekvenser på några tiotal FPS. Korten kommer vara odugliga av andra skäl än att de inte har tillräckligt med minne, precis som tidigare.

Permalänk
Medlem

Detta måste vara max spec och inte vad som kommer att hamna på korten.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Låter ju rätt extremt med dessa siffror, inte minst effektförbrukningen.
Men det kan ju också vara bara ett rykte för att spä på hypen, el en extremprodukt som knappast någon köper.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Politik borttaget*

Jag har rensat tråden på inlägg som handlat om vad politiker har sagt om att vara naiva, samhällsinfrastruktur, budgetanvändning, rysk gas, politikers användning av makt, tidigare regeringars påverkan på frågor och liknande politik som inte är relevant för diskussionen.

Inför framtiden, tänk igenom om inlägget man vill posta har en tydlig koppling till artikeln. Bara för att någon börjar snacka politik är det inte fritt fram att leka följa john och förstöra tråden för de som vill snacka grafikkort!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta måste vara max spec och inte vad som kommer att hamna på korten.

Exakt.

Går säkert att maxa ett GA102-baserat kort rätt mkt med. Möjligt att AD102 är än "tåligare" dock (och därmed är högre maxeffekt möjligt) men det behöver inte säga så mkt om faktiska produkter.