Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Fick ett par DT 1990 pro en vecka sedan och diggar dom!
Kör dom analytiska padsen just nu, tycker nog dom känns bäst.
Om man vill rolla pads så verkar nätet föreslå dekoni, men det låter väl knappast ekonomiskt som svensk?
Finns det ens några vettiga "lokala" alternativ?
Det är väl tveksamt om jag ens är intresserad av andra, men ändå

När det kommer till smidigare kabel så verkar det som att det är samma pinout som AKG lurar?
Några tips?

Många frågor men jaja

Jag har ett par Dekoni Elite Velour till mina DT 1990. Tror jag betalade omkring 800kr inkl frakt. De är mer bekväma än medföljande padsen, och låter ungefär lika. Inte lika skarp vid omkring 6-8 KHz.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Southy:

Inte riktigt fått tydligt svar på det här, är Apple Dongeln kompatibel med Android eller inte? Testade en Apple dongle för ett tag sen men den passade inte ens trots att det var USB C eller har jag kanske råkat testa Apple Lightning?. Jag har UAPP.

Apple USB-C donglen fungerar med Android men den ger inte full effekt om man inte har USB Audio Player Pro (UAPP). Har man USB Audio Player Pro installerat så kan man få full effekt i valfri app mig veterligen.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd

Topping går från klarhet till klarhet:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/to...
Massa kraft för ca 1500kr

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av improwise:

Just komforten skulle jag säga är främsta skälet att köra trådlöst, om än då kanske inte just öronkomforten. Borde väl heller inte behöva vara någon skillnad i sig annars mellan trådat och icke trådat där även om det väl i praktiken ofta är det då trådlösa varianter väl tenderar att vara mer kompakta och slutna.

Tex dessa är lite intressanta, men jag har (ännu ) inte köpt dom för att testa

https://www.moon-audio.com/hifiman-anandabt-headphone-review

Kört på Audio Technica länge. Hur robust som helst och betalade hyfsat lite. Tappat några gånger i marken och varit med i alla väder. Skall beställa nya Audio Technica mest för att jag tror mic för att prata håller på att bli dålig.
Jag hadde aldrig betalat så mycket för det märket. Aldrig I livet. Som regel gå alltid på de märken som är inriktade för studio. Låter ofta bättre än märkes crap sorry. Så ser jag på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Trådlöst försämrar ju komforten pga batterivikten :/

Ett par trådlösa inear-lurar vägar iofs typ nada, o så slipper man bastun för öronen av klumpiga onear

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Trådlöst försämrar ju komforten pga batterivikten :/

Finns det några batterihörlurar som väger med än Audezes high-end lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Just komforten skulle jag säga är främsta skälet att köra trådlöst, om än då kanske inte just öronkomforten. Borde väl heller inte behöva vara någon skillnad i sig annars mellan trådat och icke trådat där även om det väl i praktiken ofta är det då trådlösa varianter väl tenderar att vara mer kompakta och slutna.

Tex dessa är lite intressanta, men jag har (ännu ) inte köpt dom för att testa

https://www.moon-audio.com/hifiman-anandabt-headphone-review

Ser sköna ut, kanske kan vara något!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Ser sköna ut, kanske kan vara något!

Permalänk
Medlem

För den som är intresserat av trådlöst med någorlunda bra ljudkvalitet så kan jag även rekommendera den något äldre Sennheiser RS185 (open back) eller RS175 (closed back). Kör dom i första hand i vardagsrummet för TV men dom är faktiskt inte så pjåkiga även med musik. Kör RF och inte BT och kommer dessutom med en praktisk basstation för laddning osv.

https://www.rtings.com/headphones/reviews/sennheiser/rs-185-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Finns det några batterihörlurar som väger med än Audezes high-end lurar?

Ja audeze highend med bluetooth

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja audeze highend med bluetooth

Vilka då, både Mobius och Penrose väger väl hälften av LCD-X? Ska dock erkänna att jag har sämre koll på vad Audezes ännu dyrare lurar väger, har för mig att någon av ska vara lite lättare. Sen vet jag inte om alla anser att LCD-X är high end

Oavsett kan väl argumentet att batterier (och i de flesta fall även mer elektronik) allt annat lika adderar vikt förmodligen anses som sant i normalfallet oavsett, vore väl rätt konstigt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilka då, både Mobius och Penrose väger väl hälften av LCD-X? Ska dock erkänna att jag har sämre koll på vad Audezes ännu dyrare lurar väger, har för mig att någon av ska vara lite lättare. Sen vet jag inte om alla anser att LCD-X är high end

Audeze med High end plus batterier väger mer än utan. Varför gör du skeva jämförelser. Bra kraftfulla magneter väger ju multum också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Så jag köpte mig ett par Philips Fidelio X2HR att använda med datorn efter att mina sony mdx-1000 börjat knaka och spricka (körde dessa via kabel och inte blåtand).

Märkte ju direkt hur mycket bättre ljudet blev, inte alls lika mörkt och mullrigt.
Genast började man ju då fundera i banorna "undra hur mycket bättre det kan bli med en riktig extern DAC".

Efter lite funderingar köpte jag en Toppping DX3 Pro+ från amazon för 2000kr, tänkte att det var en bra inkörsport. Denna kommer med ett ESS Sabre ES9038Q2M chip och en massa annat mumbojumbo jag inte förstår mig på.
Mitt moderkort, Gigabyte X570 Auros Master kommer med en ESS Sabre ES9118 chip och "audiophile grade capacitators =)" som gigabyte själva skriver samt med amplifier för att kunna driva lite mer krävande hörlurar.

Det var ju omöjligt för oss att höra någon skillnad och vid ett blindtest så fallerade både jag och min vän som var över att säga vilken dac som användes.

För skojs skull så ville jag då jämföra ljudet på laptopen (lenovo x1 yoga), så testade både med det inbyggda ljudet och dacen. Här var det däremot väldigt stor skillnad både i högt de kunde spela samt kvalitén på ljudet.

Med detta sagt så åker Toppingen åter till Amazon och är man inte superkräsen eller har väldigt tungdrivna eller på annat sätt speciella hörlurar så fungerar moderkort med en ES9118 alldeles utmärkt.
Ska låna en annan väns Ifi Audio Zen Signature set sen och jämföra.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Apple USB-C donglen fungerar med Android men den ger inte full effekt om man inte har USB Audio Player Pro (UAPP). Har man USB Audio Player Pro installerat så kan man få full effekt i valfri app mig veterligen.

Tack, ja det stämmer. Önskar det fanns något script som kunde lösa det utan att behöva följa proceduren.

Skrivet av issue:

Det var ju omöjligt för oss att höra någon skillnad och vid ett blindtest så fallerade både jag och min vän som var över att säga vilken dac som användes.

Jag jämförde min nyköpta Apple dongel mot min Schiit Asgard 3 + Topping D10s med en Moondrop Aria IEM och kunde helt ärligt inte heller höra någon skillnad, däremot upplevde jag att Applen återgav bättre basrepons och klarare vokaler i jämförelse med min tidigare OnePlus dongle.

Ska testa med Focal och AKG hörlurar också. Om ingen skillnad märks så kommer jag förmodligen sälja all dyr "Hi-Fi" utrustning. Jag antar att det inte är någon ide att behålla dyrare amp/dac för lättdrivna hörlurar när impedansen är låg.

https://youtu.be/a3moaaOpYZM

Permalänk
Medlem

Min DAC som låter subjektivt bäst är min digitalmixer Tascam Model 12 när jag kör balanserat till förstärkare. Tascam specar inte ens vilket chip dom använder och det går "bara" upp till 24/48 men det låter förbaskat bra. Inte förvånande eftersom det är prosumer utrustning där funktionalitet går före hokus pokus. Låter extremt bra, och har extremt låg latency vilket är oerhört viktigt om man använder mjukvarusynthar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Apropå Moondrop och deras IEM, så testade jag ett par Chu med och utan förstärkare för att se om det gjorde skillnad.

Den enda skillnaden jag märkte var att jag kunde kringgå den digitala volymkontrollen i Android som inte är så bra som jag kanske hade önskat. (jag köper telefoner med 3.5mm, fight me) I allmänhet lyssnar jag på så låga ljudnivåer jag kan, och då drar du ned den ganska mycket. Det plockar bort mycket detaljer.

Däremot har jag länge kört hörlurar (Sennheiser Amperior) med samma angivna resistens (18 ohm) och ungefär samma känslighet, där förstärkaren gör betydligt mer än att bara ge mig analog volymkontroll. Jag trodde alltid att just det var fördelen med förstärkare på känsligare lurar, att du inte behövde vrida ned digital volym.
Liksom, jag gillar Amperior ur telefonen, men de är mycket bättre med förstärkning. Mer bas, tajtare bas, inte lika sibilant, betydligt rakare och neutralare framtoning, basen blöder inte ut lika mycket över mellanregistren och dess ljudbild och dynamik förbättras avsevärt. Och det kan inte bara vara för att jag drar upp den digitala volymen.
Och med Chu händer inte särskilt mycket med ljudet alls.

Min erfarenhet av X2HR är ungefär som @issue skriver, att förstärkare inte gör jättemycket skillnad. Däremot tycker jag att det är trevligare ljudkvalitet på låga ljudnivåer. På volymsteg 1 blir min Ipad sibilant som fan, medan jag slipper det om jag kör dem med förstärkaren emellan. Det borde vara Ipads digitala volymkontroll snarare än att hörluren tjänar mycket på förstärkning.

(Jag rekommenderar för övrigt inte Chu, knappt ens för priset. De är alldeles för tunna, trots okej subbas-respons. Men IEM är den bekvämaste lösningen för mig att gå omkring och prata i telefon med, och till det duger de bra)

(digital ljudkontroll är potentiellt bättre än analog volymkontroll. Min erfarenhet av att köra Windows eller Spotify/lokala filer från Android är att jag inte själv lever i den potentialen. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Apropå Moondrop och deras IEM, så testade jag ett par Chu med och utan förstärkare för att se om det gjorde skillnad.

Den enda skillnaden jag märkte var att jag kunde kringgå den digitala volymkontrollen i Android som inte är så bra som jag kanske hade önskat. (jag köper telefoner med 3.5mm, fight me) I allmänhet lyssnar jag på så låga ljudnivåer jag kan, och då drar du ned den ganska mycket. Det plockar bort mycket detaljer.

Däremot har jag länge kört hörlurar (Sennheiser Amperior) med samma angivna resistens (18 ohm) och ungefär samma känslighet, där förstärkaren gör betydligt mer än att bara ge mig analog volymkontroll. Jag trodde alltid att just det var fördelen med förstärkare på känsligare lurar, att du inte behövde vrida ned digital volym.
Liksom, jag gillar Amperior ur telefonen, men de är mycket bättre med förstärkning. Mer bas, tajtare bas, inte lika sibilant, betydligt rakare och neutralare framtoning, basen blöder inte ut lika mycket över mellanregistren och dess ljudbild och dynamik förbättras avsevärt. Och det kan inte bara vara för att jag drar upp den digitala volymen.
Och med Chu händer inte särskilt mycket med ljudet alls.

Min erfarenhet av X2HR är ungefär som @issue skriver, att förstärkare inte gör jättemycket skillnad. Däremot tycker jag att det är trevligare ljudkvalitet på låga ljudnivåer. På volymsteg 1 blir min Ipad sibilant som fan, medan jag slipper det om jag kör dem med förstärkaren emellan. Det borde vara Ipads digitala volymkontroll snarare än att hörluren tjänar mycket på förstärkning.

(Jag rekommenderar för övrigt inte Chu, knappt ens för priset. De är alldeles för tunna, trots okej subbas-respons. Men IEM är den bekvämaste lösningen för mig att gå omkring och prata i telefon med, och till det duger de bra)

(digital ljudkontroll är potentiellt bättre än analog volymkontroll. Min erfarenhet av att köra Windows eller Spotify/lokala filer från Android är att jag inte själv lever i den potentialen. )

En förstärkare är inte bara för att öka volymen på lurarna, det bidrar också med bättre kontroll på dom, precis som du beskriver.
Mycket kan spela högt, men kanske inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

En förstärkare är inte bara för att öka volymen på lurarna, det bidrar också med bättre kontroll på dom, precis som du beskriver.
Mycket kan spela högt, men kanske inte bra.

Det är jag förstås med på. Men jag ser varför du kände att du behövde svara så, så tack för ditt svar. Jag missade att skriva min lite lätt förvirrade poäng.

Modernare dynamiska lurar är mer lättdrivna, utvecklingen går framåt. Det är väl den största förbättringen vi sett. Både på IEM och på stora hörlurar är förstärkare mindre viktigt än tidigare. Ortodynamiska har en bit kvar, men de har inte samma utveckling investerad i dem än.

Men det är kul att se skillnaderna förstärkaren, rent tekniskt, ändå gör på vissa lurar. Jag gillar lite äldre tuning-mål på hörlurar, så jag kommer jobba på med förstärkare så länge det fortsätter låta så här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Det är jag förstås med på. Men jag ser varför du kände att du behövde svara så, så tack för ditt svar. Jag missade att skriva min lite lätt förvirrade poäng.

Modernare dynamiska lurar är mer lättdrivna, utvecklingen går framåt. Det är väl den största förbättringen vi sett. Både på IEM och på stora hörlurar är förstärkare mindre viktigt än tidigare. Ortodynamiska har en bit kvar, men de har inte samma utveckling investerad i dem än.

Men det är kul att se skillnaderna förstärkaren, rent tekniskt, ändå gör på vissa lurar. Jag gillar lite äldre tuning-mål på hörlurar, så jag kommer jobba på med förstärkare så länge det fortsätter låta så här.

Vet inte om jag kan hålla med här. Elektrostater som hifiman är svårdrivna och verkar bli allt vanligare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vet inte om jag kan hålla med här. Elektrostater som hifiman är svårdrivna och verkar bli allt vanligare.

Har hifiman elektrostater? Dem har jag inte sett, men, är svårt att jämföra mot dynamiska och ortodynamiska. Hoppas utvecklingen tar fart där igen så att de faktiskt blir ett vanligt alternativ igen.

Annars gör de väl framförallt ortodynamiska, som jag nämnde fortfarande har en bit kvar innan de kan anses lättdrivna? Utvecklingen för dynamiska skedde över tid. Ortodynamiska har hängt med sedan 70-talet, men de har inte fått lika mycket utveckling sedan dess. Det är först på senare år fler företag har börjat bygga med dem. Men jag tror att vi når dit förr eller senare med dem också.

Jag försöker öva på att skriva på svenska där jag kan, om det är vad som förvirrar. Planar magnetics/orthodynamic översätts till ortodynamiska.

Edit. Kollade upp deras elektrostater. Najs. Hur pass mycket marknad har de, faktiskt? Jag har ju inte sett så många som pratat om dem förut, men skulle gilla ifall elektrostater blev mer allmänt tillgängliga, och Hifiman är ett företag som skulle kunna driva på bra där i medvind och konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Har hifiman elektrostater? Dem har jag inte sett, men, är svårt att jämföra mot dynamiska och ortodynamiska. Hoppas utvecklingen tar fart där igen så att de faktiskt blir ett vanligt alternativ igen.

Annars gör de väl framförallt ortodynamiska, som jag nämnde fortfarande har en bit kvar innan de kan anses lättdrivna? Utvecklingen för dynamiska skedde över tid. Ortodynamiska har hängt med sedan 70-talet, men de har inte fått lika mycket utveckling sedan dess. Det är först på senare år fler företag har börjat bygga med dem. Men jag tror att vi når dit förr eller senare med dem också.

Jag försöker öva på att skriva på svenska där jag kan, om det är vad som förvirrar. Planar magnetics/orthodynamic översätts till ortodynamiska.

Edit. Kollade upp deras elektrostater. Najs. Hur pass mycket marknad har de, faktiskt? Jag har ju inte sett så många som pratat om dem förut, men skulle gilla ifall elektrostater blev mer allmänt tillgängliga, och Hifiman är ett företag som skulle kunna driva på bra där i medvind och konkurrens.

Jag kanske använder fel termer själv nu (engelskan dominerar i huvudet faktiskt), men de som bl.a. Hifman säljer är rejält trögdrivna. Då finns det folk som köper saker som topping L30 II för att de ska orka drivas.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Suck råkade ha sönder mina AKG K550 så letar nu efter en ersättare. Har hittat ett par Sennheiser 598 begagnade eller philips fidelio x2hr också begagnade för ungefär samma pris, vad rekommenderar ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Suck råkade ha sönder mina AKG K550 så letar nu efter en ersättare. Har hittat ett par Sennheiser 598 begagnade eller philips fidelio x2hr också begagnade för ungefär samma pris, vad rekommenderar ni?

Sennheiser spelar nog renare.

Edit: Ska du ha slutna lurar igen (till t.ex. spel så man inte hör datorn lika mycket) så rekommenderar jag AKG K371

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Suck råkade ha sönder mina AKG K550 så letar nu efter en ersättare. Har hittat ett par Sennheiser 598 begagnade eller philips fidelio x2hr också begagnade för ungefär samma pris, vad rekommenderar ni?

Båda (speciellt X2) brukar kunna dyka upp på rea för typ en tusenlapp så kanske är värt att kolla på nya också?
Kolla även Amazons HD599 special edition som ibland också är på rea:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07Q7S7247/ref=sr_1_1?keywords=...

K550 är väl slutna? Gissar båda dessa lurar lär uppfattas ganska annorlunda än vad du har, men skulle gissa Sennheiser kommer närmre - men har inte provat K550 så vågar inte svära på det.
Kanske värt kolla tex Beyerdynamic DT880 eller DT770 eller Audiotechnica M40x och M50x också?
(finns nog fler modeller jag borde tipsa om - hjärnsläpp just nu )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hifiman använder "planars" - hur det nu översätts och vad det nu är.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Hifiman använder "planars" - hur det nu översätts och vad det nu är.

Kikar man in i mina he400se så ser det ut ungefär som diskanten hos högtalare som Dynavoice DM6, och där kallas det för en banddiskant

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Hifiman använder "planars" - hur det nu översätts och vad det nu är.

Magnetostater är det man brukar använda på svenska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare

Schiit Magni 3 Hörlursförstärkare 500kr beg
Dock missljud på volympotten =(

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/schiit_magni_3_horlur...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Dags att anmäla sig som hörlursgalning antar jag. Jag har egentligen varit intresserad av välljud länge men har på senare år haft ont om tid, småbarn och andra saker som gjort att jag inte tagit tag i denna hobby i den utsträckning jag önskat.

Tidigare i år skaffade jag ett par Focal Stellia (slutna lurar) som jag är supernöjd med. Nyligen kunde jag inte hålla mig från att även skaffa ett par beg. Focal Clear MG Pro (öppna lurar) som också har sina trevliga sidor.

Egentligen vill man bara ha ett par optimala hörlurar, men det är verkligen svårt att hitta. Stellia har en dynamik och basprestanda som är häftig och de röjer på bra med EDM. Clear MG har den där lite mer öppna och luftiga presentationen som är trevlig för mer akustisk musik.

Är det någon som har hittat den optimala hörluren än, som klarar mer än bara akustisk musik?

Lite av en basshead är man nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Är det någon som har hittat den optimala hörluren än, som klarar mer än bara akustisk musik?

Lite av en basshead är man nog.

Den optimala hörluren finns inte, eftersom alla hörlurar i varierande grad färgar ljudet och därför på olika sätt passar respektive lur mer eller mindre bra för varje specifik inspelning. Man kan se hörluren som en effekt som man adderar, ungefär som en distpedal till en gitarrförstärkare, givetvis passar en pedal inte i alla lägen.

Medianen är ett något så när ofärgat ljud om man vill att det skall fungera så allround som det är möjligt, min median på ofärgat är Sennheiser HD600 men det innebär inte att den inte har brister. Den komprimerar tex dynamiken mer än vad som alltid är önskvärt och har inte jättebra bas. Som komplement kör jag Sony MDR-Z7M2 som har jättebra bas och jättebra dynamik, men kanske inte lika ofärgad tex mellanregistret är en aning sterilt även om det är rent.

Inte minst komforten är nästan lika viktig som ljudkvaliteten, här är Sennheiser HD600 excellenta som man kan ha på sig länge. Sony blir kort sagt varma.

Har en massa andra lurar som jag är nöjd med på olika vis, men ovanstående är mina favoriter.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||