Playstation Plus för ca 140kr/år + halva priset på PS4/PS5-spel

Permalänk
Medlem

Playstation Plus för ca 140kr/år + halva priset på PS4/PS5-spel

Inledning:
Vi har en stor tråd om hur man får jäkligt billigt Xbox Game Pass, så här kommer en tråd om hur man får jäkligt billigt Playstation Plus och hur man köper spel till PS4/PS5 för ungefär halva priset.

Många känner till att det är möjligt att skapa Playstation Network-konton från t.ex. USA och få tillgång till den amerikanska shoppen för lite billigare spel och PS Plus. Handlar man från den amerikanska shoppen blir dom digitala spelen lite billigare jämfört med den svenska shoppen, men i och med att GetGifted säljer presentkort med 25% rabatt (när/dom dom finns i lager) så sparar man väldigt lite – om något.

Ett mycket billigare, men något krångligare alternativ är att använda ett Turkiskt PSN-konto istället. Låt mig förklara.

Observera att ditt svenska konto kan spela online och använda alla PS Plus-funktioner (t.ex. SharePlay m.fl.) samt spela alla spel som köps via det turkiska kontot!

Hur funkar det?
När man normalt sett handlar från en annan region än sin egna på PSN så behöver man köpa PSN-presentkort och sedan använda dessa för att fylla på ens konto för att köpa spelen man vill ha.

För turkiska PSN-konton så finns inga PSN-presentkort vilket innebär att man måste ha ett fungerande betalkort som dessutom accepteras av Sony. Majoriteten av alla kort utfärdade utanför Turkiet fungerar inte. Man kan alltså inte lägga till sitt svenska bankkort. I tråden diskuteras bland annat vilka kort som fungerar för tillfället.

Det är några (enkla) steg som krävs för att komma igång, men när man väl har kopplat sitt virtuella betalkort till sitt Turkiska konto så är allt väldigt smidigt.

OBS!! Det krävs ett Visa-kort specifikt från SpectroCoin. Andra betalkort fungerar inte. Lyckas du, mot förmodan, med ett annat kort? Skriv i tråden!

Kortfattat vad som krävs (ej instruktioner!):

1. Skapa ett Turkiskt PSN-konto.
2. Skapa ett konto hos SpectroCoin. Verifieringen kan ta lång tid vid högt tryck, ibland upp till en vecka.
3. Ansök om deras Visa-kort. Ingen kostnad, avgift eller kreditupplysning.
4. Gör en SEPA-överföring till ditt konto hos SpectroCoin.
5. Överför pengar från ditt SpectroCoin-konto till ditt Visa-kort hos SpectroCoin.
6. Lägg till det virtuella Visa-kortet till ditt turkiska PSN-konto via webben.
7. Köp PS Plus eller spel till halva priset!

Bannad?
Ingen har någonsin rapporterat att dom har blivit bannade, däremot så finns alltid en risk att Visa-korten slutar fungera i framtiden. Vi använde tidigare Coinbase-kort, men dessa slutade fungera när dom bytte kortutgivare (hade ingenting med Sony att göra). Nu använder vi SpectroCoin-kort men det kan ändra sig i framtiden. Ditt PSN-konto bör dock vara helt säkert.

Mina spel?
Om Visa-kortet blir blockerat så förlorar du INTE tillgång till dina köpta spel! Däremot skulle det kunna innebära att du inte kan lägga till ett nytt kort om t.ex. två år och kan inte förlänga ditt PS Plus-medlemskap. Om man inte kan förnya sitt PS Plus så kan man heller inte komma åt sina PS Plus-spel som man har fått gratis. Alla köpta spel finns dock fortfarande kvar och kan spelas av alla konton på samma konsol!

Prisexempel, ordinarie pris (turkiskt pris/svenskt pris) i skrivande stund:

PS Plus Essential: 100kr för 12 månader / 620kr
PS Plus Extra: 166kr för 12 månader / 1035kr
PS Plus Premium: 191kr / 1240kr
The Last of Us Part 1 Remake: 332kr / 849kr
Gran Turismo 7: 291kr / 849kr
Returnal: 258kr / 849kr
Ghost of Tsushima: 291kr / 849kr
Demon’s Souls: 258kr / 849kr
Forbidden West: 333kr / 849kr
Final Fantasy 16: 333kr / 849kr

Sugen på att börja?
Känner du dig redo att sätta igång?
----------------------------------------------------------------------------

1. Skapa ett turkiskt PSN-kont via din PS5. Jag använde följande info:

  • Street: Tevkifhane Sk no 12

  • State: Fatih

  • City: Istanbul

  • Postal code: 34122

  • Country: Turkey

Använd en riktig epost-adress. Använd gärna en annan adress från Google Maps för att undvika högt antal personer som bor på samma adress. Jag behövde inte lägga till ”Street” vid registrering men gjorde detta efteråt i en webbläsare. Login > Account Settings > Residential address.

2. Skapa ett konto hos SpectroCoin och verifiera dig.
Använd din riktiga adress och information, annars fungerar det inte. Verifieringen kan ta upp till en vecka vid hög belastning.

3. Ansök om deras gratis Visa-kort.

4. Gör en SEPA-överföring till ditt SpectroCoin-konto.
Personligen för jag över pengar till Revolut först, då svenska banker brukar spärra överföringar till krypto-tjänster som SpectroCoin, även fast vi aldrig köper krypto.

- Alla uppgifter finns hos SpectroCoin, så fyll i rätt.
- Var uppmärksam på “Request number” som behöver fyllas i vid överföringen. Detta nummer ändrar sig vid varje ny överföring.

5. Överför pengar från ditt SpectroCoin-konto till ditt Visa-kort hos SpectroCoin.
Klicka på Card > Ditt kort > Load Card > välj hur mycket du vill ladda kortet med.

6. Lägg till det virtuella Visa-kortet till ditt turkiska PSN-konto via webben. Fungerar eventuellt på konsol.
Använd din svenska adress när du lägger till kortet, dvs. samma svenska adress som du använde för SpectroCoin-kortet.

7. Köp spel via antingen konsol, app eller webb.
----------------------------------------------------------------------------

OBS!! Vill du köpa PS Plus? Då måste du använda VPN vid köpet!

1. Ladda ner Windscribe: https://windscribe.com/download
2. Välj den enda turkiska servern som finns i gratisversionen.
3. Gå till https://store.playstation.com/en-tr/pages/latest, logga in och köp PS Plus via webbläsaren eller mobilen.

FAQ:

Kan jag bli bannad?
Ingen har blivit bannad hittills, men ingen kan garantera något.

Kan jag spela spelen med mina andra konton?
Absolut! Så länge det turkiska kontot är satt som ”hemkonto” så kan alla andra konton spela spelen. Man köper alltså spel på det turkiska kontot, men spelar spelen med sina vanliga konton.

Fungerar PS Plus på mina andra konton?
Självklart! Så länge det turkiska kontot är satt som ”hemkonto” så kan alla andra konton spela online.

Vad händer om jag inte kan lägga till nytt kort senare?
SpectroCoin virtuella Visa-kort har en giltighetstid på tre år. Om Sony skulle blockera möjligheten att lägga till ett nytt kort så kan du inte förlänga PS Plus och förlorar därmed åtkomst till eventuella PS Plus-spel som du har löst in. Alla dina KÖPTA spel är kvar och du har tillgång till alla via dina andra konton på samma konsol. Troligtvis har vi vid den tiden hittat ett nytt kort som går att använda.

Jag kan inte skapa mitt turkiska konto via webben!
Det fungerar inte via webben. Gör det via din konsol.

Kan jag köpa Battlepass, valutor eller annat in-game med turkiskt konto?
Allt man köper in-game måste köpas direkt från det kontot man vill använda det på. Om du spelar med ditt svenska konto måste du alltså köpa Battlepass, V-Bucks etc. på ditt svenska konto. När det gäller Fortnite så kan man komma runt detta genom att köpa V-Bucks på det turkiska kontot, sedan ge bort skins etc. till sitt riktiga konto via spelet in-game.

Kan jag köpa DLC med turkiskt konto?
Ja, det går utmärkt. Du kan även spela DLC med ditt svenska konto efteråt.

Kort som inte fungerar i skrivande stund:
Svenska kort
Mastercard-kort
Visa-kort som inte är utfärdade i Turkiet
Crypto.com-kort
I princip alla andra kort

Länkar:
SpectroCoin: https://spectrocoin.com
Revolut: https://www.revolut.com/en-SE

Inledning:
Vi har en stor tråd om hur man får jäkligt billigt Xbox Game Pass, så här kommer en tråd om hur man får jäkligt billigt Playstation Plus och hur man köper spel till PS4/PS5 för runda halva priset.

Många känner till att det är möjligt att skapa Playstation Network-konton från t.ex. USA och få tillgång till den amerikanska shoppen för lite billigare spel och PS Plus. Handlar man från den amerikanska shoppen blir dom digitala spelen lite billigare jämfört med den svenska shoppen, men i och med att GetGifted säljer presentkort med 25% rabatt (när dom finns i lager) så sparar man väldigt lite – om något.

Ett mycket billigare, men något krångligare alternativ är att använda ett Turkiskt PSN-konto istället. Låt mig förklara.

Hur funkar det?
När man normalt sett handlar från en annan region än sin egna på PSN så behöver man köpa förbetalda kort och sedan använda dessa för att fylla på ens konto och sedan köpa spelen man vill ha.

För turkiska PSN-konton så finns inga förbetalda kort, vilket innebär att man måste ha ett fungerande betalkort som dessutom accepteras av Sony. Majoriteten av alla kort utfärdade utanför Turkiet fungerar inte. Man kan alltså inte lägga till sitt svenska bankkort.

Det är en del (enkla) steg som krävs för att komma igång, men när man väl har kopplat sitt virtuella betalkort till sitt Turkiska konto så är allt väldigt smidigt.

OBS!! Det krävs ett Coinbase-konto samt ett Coinbase Visa-kort (kostar €5). Andra betalkort fungerar inte. Lyckas du, mot förmodan, med ett annat kort? Skriv i tråden!

Kortfattat vad som krävs (ej instruktioner!):

  1. Skapa ett Turkiskt PSN-konto (5min).

  2. Skapa ett konto hos Coinbase och verifiera dig (5-30min).

  3. Köp krypto (t.ex. LTC) för att betala avgiften för kortet på €5.

  4. Skaffa Coinbase Visa-kort via deras Card-app (skickas till din adress – du kan använda ett virtuellt kort direkt).

  5. Lägg till Visa-kortet till ditt Turkiska PSN-konto.

  6. Skicka pengar till Coinbase (tips längre ner) som du ska handla för.

  7. Handla eller toppa upp ditt PSN-konto från din konsol.

Personligen tycker jag att det är värt tiden, då spelen är så pass mycket billigare. Det är alltid engelsk tal och text, men det är inte säkert att det finns med svenskt tal och textning.

Bannad?
Ingen har någonsin rapporterat att dom har blivit bannade, däremot så finns alltid en risk att korten slutar fungera i framtiden. T.ex. om Sony blockerar Coinbase Visa-korten, då dessa inte är utfärdade i Turkiet.

Mina spel?
Om detta händer så förlorar du INTE tillgång till dina köpta spel! Däremot skulle det kunna innebära att du inte kan lägga till ett nytt kort om t.ex. två år och därmed kan du inte förlänga ditt PS Plus-medlemskap. Om man inte kan förnya sitt PS Plus så kan man heller inte komma åt sina PS Plus-spel som man har fått gratis. Alla köpta spel finns dock fortfarande kvar och kan spelas av alla konton på samma konsol!

Prisexempel:
Prisexempel, ordinarie pris (turkiskt pris/svenskt pris):

PS Plus Essential: 140kr för 12 månader / 620kr
PS Plus Extra: 235kr för 12 månader / 1035kr
The Last of Us Part 1 Remake: 410kr / 849kr
Gran Turismo 7: 410kr / 849kr
Returnal: 360kr / 849kr
Ghost of Tsushima: 350kr / 739kr
Demon’s Souls: 360kr / 849kr
Forbidden West (PS4): 360kr / 739kr

Sugen på att börja?
Känner du dig redo att sätta igång? Här kommer instruktionerna!
----------------------------------------------------------------------------

1. Skapa ett turkiskt PSN-konto. Jag använde följande info:

  • Street: Tevkifhane Sk no 12

  • State: Fatih

  • City: Istanbul

  • Postal code: 34122

  • Country: Turkey

Använd en riktig epost-adress. Använd gärna en annan adress från Google Maps för att undvika högt antal personer som bor på samma adress. Jag behövde inte lägga till ”Street” vid registrering men gjorde detta efteråt i en webbläsare. Login > Account Settings > Residential address.

2. Skapa ett konto hos Coinbase och verifiera dig.

  • Använd din riktiga adress och information, annars fungerar det inte.

3. Köp/för över pengar till Coinbase för att inhandla €5 av krypto. Detta används för att betala för Visa-kortet.
4. Skaffa Coinbase Visa-kort här. Du får ett fysiskt samt ett virtuellt kort. Ingen kreditupplysning, detta är ett vanligt betalkort.
5. Lägg till det virtuella Visa-kortet till ditt turkiska PSN-konto via webben.

  • Använd samma info som du använde när du skapade ditt Coinbase-konto.

6. Köp spel eller toppa upp ditt PSN-konto via konsolen. Funkar inte via webben.

  • Starta ditt PS4/PS5.

  • Settings > Users > Account.

  • Fyll på kontot med 200 TL (turkisk Lira) i taget.

  • Om du får förfrågan om sms-kod, invänta första koden, skriv in.

  • Om du får ytterligare förfrågan om kod – gå tillbaka – det fungerar nästa gång.

Jag har kunnat fylla på med 4x 200 TL innan jag får meddelande om att bekräfta med en sms-kod. Skriv in denna kod. Om det krävs ytterligare en kod – gå tillbaka och börja om så kommer det fungera igen och du kan fortsätta fylla på med ytterligare 4x 200 TL.

Alla påfyllningar och köp måste göras via konsol och fungerar inte via webben.

Jag har själv köpt en hel del spel via mitt turkiska konto sedan jag skaffade det för en månad sedan. Bl.a. Assassin’s Creed: Valhalla + Ragnarok, Diablo 2 Resurrected, The Quarry, Olli Olli World, Immortal Fenyx Rising, Cyberpunk 2077 m.m.

När man behöver föra över pengar för användning med sitt Coinbase-kort så använder jag följande sätt:

1. Skicka pengar till Revolut (direkt och gratis).
2. Skicka pengar från Revolut till Coinbase (direkt och gratis på vardagar, direkt men kostar på helger).
3. Köp BTC, ETH eller LTC för pengarna.
4. Betala för spel/toppa upp ditt konto.

FAQ:

Kan jag bli bannad?
Ingen har blivit bannad hittills, men ingen kan garantera något.

Kan jag spela spelen med mina andra konton?
Absolut! Så länge det turkiska kontot är satt som ”hemkonto” så kan alla andra konton spela spelen. Man köper alltså spel på det turkiska kontot, men spelar spelen med sina vanliga konton.

Fungerar PS Plus på mina andra konton?
Självklart! Så länge det turkiska kontot är satt som ”hemkonto” så kan alla andra konton spela online.

Vad händer om jag inte kan lägga till nytt kort senare?
Coinbase virtuella Visa-kort har en giltighetstid på två år. Om Sony skulle blockera
möjligheten att lägga till ett nytt kort så kan du inte förlänga PS Plus och förlorar därmed
åtkomst till eventuella PS Plus-spel som du har löst in. Alla dina KÖPTA spel är kvar och du
har tillgång till alla via dina andra konton på samma konsol.

Jag kan inte köpa spel eller fylla på mitt konto?
Det fungerar inte via webben. Gör det via din konsol. Eventuellt kan man köpa spel med PS-appen.

Kan jag köpa Battlepass, valutor eller annat in-game med turkiskt konto?
Allt man köper in-game måste köpas direkt från det kontot man vill använda det på. Om du spelar med ditt svenska konto måste du alltså köpa Battlepass, V-Bucks etc. på ditt svenska konto.

Kan jag köpa DLC med turkiskt konto?
Ja, det går utmärkt. Du kan även spela DLC med ditt svenska konto efteråt.

Kort som inte fungerar i skrivande stund:
Mastercard-kort
Visa-kort som inte är utfärdade i Turkiet
Crypto.com-kort

Länkar:
Coinbase: https://www.coinbase.com/home
Coinbase Card: App Store / Play Store
Revolut: https://www.revolut.com/en-SE

Gammal version av texten
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som testat det här..?
Låter en aning krångligt med (Bit)coins?

Permalänk
Medlem

Det är en jäkla skillnad på att använda microfts egna policys för att få billigaste pris och att snudda på bedrägeri för att kringgå skatt och lokal prissättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Inledning:
Vi har en stor tråd om hur man får jäkligt billigt Xbox Game Pass, så här kommer en tråd om hur man får jäkligt billigt Playstation Plus och hur man köper spel till PS4/PS5 för runda halva priset.

Många känner till att det är möjligt att skapa Playstation Network-konton från t.ex. USA och få tillgång till den amerikanska shoppen för lite billigare spel och PS Plus. Handlar man från den amerikanska shoppen blir dom digitala spelen lite billigare jämfört med den svenska shoppen, men i och med att GetGifted säljer presentkort med 25% rabatt (när dom finns i lager) så sparar man väldigt lite – om något.

Ett mycket billigare, men något krångligare alternativ är att använda ett Turkiskt PSN-konto istället. Låt mig förklara.

Hur funkar det?
När man normalt sett handlar från en annan region än sin egna på PSN så behöver man köpa förbetalda kort och sedan använda dessa för att fylla på ens konto och sedan köpa spelen man vill ha.

För turkiska PSN-konton så finns inga förbetalda kort, vilket innebär att man måste ha ett fungerande betalkort som dessutom accepteras av Sony. Majoriteten av alla kort utfärdade utanför Turkiet fungerar inte. Man kan alltså inte lägga till sitt svenska bankkort.

Det är en del (enkla) steg som krävs för att komma igång, men när man väl har kopplat sitt virtuella betalkort till sitt Turkiska konto så är allt väldigt smidigt.

OBS!! Det krävs ett Coinbase-konto samt ett Coinbase Visa-kort (kostar €5). Andra betalkort fungerar inte. Lyckas du, mot förmodan, med ett annat kort? Skriv i tråden!

Kortfattat vad som krävs (ej instruktioner!):

  1. Skapa ett Turkiskt PSN-konto (5min).

  2. Skapa ett konto hos Coinbase och verifiera dig (5-30min).

  3. Köp krypto (t.ex. LTC) för att betala avgiften för kortet på €5.

  4. Skaffa Coinbase Visa-kort via deras Card-app (skickas till din adress – du kan använda ett virtuellt kort direkt).

  5. Lägg till Visa-kortet till ditt Turkiska PSN-konto.

  6. Skicka pengar till Coinbase (tips längre ner) som du ska handla för.

  7. Handla eller toppa upp ditt PSN-konto från din konsol.

Personligen tycker jag att det är värt tiden, då spelen är så pass mycket billigare. Det är alltid engelsk tal och text, men det är inte säkert att det finns med svenskt tal och textning.

Bannad?
Ingen har någonsin rapporterat att dom har blivit bannade, däremot så finns alltid en risk att korten slutar fungera i framtiden. T.ex. om Sony blockerar Coinbase Visa-korten, då dessa inte är utfärdade i Turkiet.

Mina spel?
Om detta händer så förlorar du INTE tillgång till dina köpta spel! Däremot skulle det kunna innebära att du inte kan lägga till ett nytt kort om t.ex. två år och därmed kan du inte förlänga ditt PS Plus-medlemskap. Om man inte kan förnya sitt PS Plus så kan man heller inte komma åt sina PS Plus-spel som man har fått gratis. Alla köpta spel finns dock fortfarande kvar och kan spelas av alla konton på samma konsol!

Prisexempel:
Prisexempel, ordinarie pris (turkiskt pris/svenskt pris):

PS Plus Essential: 140kr för 12 månader / 620kr
PS Plus Extra: 235kr för 12 månader / 1035kr
The Last of Us Part 1 Remake: 410kr / 849kr
Gran Turismo 7: 410kr / 849kr
Returnal: 360kr / 849kr
Ghost of Tsushima: 350kr / 739kr
Demon’s Souls: 360kr / 849kr
Forbidden West (PS4): 360kr / 739kr

Sugen på att börja?
Känner du dig redo att sätta igång? Här kommer instruktionerna!
----------------------------------------------------------------------------

1. Skapa ett turkiskt PSN-konto. Jag använde följande info:

  • Street: Tevkifhane Sk no 12

  • State: Fatih

  • City: Istanbul

  • Postal code: 34122

  • Country: Turkey

Använd en riktig epost-adress. Använd gärna en annan adress från Google Maps för att undvika högt antal personer som bor på samma adress. Jag behövde inte lägga till ”Street” vid registrering men gjorde detta efteråt i en webbläsare. Login > Account Settings > Residential address.

2. Skapa ett konto hos Coinbase och verifiera dig.

  • Använd din riktiga adress och information, annars fungerar det inte.

3. Köp/för över pengar till Coinbase för att inhandla €5 av krypto. Detta används för att betala för Visa-kortet.
4. Skaffa Coinbase Visa-kort här. Du får ett fysiskt samt ett virtuellt kort. Ingen kreditupplysning, detta är ett vanligt betalkort.
5. Lägg till det virtuella Visa-kortet till ditt turkiska PSN-konto via webben.

  • Använd samma info som du använde när du skapade ditt Coinbase-konto.

6. Köp spel eller toppa upp ditt PSN-konto via konsolen. Funkar inte via webben.

  • Starta ditt PS4/PS5.

  • Settings > Users > Account.

  • Fyll på kontot med 200 TL (turkisk Lira) i taget.

  • Om du får förfrågan om sms-kod, invänta första koden, skriv in.

  • Om du får ytterligare förfrågan om kod – gå tillbaka – det fungerar nästa gång.

Jag har kunnat fylla på med 4x 200 TL innan jag får meddelande om att bekräfta med en sms-kod. Skriv in denna kod. Om det krävs ytterligare en kod – gå tillbaka och börja om så kommer det fungera igen och du kan fortsätta fylla på med ytterligare 4x 200 TL.

Alla påfyllningar och köp måste göras via konsol och fungerar inte via webben.

Jag har själv köpt en hel del spel via mitt turkiska konto sedan jag skaffade det för en månad sedan. Bl.a. Assassin’s Creed: Valhalla + Ragnarok, Diablo 2 Resurrected, The Quarry, Olli Olli World, Immortal Fenyx Rising, Cyberpunk 2077 m.m.

När man behöver föra över pengar för användning med sitt Coinbase-kort så använder jag följande sätt:

1. Skicka pengar till Revolut (direkt och gratis).
2. Skicka pengar från Revolut till Coinbase (direkt och gratis på vardagar, direkt men kostar på helger).
3. Köp BTC, ETH eller LTC för pengarna.
4. Betala för spel/toppa upp ditt konto.

FAQ:

Kan jag bli bannad?
Ingen har blivit bannad hittills, men ingen kan garantera något.

Kan jag spela spelen med mina andra konton?
Absolut! Så länge det turkiska kontot är satt som ”hemkonto” så kan alla andra konton spela spelen. Man köper alltså spel på det turkiska kontot, men spelar spelen med sina vanliga konton.

Fungerar PS Plus på mina andra konton?
Självklart! Så länge det turkiska kontot är satt som ”hemkonto” så kan alla andra konton spela online.

Vad händer om jag inte kan lägga till nytt kort senare?
Coinbase virtuella Visa-kort har en giltighetstid på två år. Om Sony skulle blockera
möjligheten att lägga till ett nytt kort så kan du inte förlänga PS Plus och förlorar därmed
åtkomst till eventuella PS Plus-spel som du har löst in. Alla dina KÖPTA spel är kvar och du
har tillgång till alla via dina andra konton på samma konsol.

Jag kan inte köpa spel eller fylla på mitt konto?
Det fungerar inte via webben. Gör det via din konsol. Eventuellt kan man köpa spel med PS-appen.

Kan jag köpa Battlepass, valutor eller annat in-game med turkiskt konto?
Allt man köper in-game måste köpas direkt från det kontot man vill använda det på. Om du spelar med ditt svenska konto måste du alltså köpa Battlepass, V-Bucks etc. på ditt svenska konto.

Kan jag köpa DLC med turkiskt konto?
Ja, det går utmärkt. Du kan även spela DLC med ditt svenska konto efteråt.

Kort som inte fungerar i skrivande stund:
Mastercard-kort
Visa-kort som inte är utfärdade i Turkiet
Crypto.com-kort

Länkar:
Coinbase: https://www.coinbase.com/home
Coinbase Card: App Store / Play Store
Revolut: https://www.revolut.com/en-SE

Jag var kanske lite slarvig vid läsningen här.. men:

1. Bitcoinsen köps för att sedan använda dem som valuta för att betala för spel/"toppa upp" sitt konto?
2. Varför används Revolut? Varför inte skippa det (även om jag redan har ett av deras kort och suveräna virtuella kort används ofta).
3. 1.6 i betyg på Trustpilot gällande Coinbase känns rätt osäkert: https://se.trustpilot.com/review/coinbase.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Jag var kanske lite slarvig vid läsningen här.. men:

1. Bitcoinsen köps för att sedan använda dem som valuta för att betala för spel/"toppa upp" sitt konto?
2. Varför används Revolut? Varför inte skippa det (även om jag redan har ett av deras kort och suveräna virtuella kort används ofta).
3. 1.6 i betyg på Trustpilot gällande Coinbase känns rätt osäkert: https://se.trustpilot.com/review/coinbase.com

https://i.imgur.com/6yRBzF1.png

1. Kryptovalutan (bitcoin, litecoin etc.) är på Coinbase virtuella kort. När du sedan toppar upp ditt PSN-konto så dras värdet från Coinbase-kortet. Det som hamnar på ditt PSN-konto är turkisk Lira.

2. Revolut använder jag för att skicka pengar snabbt och gratis till Coinbase. Överföringen kommer fram direkt. Man slipper dessutom eventuella problem med sin bank ifall banken stoppar SEPA-överföringen till Coinbase.

3. Betyget för Coinbase är inget jag kan svara för, jag har inget med Coinbase att göra. Men jag kan tänka mig att det inte finns speciellt många krypto-exchanges som har jättehöga betyg. Vad jag känner till så finns ingen annan aktör med virtuellt kort som går att använda med PSN. Någon med Binance virtuella kort kanske kan testa?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

1. Kryptovalutan (bitcoin, litecoin etc.) är på Coinbase virtuella kort. När du sedan toppar upp ditt PSN-konto så dras värdet från Coinbase-kortet. Det som hamnar på ditt PSN-konto är turkisk Lira.

2. Revolut använder jag för att skicka pengar snabbt och gratis till Coinbase. Överföringen kommer fram direkt. Man slipper dessutom eventuella problem med sin bank ifall banken stoppar SEPA-överföringen till Coinbase.

3. Betyget för Coinbase är inget jag kan svara för, jag har inget med Coinbase att göra. Men jag kan tänka mig att det inte finns speciellt många krypto-exchanges som har jättehöga betyg. Vad jag känner till så finns ingen annan aktör med virtuellt kort som går att använda med PSN. Någon med Binance virtuella kort kanske kan testa?

Tack för svaren!
Känns en aning "risky", men å andra sidan är det så lite pengar som det rör sig om, så är oerhört sugen på att pröva.

Har du prövat att skaffa PlayStation Plus Extra med den här metoden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Känns en aning "risky", men å andra sidan är det så lite pengar som det rör sig om, så är oerhört sugen på att pröva.

Det finns nog inget "risky". Det som är "riskabelt" är väl snarare att din bank stoppar överföring till Coinbase om du gör en SEPA-överföring, men för man över till Revolut först så är det inga problem.

Att få ut pengar från Coinbase kan vara krångligare eftersom majoriteten av svenska banker stoppar överföringar från "krypto-ställen". Hos Coinbase kan man i alla fall ta ut pengar till PayPal, vilket underlättar det hela något rejält. Eventuellt kan man kanske ta ut pengar till sitt Revolut-konto, men det är inget jag har försökt mig på.

Hur som helst så borde man aldrig ha pengar liggandes på en exchange, oavsett om det är Coinbase, Binance eller någon annan. För över det du ska toppa upp med, så kommer det inte uppstå några problem.

Skrivet av Swe.Stars:

Har du prövat att skaffa PlayStation Plus Extra med den här metoden?

Ja, jag har köpt ett år av PS Plus Extra med mitt turkiska konto för typ 240kr eller vad det var. Det fungerar utmärkt och jag har laddat ner flera spel via PS Plus Extra som jag sedan kör på mitt svenska konto.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt kan jag intyga. Jag köper LTC direkt på mitt Coinbase-konto med hjälp av mitt svenska Mastercard.
Tar typ 20 sekunder att få pengarna på ditt Coinbase-kort/konto efter att du godkänt köpet med BankID.
Direkt efter det så köper jag spelen inne på PS5:an med mitt "turkiska" konto, även PSN Plus.

Så det finns inga som helst risker involverat med Coinbase. Du kollar vad spelen kostar i PS5:ans turkiska store i TL (turkisk lire), översätter den summan till SEK med en snabb googling. Sen köper du motsvarande summa i euro på Coinbase med en valuta som t.ex. LTC. Klart.

Så du lägger ju aldrig över mer pengar än du tror dig behöva för köpen i PS5:ans store.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns nog inget "risky". Det som är "riskabelt" är väl snarare att din bank stoppar överföring till Coinbase om du gör en SEPA-överföring, men för man över till Revolut först så är det inga problem.

Att få ut pengar från Coinbase kan vara krångligare eftersom majoriteten av svenska banker stoppar överföringar från "krypto-ställen". Hos Coinbase kan man i alla fall ta ut pengar till PayPal, vilket underlättar det hela något rejält. Eventuellt kan man kanske ta ut pengar till sitt Revolut-konto, men det är inget jag har försökt mig på.

Hur som helst så borde man aldrig ha pengar liggandes på en exchange, oavsett om det är Coinbase, Binance eller någon annan. För över det du ska toppa upp med, så kommer det inte uppstå några problem.

Ja, jag har köpt ett år av PS Plus Extra med mitt turkiska konto för typ 240kr eller vad det var. Det fungerar utmärkt och jag har laddat ner flera spel via PS Plus Extra som jag sedan kör på mitt svenska konto.

Skrivet av OC&Burn:

Fungerar utmärkt kan jag intyga. Jag köper LTC direkt på mitt Coinbase-konto med hjälp av mitt svenska Mastercard.
Tar typ 20 sekunder att få pengarna på ditt Coinbase-kort/konto efter att du godkänt köpet med BankID.
Direkt efter det så köper jag spelen inne på PS5:an med mitt "turkiska" konto, även PSN Plus.

Så det finns inga som helst risker involverat med Coinbase. Du kollar vad spelen kostar i PS5:ans turkiska store i TL (turkisk lire), översätter den summan till SEK med en snabb googling. Sen köper du motsvarande summa i euro på Coinbase med en valuta som t.ex. LTC. Klart.

Så du lägger ju aldrig över mer pengar än du tror dig behöva för köpen i PS5:ans store.

Det ni båda skriver låter ju väldigt, väldigt bra.
En sak jag tänkte på imorse när jag klev upp var om ni har något tips på hur ni navigerar på ert turkiska konto.
Eller det kanske är på engelska iom att systeminställningarna är på engelska (eller svenska, om man nu har det)?

Finns det någon Bitcoin-typ som ni rekommenderar/föredrar själva när ni genomför dem här "transaktionerna"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Det ni båda skriver låter ju väldigt, väldigt bra.
En sak jag tänkte på imorse när jag klev upp var om ni har något tips på hur ni navigerar på ert turkiska konto.
Eller det kanske är på engelska iom att systeminställningarna är på engelska (eller svenska, om man nu har det)?

Finns det någon Bitcoin-typ som ni rekommenderar/föredrar själva när ni genomför dem här "transaktionerna"?

Kontot är på svenska om jag minns rätt, om PS5:an är inställd på svenska.
Jag handlar bara LTC, men det bör ju inte spela någon roll alls. Om du däremot "fyller" ditt kort med en kryptovaluta som ska ligga i dagar, veckor, månader. Då kan det ju vara värt att försöka köpa en "stabil" valuta då ditt värde i SEK förändras med kryptons värde.

Men fyller du bara en mindre summa för att köpa spelet samma dag, då ska det ju inte spela någon roll. Hoppas det går att förstå vad jag vill komma fram till.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Kontot är på svenska om jag minns rätt, om PS5:an är inställd på svenska.
Jag handlar bara LTC, men det bör ju inte spela någon roll alls. Om du däremot "fyller" ditt kort med en kryptovaluta som ska ligga i dagar, veckor, månader. Då kan det ju vara värt att försöka köpa en "stabil" valuta då ditt värde i SEK förändras med kryptons värde.

Men fyller du bara en mindre summa för att köpa spelet samma dag, då ska det ju inte spela någon roll. Hoppas det går att förstå vad jag vill komma fram till.

Du gör det kristallklart!
Jag har tänkt att göra köp, i så fall, direkt. Vågar inte ha pengarna på någon "kryptobank" för fem öre 😂
Men skönt att höra att du också lyckades!

Hur gjorde du förresten med registrering av adress? Körde du på samma som nu1lock angav?

Permalänk
Medlem

Super! Skoj att kunna hjälpa till.
Jag använde en adressgenerator på google. Se bara till så den förser dig med alla nödvändiga fält som postnr osv.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Hmm.. som jag förstår ska jag få/skaffa ett Coinbase Visa kort för att använda det i den Turkiska shoppen.
Men. Nu verkar det vara så att man måste bo i USA för att kunna skaffa det här kortet 😥

Edit: Hittar information om att det ska gå att få ett Coinbase Visa-kort (se här: https://help.coinbase.com/en/coinbase/trading-and-funding/oth..., men.. jag förstår inte hur?
Har prövat på att klicka runt på hemsidan väl inloggad. Funkar inte. Samma meddelande som på bilden ovan när jag klickar på "Card"

Permalänk
Medlem

Har du sökt kortet via appen som länkas till i första inlägget?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Har du sökt kortet via appen som länkas till i första inlägget?

Jag hade helt missat det!
Hittade appen via Google och har efter lite strul och verkar nu ha lyckats beställt kortet och stod _precis_ nu att nu är Coinbase-kortet tillgängligt!

Hur gör du omvandlingen av € till Turkiska Lira?

Playstation Plus Deluxe kostar 460 turkiska lira = ca. 266 kr = €26

Räcker det med att fylla på så att jag har ca. €26 på Coinbase kontot?

Tack igen för all hjälp! 😀

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Exakt så gör jag, drar väl till med någon extra euro då Coinbase tar en mindre avgift för köpet, växelkurser kan variera från olika ställen osv.
Något man troligen slipper med Revolut, men någon tia kan jag bjuda på med tanke på vad man sparar.
Ligger det 3 euro extra där någon vecka eller månad så är inte det hela världen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Skattefusk borde väl likställas med piratkopiering och därmed inte diskuteras här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe.Stars:

Hmm.. som jag förstår ska jag få/skaffa ett Coinbase Visa kort för att använda det i den Turkiska shoppen.
Men. Nu verkar det vara så att man måste bo i USA för att kunna skaffa det här kortet 😥

https://i.imgur.com/TOHLx0M.png

Edit: Hittar information om att det ska gå att få ett Coinbase Visa-kort (se här: https://help.coinbase.com/en/coinbase/trading-and-funding/oth..., men.. jag förstår inte hur?
Har prövat på att klicka runt på hemsidan väl inloggad. Funkar inte. Samma meddelande som på bilden ovan när jag klickar på "Card"

https://i.imgur.com/LqhtQ0s.png

Jag har coinbase-kortet, bor i sverige, var inga problem för mig att skaffa det inte för länge sedan (ett par månader sedan)

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Använde ni samma adress (den turkiska) för "Add billing adress" på PS5:an när ni registrerade Coinbase-kortet som betalmedel?

Edit: Jag skrev in en turkisk adress för Coinbase-kortet - och det fungerande!
Betalade nu ca. 265 kr för 12 månader Playstation Plus Premium (den dyraste).
Var 35 kr dyrare än Extra-prenumerationen, så tänkte "what the heck".

Stort, stort tack för all hjälp här! 🥰🙏

Permalänk

Försöker skapa ett kort via Coinbase Card appen, men skiten säger att jag inte har verifierat mitt konto fast jag har det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

5. Lägg till det virtuella Visa-kortet till ditt turkiska PSN-konto via webben.

  • Använd samma info som du använde när du skapade ditt Coinbase-konto.

Har försökt lägga till Coinbase-kortet, men kan inte välja annat land än Sverige, dvs samma adress som är registrerat på Coinbase. Fältet för land är låst. Gör jag nåt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Har försökt lägga till Coinbase-kortet, men kan inte välja annat land än Sverige, dvs samma adress som är registrerat på Coinbase. Fältet för land är låst. Gör jag nåt fel?

Adressen du bör använda är samma som är registrerad på Coinbase-kortet. Men någon ovanför skrev att hen använde en turkisk adress, så det kanske funkar ändå? Jag använde min riktiga svenska adress eftersom det är den som är registrerad på kortet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Adressen du bör använda är samma som är registrerad på Coinbase-kortet. Men någon ovanför skrev att hen använde en turkisk adress, så det kanske funkar ändå? Jag använde min riktiga svenska adress eftersom det är den som är registrerad på kortet.

Jag antar du gjort som så att, reggat ett turkiskt PSN-konto med turkisk adress. Sen Coinbase med svensk adress. Sen fyllt i samma svenska adress på PSN när du reg. Coinbase-kortet? Det är det sistnämnda som inte går att ändra land på. När jag väl fick det att funka en gång, med turkisk adress om jag minns rätt, när jag väl skulle göra en transaktion så fick jag meddelande om nåt med att "... could not authorize...". I Coinbase app, står det då "Declined transaction. This transaction was declined. Please get in touch with our team if you need assistance". Det sistnämnda lär inte leda till nåt. Kan inte minnas att jag betalat direkt för kortet annat än att jag gjorde transaktion från Revolut till Coinbase och sen köpte BC.

I Coinbase card står det ”Visa provisioning services Swe. Declined”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Jag antar du gjort som så att, reggat ett turkiskt PSN-konto med turkisk adress. Sen Coinbase med svensk adress. Sen fyllt i samma svenska adress på PSN när du reg. Coinbase-kortet? Det är det sistnämnda som inte går att ändra land på. När jag väl fick det att funka en gång, med turkisk adress om jag minns rätt, när jag väl skulle göra en transaktion så fick jag meddelande om nåt med att "... could not authorize...". I Coinbase app, står det då "Declined transaction. This transaction was declined. Please get in touch with our team if you need assistance". Det sistnämnda lär inte leda till nåt. Kan inte minnas att jag betalat direkt för kortet annat än att jag gjorde transaktion från Revolut till Coinbase och sen köpte BC.

I Coinbase card står det ”Visa provisioning services Swe. Declined”.

Det är förstås möjligt att det inte fungerar att lägga till nya kort längre, men det kan jag inte prova. Jag gjorde ett köp med mitt inlagda Coinbase-kort på PSN senast igår med lyckat resultat.

1. Skapa turkiskt PSN-konto med turkisk adress.
2. Skapa Coinbase-konto med din riktiga adress, skaffa kortet via deras Coinbase Card-app (inte Coinbase-appen).
3. Lägg till kortet till PSN via webbläsare, använd samma adress som Coinbase-kortet.
4. Gör köp via konsol.

Hade du tillräckligt med pengar på Coinbase-kortet? Köpte du krypto, så att du inte bara har SEK eller EUR på kortet? Gjorde du köpet från PS4/PS5? Det går inte att göra köp via webbläsare.

Vilket land är det du menar inte går att ändra på och när? Du ska inte ändra dina kontaktuppgifter på PSN-kontot. När du lägger till Coinbase-kortet till ditt PSN-konto så måste man fylla i uppgifter för kortägaren och dessa ska ju vara din svenska adress (turkisk adress har tydligen fungerat men inget jag kan bekräfta).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När jag ska lägga till kortet och fyller i min svenska adress, så går det inte att ändra land. Se bilden.

https://imgur.com/a/Z9QL3yh

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

När jag ska lägga till kortet och fyller i min svenska adress, så går det inte att ändra land. Se bilden.

https://imgur.com/a/Z9QL3yh

Har du försökt ändå? Gör ett försök på konsol också, har hört om folk som lyckats bättre där (då har det dock gällt andra länder, men vem vet).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

När jag ska lägga till kortet och fyller i min svenska adress, så går det inte att ändra land. Se bilden.

https://imgur.com/a/Z9QL3yh

Jag försökte idag men får tyvärr samma felmeddelande som du. Jag avvaktar lite och ser om det är något tillfälligt och ska försöka få tid att kika närmare på det i helgen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag försökte idag men får tyvärr samma felmeddelande som du. Jag avvaktar lite och ser om det är något tillfälligt och ska försöka få tid att kika närmare på det i helgen.

Jag kunde fortfarande inte fylla på pengar på mitt PSN-konto idag, så jag tog bort kortet och försökte lägga till det på nytt. Det var inga problem att få in kortet på nytt, men jag kunde ändå inte fylla på PSN-kontot.

Däremot gick det utmärkt att betala direkt med kortet utan att först fylla på PSN-kontot. Jag köpte 2800 V-Bucks där jag använde 93 TL från PSN-kontot och resterande 36 TL drogs från kortet. Ska bara hitta skins på Fortnite att ge bort nu.

Efter att jag inte längre hade några pengar på PSN-kontot så köpte jag det billigaste "spelet" jag hittade på PSN. Så jag köpte nåt skräp för 1,5 TL som drogs direkt från kortet utan problem.

Så jag kan bekräfta att jag i alla fall kan lägga till Visa-kortet och betala för spel med det. Däremot kan jag inte längre fylla på PSN-kontot.

Edit: Jag la till kortet via webbläsaren (Safari) och använde samma adress som är registrerad på Coinbase-kortet (min riktiga adress) på samma sätt som tidigare. Landet står som Turkiet och det är möjligt att det aldrig har kunnat gå att ändra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Well, provat lägga till Coinbase-kortet på mitt svenska såväl som turkiska konto men går fortfarande inte "Kontrollera din kreditkorts-/betalkortsinformation och försök igen.". När det inte ens går att lägga till på mitt svenska konto måste det vara nåt med Coinbase? Blir inte klok på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Well, provat lägga till Coinbase-kortet på mitt svenska såväl som turkiska konto men går fortfarande inte "Kontrollera din kreditkorts-/betalkortsinformation och försök igen.". När det inte ens går att lägga till på mitt svenska konto måste det vara nåt med Coinbase? Blir inte klok på det här.

Det är väl kortet från Coinbase Card-appen du försöker lägga till och inte något annat kort? Högre upp försökte ju någon skaffa nåt kort via Coinbase-appen, vilket inte är samma. Och du fyller i hela namnet som står på kortet? T.ex. Adam Thomas Gustafsson och inte t.ex. Adam Gustafsson?

Är kortet aktiverat? Det kostar €4,95 att beställa det fysiska kortet (vilket krävs för att få det virtuella). Har du köpt krypto för samma värde och betalat?

Visa signatur

press nu1mlock