Intel går med förlust för första gången på flera decennier

Permalänk
Medlem

De ska ju få statlig hjälp att bygga nya fabs så de klarar sig kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

En sådan koloss har nog svårt att styra om, det skulle inte förvåna mig om de istället höjer priserna för att ta sig ur det, vi får se men oavsett är det positiva nyheter

Påminner lite pm gubben som hade den lokala järnhandeln här i obygden när jag var liten. Hans respons på dålig lönsamhet var att höja priserna, rinse and repeat, vilket tillslut gjorde att han fick lägga ner verksamheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är väl många faktorer men rent spontant så känns det som en orsak är att det varit komponentbrist en lång tid så varit lite svårt att få ihop ett komplett system.

Permalänk
Medlem

Med alla dessa tiotusentals miljarder i gamla vinster, så går intel (stavas det fortfarande med "litet i"?) med några futtiga få miljarder med förlust, för ett kvartal. -"Alla blir oroliga.."

Intel (om bolaget inte delat ut alla vinster i aktieutdelning) torde sitta på en massa pengar, absolut inte liknande som AMD var illa ute för bara några år sedan. (Med Bulldozer-skiten och allt före Ryzen som med Ryzen "vände allt" för AMD.. AMD var på konkursens brant, i prinip. Före succén Ryzen.)

Skulle tippa på att intels "förlust" är en bokföringsteknisk grej ekonomerna har hittat på, så intel kan slippa skatt ett tag.
Har de investerat så "heavily" på sina nya grafikkort, kan de dra investeringen "direkt" som en kostnad.
(Så gör jag själv ibland för att minska skatten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tror företaget behöver trimmas till lite. Vissa avdelningar har antagligen för mycket personal och deras R&D budget kan inom vissa områden vara för stor mot vad de får ut.

Du kan lägga hur mycket som helst på R&D men det finns en sweetspot där mer pengar inte leder till mer framsteg.

Detta är säkerligen problem de har dragits med sedan AMD blev mer relevanta, när de gjorde och prissatte som de ville fungerade det. Nu behöver även Intel trimma eller ta förlusten/minskad vinst.

Vad jag vet så gör Intel tvärtom, anställer folk och satsar stenhårt.

Enligt planering skall Intel t ex lägga i runda slängar 1800 miljarder kronor på nya fabriker de närmaste ca 10 åren.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Med alla dessa tiotusentals miljarder, så går intel (stavas det fortfarande med "litet i") med några futtiga få miljarder med förlust, för ett kvartal.

Intel (om bolaget inte delat ut alla vinster i aktieutdelning) torde sitta på en massa pengar, absolut inte liknande som AMD var illa ute för bara några år sedan. (Med Bulldozer-skiten och allt före Ryzen som med Ryzen "vände allt" för AMD.. AMD var på konkursens brant, i prinip. Före succén Ryzen.)

Skulle tippa på att intels "förlust" är en bokföringsteknisk grej ekonomerna har hittat på, så intel kan slippa skatt ett tag.
Har de investerat så "heavily" på sina nya grafikkort, kan de dra investeringen "direkt" som en kostnad.
(Så gör jag själv ibland för att minska skatten).

Intel Mkt cap 147,39B
AMD Mkt cap 152,58B

Borde svara på en del av de frågorna. Visst, det totala värdet på ett företags aktier säger inte allt. Men det har typ aldrig hänt förut att "lilla" AMD har ett högre totalvärde på sina aktier än "stora" Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kunden bestämmer priset inte vad en vara kostar att ta fram.

Och det säger du i egenskap av...ekonom?

I din ekonomiska modell, om produktionspriset är x, och priset som kunden bestämmer är < x, vem betalar mellanskillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad jag vet så gör Intel tvärtom, anställer folk och satsar stenhårt.

Enligt planering skall Intel t ex lägga i runda slängar 1800 miljarder kronor på nya fabriker de närmaste ca 10 åren.

Blir intel "nästa IBM" kanske?
IBM var världens största datorföretag, kanske även största företag alla kategorier under decennier, men är idag bara en spillra av sitt forna jag.

IBM fick hybris. Intel kan möjligtvis fått hybris. "Vi är störst, vi är bäst! Vi behöver inte anstränga oss!".
-Lite åt det hållet?
Intel sket ju exempelvis att "utveckla" sina CPU under många många år, tills AMD började "sticka upp" med Ryzen.

(Jag var så "jäkla trött" på intel, med antingen 4C/4T eller 4C/8T. Så jag blev nästan galen! -Give us more cores!!)
Klart att intel "går med förlust" då de "måste" sälja 6C/12T-cpu för en "femtedel av värdet jämfört med förr".. I dagsläget.

(De flesta kunde bara drömma om våta drömmar gällande 6C/12T för fem-sex år sedan, alltså till "mainstream-pris".)
Intel säljer sina ytterst kompetenta i5 idag till vad vi som är gamla i gården skulle prata om "celeron-pris".
(Förutom vissa, sällan förekommande, överklockningsbara varianter av Celeron, var de flesta Celeron halvtrasiga Pentium-chips som var "underklockade, och som hade trasigt/av-aktiverat cacheminne. Celeron gick ofta som en snigel!)

Sådant kan inte intel komma undan med idag!
-Beroende på konkurrens, förmodar jag. Och konkurrensen har förmodligen minskat intels vinst.
(När ska vi börja gråta att intels VD inte kan köpa ny miljardollar-yacht till nästa vår?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Med alla dessa tiotusentals miljarder i gamla vinster, så går intel (stavas det fortfarande med "litet i"?) med några futtiga få miljarder med förlust, för ett kvartal. -"Alla blir oroliga.."

Intel (om bolaget inte delat ut alla vinster i aktieutdelning) torde sitta på en massa pengar, absolut inte liknande som AMD var illa ute för bara några år sedan. (Med Bulldozer-skiten och allt före Ryzen som med Ryzen "vände allt" för AMD.. AMD var på konkursens brant, i prinip. Före succén Ryzen.)

Skulle tippa på att intels "förlust" är en bokföringsteknisk grej ekonomerna har hittat på, så intel kan slippa skatt ett tag.
Har de investerat så "heavily" på sina nya grafikkort, kan de dra investeringen "direkt" som en kostnad.
(Så gör jag själv ibland för att minska skatten).

Här går The Investor Channel igenom varför man bör vara bekymrad: https://youtu.be/H5bT_jb_GbI

Det handlar inte om något bokföringstrick, Intel underpresterar kraftigt mot relativt låga förväntningar. Jag rekommenderar verkligen att ta en titt om man är intresserad av vad det här betyder för Intel.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Blir intel "nästa IBM" kanske?
IBM var världens största datorföretag, kanske även största företag alla kategorier under decennier, men är idag bara en spillra av sitt forna jag.

IBM fick hybris. Intel kan möjligtvis fått hybris. "Vi är störst, vi är bäst! Vi behöver inte anstränga oss!".
-Lite åt det hållet?
Intel sket ju exempelvis att "utveckla" sina CPU under många många år, tills AMD började "sticka upp" med Ryzen.

(Jag var så "jäkla trött" på intel, med antingen 4C/4T eller 4C/8T. Så jag blev nästan galen! -Give us more cores!!)
Klart att intel "går med förlust" då de "måste" sälja 6C/12T-cpu för en "femtedel av värdet jämfört med förr".. I dagsläget.

(De flesta kunde bara drömma om våta drömmar gällande 6C/12T för fem-sex år sedan, alltså till "mainstream-pris".)
Intel säljer sina ytterst kompetenta i5 idag till vad vi som är gamla i gården skulle prata om "celeron-pris".
(Förutom vissa, sällan förekommande, överklockningsbara varianter av Celeron, var de flesta Celeron halvtrasiga Pentium-chips som var "underklockade, och som hade trasigt/av-aktiverat cacheminne. Celeron gick ofta som en snigel!)

Sådant kan inte intel komma undan med idag!
-Beroende på konkurrens, förmodar jag. Och konkurrensen har förmodligen minskat intels vinst.
(När ska vi börja gråta att intels VD inte kan köpa ny miljardollar-yacht till nästa vår?)

Ja eller så blir man ett västerländskt TSMC som tillverkar kretsar åt andra, men som även kan designa avancerade kretsar. Intel är inne på så många områden så det är svårt att veta vad som blir vägen framåt.

Ponte Veccio, Datacenter-GPU, ARC, Mount Evans, Sapphire Rapids, Foveros, EMIB. Satsar inom kretstillverkning, datacenter, HPC, GPU, Självkörande bilar, AI, EDGE mm mm. Får se vad det blir av det, jag tror i alla fall på Intel....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Här går The Investor Channel igenom varför man bör vara bekymrad: https://youtu.be/H5bT_jb_GbI

Det handlar inte om något bokföringstrick, Intel underpresterar kraftigt mot relativt låga förväntningar. Jag rekommenderar verkligen att ta en titt om man är intresserad av vad det här betyder för Intel.

Under Covid köpte en massa människor nya datorer. Många har "nya datorer" som de är nöjda med. Dvs köpta kanske 2020-2021.
Hela "halvledarmarknaden", och då i synnerhet CPU samt GPU, kanske minnen och lådor också etc. kommer få en "dipp".

"Marknaden är mättad", alltså folk känner inget "behov" av att uppgradera sina redan nyuppgraderade datorer.
-De flesta av "mänskligheten" är tyvärr inte gamers, så de uppgraderar sina burkar mer sällan än vad vi gör här.

Det är antagligen inte "bara" intel som får problem, utan även AMD och nvidia också. (Eftersom scalpers och bit-coin-idioter som "förstörde våra uppgraderingar" vill sälja av sin hårdvara).

Tror det blir riktigt svårsålt med att kränga nya CPU och GPU under ett bra tag framöver!
"Hela världen" verkar ju ha uppgraderat sina burkar in absurdum de senaste två-tre åren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja eller så blir man ett västerländskt TSMC som tillverkar kretsar åt andra, men som även kan designa avancerade kretsar. Intel är inne på så många områden så det är svårt att veta vad som blir vägen framåt.

Ponte Veccio, Datacenter-GPU, ARC, Mount Evans, Sapphire Rapids, Foveros, EMIB. Satsar inom kretstillverkning, datacenter, HPC, GPU, Självkörande bilar, AI, EDGE mm mm. Får se vad det blir av det, jag tror i alla fall på Intel....

Ja, intel har börjat diversifiera sin verksamhet, det är sant. -Kan vara tecken på kris!

-Men Mediatek? Mediatek har jag bara dåliga erfarenheter av. Skitslöa CPU, som är i lågbudgetbyggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och det säger du i egenskap av...ekonom?

I din ekonomiska modell, om produktionspriset är x, och priset som kunden bestämmer är < x, vem betalar mellanskillnaden?

Fast... Om en vara kostar 100Kr att producera och du säljer den till pytteliten vinst, säg 101Kr (nej, det är inte så det funkar men för att förenkla) och kunderna ändå tycker det är för dyrt och inte vill köpa, så är det ju faktiskt kunden som bestämmer priset. Du får antingen sänka priset tills kunden tycker att det är rimligt eller gå tillbaka till ritbordet och sälja att det inte går ha så höga utvecklingskostnader på en produkt ingen vill ha till priset du vill sälja för, så jo... Självklart bestämmer kunden priset. Kunder tar noll hänsyn till vad produkten kostat att utveckla, hur mycket marginal du vill ha per såld produkt etc. Det enda som spelar roll är om priset är skäligt sett till vilken produkt man får. Och det inbegriper självklart också om man tycker det är värt mer för att den är ekologisk, närproducerad, producerad i länder där arbetarna får skälig lön etc. Det är såklart olika vad olika kunder bryr sig om. Men om kunden tycker att en vara är för dyr så blir det ju inget köp. Alltså....

Kunden bestämmer priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Under Covid köpte en massa människor nya datorer. Många har "nya datorer" som de är nöjda med. Dvs köpta kanske 2020-2021.
Hela "halvledarmarknaden", och då i synnerhet CPU samt GPU, kanske minnen och lådor också etc. kommer få en "dipp".

"Marknaden är mättad", alltså folk känner inget "behov" av att uppgradera sina redan nyuppgraderade datorer.
-De flesta av "mänskligheten" är tyvärr inte gamers, så de uppgraderar sina burkar mer sällan än vad vi gör här.

Det är antagligen inte "bara" intel som får problem, utan även AMD och nvidia också. (Eftersom scalpers och bit-coin-idioter som "förstörde våra uppgraderingar" vill sälja av sin hårdvara).

Tror det blir riktigt svårsålt med att kränga nya CPU och GPU under ett bra tag framöver!
"Hela världen" verkar ju ha uppgraderat sina burkar in absurdum de senaste två-tre åren..

Absolut, det såg man ju redan då, många företag och institutioner investerade flera års it-budgetar för work from home och det var självklart att det skulle komma en rekyl, i norden har det inte varit så stor skillnad dock eftersom arbetskraften och skoleleverna i mångt och mycket var mobila, vi låg före i vår digitalisering men globalt är det helt korrekt, dock är PC-marknaden bara en del av detta. Datacentermarknaden är fortfarande glödhet och Intel gör riktigt dåligt resultat även där vilket inte kan förklaras med några makro-effekter.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Borde det inte ske någon form av uppsving i och med de där fabrikerna som ska byggas i USA?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas detta påskyndar Intel's övergång till ARM64 och RISC-V.

Gällandes ryktena att de skall skrota Arc kommer från Moore's Law is Dead som är lika trovärdig som en riksdagspolitiker..

Hoppas kan man ju, men tror både Intel och AMD föredrar att mjölka x86 så länge det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad jag vet så gör Intel tvärtom, anställer folk och satsar stenhårt.

Enligt planering skall Intel t ex lägga i runda slängar 1800 miljarder kronor på nya fabriker de närmaste ca 10 åren.

Jo men de kan ju gasa/bromsa.

Klart nya fabrikerna behöver personal, men tror inte det enbart handlar om ny anställningar. De kommer med stor sannorlikhet trimma och flytta över en del folk från nuvarande anläggningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intel Mkt cap 147,39B
AMD Mkt cap 152,58B

Borde svara på en del av de frågorna. Visst, det totala värdet på ett företags aktier säger inte allt. Men det har typ aldrig hänt förut att "lilla" AMD har ett högre totalvärde på sina aktier än "stora" Intel.

@landmarks

Det där är väl än ännu större nyhet än att Intel går back? AMD som är markant mindre värderas högre trots att Intel gjort stora investeringar i att konkurrera även inom GPU. Marknaden litar inte längre på jätten. Kanske de kommer få mandat att ändra sig lite? Kanske kan bli bra för konsumenterna till slut!

Permalänk
Inaktiv

Gud va kul. Hoppas AMD äter upp dom så får de känna hur det känns på andra sidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast... Om en vara kostar 100Kr att producera och du säljer den till pytteliten vinst, säg 101Kr

Då har jag ju sålt en vara. Att kunden tyckte det var för dyrt är irrelevant eftersom hen köpte varan (annars är hen ingen kund)

Skrivet av Ozzed:

Kunder tar noll hänsyn till vad produkten kostat att utveckla, hur mycket marginal du vill ha per såld produkt etc.

Fast den här idén om en kund som inte behöver ta hänsyn till verkligheten blir ju nästan tramsig.

Kunden bestämmer inte priset, kunden bestämmer om hen köper eller inte. Köper hen inte, så är hen ingen kund.

Skrivet av Ozzed:

Men om kunden tycker att en vara är för dyr så blir det ju inget köp. Alltså....

Kunden bestämmer priset.

Ni kanske ska kolla definitionen på "kund". Du tänker alltså att för varje tjänst/vara som du inte köper, så har du varit med och bestämt priset på den tjänsten/varan?!

Det är ju narcissism på hög nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Då har jag ju sålt en vara. Att kunden tyckte det var för dyrt är irrelevant eftersom hen köpte varan (annars är hen ingen kund)

Fast den här idén om en kund som inte behöver ta hänsyn till verkligheten blir ju nästan tramsig.

Kunden bestämmer inte priset, kunden bestämmer om hen köper eller inte. Köper hen inte, så är hen ingen kund.

Ni kanske ska kolla definitionen på "kund". Du tänker alltså att för varje tjänst/vara som du inte köper, så har du varit med och bestämt priset på den tjänsten/varan?!

Det är ju narcissism på hög nivå.

OK. Ersätt kund med "de tänkta köparna", för ja du har rätt i att en kund redan har köpt varan och alltså accepterat priset. Men poängen i orginalinlägget som är roten till allt detta syftade förmodligen inte på folk som redan köpt produkten, utan tänkta potentiella köpare, och i det läget stämmer ju det jag sa. Dvs det blir inget köp om den tänkta köparen tycker att det är för dyrt, oavsett vad tillverkningen kostar, för det skiter potentiella kunder i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, intel har börjat diversifiera sin verksamhet, det är sant. -Kan vara tecken på kris!

-Men Mediatek? Mediatek har jag bara dåliga erfarenheter av. Skitslöa CPU, som är i lågbudgetbyggen!

Beror nog på hur man väljer att se på saken. Tror inte att man diversifierar för att det är kris, snarare för att man ser att allt blir mer sammanvävt och vill ha helheten.

Att Mediatek nuförtiden är skitslöa CPU vet jag inte om det stämmer..... https://swedroid.se/har-mediatek-dimensity-9000-hogst-process...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Kunden bestämmer inte priset, kunden bestämmer om hen köper eller inte. Köper hen inte, så är hen ingen kund.

Så kan man välja att formulera det.

Men då kan man vända på det och säga att ett företag utan kunder troligtvis inte går så bra.

Eller ett företag som gör tidigare kunder till icke-kunder troligtvis inte går så bra.

.
Bonusfråga
Hur nyligen måste man ha handlat från ett företag för att räknas som en kund?

För räknas man som att man alltid är kund om man handlat från ett företag så är man troligtvis ändå ingen betydande del av deras nuvarande ekonomi om det var 10-15-20+ år sen man handlade från dem.

Är man bara kund om man handlat produkter/tjänster inom de senaste 12 månaderna?
Eller var går gränsen?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Intel Mkt cap 147,39B
AMD Mkt cap 152,58B

Borde svara på en del av de frågorna. Visst, det totala värdet på ett företags aktier säger inte allt. Men det har typ aldrig hänt förut att "lilla" AMD har ett högre totalvärde på sina aktier än "stora" Intel.

Skrivet av medbor:

@landmarks

Det där är väl än ännu större nyhet än att Intel går back? AMD som är markant mindre värderas högre trots att Intel gjort stora investeringar i att konkurrera även inom GPU. Marknaden litar inte längre på jätten. Kanske de kommer få mandat att ändra sig lite? Kanske kan bli bra för konsumenterna till slut!

Det har hänt tidigare och SweC skrev om det:
https://www.sweclockers.com/nyhet/33782-amd-hogre-varderat-an...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tack för påminnelsen! Kul att det händer igen kan jag känna, då kanske det börjar hända saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad jag vet så gör Intel tvärtom, anställer folk och satsar stenhårt.

Enligt planering skall Intel t ex lägga i runda slängar 1800 miljarder kronor på nya fabriker de närmaste ca 10 åren.

Det här är ett gott tecken för Intels framtid. Sen om det räcker återstår förstås att se, men ändå ett gott tecken. Ett typiskt misstag är annars att när företag går dåligt skär de ner och försöker frisera balansrapporterna för aktieägarna - något Intel förvisso också verkar göra.
Problemet med det är att man kan inte kapa kostnaderna hur mycket som helst. Dessutom kommer alla anställda känna att det är ett sjunkande skepp, och de som kan drar åt helvete därifrån. Funkar liksom inte så bra i längden. Vad man behöver göra är att investera mer i rätt saker och, vid behov, ändra strategi.
Investeringar i nya fabriker torde i varje fall trygga Intels existens en tid framåt. Samtidigt finns det ett fundamentalt problem. Som det ser ut nu är x86 en gammal relik som kommer bli överkörd av ARM. Jag hoppas de har vettig plan för en övergång inom ett rimligt tidsspann.

Skrivet av Ozzed:

Intel Mkt cap 147,39B
AMD Mkt cap 152,58B

Borde svara på en del av de frågorna. Visst, det totala värdet på ett företags aktier säger inte allt. Men det har typ aldrig hänt förut att "lilla" AMD har ett högre totalvärde på sina aktier än "stora" Intel.

Det säger över huvud taget inte särskilt mycket. Vad har AMD som Intel inte har? Det skulle väl vara bättre GPU;er. Servermarknaden leder Intel och där är ARM det största hotet. På konsumentmarknaden må AMD plocka marknadsandelar men Intel är fortfarande starkare. Samtidigt har Intel sin egen tillverkning av chip och även om de tappat ledningen är den verksamheten konkurrenskraftig.
Att värdera AMD högre än Intel i dagsläget är helt enkelt inte rimligt. Och det är för övrigt ingen diss mot AMD som gjort ett imponerande lyft. Värderingen AMD gentemot Intel är dock inte rimlig någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men poängen i orginalinlägget som är roten till allt detta syftade förmodligen inte på folk som redan köpt produkten, utan tänkta potentiella köpare, och i det läget stämmer ju det jag sa.

Grundpåståendet som jag invände emot var att det är kunden som bestämmer priset, och det påståendet är fortfarande idiotiskt.

Om det är så så är man ju en idiot om man betalar mer än 50öre - 1kr för någonting. Eller varför ens så mycket?

Jag bestämmer priset för min produkt, i mitt fall min arbetstid på mitt jobb, och i mitt företag mina faktiska produkter/tjänster.

Man är ju desillusionerad om man inte förstår att det finns ett faktiskt pris på en produkt.
I varje enskilt led av förädlingskedjan så kan man ju säga att det är priset med en 0 marginal. Ni verkar tro att går det bara tillräckligt dåligt för Nvidia så kommer ni kunna köpa ett 4090 för 1000spänn, eller att Intel säljer sin nästa Xeon Gold-serie för lika mycket.

Det finns ju ingen verklighetsförankring där, ni kan ju inte ge några exempel på när det har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Servermarknaden leder Intel och där är ARM det största hotet.

Visserligen har Intel fortfarande större marknadsandel än amd på servermarknaden men samtidigt visar den här nya rapporten att de tappar 16% i omsättning och hela 90% i marginal där och det på marknad som växer så att det knakar. En stor anledning till det är att amd har väldigt mycket bättre prestanda per krona. Blir intressant att se amds rapport på tisdag men mycket tyder på att de tagit betydande andelar av Intel där.

Arm är inget stort hot mot varken Intel eller amd än, de är fortfarande för nischade där för att de ska bli ett användbart alternativ för gemene företag. Så småningom kanske det kan ändras men de flesta lite större företag har ett massivt x86 legacy som är väldigt svårt att göra sig av med, många har ju för sjutton svårt att gå från en Windows-generation till en annan. Ett tydligt tecken på att det är en bit kvar för arm är ju att aws fortfarande investerar tungt i amd epyc trots att de har sina graviton, tex https://www.techspot.com/news/79431-aws-continues-invest-amd-....

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Dom kommer gå med brakförluster med grafikkort satsningen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Grundpåståendet som jag invände emot var att det är kunden som bestämmer priset, och det påståendet är fortfarande idiotiskt.

Om det är så så är man ju en idiot om man betalar mer än 50öre - 1kr för någonting. Eller varför ens så mycket?

Jag bestämmer priset för min produkt, i mitt fall min arbetstid på mitt jobb, och i mitt företag mina faktiska produkter/tjänster.

Man är ju desillusionerad om man inte förstår att det finns ett faktiskt pris på en produkt.
I varje enskilt led av förädlingskedjan så kan man ju säga att det är priset med en 0 marginal. Ni verkar tro att går det bara tillräckligt dåligt för Nvidia så kommer ni kunna köpa ett 4090 för 1000spänn, eller att Intel säljer sin nästa Xeon Gold-serie för lika mycket.

Det finns ju ingen verklighetsförankring där, ni kan ju inte ge några exempel på när det har hänt.

Du vänder dig alltså emot semantik (och har rätt, grattis), men vore det inte intressantare att diskutera det som faktiskt åsyftades?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.