Permalänk
Medlem

Bästa köksknivarna 2022?

Kommer flytta hemifrån snart och tänker införskaffa mig ett antal bra köksknivar.

Hur många tror ni man behöver? Tänker mig typ en brödkniv, en kniv för kött,kyckling,fisk osv och en grönsaks kniv. Behöver man någon mer enligt er?

Vilken kniv rekommenderar ni eller något speciellt märke ni tycker om?

Priset spelar inte så stor roll, men lägger nog inte mer än 10.000:-

Sen om det finns en kniv för 1000:- och en liknande för typ 3000:- där den dyra endast är typ 5% bättre, så får man väl fundera på om det är värt det.

Sen vad tycker ni är bästa sättet att förvara knivarna? Och sist, bästa tjänsten för att skicka in och slipa knivarna? Pallar inte med att lära mig själv att slipa.

Permalänk
Medlem

Backaryd Knivset 5 delar 900kr från Cervera, köpte för 3 år sedan och knivarna är fortfarande vassa utan att behövt slipa, har dock en egen liten slipmaskin som gick på några hundralappar. Köpte också ett magnetiskt knivblock som jag monterade på väggen. Förmodligen är det knivblocket som gör att knivarna håller sig vassa länge.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Pallar inte med att lära mig själv att slipa.

Man behöver absolut inte slipa själv, men är du såpass ointresserad av knivarnas underhåll har du ingen nytta av att lägga flera tusenlappar per kniv och under inga omständigheter i närheten av 10000:- totalt. Kör på ett vettigt knivset eller en hygglig kockkniv och en brödkniv samt en minosharp eller liknande för sisådär en tusenlapp totalt, känner du framöver att intresset ökar kan du då börja fundera på att köpa upp dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Som tidigare nämnts, har du inte något stort intresse för det skulle jag avråda dyrare knivar.
Men jag skulle säga att en ordentlig kockkniv ca 20-25cm och en allkniv på ca 7-13cm räcker till mycket, en brödkniv är givetvis bra ifall man äter mycket bröd men inget man måste ha då det går alldeles utmärkt att skära med en kockkniv om den är tillräckligt vass..

Jag har provat lite olika knivar och några märken jag fastnat för och har hemma själv just nu är Yaxell, Miyabi och Zanmai
Har provkört Global och dem är fullt rimliga men i min hand tycker jag inte dem ligger rätt men
dem brukar kunna köra rätt schyssta deals på set.
Har provat Backyard knivset (5delar) och skulle väl säga att det är väldigt prisvärt och har man inte så stort intresse kommer man långt på det.
Wüsthof har jag inte provat själv men hört väldigt mycket bra om.
Även Morakniv är något jag hört gott om.
Skulle dock råda dig att känna på hur dem känns i handen om du har möjlighet att prova någonstans.

Rekommenderar även ett ordentligt brynstål då detta hjälper till att hålla eggen rak då den gärna böjer/viker ned sig och det oftast är det som gör att en kniv upplevs slö. ( har man en väldigt hårt härdad kniv fungerar inte det )

Permalänk
Medlem

Skall man köpa knivar i proffsklassen (flera tusen kr per kniv) bör man även satsa på att lära sig underhålla dem ordentligt, och se till att faktiskt göra det, annars är det bortkastade pengar i mitt tycke. Bättre isf att köpa duglig kvalitet (tänker prisklassen 1-2tkr för ett helt set) och byta ut dem när de börjar bli dåliga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört så mycket gott om Globals G2 knivar, bland annat att vissa har haft en sån i över 10 plus år så jag slog till nu när Cervera hade lite rabatt på den.

https://www.cervera.se/produkt/g-2-kockkniv-20-cm

Permalänk
Medlem

Jag har klarat mig i många år endast på Ikea 365+ 20cm kockkniv. Att lägga 10 000Kr på knivar när du precis ska flytta hemifrån är en oerhört onödig och rentav dum investering. Knivset är också en dålig investering då du kommer köpa på dig knivar du aldrig kommer använda.

En kockkniv på 20-25cm räcker till i stort sett allt. Den är måhända inte optimal för allt men det går lätt att klara sig på, om du inte ska syssla med riktig tjusigt finlir.

Vill du utöka det kan du skaffa en allkniv på 12-15cm. Funkar bra när det är bekvämare med en lite mindre kniv och den kan göra det mesta en skalkniv klarar. Sen kan du ju förstås köpa en billig skalkniv från Ikea.

Brödkniv kan vara trevligt att ha men att lägga dyra pengar på det är bortkastat. Likt alla knivar kommer den bli slö förr eller senare, och brödknivar är svåra att slipa. Köp en kniv du kan byta ut istället.

Utöver det kan man förenkla det hela till antingen japanska eller europeiska knivar, samt hybrider däremellan. Det finns såklart andra stilar, som kinesiska knivar, men de flesta brukar välja antingen europeisk eller japansk stil.

Europeiska knivar brukar vara av mjukare stål, tjockare, greppvänliga handtag med mer vikt och en bladprofil som lämpar sig till att vagga kniven på skärbrädan. De har utvecklats just för en europeisk stil av matlagning, där vi bland annat skär mycket rotsaker. Knivarna är också mer stryktåliga och det är lättare att fixa till eggen med ett brynstål.

Japanska knivar är tunnare och av hårdare stål. Det gör att knivarna skär bra men stålet är sprödare och går lättare sönder. Handtagen är lätta och balansen ligger framför handtaget. Du håller kniven genom att nypa vid bladet och låta handtaget löpa längs underarmen. Profilen på bladet är plattare och lämpar sig därför inte till att vagga kniven.

Japanska knivar finns också i rostfritt och icke-rostfritt stål. Ibland har icke-rostfria knivar en skyddande beläggning på bladet, medan eggen är "naken". Icke-rostfria knivar är väldigt reaktiva. De reagerar nästan direkt på det du skär i och börjar bilda en patina. Skär du i saker med syra, som grönsaker, kommer det bildas en brun patina. Proteiner ger en blåröd patina. Stålet rostar också väldigt lätt, men patina skyddar mot det.

Ofta är icke-rostfria knivar av hårdare stål men det finns undantag, som rostfria knivar i pulverstål.

Många japanska knivmakare har knivserier i mer europeisk stil. Kashima är ett tips om du är ute efter det och vill köpa en dyrare kniv.

För europeiska knivar har du Victorinox, Wüsthof och Zwilling.

Jag skulle rekommendera antingen Victorinox eller Ikea. Hos Ikea har du 365+ eller Briljera. Det syns inte på hemsidan men varuhusen brukar ha 24-25cm varianter av dessa knivar.

Börja med det och lär dig använda kniven. Dyra knivar kräver kunskap, underhåll och teknik.

Du kommer antingen behöva lära dig slipa knivarna själv eller betala mycket för att någon annan ska göra det åt dig. Cervera, Knivbrev och dylikt är skit. De kör med bandslipning för folk som inte kan något om knivar, tar bort onödigt mycket material och krävs något mer avancerat (som att tunna ut bladet - vilket behövs förr eller senare) är det stor risk att du får tillbaka en förstörd kniv.

Cleancut har en slipservice där de kör med våtsten. Det är kompetenta knivnördar som driver verksamheten, och de har en även kurser i knivslipning. Med tanke på din budget hade jag lätt tagit en sån kurs och sen köpt ett par våtstenar. Att slipa på våtsten är enda sättet att få ett riktigt bra resultat.

För övrigt tycker jag knivslipning är närmast harmoniskt och meditativt, bara man har rätt sten och vet hur man ska göra. Det kan vara lite drygt innan man lärt sig men det går ganska fort att lära sig få hyfsade resultat.

Permalänk
Medlem

Köp inte en kockkniv över 21cm då behövs en större skärbräda och det är jobbigt att diska. I ett ensamhushåll hackar man ändå inte så mycket att man behöver större bräda och kniv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag har bara hört så mycket gott om Globals G2 knivar, bland annat att vissa har haft en sån i över 10 plus år så jag slog till nu när Cervera hade lite rabatt på den.

https://www.cervera.se/produkt/g-2-kockkniv-20-cm

Många som inte gillar Globals knivar också. Mitt tips är att behålla förpackningen intakt och testa den försiktigt för att se om den passar dig. Det är en smaksak hur bladet, handtaget, vikten och balansen känns.
Att en kniv håller i 10 plus år säger annars inte så mycket. Det beror helt på hur den används och underhålls. Rostfritt stål tål förvisso lite slarvigt underhåll, så om man inte misshandlar kniven bör den hålla länge. Sen kommer slipning ta bort material, så där får man se kniven lite som förbrukningsmaterial. De som inte är knivnördar tenderar dock att ha en dålig uppfattning om vad en riktigt vass kniv är och slipar kniven alldeles för sällan.

För övrigt kör Cervera i vanlig ordning med fejk-rea. Ordinarie pris hos Bagaren och kocken är 716Kr. Nu hade jag inte gråtit blod över att betala en hundring extra, vilket jag snarare tyckt varit värt bara för att kunna plocka upp kniven direkt i butik som ligger nästgårds. Vill bara belysa att Cervera ofta fular sig med sina priser och kör just fejk-reor.

Tror kniven är värd priset om du gillar den. Tycker priset ser rimligt ut för vad man får och sen är det ju mycket en fråga om tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Köp inte en kockkniv över 21cm då behövs en större skärbräda och det är jobbigt att diska. I ett ensamhushåll hackar man ändå inte så mycket att man behöver större bräda och kniv.

Helt sant vad gäller större skärbräda. Däremot kan jag säga att i mitt ensamhushåll trivs jag då väldigt bra med med 24cm kniv och en större skärbräda. Det är riktigt skönt att jobba med.

Nu när vi snackar en person som just ska flytta hemifrån skulle dock mitt råd vara att bara köpa nåt som funkar. 20-25cm kockkniv. Ikea eller Victorinox. Köp även en stor skärbräda. Sen är det bara köra på det i 5-10 år.

Därefter kan man ju fundera på en Katana i Tamahagane-stål som är så vass att den klyver atomer.

Permalänk
Medlem

Köp ett enkelt Ikea-set till att börja med. Du kommer att upptäcka att det är förbluffande bra.
Det går helt enkelt troll i superknivar och många sitter hemma och skär falukorv med knivar för flera tusen.
Tänk på att influencers oftast får betalt för att använda dyra knivar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Som alla andra redan sagt så håller jag bara med.
Om du inte tänker underhålla knivarna så finns det inget egensyfte I att köpa nått svindyrt.
Håller också med ovanstående att du kan köra på Ikeas knivar till en början, de är förvånansvärt bra för priset. Bra stål. Jag har fortfarande ett par stycken av deras gamla serie Slitbar. Skärper upp dem på skärpstål emellanåt, du skulle aldrig kunna gissa att de är 10 år gamla.
Jag är ändå lite intresserad av knivar både i köket och ute i naturen, så har provat mig fram lite. Har knivar i betydligt högre prisklass också, men för dagligt bruk är det Ikeas Slitbar jag sträcker mig efter.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Som alla andra sagt, köp billigare knivar om du inte är intresserad av att underhålla dem.

Du kommer behöva pengarna till annat och om du inte ens orkar slipa knivarna så antar jag att du inte orkar handdiska dem heller.
Så köp billiga knivar som tål maskindisk.

Dyra knivar är inte magiska... De behöver mycket underhåll.

Permalänk
Medlem

Som flera skrivit redan, köp inte ett knivset.
Köp ett knivblock eller magnetlist gärna trä så det inte är metall mot metall typ ett:
https://www.cervera.se/produkt/dorre-knivstall-magnetisk-bamb...

Sen valfri kockkniv, undvik de riktigt stora modellerna håll dig runt 20 cm isch, sen ett knivstål / bryne för underhåll som du använder 2-3 ggr i veckan beroende på hur mycket du använder kniven, sen lär dig använda ett sådant.
https://www.youtube.com/watch?v=u-u_IJ0U4zE

Sen investera i en bra träskärbräda istället för massa andra onödiga knivar.

Permalänk
Medlem

Jag har en brödkniv från Global, G-9 22cm, annars kör jag IKEAs 356+ rakt i igenom.

https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-knivset-3-delar-9034117...

Tycker de funkar riktigt bra för mina kulinariska äventyr.

Kolla på en slipsten eller bryne om du vill skaffa en ny hobby eller en skärpare sån man rullar kniven i den enklaste från IKEA funkar fint om man inte skall köra superfinlir.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Använd bara andra metoden han visar. Det första han gör är bara dumheter jag inte förstår varför folk sysslar med. Inte en chans att hålla samma vinkel när både bryne och kniv rör sig.
Sen kan det vara bra att veta att det där med att ett bryne inte slipar är en gammal myt. Det tar bort material från kniven, om än inte så mycket.

Skrivet av haikopaiko:

Jag har en brödkniv från Global, G-9 22cm, annars kör jag IKEAs 356+ rakt i igenom.

https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-knivset-3-delar-9034117...

Tycker de funkar riktigt bra för mina kulinariska äventyr.

Kolla på en slipsten eller bryne om du vill skaffa en ny hobby eller en skärpare sån man rullar kniven i den enklaste från IKEA funkar fint om man inte skall köra superfinlir.

Jag skulle undvika såna där sliprullar och dylikt. I längden kommer de ta bort onödigt mycket material från kniven och även om kniven blir vass blir inte eggen bra. Vinkeln är fast så du blir i princip tvungen att slipa ner tills du får en ny vinkel på eggen. Efter ett tag kommer du behöva tunna ut kniven bakom eggen och då hjälper inte dessa apparater alls.

Vill man inte slipa själv tycker jag man kan köra på bryne och sen lämna knivarna 1-2ggr om året för slipning på våtsten. Fast jag tycker iofs det är mer värt att köpa typ en Shapton 1000 sten och lära sig slipa själv. Då har man alltid vassa knivar i köket.

Permalänk
Medlem

Hur stort är matlagningsintresset? Hade intresset varit stort hade du väl köpt egna knivar när du bodde hemma. Ett billigt knivset eller knivar som kostar under 100 kr styck räcker långt. Stil spelar väl heller inte så stor roll på priset, Coop i stan här har t.ex. en santokukniv för 79 kr. Så jag kan ta mig till Coop och köpa en santokukniv, en allkniv, en brödkniv, en tomatkniv och en skalkniv för 306 kr. Coop har också en hel del schyssta träskärbrädor. D.v.s. du hittar saker som fungerar att laga mat med runt hörnet för mindre peng.

För att upprepa andra, ja du kommer behöva pengarna till annat.

Permalänk
Medlem

Det enda som jag kan rekommendera som är inom rimlig budget men ändå väldigt premium är Yaxell Zen serien.

Dom är extremt bra för pengarna med tanke på att dom inte kostar så mycket mer än Globals standard serie och har betydligt bättre stål, smidda i flera lager vilket medför en väldigt fast kniv som inte böjer sig. Den håller skärpan länge, dock svårslipad för hand men kör man Yaxells egna knivslip är den som ny på några drag.

Min äldsta Yaxell fyller nu 6 år och använder den varje dag.

Har testat många som kostar betydligt mer och skillnaderna blir marginella i min mening.

Permalänk
Medlem

Har en del knivar och blev lurad av hypen från matgreed att köpa en global g2. Den är vass, men jäkligt obekväm att använda, då kan du lika gärna köpa Ikeas lookalike.

Den kniv jag föredrar och antagligen den bästa kniven för det priset du kan hitta är https://shop.jakt.se/eka-kockkniv, under 300:-, ergonomisk och greppvänlig, rakbladsvass från fabrik.
300:- inkl. Frakt är ändå "ok att testa" pengar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Dessa var några av de första jag köpte och de använder jag fortfarande ofta
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/victorinox-swi...

Permalänk
Medlem

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-kockkniv-90257576/#cont... Och så beställer du en slipsten och diskar kniven för hand.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag har själv Yaxell Zen och älskar de knivarna men fick en global kockkniv av sambon och måste erkänna att de är jävligt bra också. Jag hade 100% rekommenderat att du köper ett set från global. Global är lite av en sådan statusgrej, alla vet vad det är men det är svinbra knivar som håller en evighet.

Se nedan kit. Hade jag börjat idag hade jag definitivt köpt 5-kittet.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/global-g-2538-...

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/global-knivset...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem

Alla knivar behöver slipas så varför ens överväga dyra knivar om man inte vill slipa dem, är de väldigt vassa från början behöver de snarare slipas mer än en trubbig plåtbit för att bibehålla sina egenskaper.köp ett bryna och gå till secondhanden och leta knivar för 10 kr som du kan slipa upp så blir de bättre än nån dyr kniv du inte slipar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag skulle rekommendera 2-3 knivar, 2 st knivar så du kan snabbt och enkelt hoppa mellan att skära kött och grönsaker. Köp ett par billiga knivar som kostar ett par hundra styck, så länge man har vassa knivar så hjälper inte dyra knivar mer i köket. Lära sig slipa på sten är inte så svårt som man tror och man behöver inte göra det speciellt ofta, jag drar kniven några vänder på ett läderbälte innan jag börjar laga mat och det hjälper för att minimera hur ofta jag behöver ta fram slipsstenen.

Som flera andra här har jag Yaxell Zen (20cm kockkniv), den är fin och rolig att använda men jag tycker inte den var värd 1200 kr och jag hade nog nöjt mig med en billigare kniv för 500-800 kr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag har själv Yaxell Zen och älskar de knivarna men fick en global kockkniv av sambon och måste erkänna att de är jävligt bra också. Jag hade 100% rekommenderat att du köper ett set från global. Global är lite av en sådan statusgrej, alla vet vad det är men det är svinbra knivar som håller en evighet.

Se nedan kit. Hade jag börjat idag hade jag definitivt köpt 5-kittet.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/global-g-2538-...

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/global-knivset...

Global är inte "svinbra knivar", de är ganska mediokra med tanke på hur mycket de kostar. Att de blivit en statusgrej beror varken på att de är speciellt bra eller på att de är sköna att jobba med utan på att några toppkockar fick bra betalt för att använda dem i diverse reklamfilmer för 15-20 år sedan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

En bekant som är med i tv ganska ofta användet ett märke i tv för sponsring, ett på restsurangen för att kockar och personal förväntar sig dyra och fiskars från ica hemma
Slå länge underhåll görs så spelar det inte så mycket roll. Jag använder en 14 cm global (gs-5) mest. Men man ska ju hålla dom annorlunda så dom har fått lite knepigt rykte.
Började för att jag kände importören och jobbade med dom i kök.
I övrigt en salig blandning på märken o modeller, känns dom sköna så spelar pris och märke mindre roll för min del.
Man kan sedsn använda en sådan enkel med rullar för skärpa och få dom fixade av proffs en gång om året.

Mina 50-öre

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Man klarar sig väldigt långt med en kockkniv av god kvalitet och ett skärpstål. Wüsthof är ett märke jag gillar, men Victorinox är också väldigt mycket kvalitet för pengarna. Minimalt med lull-lull och utmärkt värde för pengarna.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

En separat brödkniv helt klart. Eggen går snabbt åt om du använder vanliga knivar på bröd. En sax är också bra i köket.

Själv använder jag en japansk 15cm Petty till nästan allting som saknar benmassa och ej är frysvaror. Utöver det har jag en japansk Gyuto på 24cm, och några diverse mjuka blad (filé och kökskniv) som är lätt att återställa efter ett hårdare bruk. Ibland känns min Petty på 15cm lite långt, men i överlag så är det ett himla fint och smidigt verktyg att använda till grönsakslandet, lök m.m.

Så min rekommendation är att känna på en kniv runt 12-15cm som kan handdiskas mellan äventyren, det blir lätt en favorit IMO. Min kniv hänger på en magnetlist, efter att ha diskats och torkat.

Man behöver inte gå så galet in med pengar på knivar. Det hinns senare i livet när man levt och rest.

EDIT: Alltid tänkt att köpa en ny Santoku av japanskt eller övrigt märke. Dessa knivar har en sådan naturlig form för att tärna osv.

Permalänk
Medlem

Har testat typ 5 olika märken i 1500kr klassen (per kniv). Många klankar ner på Global, men för mig är det dom som klarat sig bäst. Jag är relativt hård mot mina knivar men tycker dom är dunder!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Använd bara andra metoden han visar. Det första han gör är bara dumheter jag inte förstår varför folk sysslar med. Inte en chans att hålla samma vinkel när både bryne och kniv rör sig.
Sen kan det vara bra att veta att det där med att ett bryne inte slipar är en gammal myt. Det tar bort material från kniven, om än inte så mycket.

Jag skulle undvika såna där sliprullar och dylikt. I längden kommer de ta bort onödigt mycket material från kniven och även om kniven blir vass blir inte eggen bra. Vinkeln är fast så du blir i princip tvungen att slipa ner tills du får en ny vinkel på eggen. Efter ett tag kommer du behöva tunna ut kniven bakom eggen och då hjälper inte dessa apparater alls.

Vill man inte slipa själv tycker jag man kan köra på bryne och sen lämna knivarna 1-2ggr om året för slipning på våtsten. Fast jag tycker iofs det är mer värt att köpa typ en Shapton 1000 sten och lära sig slipa själv. Då har man alltid vassa knivar i köket.

Du har en poäng i det, dock kostar ett knivset från IKEA runt 450:-.
Klart knivarna håller längre om man bryner och lämnar in till slipning, om det är värt att göra med en kniv för 200:-.

IKEAs knivar kanske inte klassar in under bästa köksknivarna 2022 heller.

Men du har en poäng helt klart

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)