Anmäl dig till Roborock Challenge!

Söker alternativ till datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Edefier R1280DBS, kostar 1200-ish
De har större modeller också som närmar sig prisnivån du hade tänkt dig.

Kört med dessa ett par månader. Absolut inget extremt på sound quality men överraskad om man ser till priset.
Jag tittar mest film när jag arbetar och ibland spelar jag något.
Jag har tre skärmar på stativ, så fick lägga dem ned för att inte dölja ljudet bakom. Estetiskt kanske de inte ser 100% ut men jag har slutat bry mig (man gör det efter 40 bast) - fungerar de så fungerar de 🤣

Sub-utgång var avgörande för min del.
Fjärren är rätt behaglig också.

https://www.scandinavianphoto.se/edifier/r1280dbs-black-6

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moondragon84:

Jo fast TS ville ha datorhögtalare och inte stora lådor. Tycker att vi hamnar lite för ofta i dessa diskutioner angående högtalare. Läs vad TS vill och inte vad du anser om fysiklagar.

TS frågade efter "alternativ till datorhögtalare" och eftersom jag själv har Behringer 3031or med en 2092 bas som framkanaler till datorn och känner andra som har liknande system så har jag svårt att förstå varför den storleken skulle anses som för stor, 3031orna går fint att ha på sidan av monitorn och det är kring den storleken på topparna det börjar bli anständigt ljud om det inte får kosta betydligt mer oavsett vilket fabrikat man väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HCP:

Edefier R1280DBS, kostar 1200-ish
De har större modeller också som närmar sig prisnivån du hade tänkt dig.

Kört med dessa ett par månader. Absolut inget extremt på sound quality men överraskad om man ser till priset.
Jag tittar mest film när jag arbetar och ibland spelar jag något.
Jag har tre skärmar på stativ, så fick lägga dem ned för att inte dölja ljudet bakom. Estetiskt kanske de inte ser 100% ut men jag har slutat bry mig (man gör det efter 40 bast) - fungerar de så fungerar de 🤣

Sub-utgång var avgörande för min del.
Fjärren är rätt behaglig också.

https://www.scandinavianphoto.se/edifier/r1280dbs-black-6

Edifier MR4 verkar nog vara ännu bättre. De har musik läge och monitor läge, och kostar typ samma.
Däremot så ska man veta att förstärkaren i MR4 inte är heltyst, man kanske hör lite "hissing".

Snygga i vitt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS frågade efter "alternativ till datorhögtalare" och eftersom jag själv har Behringer 3031or med en 2092 bas som framkanaler till datorn och känner andra som har liknande system så har jag svårt att förstå varför den storleken skulle anses som för stor, 3031orna går fint att ha på sidan av monitorn och det är kring den storleken på topparna det börjar bli anständigt ljud om det inte får kosta betydligt mer oavsett vilket fabrikat man väljer.

Fast TS skriver "har dåligt med plats på skrivbordet.Vill ju inte blockera skärmarna", och då borde inte första tanken vara, "Ah, 8 tum stora lådor blir perfekt!" Och jag skulle inte kalla det anständigt ljud att sitta jättenära två 8" på ett litet skrivbord. Sitter mycket hellre framför t ex mina Adam A3X som bara är 4,5". Bra att komma med tips men ännu bättre att komma med tips som faktiskt är anpassade efter det som förfrågas. Man kan inte bara utgå från sina egna preferenser när man ska hjälpa någon. Din erfarenhet av och kunskap om mindre högtalare kanske är begränsad?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Fast TS skriver "har dåligt med plats på skrivbordet.Vill ju inte blockera skärmarna", och då borde inte första tanken vara, "Ah, 8 tum stora lådor blir perfekt!" Och jag skulle inte kalla det anständigt ljud att sitta jättenära två 8" på ett litet skrivbord. Sitter mycket hellre framför t ex mina Adam A3X som bara är 4,5". Bra att komma med tips men ännu bättre att komma med tips som faktiskt är anpassade efter det som förfrågas. Man kan inte bara utgå från sina egna preferenser när man ska hjälpa någon. Din erfarenhet av och kunskap om mindre högtalare kanske är begränsad?

Njä men baslös, jag har flera par mindre högtalare i olika storlekar och endera blir det dyrt eller baslöst eller ganska bumlig entonig bas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror ej heller på att dina 8or kan spela lika bra bas som en ordentlig bra sub kan så

Permalänk
Medlem

Ni kanske får tänka på vad TS också är ute efter. Vill han ha massa extra saker på skrivbordet?
Ja då kan man ju köra på extern DAC/AMP + högtalare osv.

Eller vill han ha mindre högtalare som han kan kanske väggmontera, och utan extra saker? Ja då kanske högtalare med integrerad amp/dac är bättre / enklare.

Tror inte TS blir hjälpt av erat konstant tragglande om 8" bas

Studiomonitorer är helt klart ett val, men man behöver ofta lite extra saker. Och ljudet är ju ofta gjort för vara "platt" pga ändamålet med dom.

Andra högtalare kanske är mer livliga och "roliga" som de flesta "vanliga" personer ofta tycker om mer om de ska användas till typ spel, generellt musiklyssnande, serier och lite mer vanliga saker så att säga. Jag personligen har inte fallit för de flesta studiomonitorer jag hört, men det är ju enbart min högst personliga åsikt.

Sen är ju som jag skrev innan hur enkelt man vill ha det.
Köpa extern amp/dac osv och högtalare kostar ofta mer, men större valfrihet och möjlighet i framtiden.
Köpa högtalare med integrerad amp o dac är enklast, då det är är tunat för just detta och på många har du ex USB till PC vilket är smidigt och du kan sluta använda dig av ex integrerade ljudkortet via toslink.

Och till de flesta går det att koppla in extern sub om så önskas i framtiden.

Och när det gäller högtalare rekommenderar jag i alla fall att kolla retur policy, då ljud är väldigt personligt vilken ljudbild man tycker om. Och returnera högtalare kan bli väldigt dyrt om man ska stå för allt själv med retur. Vissa erbjuder ex ett fast pris för retur av högtalare osv.
Vissa "datorbutiker" som inet, komplett osv har ju fri retur om man hittar något där.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Vesa stativ till mina skärmar, och har rätt gott om plats nu, så plats borde inte vara något särskilt problem längre.

Det som är viktigt för mig när det gäller högtalare är att det inte ska va nått krångel så ingen amp/dac eller något sådant. Vill också undvika oljud som coilwhine och annat surr eller rumling i högtalarna och strömadaptern. Har ojordade kontakter då huset är gammalt, kan det orsaka problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Studiomonitorer är helt klart ett val, men man behöver ofta lite extra saker. Och ljudet är ju ofta gjort för vara "platt" pga ändamålet med dom.

Andra högtalare kanske är mer livliga och "roliga" som de flesta "vanliga" personer ofta tycker om mer om de ska användas till typ spel, generellt musiklyssnande, serier och lite mer vanliga saker så att säga. Jag personligen har inte fallit för de flesta studiomonitorer jag hört, men det är ju enbart min högst personliga åsikt.

Och när det gäller högtalare rekommenderar jag i alla fall att kolla retur policy, då ljud är väldigt personligt vilken ljudbild man tycker om. Och returnera högtalare kan bli väldigt dyrt om man ska stå för allt själv med retur. Vissa erbjuder ex ett fast pris för retur av högtalare osv.
Vissa "datorbutiker" som inet, komplett osv har ju fri retur om man hittar något där.

Jag förstår inte riktigt vad som menas med "platt" eller "roliga" ljud, men generrelt föredrar jag nog roliga saker över platta.

Gillar att handla på komplett, men deras sortiment av högtalare är rätt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobb:

Jag förstår inte riktigt vad som menas med "platt" eller "roliga" ljud, men generrelt föredrar jag nog roliga saker över platta.

Gillar att handla på komplett, men deras sortiment av högtalare är rätt dåligt.

Lite lättläst info om Studiomonitors vs "hifi" högtalare generellt.
https://thehomerecordings.com/studio-monitors-vs-audiophile-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lite lättläst info om Studiomonitors vs "hifi" högtalare generellt.
https://thehomerecordings.com/studio-monitors-vs-audiophile-s...

Ja studiomonitorer låter inte så roligt då, hade misförstått lite vad det var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gobb:

Ja studiomonitorer låter inte så roligt då, hade misförstått lite vad det var.

Man får ta det med en nypa salt dock. T.ex. att studiomonitorer ska låta tråkiga när det finns flertal som har t.ex. extra diskant som PreSonus Eris vilket får dem att låta mer som vanliga kommersialla högtalare (en s.k. "English sound").
En annan som nämns är Yamahat som inte egentligen har djupare bas alls och är inte ens lämplig för att mixtra med någon sorts neutralitet, man kommer helt enkelt inte att höra en del av basen alls då det inte reproduceras.
RKR har jag hört passar också viss musik bättre med lite extra diskant, så det finns mängder av exempel där s.k. neutrala monitorer är allt än just det.

Alesis studiomonitorer har jag själv haft, och de var skräp, lät burkiga precis som många kommersialla högtalare gör med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Försökt läsa upp nu i en månad, har stirrat mig blind tills jag får ångest. Allting verkar ha skit volymkontroll. T14 som var mest intressant set ut att ha utgått. Soundbars är skit eller gigantiska. Mycket passivt och (för stora)förstärkare 2nd hand men det fattar jag mig fortfarande inte på tillräckligt för att våga satsa.

Har gott om plats nu, 40cm djupt och 20+ bredd. Höjd behöver jag nog inte tänka på om jag inte sätter golvhögtalare på bordet. Har ett litet rum med snedtak som tydligen kan vara en faktor med.

Kan tänka mig en högre budget, ljudkvalitet/pris är en viktigare faktor än själva summan. Jag vill ha riktiga grejer men är fortfarande snål så vill ha värde för pengarna, och vet att ljud skenar undan fort.

Mer öppen för passiva högtalare och sånt då jag verkar behöva något för riktig volymkontroll och ett maffigt system skulle vara häftigt, men mer felkällor ger mig ångest och det är jag väldigt less. 3 set med problem är nog.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gobb:

Försökt läsa upp nu i en månad, har stirrat mig blind tills jag får ångest. Allting verkar ha skit volymkontroll. T14 som var mest intressant set ut att ha utgått. Soundbars är skit eller gigantiska. Mycket passivt och (för stora)förstärkare 2nd hand men det fattar jag mig fortfarande inte på tillräckligt för att våga satsa.

Har gott om plats nu, 40cm djupt och 20+ bredd. Höjd behöver jag nog inte tänka på om jag inte sätter golvhögtalare på bordet. Har ett litet rum med snedtak som tydligen kan vara en faktor med.

Kan tänka mig en högre budget, ljudkvalitet/pris är en viktigare faktor än själva summan. Jag vill ha riktiga grejer men är fortfarande snål så vill ha värde för pengarna, och vet att ljud skenar undan fort.

Mer öppen för passiva högtalare och sånt då jag verkar behöva något för riktig volymkontroll och ett maffigt system skulle vara häftigt, men mer felkällor ger mig ångest och det är jag väldigt less. 3 set med problem är nog.

Då låter det som om du skulle börja hålla koll på begannonser typ >
https://hifitorget.se/visa_annons.php/dynaudio_audience_42_in...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/monitor_audio_silver_50...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/sat_amplifix_161644.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/audio_analogue_primo_70...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/rega_brio_161726.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/pioneer_a_30_forstarkar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjort det, den biten redigerade jag visst bort, haft lite koll på blocket och tradera men känns svårt då jag fortfarande har så dålig kunskap, har vetat vad en förstärkare gör i knappt en månad.

Och bor mitt ute i ingenstans utan körkort så finns ingen chans att hämta något.

Permalänk
Medlem

Sen med förstärkare och såna andra saker är det något som kan skydda mot störningar från dålig el eller vad man ska kalla det.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är snarare acceptabelt ljud än bra ljud, det är främst för att underlätta möblering på vissa ställen och inget som låter seriöst bra. Det var Wharfdale som började med den typen av platta tavelhögtalare kommersiellt med sin NXT.

Idag gör även Ikea högtalare enligt samma princip och de låter snarlikt om man vill lyssna på själva principen https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-tavelram-med-wifi-hoeg... funkar för bakgrundsmusik om designen passar men inget man bör välja för seriösare lyssning.

Ursäkta att jag kraschar tråden men.....
Fungerar dessa för spel?
Kör med Logitech Pro Wireless för fps spel men vill kunna fimpa dem vid andra lir som t.ex strategispel och slötittande på youtube. Problemet just nu är att jag inte har riktigt plats för högtalare på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobb:

Du har efterföljaren till T14, de heter Audio Pro A26. Och att de skulle låta dåligt till tal håller jag inte alls med om heller, man kan göra ett par enkla inställningar (bas/treble) för att få fram det tydligare. Tips är att åka till elgiganten, eller valfritt ställe, och lyssna lite på dem, jag kör dem utan sub till datorn och tv'n i sovrummet och basen räcker faktiskt till Deras enkelhet och flexibilitet är helt klart deras främsta styrka... med wifi, bluetooth, hdmi, optisk etc... och skulle man ändå vilja ha lite mer punch i basen är det lätt att lägga till med deras addon sub

Gällande passiva högtalare i denna prisklass rekommenderar jag Dynavoice DM-6 alla dagar i veckan. Bra ljud med tight bas samt väldigt lättdrivna, så en liten stereoförstärkare kan driva dem De både spelar och låter som dubbla sin prisklass.

Skrivet av Gobb:

Sen med förstärkare och såna andra saker är det något som kan skydda mot störningar från dålig el eller vad man ska kalla det.

Detta är vad som brukar kallas för "snakeoil", väldigt populärt bland "hifinördar" som inbillat sig att de hör någon skillnad eller att dyra kablar (tusentals kronor) minsann får det att låta mycket bättre, vilket är ren dynga... och konstigt nog vägrar de som påstår detta att ställa upp i blindtester ^^

Tror det var rätt nyligen ett företag släppte en ny SSD som de påstod skulle ge "bättre ljud", vilket är helt löjeväckande men äts upp med hull och hår då de är dyra som attan och riktade till dessa "hifiproffs" med för mycket pengar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gobb:

Det är mycket sällsynt att man får störningar från dålig el om du avser störningar från elnätet men det kan bli störninngar pga potentialskillnader när man blandar jordade och ojordade apparater och det blir också ofta störningar från apparater med switchade nätdelar (typ datorer)

Du har alltid förstärkare så fort det inte handlar om att lyssna på akustisk musik, alla högtalare och hörlurar kräver att man ansluter förstärkare för att driva dem, sedan kan förstärkaren vara inbyggd i högtalaren (aktiv högtalare) eller så har man förstärkare och högtalare separerade men förstärkare måste du alltid använda.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Echo Echo:

Ursäkta att jag kraschar tråden men.....
Fungerar dessa för spel?
Kör med Logitech Pro Wireless för fps spel men vill kunna fimpa dem vid andra lir som t.ex strategispel och slötittande på youtube. Problemet just nu är att jag inte har riktigt plats för högtalare på skrivbordet.

Jag vet inte hur du kan få in datorns ljud i Sonos ekosystem för det är ganska slutet och Symfonisk har inte linjeingångar (Eneby har linjeingångar)

Nån som kan Sonos bättre kanske vet om de har nån apparat som tillåter att man ansluter nått via en linjeingång ? Kan man kanske streama från linjeingången på en Port ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobb:

Köpte ett par Vesa stativ till mina skärmar, och har rätt gott om plats nu, så plats borde inte vara något särskilt problem längre.

Det som är viktigt för mig när det gäller högtalare är att det inte ska va nått krångel så ingen amp/dac eller något sådant. Vill också undvika oljud som coilwhine och annat surr eller rumling i högtalarna och strömadaptern. Har ojordade kontakter då huset är gammalt, kan det orsaka problem?

Tyvärr inte så enkelt som det kan låta, finns flera faktorer som spelar in.

Låter sjukt men jag fick "surr/coilwhine" i mina högtalare när jag bytte moderkort. Det spelade också roll i vilken PCIe slot jag satte grafikkortet. I översta slotten så passerade jag gränsen vad jag kunde tolerera. Flyttade GPU till nedre slotten och det minskade, men fortfarande väldigt hörbart och irriterande. Slutade med att jag köpte ett externt USB ljudkort och alla missljud försvann.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tips är att åka till elgiganten, eller valfritt ställe, och lyssna lite på dem,

Detta är vad som brukar kallas för "snakeoil", väldigt populärt bland "hifinördar" som inbillat sig att de hör någon skillnad eller att dyra kablar (tusentals kronor) minsann får det att låta mycket bättre, vilket är ren dynga... och konstigt nog vägrar de som påstår detta att ställa upp i blindtester ^^

12mil till närmaste elgiganten så inte så lätt att åka och lyssna.

Att sladdar är snakeoil visste jag om, jag vet iaf hur en sladd fungerar men förstärkare driver högtalare, kan ha volymkontroll och de kostar flera tusen känns som de borde göra något mer jag inte fattar för att kosta så mycket.

Permalänk
Medlem

Ljudfokus hade ett Dynavoice paket jag satsar på.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-ca802bt-defini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobb:
Skrivet av Gobb:

Återkoppla gärna om hur du upplever dem

Såg för övrigt ut att vara ett riktigt trevligt paketpris på dessa högtalare med en liten förstärkare som även har bluetooth. Borde kunna spela både högt, rent och kraftfullt så du bör ju inte sakna något "ljudmässigt" framför datorn \m/

Och skulle du mot all förmodan sakna lite bas (jag hyser tvivel) så är det ju lätt att lägga till en valfri subb i ett senare skede.

Förstärkarens huvuduppgift är att driva högtalare, detta kan bli lite dyrare om den måste kunna leverera tillräckligt med kraft till väldigt "tungdrivna" högtalare i lägre ohm, rent generellt. Utgår man rent från det kan man komma ganska billigt undan, men söker man sedan x antal olika finesser eller sätt att "färga" ljudet på med x antal olika inställningar så tar vissa ut ett hiskeligt pris Eller "hifi komponenter" som skall vara av finare/dyrare kvalité... kort sagt en marknad full av individer som stirrar sig blinda på siffror (som inte är hörbara) och är villiga att kasta ut vilka pengar som helst, för det syns på ett mätinstrument ^^

Viss kvalité på komponenterna kan vara bra för att skicka vidare en så pass ofiltrerad ljudsignal mellan källan och det som kommer ut i dina högtalare. (Dvs, hur hanterar förstärkaren ljudsignalen från t ex en cd-spelare, telefon, dator etc). Vissa märken har t ex specifika ljud för just det märket, Yamaha har ofta en tendens att ge lite "varmare" ljud. MEN det är faktiskt inte alltid så att dyrare är "bättre" - tar en hederlig rörförstärkare vilken dag i veckan som helst över något modernare

Hemmabio-receivers är lite likadant, men där har ju finesser, antal hdmi, 4k, ljudformat som stöds, hur många högtalare man kan koppla in, passthrough av ljud/bild etc lite högre "vikt".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag hade turen att fynda en beggad Yamaha-förstärkare med digital optisk ingång (och DAC). Riktigt trevligt att koppla datorn med digital optisk kabel.
Just nu har jag den bara som hörlursförstärkare (och min ena 24" står ovanpå förstärkaren) men kommer koppla in några lämpliga högtalare vid tillfälle.

Denna
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2778059

länk till stärkaren
Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Fungerar och låter bra!