Köp på blocket - var inte "oöppnad"

Permalänk

Köp på blocket - var inte "oöppnad"

Hej!

Jag köpte en PC pryl på blocket som skulle vara oöppnad. Jag fick hem den och ser att den är öppnad kartongen, säljaren säger att han bara skulle kolla att allt såg okej ut.

I annonsen står det oöppnad.

För mig är denna vara inte längre oöppnad, köpte via blocketpaket.

Hur tänker ni?

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Ja det är alltid en risk att köpa från privatpersoner på blocket. Inte så mycket du kan göra.
Funkar den som den ska? Var nöjd då.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Oöppnad ska väl vara en säkerhet på att allt är som det ska. Att "kolla att allt såg okej ut" är ju ganska meningslöst då allt SKA vara okej. Det är som att skruva upp en enhet och bryta garanti förseglingen.

Även om allt funkar och ser ut att vara okej så kan han ju gjort vad som helst. Det är en stor nog grej att om man har det i annonsen så ska det vara så, annars är det falsk marknadsföring.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Oöppnad ska väl vara en säkerhet på att allt är som det ska. Att "kolla att allt såg okej ut" är ju ganska meningslöst då allt SKA vara okej. Det är som att skruva upp en enhet och bryta garanti förseglingen.

Även om allt funkar och ser ut att vara okej så kan han ju gjort vad som helst. Det är en stor nog grej att om man har det i annonsen så ska det vara så, annars är det falsk marknadsföring.

Jo såklart. Men det jag menade är att han ju köpt av privatperson. Inte så mycket man kan göra.
Köpt är köpt lixom.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Jo såklart. Men det jag menade är att han ju köpt av privatperson. Inte så mycket man kan göra.
Köpt är köpt lixom.

Jag kan använda min rätt att undersöka varan och sedan ångra köpet via blocketpaket.

Jag kommer göra det för det stod klart och tydligt i annonsen att det var oöppnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Hej!

Jag köpte en PC pryl på blocket som skulle vara oöppnad. Jag fick hem den och ser att den är öppnad kartongen, säljaren säger att han bara skulle kolla att allt såg okej ut.

I annonsen står det oöppnad.

För mig är denna vara inte längre oöppnad, köpte via blocketpaket.

Hur tänker ni?

Det beror kanske på vad det är och så. Varför någon påstår att den är oöppnad när man har öppnat den är ett mysterium. Eftersom du har använt Blocketpaketet så kan du alltid välja att skicka tillbaka den då den inte stämmer överens med beskrivningen. Bara du kan bestämma om det är värt det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Oöppnad ska väl vara en säkerhet på att allt är som det ska. Att "kolla att allt såg okej ut" är ju ganska meningslöst då allt SKA vara okej. Det är som att skruva upp en enhet och bryta garanti förseglingen.

Även om allt funkar och ser ut att vara okej så kan han ju gjort vad som helst. Det är en stor nog grej att om man har det i annonsen så ska det vara så, annars är det falsk marknadsföring.

Lämna tillbaka varan, det är inte som det stod i annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Men det jag menade är att han ju köpt av privatperson. Inte så mycket man kan göra.
Köpt är köpt lixom.

Även vid köp av privatpersoner har både säljare och köpare skyldigheter likväl som rättigheter. Detta regleras genom Köplagen. Exemelvis hittar man där att

Citat:

Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

vilket innebär att en vara som är öppnad trots att den annonserats som oöppnad är felaktig och att köparen därmed exempelvis kan reklamera den till säljaren eller kräva ett avdrag på priset.

Nu är ju inte en öppnad kartong i sig någon stor grej för de flesta, men skulle det exempelvis innebära en påtaglig värdeminskning kan man som säljare definitivt fundera på att dra igång en process. Praktiskt är det generellt svårare att driva igenom sina rättigheter eftersom båda parter i Köplagen anses jämbördiga, vilket de inte anses vara när man som privatperson köper en grej av ett företag.

I det här fallet har ju dock Blockets tjänster använts, vilket ger köparen en stor fördel.

Poängen med hela kråksången är att "köpt är köpt" är ett lika korkat som felaktigt påstående och bidrar till en dålig marknad. Det är bättre alla parter förstår sina rättig- och skyldigheter så att andrahandsmarknaden fungerar bra. Vill man som säljare slippa allt sådant kan man i så fall enkelt avtala bort hela Köplagen, och man har då ryggen fri om man tycker det är bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

okok. Visste inte om det där med blocketpaket. Jag köper/säljer nästan aldrig mellan privatpersoner.
Tack för förklaringarna då jag hade fel.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Även vid köp av privatpersoner har både säljare och köpare skyldigheter likväl som rättigheter. Detta regleras genom Köplagen. Exemelvis hittar man där att
vilket innebär att en vara som är öppnad trots att den annonserats som oöppnad är felaktig och att köparen därmed exempelvis kan reklamera den till säljaren eller kräva ett avdrag på priset.

Nu är ju inte en öppnad kartong i sig någon stor grej för de flesta, men skulle det exempelvis innebära en påtaglig värdeminskning kan man som säljare definitivt fundera på att dra igång en process. Praktiskt är det generellt svårare att driva igenom sina rättigheter eftersom båda parter i Köplagen anses jämbördiga, vilket de inte anses vara när man som privatperson köper en grej av ett företag.

I det här fallet har ju dock Blockets tjänster använts, vilket ger köparen en stor fördel.

Poängen med hela kråksången är att "köpt är köpt" är ett lika korkat som felaktigt påstående och bidrar till en dålig marknad. Det är bättre alla parter förstår sina rättig- och skyldigheter så att andrahandsmarknaden fungerar bra. Vill man som säljare slippa allt sådant kan man i så fall enkelt avtala bort hela Köplagen, och man har då ryggen fri om man tycker det är bättre.

Jo, fast lagen mellan två privatpersoner är ganska tandlös då det alltid handlar om ord mot ord. Vad säger att TS inte öppnade kartongen själv o sen ångrade sig? Ingen kan bevisa så menlöst.

Till TS: Om kartongen ändå är öppnad så är det väl bara att testa produkten? Funkar den så är ju allt som du ville. Funkar den inte tillfredsställande så returnerar du den. Att bara returnera av princip hjälper ingen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jo, fast lagen mellan två privatpersoner är ganska tandlös då det alltid handlar om ord mot ord. Vad säger att TS inte öppnade kartongen själv o sen ångrade sig? Ingen kan bevisa så menlöst.

Skrivet av Ballwaterboy:

Jag fick hem den och ser att den är öppnad kartongen, säljaren säger att han bara skulle kolla att allt såg okej ut.

Jag skulle säga att säljaren redan har givit köparen ganska bra bevis på att säljaren har öppnat kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Jag kan använda min rätt att undersöka varan och sedan ångra köpet via blocketpaket.

Jag kommer göra det för det stod klart och tydligt i annonsen att det var oöppnat.

Tänk på att du endast har 24h på dig att undersöka varan innan affären godkänns per automatik när du köpt genom blocketpaket.

Men om allting är i sin ordning annars och det funkar som det ska är det väl inte så mycket att hänga upp sig över, men jag förstår givetvis principen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Även vid köp av privatpersoner har både säljare och köpare skyldigheter likväl som rättigheter. Detta regleras genom Köplagen. Exemelvis hittar man där att
vilket innebär att en vara som är öppnad trots att den annonserats som oöppnad är felaktig och att köparen därmed exempelvis kan reklamera den till säljaren eller kräva ett avdrag på priset.

Nu är ju inte en öppnad kartong i sig någon stor grej för de flesta, men skulle det exempelvis innebära en påtaglig värdeminskning kan man som säljare definitivt fundera på att dra igång en process. Praktiskt är det generellt svårare att driva igenom sina rättigheter eftersom båda parter i Köplagen anses jämbördiga, vilket de inte anses vara när man som privatperson köper en grej av ett företag.

I det här fallet har ju dock Blockets tjänster använts, vilket ger köparen en stor fördel.

Poängen med hela kråksången är att "köpt är köpt" är ett lika korkat som felaktigt påstående och bidrar till en dålig marknad. Det är bättre alla parter förstår sina rättig- och skyldigheter så att andrahandsmarknaden fungerar bra. Vill man som säljare slippa allt sådant kan man i så fall enkelt avtala bort hela Köplagen, och man har då ryggen fri om man tycker det är bättre.

Jag tror knappast att det du citerar ur köplagen är tillämpligt på emballaget, det är inte den som är själva varan, angående ”varans egenskaper eller användning”. Däremot kan det öppna emballaget tyda på att varan kanske inte har de egenskaper som kan förväntas, men det får man undersöka i så fall. Köplagen är därtill ganska svag och man får själv jobba/riskera en hel del genom att processa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag tror knappast att det du citerar ur köplagen är tillämpligt på emballaget, det är inte den som är själva varan, angående ”varans egenskaper eller användning”. Däremot kan det öppna emballaget tyda på att varan kanske inte har de egenskaper som kan förväntas, men det får man undersöka i så fall. Köplagen är därtill ganska svag och man får själv jobba/riskera en hel del genom att processa.

Nog kan embalaget vara nog så viktigt. TS nämner ju inte vad det är denne köpt. Det kan ju vara ett voodo02 grafikkort som hen betalat oerhört överpris för bara för att kartongen ska vara obruten och man vill lägga det till sin samling i orört skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jag skulle säga att säljaren redan har givit köparen ganska bra bevis på att säljaren har öppnat kartongen.

Kan lika gärna tolkas som att säljaren ville se att allt såg ok ut, dvs att den var öppnad. Bevisning i ord mot ord om ena parten väljer fulspel är svår. Så svår att inte en enda åklagare skulle driva det vidare i tingsrätten skulle nog bara lägga ner det.
Tyvärr .

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan lika gärna tolkas som att säljaren ville se att allt såg ok ut, dvs att den var öppnad. Bevisning i ord mot ord om ena parten väljer fulspel är svår. Så svår att inte en enda åklagare skulle driva det vidare i tingsrätten skulle nog bara lägga ner det.
Tyvärr .

Det är inte ord mot ord eftersom TS skriver att det stod "oöppnad" i annonsen. Köparen har sedan skrivit att hen öppnade för att kolla att allt "såg okej ut", vilket uppenbarligen strider mot det hen hade skrivit i annonsen. Inga konstigheter.

Denna information står i första inlägget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är inte ord mot ord eftersom TS skriver att det stod "oöppnad" i annonsen. Köparen har sedan skrivit att hen öppnade för att kolla att allt "såg okej ut", vilket uppenbarligen strider mot det hen hade skrivit i annonsen. Inga konstigheter.

Denna information står i första inlägget.

I en tingsrätt hade jag bara sagt "ja, jag öppnade mitt eget emballage o allt såg ok ut. Kollade eftersom det inte var jag som packade. Nä, jag syftade inte på produkten, den var ju oöppnad. Skrev jag ju i annonsen t.o.m.!"

Tro mig, går inte att vinna sånt där om ena parten blånekar o ljuger.

Men, känns som vi skräpar ner tråden. Jag ska vara tyst

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan lika gärna tolkas som att säljaren ville se att allt såg ok ut, dvs att den var öppnad. Bevisning i ord mot ord om ena parten väljer fulspel är svår. Så svår att inte en enda åklagare skulle driva det vidare i tingsrätten skulle nog bara lägga ner det.
Tyvärr .

Jag kan garantera att ingen åklagare skulle driva det i tingsrätten (iaf inte i sin roll som åklagare) då åklagare inte sysslar med tvistemål utan med brottsmål.

Däremot skulle det absolut tas upp i rätten, eftersom det enda som behövs för detta är att käranden uppfyllt de formella kraven, d.v.s. inkommit med en stämningsansökan (det skall framgå vad som krävs och varför) och betalat ansökningsavgiften. Mer info på https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är inte ord mot ord eftersom TS skriver att det stod "oöppnad" i annonsen. Köparen har sedan skrivit att hen öppnade för att kolla att allt "såg okej ut", vilket uppenbarligen strider mot det hen hade skrivit i annonsen. Inga konstigheter.

Denna information står i första inlägget.

Inte ord mot ord men ganska svårt att driva med köplagen i ryggen. Vet inte vad blocketpaketets villkor säger specifikt mer än att köpare ska undersöka varan och godkänna eller reklamera inom 24 tim, men rent generellt anses inte emballage vara en del av en vara. Men det beror lite på förhållandena också. När vårt företag skickar varor till våra ÅF och emballaget är skadat brukar vi ersätta dem med nya varor eller kreditera. Detta eftersom de inte kan sälja varorna till konsument. Det är dock goodwill från vår sida då risken för transporten rent juridiskt ligger på våra kunder.

Om jag va säljare i detta fall hade jag argumenterat att köparen inte kan undersöka varan utan att öppna kartongen. Därför kan man inte både hänvisa till blocketpaketets villkor om att undersöka varan samtidigt som man reklamerar för att varan inte va förseglad.
Om köparen öppnat kartongen och upptäckt något som i andra fall gav skäl till att reklamera det så skulle han alltså inte ha rätt till detta eftersom varan försämrats avsevärt bara genom att öppna kartongen.

Jag förstår dock TS irritation.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd

Jag har en tanke här, som inte säger vad som är rätt eller fel.

Ponera att jag köpte en 3070 av någon.. Oöppnar står det i annonsen. Då förutsätter jag att den inte har crypto-majnats med..
Men när jag sedan får varan som sedan visar sig vara öppnad, så KAN t.ex. säljaren införskaffat samma grafikkort som såldes, men själv plockade ut det "rena" kortet, och sedan pulade in sitt sönder-majnade kort i kartongen och skickade som "nytt"/"oöppnad"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har en tanke här, som inte säger vad som är rätt eller fel.

Ponera att jag köpte en 3070 av någon.. Oöppnar står det i annonsen. Då förutsätter jag att den inte har crypto-majnats med..
Men när jag sedan får varan som sedan visar sig vara öppnad, så KAN t.ex. säljaren införskaffat samma grafikkort som såldes, men själv plockade ut det "rena" kortet, och sedan pulade in sitt sönder-majnade kort i kartongen och skickade som "nytt"/"oöppnad"..

Har inte stenkoll på crypto, men det där låter som fel på varan och inte att kartongen varit öppnad. Att kartongen varit öppnad i ditt exempel är en effekt av felet men inte själva felet i sig?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Man undrar ju varför man skriver "oöppnad" i en annons om man sen tänker öppna och kolla på det som är i? Verkar otroligt korkat. Men som köpare med blocketpaketet så kan du välja att bara skicka tillbaka varan om du inte vill ha den. Det ingår en returfraktsedel i tjänsten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Nog kan embalaget vara nog så viktigt. TS nämner ju inte vad det är denne köpt. Det kan ju vara ett voodo02 grafikkort som hen betalat oerhört överpris för bara för att kartongen ska vara obruten och man vill lägga det till sin samling i orört skick.

Det har du rätt i! Det vore fint att få veta för att kunna ge gott råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Men som köpare med blocketpaketet så kan du välja att bara skicka tillbaka varan om du inte vill ha den. Det ingår en returfraktsedel i tjänsten.

Njae, inte enligt blocketpaketets villkor iaf.

”9.1 Tjänsten används när två privatpersoner ingår avtal om köp respektive försäljning av en vara med frakt. För ett sådant avtal gäller inte konsumentlagstiftningen och därför har Köparen ingen ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp.”

Är det inte blocket som avgör ifall man har skäl att returnera?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Har inte stenkoll på crypto, men det där låter som fel på varan och inte att kartongen varit öppnad. Att kartongen varit öppnad i ditt exempel är en effekt av felet men inte själva felet i sig?

Med "oöppnad" så är risken för scam med förbrukad gfx mycket mindre än ett "öppnad bara för att kolla om allt ser ok ut "

Permalänk

Tack alla för svar, intressant läsning.
Säljaren förstod problemet och vi löste det alting gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Tack alla för svar, intressant läsning.
Säljaren förstod problemet och vi löste det alting gott!

Vad bra att det löste sig. Du vill inte dela med dig om vad det var i paketet?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Med "oöppnad" så är risken för scam med förbrukad gfx mycket mindre än ett "öppnad bara för att kolla om allt ser ok ut "

Absolut men det finns inget lagligt stöd för att risken för scam ökar. Antingen är varan felaktig eller ej.

Nu verkar ju allt ha löst sig. Gott så

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5