Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta GTX 980 till RTX 2060 Super, värt för video redigering och rendering?

Permalänk
Medlem

Byta GTX 980 till RTX 2060 Super, värt för video redigering och rendering?

Jag har för närvarande ett GTX 980 och funderar på om det vore värt att uppgradera till detta RTX 2060 Super för att förbättra flödet när jag redigerar videos och framförallt för att snabba på renderingstiden.

Så till mina frågor:

1. Är detta kort generellt ett bra köp till nuvarande pris?

2. Kommer jag märka av stor skillnad i renderingstiden?

3. Finns det nåt annat kort i liknande prisnivå (begagnat) som man istället borde satsa på?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har för närvarande ett GTX 980 och funderar på om det vore värt att uppgradera till detta RTX 2060 Super för att förbättra flödet när jag redigerar videos och framförallt för att snabba på renderingstiden.

Så till mina frågor:

1. Är detta kort generellt ett bra köp till nuvarande pris?

2. Kommer jag märka av stor skillnad i renderingstiden?

3. Finns det nåt annat kort i liknande prisnivå (begagnat) som man istället borde satsa på?

I redigering blir det säkert bättre, för där får du ju tillgång till fler CUDA-kärnor!
I rendering däremot blir det samma för all rendering sker på CPU, så där kommer ditt grafikkort inte ha något att bidra med!

Vad gäller pris/prestanda så är det okej, men är nog svårt att hitta ett riktigt "klipp" också!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

I rendering däremot blir det samma för all rendering sker på CPU, så där kommer ditt grafikkort inte ha något att bidra med!
/Lifooz

Har inte testat det själv men jag är rätt säker på att nu för tiden i tex Premiere så kan man köra encoding för h264/hvec på grafikkortet också.

Edit: Om du nu inte menade typ 3D rendering istället för videoencoding, för där har det ju funnits massa olika GPU renderare sen iaf senaste 10 åren beroende på vilket program man nu jobbar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Har inte testat det själv men jag är rätt säker på att nu för tiden i tex Premiere så kan man köra encoding för h264/hvec på grafikkortet också.

Edit: Om du nu inte menade typ 3D rendering istället för videoencoding, för där har det ju funnits massa olika GPU renderare sen iaf senaste 10 åren beroende på vilket program man nu jobbar i.

Hm, ja kanske det, själv använder jag mig av Sony Vegas men där har jag inte sett någon inställning för att rendera med hjälp av GPU!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Bättre att satsa på 3060 som har 12GB minne, om du kör med app som stöder 3D acceleration. 3000 serien har även nyare NVENC med AV1 dekoder och HDMI 2.1 för nya skärmar. Både ny och beg priser är på väg ner.

Permalänk
Hedersmedlem

RTX 2060 är främst ett grafikkort för spel. Tror inte du kommer märka någon större skillnad på ditt arbetsflöde. Vissa program kan använda GPU, men för att få råd om det måste du berätta vilka programvaror du använder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

1. Vilka program använder du?
2. Har dom programmen forum det går att posta och ställa frågor i?

Här borde alla sådana här trådar börja.
Att fråga här är ofta en god idé då det finns mycket kunskap på sweclockers.

Men att gå direkt till källan lär vara det bästa. Där finns expertisen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

RTX 2060 är främst ett grafikkort för spel. Tror inte du kommer märka någon större skillnad på ditt arbetsflöde. Vissa program kan använda GPU, men för att få råd om det måste du berätta vilka programvaror du använder.

Då det var ett 2060 Super har kortet rätt ok minne ändå och blir en hel del bättre än det gamla kortet.

Dock vet jag inte om ett RTX3060 som någon antydde, blir bättre enbart för att det har 12GB men det kan ju vara fallet i vissa applikationer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

En GPU benchmark för Vegas 18 som någon nämnde, nyare GPUer ger bättre resultat: https://techgage.com/article/magix-vegas-pro-18-processor-gra...

En annan för Premiere:
https://techgage.com/article/adobe-premiere-pro-may-2020-amd-...

En tredje för DaVinci Resolve:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Dock vet jag inte om ett RTX3060 som någon antydde, blir bättre enbart för att det har 12GB men det kan ju vara fallet i vissa applikationer.

nej 3060 är inget att ha?
idk, jag spelar bara.

Skrivet av favouredhawk:

1. Är detta kort generellt ett bra köp till nuvarande pris?

2. Kommer jag märka av stor skillnad i renderingstiden?

3. Finns det nåt annat kort i liknande prisnivå (begagnat) som man istället borde satsa på?

1. Nej. Köp inget nu, vänta 1-2 månader.
2. jag har inte den blekaste.
3...
rtx3090 är redan 'nere' på 12-13tkr, alltså en prisdrop på ca 10 000kr.
rtx4090 har ett rek. pris på 999$.

så vad pris/prestanda slutligen blir är ju omöjligt att säga.. men troligtvis så hamnar rtx 3090 under 10k, speciellt i blackfriday/cybermonday.. sen i mellandagarna 22/23 kommer troligtvis rtx 3080 vara pris cuttad både kommersiellt och på blocket, eftersom 4080 sägs släppas i januari... så kommer säkert endel människor välja att uppgradera deras 3070-60- serierna till 4080?.. jag tänker iaf sälja mitt 5700xt då. det är likvärdigt/bättre än det du vill köpa och jag kan antagligen bara drömma om att sälja det för 5000kr..
4060-70 släpps någongång nästa vår/sommar, dessa lär kossta runt 5.

ps. det sägs även att ett rtx 4060 ska slå ett rtx 3090 i RT, såattee.. har jag hört fel? vi får se vad det betyder egentligen? känns som RT-kärnor kan vara något som berör produktivitet mer än gameing..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

rtx3090 är redan 'nere' på 12-13tkr, alltså en prisdrop på ca 10 000kr.

Billigaste pris jag kunde hitta var 14990,- på närmaste välrenommerade butik, det var samma kort jag gav 18200,- för 2 år sen.
Så för mig är det en prisreduktion på ca 3210.- SEK för ett kort som är numera 2 år "gammalt". Inget fel på det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>

Billigaste pris jag kunde hitta var 14990,- på närmaste välrenommerade butik, det var samma kort jag gav 18200,- för 2 år sen.
Så för mig är det en prisreduktion på ca 3210.- SEK för ett kort som är numera 2 år "gammalt". Inget fel på det

platformen har droppat ca 6-10 tkr.. Inte direkt som att jag säger partnertillverkare har 'rea' på sina main-armada kort.
Det är återförsäljarna som har rea. fö. så finns det en tråd här på sc om prissättningen, jag tycker se mig en ökad tendens till sk 'flash sales' för ett uppenbart begränsat antal kort som uppenbarligen ligger kvar hos återförsäljare. jag ser en trend här. subjektivt, såklart... meh. inget är skrivet i sten. Jag ger mitt råd. han frågar om köp råd på privata marknaden, och den följer väl återförsäljarnas istort.. eller så, de flesta vill inte gå megaminus på att uppgradera, så vänta du bara, snart är prismarginalen, iaf på den privata marknaden, mkt(?) högre än 3.2k :)= ...
idk..

jag räknar iaf med att mitt 5700xt och trådskaparens ev 2060 super kommer ligga runt 2-3 tkr om någon månad.
och rtx 3000/amd6000 lär väl ta över på 4-10k segmentet för 2023 grafikmarknad?

ps. MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC HDMI 3xDP 24GB kostar 13999kr på cdon.se