Intel Core i9-13900K når 350 watt med upplåst effektbudget

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-13900K når 350 watt med upplåst effektbudget

Med obegränsad effektbudget driver det törstiga flaggskeppet iväg även utan överklockning, som nu testas i både Cinebench R23 och AIDA 64.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varmt & gott nu i vinter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Perfekt för att spara in på elräkningen för värmen installera nya Intel + Nvidia = 2Kwa så behöver man värma sig så är det bara att lira lite så har du fått både nöje och värme för pengarna

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Men att höja gränser för temeraturer och strömförbrukning är ju överklockning numera.

Beklämmande att man snart inte kan kyla en modern CPU (eller GPU för den delen) utan att kosta på ytterligare ett par tusen på en stor AIO eller custom vatten.
Fruktansvärt tondövt av tillverkarna att tillåta denna extrema effektökningen när alla andra hushållsartiklar gör sitt bästa för att minska sin förbrukning.
Just nu ser det ju ut som att dom kör full fart in i en påtvingad reglerings vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men att höja gränser för temeraturer och strömförbrukning är ju överklockning numera.

Beklämmande att man snart inte kan kyla en modern CPU (eller GPU för den delen) utan att kosta på ytterligare ett par tusen på en stor AIO eller custom vatten.
Fruktansvärt tondövt av tillverkarna att tillåta denna extrema effektökningen när alla andra hushållsartiklar gör sitt bästa för att minska sin förbrukning.
Just nu ser det ju ut som att dom kör full fart in i en påtvingad reglerings vägg.

Fast detta är ju top of the line, mellanklassen är ju faktiskt ganska ström snål, bara för cpuer drar 100% vid 100 % load betyder inte att strömförbrukning är linjär.

Alder Lake drar ju mindre än amd vid spel fast tdp är högre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Fruktansvärt tondövt av tillverkarna att tillåta denna extrema effektökningen när alla andra hushållsartiklar gör sitt bästa för att minska sin förbrukning.
Just nu ser det ju ut som att dom kör full fart in i en påtvingad reglerings vägg.

Men de blir ju mer effektiva per watt varje år

Permalänk
Medlem

Global strömförbrukning för IT ligger just nu på 25% och prognosen säger att den kommer ligga på 85% år 2050. Men jag tror att det kan gå mycket snabbare om vi bara hjälps åt. Så köp inte AMD, köp Intel!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Men de blir ju mer effektiva per watt varje år

Många som kör med det här argumentet men det är fungerar inte hur långt som helst.

Om tex Intel skulle skapa en CPU som drar runt 10000 watt och den är mer energieffektiv än vad som finns idag är det ju inte miljömässigt hållbart överhuvudtaget ändå?

Ska alla hushåll ha spelmaskiner som drar mer än resten av hushållet så länge det pressar mer fps per watt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Många som kör med det här argumentet men det är fungerar inte hur långt som helst.

Om tex Intel skulle skapa en CPU som drar runt 10000 watt och den är mer energieffektiv än vad som finns idag är det ju inte miljömässigt hållbart överhuvudtaget ändå?

Ska alla hushåll ha spelmaskiner som drar mer än resten av hushållet så länge det pressar mer fps per watt?

Sätt fps limit så drar ju den mindre än motsvarande cpuer per watt....
140 fps i 1440p så drar den kanske 25W medan amd drar 225W. Oavsett vad övregränsen är.... Dock kan det vara svårt att starta utan en ordenligt säkring

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Den kan med 254W i PL2 knappt slå en Apple M1 Ultra i Geekbench MT medans Ultran bara drar 120W. Är det här framgång? Jag börjar mer och mer tro att x86 är dödsdömt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag läste någon gång för längesedan att ju mer transistorerna krymper desto mer läckage i form av effekt som går till spillo dvs värme.

Är det vad vi ser nu? Visst prestandan är ju bättre men detta år sjuka effekter för ett sådant litet paket. Jag har en 3900x under custom loop och den är effekthungrig och märkbart svår att kyla ordentligt Raptor Lake blir sinnessjuk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Den kan med 254W i PL2 knappt slå en Apple M1 Ultra i Geekbench MT medans Ultran bara drar 120W. Är det här framgång? Jag börjar mer och mer tro att x86 är dödsdömt.

@Yoshman talade om för mig för flera år sedan på en testpilotsträff att så är fallet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

"Med obegränsad effektbudget driver det törstiga flaggskeppet iväg även utan överklockning, som nu testas i både Cinebench R23 och AIDA 64."

i9 13900k är 69% snabbare än AMD's flagskepp 5950X utan överklockning, watt (what)????

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Men de blir ju mer effektiva per watt varje år

Att man kan göra mer per watt med nyare borde ju vara självklart.
Grejen är ju den att konsument CPU'er har legat runt 100 watt i 15+ år.
Men nu helt plötsligt så känner dom behovet att dubbla (och kanske tredubbla) den siffran.

Samma sak med GPU'er.
250 watt var ju "standard" toppeffekt väldigt länge, undantaget ett fåtal extrema toppmodeller.
Men nu med 3000/6000 så är det helt plötsligt OK med att dubbla det, och redan mellanmodellerna tangerar 250 watt.

Det är en tråkig utveckling.
Framförallt for oss som gillar tystnad, och inte vill behöva köra AC'n så fort datorn är igång.

Permalänk
Medlem

De som inte är bekväma med energiförbrukningen kan köpa lägre modeller eller sänka spänningen/power-limit. Att kollektivt straffa marknaden med artificiella begränsningar ser jag ingen mening i. Är det en form av komplex som ligger bakom?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kanske SWC skulle kunna införa ett "prestanda vid samma watt" test.
Lite som det tveksamma "vid samma frekvens" testet vi hade så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag läste någon gång för längesedan att ju mer transistorerna krymper desto mer läckage i form av effekt som går till spillo dvs värme.

Är det vad vi ser nu? Visst prestandan är ju bättre men detta år sjuka effekter för ett sådant litet paket. Jag har en 3900x under custom loop och den är effekthungrig och märkbart svår att kyla ordentligt Raptor Lake blir sinnessjuk.

Är väl >2024 man "borde" förvänta sig "Ulta Low Power Performance" från intel 😊

Permalänk
Medlem

När hjärnan tar slut är det bara att klämma på med mer effekt och hoppas ingen märker nåt. Bra jobbat Intel.
Skämt och sido, 350w i en CPU och detta skulle vara mänsklighetens max?! Nåt stämmer inte.

Permalänk
Medlem

När börjar de kränga värmeväxlare så man kan koppla in datorn på det vattenburna värmesystemet där hemma?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

254w på ett arbetsredskap är inte mycket. Ut och skäll på alla snickare, på deras borrmaskiner, bilar och annat som drar mer ström.

Dock leder värme i datorn till hur många problem som helst förutom elkostnaden, som dyrare kylning, svårare att få tyst, oönskad, värme i bostaden, större chassi, sämre batteritid etc.

Vi får se vad som händer i framtiden. Min gissning mer ultraportabla laptops och spelkonsoler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Att man kan göra mer per watt med nyare borde ju vara självklart.
Grejen är ju den att konsument CPU'er har legat runt 100 watt i 15+ år.
Men nu helt plötsligt så känner dom behovet att dubbla (och kanske tredubbla) den siffran.

Samma sak med GPU'er.
250 watt var ju "standard" toppeffekt väldigt länge, undantaget ett fåtal extrema toppmodeller.
Men nu med 3000/6000 så är det helt plötsligt OK med att dubbla det, och redan mellanmodellerna tangerar 250 watt.

Det är en tråkig utveckling.
Framförallt for oss som gillar tystnad, och inte vill behöva köra AC'n så fort datorn är igång.

Så kan man tycka men det är ingen som hindrar dig att köpa 100W processorer idag.

Jag tycker inte vi ska beskylla tillverkare när det är vi konsumenter som vill ha topp prestanda, det är bra att produkterna erbjuds åt dem som är intresserade tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querth:

Många som kör med det här argumentet men det är fungerar inte hur långt som helst.

Om tex Intel skulle skapa en CPU som drar runt 10000 watt och den är mer energieffektiv än vad som finns idag är det ju inte miljömässigt hållbart överhuvudtaget ändå?

Ska alla hushåll ha spelmaskiner som drar mer än resten av hushållet så länge det pressar mer fps per watt?

Har du ett specifikt arbete du måste göra på din dator så får du det gjort med betydligt mindre energi idag än för tio år sen. Spel kan man inte riktigt jämföra på samma sätt eftersom vi bara vill ha mer och mer hela tiden och hade tillverkarna gjort kort med sweclockers medlemmars önskemål så hade det inte varit möjligt att spela som vi gör idag. Jag tycker vi ska vara tacksamma att tillverkare försöker möta konsumenters efterfrågan, även om de är tvungna att höja effekten för att uppnå önskvärd prestanda.

När du skriver att datorn skulle dra mer än ett hushåll visar bara hur vilsen du faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Många mindre genomtänkta kommentarer i tråden...

Avsikten i testet var att se var övre gränsen går, inte att genomföra ett balanserat test med energieffektivitet.
Jämförelser mellan AMD och Intel pga detta är minst sagt irrelevanta.
Kanske inte dra så stora växlar på ett twitterinlägg eller två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

När börjar de kränga värmeväxlare så man kan koppla in datorn på det vattenburna värmesystemet där hemma?

Kallas custom loop, får förlänga rören bara och skaffa bättre pump

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

"Med obegränsad effektbudget driver det törstiga flaggskeppet iväg även utan överklockning, som nu testas i både Cinebench R23 och AIDA 64."

i9 13900k är 69% snabbare än AMD's flagskepp 5950X utan överklockning, watt (what)????

Intels kommande 24-kärniga flaggskepp är 69% snabbare än AMDs två år gamla 16-kärniga flaggskepp vid 2.43x så hög effekt (345 W mot 142 W).

Hade den dragit 240 W så hade den åtminstone haft samma perf/W som AMD för två år sen.
Imponerande i vissa aspekter men knappast alla.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bara jag som tolkar 350w som en feature, inte som en bugg?

Permalänk
Medlem

En sak många som gnäller på effekten är att, precis som mellan 12th vs ryzen just nu. Är att effekten att utföra 100% rendering kostar lika mycket.

12th gen gör det snabbare bara men kWh blir samma.

Har för mig att 12600k renderade 5 fler fulla bilder kontra ryzen 5600x under 10min, tror ryzen gjorde 6 och intel 11...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

@Yoshman talade om för mig för flera år sedan på en testpilotsträff att så är fallet.

Jag håller också med honom men jag tror inte överföringen går så fort. Saker och ting måste ha bakåtkompabilitet också.

Permalänk
Medlem

Galet. Jag beställde nyligen en 360 AIO eftersom min Noctua NH-U12A inte riktigt pallar värmen från 12900k.. Dumt att jag köpte en "dyr" luftkylare från början..

Permalänk
Medlem

Den har alltså samma energiförbrukning som AMD FX-9590 hade i vissa laster när den kom ut för 9 år sedan.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz