Byta chassi Dell Optiplex 7050 MT

Permalänk
Medlem

Byta chassi Dell Optiplex 7050 MT

Jag har ovan nämnda dator och skulle vilja byta chassi till ett gamingchassi åt min son (han ska få denna och vill ha något roligare chassi att titta på). Vad jag läst på nätet är att detta inte går att byta rakt av utan diverse adaptrar men vad jag inte kunnat hitta är vad jag behöver specifikt för denna modell. Allt ska behållas från det gamla till det nya chassit. Någon expert här som kan hjälpa och ledsaga mig?

Permalänk
Medlem

Tar man en titt på moderkortet:

... så är det inget standardformat utan någon Dell-historia. Skruvhålen är inte ens ATX-kompatibla ser det ut som. Kan vara så att processorkylaren skruvas fast direkt i moderkortsplåten också.

Nätaggregatet ser ut att vara hämtat från serversidan, vet inte ens vad det är för formfaktor. Det är bara 12V också så det går inte att ersätta med ett vanligt ATX-agg. Kanske följer någon gängse 12V-standard så att det går att lösa med adapter (om sådana finns att få tag på) men det kan jag inte svara på.

Ärligt talat vet jag inte om det är värt besväret. Gissar att även moderkort och nätaggregat kommer behöva bytas om du vill behålla förståndet

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Leta upp ditt lokala tryckeri och fråga efter klisterlappar i rätt storlek för chassit. Tex för dessa relativt moderna mönster:
https://stock.adobe.com/395371923?tduid=26c81799af28bc4bfe61e...

Ett annat alternativ är att fråga din lokala bil lack firma, någon cool metallic lack kan också lyfta ett tråkigt Dell chassi. Eller så kan du spraya själv, kika på Youtube eller guider för att se några exempel.

Som frågande skriver ovan, är det mycket mera jobb (och risker) att bygga om ett ATX chassi till Dells specialformat.

Permalänk
Medlem

Alt 3, köp en större PC låda och limma/skruva på yttersidorna på Dell lådan. Enda risken är ventilationen som du behöver tänka igenom, jämfört med alla el risker att migrera insidan.

Permalänk
Medlem

Om orsaken enbart är det estetiska är det vettigaste nog att lacka om den, går säkert att få rätt snyggt.
Ev även skära upp plåten och montera plexiglas inkl RGB dit.
Men det är en del jobb för att få till, finns videon för inspiration m m.
Omöjligt är det väl inte heller att hitta någon som kan göra det hela mot ersättning.

Ska du byta chassi är det långt ifrån säkert att skruvhålen matchar med aktuellt moderkort, finns då även risk att råka kortsluta och skada saker.

Om syftet däremot är att få plats med t ex större/kraftigare grafikkort (inkl nätagg) är det en annan sak och mer motiverat att göra bytet.

Vilken spec har datorn och vilket grafikkort är det tänkt att den ska ha?
Märkesdatorerna brukar ha rätt klena nätagg som dessutom har andra kontakter och är i annat format. Finns dock adaptrar för det som ska fungera. Om nätagget ligger på gränsen redan som det är (högst troligt), kommer det förr eller senare att sluta fungera.

Det bör vara fullt möjligt att göra det du tänker dig, men då behövs:
-Nytt chassi.
-Annat nätagg
-Adapter för nätagget mot det moderkortet.

Har själv tänkt prova just detta med en 7040 då i syfte att få plats med mer rejält grafikkort, men inte blivit av. Dock köpt adapter och har annat nätagg+chassi redan.

Permalänk
Medlem

Det blir nog att modda sidorna med plexi och köpa någon rgb led från Aliexpress som han kan styra med mobilen. Bör väl bli flashigt nog för en 12 åring😉. Tack för input!