Intel överger DirectX 9 – ska använda emulering

Permalänk
Melding Plague

Intel överger DirectX 9 – ska använda emulering

Med händerna fulla med problem väljer Intel att inte längre stödja det äldre DirectX 9. Istället ska funktionaliteten bibehållas med hjälp av emulering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en utmärkt idé. Då kan intel fokusera på nya släpp istället..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Varför inte?... Det låter som en logisk lösning rom ja ta bort Engel del huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Bara de kommer framåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gamla spel kommer att lira dåligt, men en sak verkar ARC vara extremt bra på, deras servermodell som egentligen är samma chip som vanliga ARC klarar tydligen 60 st komprimerade 1080P videoströmmar simultant på under 75W(korten har ingen extra strömförsörjning)
För videokreatörer kan ARC visa sig bli överlägset, i alla fall för ett tag innan AMD och Nvidia hinner ikapp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är ju i princip detta som görs för att köra DX9-12-spel i Linux med hjälp av Proton som tolk så översätts DX till Vulkan.

Permalänk
Medlem

Nog en bra prioritering.

Permalänk
Medlem

Oj, hade inte väntat mig att dom skulle ge upp men det kan väl vara en helt ok lösning egentligen, det är ändå rätt gamla spel där prestanda tapp inte behöver vara en stor sak.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Snusfri

De borde göra detsamma med DX10 och DX11 med så spelstudios slutar ligga kvar på gammalt mög.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

11:an är nog svårt att få att få med de gröna då de är outstanding där, men 10:an ser jag inte varför alla hakar på framför allt med nya generationer.

Permalänk
Medlem

11:an har ju ganska tunga titlar fortfarande så det skulle nog bli för tungt att emulera. Så där behöver man nog ha ett bra stöd fortfarande. Men upp till 10 varför inte.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket detta hjälper med problemen som uppmärksammats, känns ju inte direkt som att DirectX 9 varit i fokus där?

Det låter ju hursomhelst som att det kan vara en vettig prioritering för att bara bli av med gammalt baggage de dras med.
D3D9On12 finns ju tydligen med färdigt i Windows (10 och senare) och Microsoft kallar det för "a complete and relatively performant implementation of a D3D9 driver".
(Dessutom då i kombination med att det är gamla spel och/eller annat, som i relation till modern hårdvara typiskt inte har några extrema prestandakrav.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Då DX11-12+ överlåter optimeringen till spelutvecklarna, som oftast har fullt upp med annat och mång väljer t.ex UE så tycker jag det är en dålig lösning, kolla spelen från dom små studiorna, deras spel är ofta väldigt krävande då dom ofta hoppar på det senaste tekniken då tror den är bäst och inte ha en optimerad motor som dom gamla/stora studiorna har, om man jämför prestandan i ett DX9 spel som kör med Managed DirectX (där Microsoft optimerat minnesanvändningen och sköter inladdning av 3D modeller och texturer etc) så är det oftast bättre prestanda, många DX11-12+ ham många problem, då utvecklare måste ha koll på all optimering, där det ofta slutar med mycket minneanvändning i onödan (fast det finns streaming av t.ex. texturer), och som stutter problem med realtime shaderkopilering (fast det går att gör innan spelet startat, som i COD och Forza) som Unreal Engine har problem med och många andra spel på PC, sen kan man välja att inte köra management, men varför uppfinna hjulet igen, nu har MS och NVidia/AMD/Intel överlämnat ansvaret till utvecklarna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med händerna fulla med problem väljer Intel att inte längre stödja det äldre DirectX 9. Istället ska funktionaliteten bibehållas med hjälp av emulering.

Läs hela artikeln här

Just detta undrar jag över: "lasten på processorn ökar något eftersom funktionen är mjukvaruaccelererad"

Vad innebär mjukvaruaccelererad?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Det är ju i princip detta som görs för att köra DX9-12-spel i Linux med hjälp av Proton som tolk så översätts DX till Vulkan.

DXVK och VKD3D.

Permalänk
Medlem

Tycker att Intel haft otur med alla sina grafikkretsar hittills.

Tur att dgVoodoo2 finns så att det går få igång äldre spel trots att man kör iGPU från Intel.

https://github.com/dege-diosg/dgVoodoo2/releases

Permalänk
Medlem

Intel gick väll ut med att de skulle prissätta sina kort efter hur de presterade i dx9-11? D.v.s. om det presterade som ett 3070 i dx12 med som ett 1660 i dx11 så skulle det prissättas i klass med 1660?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Det låter rimligt. Bättre att fokusera på de nya teknikerna när de har så stora problem som de redan har.
Dessutom DX9 är lite gammalt och det mesta folk kör med detta är inte det allra mest krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just detta undrar jag över: "lasten på processorn ökar något eftersom funktionen är mjukvaruaccelererad"

Vad innebär mjukvaruaccelererad?

Att översättningen sker i mjukvara istället för på någon hårdvara gjord för syftet. Det enda det egentligen säger är att översättningen från DX9 till DX12 kostar lite processorkraft, vilket är rätt självklart. Men på det stora hela är det nog ganska försumbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att översättningen sker i mjukvara istället för på någon hårdvara gjord för syftet. Det enda det egentligen säger är att översättningen från DX9 till DX12 kostar lite processorkraft, vilket är rätt självklart. Men på det stora hela är det nog ganska försumbart.

Dvs, den sker i mjukvara, oaccelererad? (just formuleringen som var konstig)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om emuleringen fungerar bra, vilket jag antar att det gör då det är gamla DX9 det är frågan om, så är det bara positivt om det kan lösa problemen med drivrutinerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lite fegt, men kanske en bra kompromiss om de ska skeppa något alls? Hoppas bara de levererar något alls snart. Om de nu officiellt tar stöd på denna funktionen borde de väl se till att hjälpa till med att utveckla projektet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dvs, den sker i mjukvara, oaccelererad? (just formuleringen som var konstig)

Precis, "mjukvaruaccelererad" är bara ett annat sätt att säga att det körs på processorn. Alternativet är väl att det skulle köras direkt på grafikkortet istället, men tveksamt om det skulle vara en vettig idé.

Permalänk
Medlem

Precis som jag förutsåg i föregående tråd i ämnet, att det helt enkelt presterar bättre och det inte är någon idé att de själva harvar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Precis, "mjukvaruaccelererad" är bara ett annat sätt att säga att det körs på processorn. Alternativet är väl att det skulle köras direkt på grafikkortet istället, men tveksamt om det skulle vara en vettig idé.

Jag är kanske för kinkig rent språkligt som öht hakat upp mig på det där. Det är ju en helt orimlig formulering rent logiskt, men jag borde väl ha anat att det var så det låg till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Det är ju i princip detta som görs för att köra DX9-12-spel i Linux med hjälp av Proton som tolk så översätts DX till Vulkan.

Absolut det finns även andra alternativ i Linux som Gallium Nine för just DX9 som även bör fungera med intel iris Gallium3D drivrutin.
Även de lösningar som emulerar har hyfsad prestanda, till Linux finns det flera lösningar att välja bland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är kanske för kinkig rent språkligt som öht hakat upp mig på det där. Det är ju en helt orimlig formulering rent logiskt, men jag borde väl ha anat att det var så det låg till.

Standardfras, varit med för alltid, så det är de facto uttryck är jag rädd

Det syftar på att det är kod som kör funktionen, och inte hårdvaran som står för hanteringen.

Men visst, på ett sätt förstår jag dig. Allting sker ju på hårdvara

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

"DirectX 9 was released in 2002 for Windows 98, Me, and XP"

Till och med jag som vägrar uppgradera något innan end of life tycker det låter som en bra idé

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Standardfras, varit med för alltid, så det är de facto uttryck är jag rädd

Det syftar på att det är kod som kör funktionen, och inte hårdvaran som står för hanteringen.

Men visst, på ett sätt förstår jag dig. Allting sker ju på hårdvara

Jo, fast det är inte ens den sidan av det hela jag hakar upp mig på, utan att man slängt med "accelerering" i ordet, när man pratar om det helt oaccelererade fallet.

Att man slängt sig med "hårdvaruaccelerering" som ett begrepp för att poängtera att man har hårdvara dedikerad till att accelerera någon viss typ av arbete sedan eldkvarn brann är en sak, men att motsatsen i det här fallet blivit "mjukvaruaccelerering" är det bisarra. Något slags feltänk måste det ju vara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, fast det är inte ens den sidan av det hela jag hakar upp mig på, utan att man slängt med "accelerering" i ordet, när man pratar om det helt oaccelererade fallet.

Att man slängt sig med "hårdvaruaccelerering" som ett begrepp för att poängtera att man har hårdvara dedikerad till att accelerera någon viss typ av arbete sedan eldkvarn brann är en sak, men att motsatsen i det här fallet blivit "mjukvaruaccelerering" är det bisarra. Något slags feltänk måste det ju vara.

Som att säga "jätteliten", eller "skitbra" Språket är bra underbart ibland

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT