Samsung Odyssey Ark är böjd jätteskärm med extra allt

Permalänk
Melding Plague

Samsung Odyssey Ark är böjd jätteskärm med extra allt

Ljusstark panel, hög upplösning, vertikalt läge och en kraftig krökning är några av egenskaperna som Samsung lyfter fram hos det påkostade flaggskeppet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade denna vart 42~" och lite billigare hade jag vart intresserad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får sälja min och min partners njurar för att få råd med denna

Permalänk
Medlem

Eftersom killen i bilden inte ens vill titta på skärmen så antar jag att den inte är så häftig

Permalänk

Ser intressant ut men bara HDMI2.1? Hur funkar den i realiteten? Bara 165 hz? Såg LTT hade gjort en review. Blir nog att kolla den.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vad är de för spel som visas på andra bilden i bildgalleriet? Något rymdspel?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om den inte varit välvd och 24-25".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gimmik-trams. Ingen kommer kunna driva 4k 165hz, ingen kommer köra porträttläget mer än en gång, ingen kommer använda inbyggda högtalarna, ingen kommer köra dumma PIP som inte ens stödjer fler än en HDMI-ingång. Ingen kommer köra den i ultrawide med svarta bars ovan/under.

Det är en välvd 55"-TV med lite högre uppdateringsfrekvens än de OLEDs som finns redan.

Hur är denna bättre än t.ex. en LG oled 55"? Kanske att vissa föredrar välvdheten, men "riktiga" gamers kör väl med hörlurar istället för denna "2.2.2 surround" som Samsung erbjuder.

Nej, denna kommer de inte sälja många av, ens om de halverar priset.

Med detta sagt, så sitter jag själv med en gimmik-ig skärm, en 5120x1440p 240hz från just Samsung, så jag kastar stoora stenar i mitt fina glashus

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om LG gör en lite böjd OLED-serie nästa år kapar de marknaden för de flesta andra skärmar märker jag. Det är den stora fördelen med denna vs motsvarande OLED

Permalänk
Medlem

Undrar hur en betraktningsvinklel på 178° funkar när skärmen har en böjning på 1000R. Hade det varit en platt skärm hade jag förstått hur det funkar. Men med en böjd så kommer jag bara se baksidan av skärmen om mina ögon befinner sig 178° från skärmen. Kanske det led listen baktill används för.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Nej tack, är inget fan av välvda skärmar. Och detta förändrar inte direkt saken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Undrar hur en betraktningsvinklel på 178° funkar när skärmen har en böjning på 1000R.

@laxpudding kan du förklara hur detta funkar på en böjd skärm eller är det bara något som platta skärmar kan utnyttja?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om LG gör en lite böjd OLED-serie nästa år kapar de marknaden för de flesta andra skärmar märker jag. Det är den stora fördelen med denna vs motsvarande OLED

Ja en lätt välvd 42" OLED med matt/reflexfri yta för typ 14k hade gjort många gamingskärmar utdaterade.

Permalänk
Medlem

Vi som blivit äldre och börjar se dåligt kanske behöver en sån, för att spela tetris i porträttläge

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

@laxpudding kan du förklara hur detta funkar på en böjd skärm eller är det bara något som platta skärmar kan utnyttja?

178 grader betyder ganska lite, VA är fortfarande VA. Men måttet ska vara baserat på att du ska kunna stå två grader från parallellt med skärmen och fortfarande se vissa kontraster och färgskillnader.

I det här fallet får man betrakta skärmen som många långsmala band, där siffran stämmer för varje band i sig, så det är precis som du säger att för delarna längst utåt kanterna så kommer du kunna se dem bra från andra sidan när baksidan visar sig (alltså du kan stå bakom skärmen i mitten och se bilden på extrema kanterna till och med)

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Hade denna vart 42~" och lite billigare hade jag vart intresserad

Det är komiskt. Oberoende av format en produkt har, är det ALLTID någon som ska ha den i mindre format...

Hela poängen med denna skärm är att den ska vara omvälvande. Hur ska de lyckas med de på 42"? Ska du sitta med näsan 5 cm ifrån bildytan?

Permalänk
Medlem

Välvd eller inte, jag tycker den är för stor. Satt framför Dells största och fick nästan nackspärr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig förstå att folk vill ha enorma monitors.
Hemskt att sitta vid.

Men de finns ju en marknad för dom så det är ju bra.
Jag väntar bara på min marknad med 27" OLED med bra refreshrate och gärna 1440p (lär inte komma med den upplösningen dock).

Permalänk
Medlem

Ja välda tv har det funnits för och blev ingen succe så jag tror inte denna blir det heller... En nackdel med välvd stor skärn bara en person hitter i sentrum och ser bra.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mörksuggan:

@laxpudding kan du förklara hur detta funkar på en böjd skärm eller är det bara något som platta skärmar kan utnyttja?

Specarna om betraktningsvinklar är som så många andra specar fullständigt meningslösa, vilket är rätt uppenbart om man tänker till. 180 grader är förstås att betrakta skärmen rakt från sidan då man inte ser någonting. Så vad menas med 178 grader? Att man fortfarande ser någon form av bild på den strimma från de 2° av bilden vilket fortfarande är i synfältet? Ja, faktiskt inte mer.

Kriteriet för den här specen är den vinkel där kontrastförhållandet är större än 10:1

Denna spec hade viss fingret-i-luften-relevans på 90-talets platta skärmar där en betraktningsvinkel om 120 grader fortfarande kunde vara en ärlig siffra. När allting på en platt skärm från 1997 enbast bara blev en grå sörja ifall man stod från sidan och tittade. Då kunde det vara avgörande ifall man köpte en skärm med 100 eller 120 graders specad vinkel.

Man måste mäta varje produkt för sig och definiera en avvikelsnivå. Rtings gör det till exempel, med grafer som kanske inte är helt begripliga eller självförklarande.

Krökningen på de flesta krökta skärmen har rätt liten betydelse för hur bilden förändras i vinkel, särskilt med VA-paneler. Rtings test av Samsung G9 visar att redan vid 11–13° vinkel, "Black Level Raise", är ljusnivå i svärtan dubblerad. Det vill säga minst ett halverat kontrastförhållande eftersom svartbotten är gråare.

Används specialfilter för VA-paneler är samma gräns på exempelvis Samsung QN95B 70 grader istället vilket är samma som många IPS:er. Används ett sådant filter lär det vara bättre förutsättningar.

Någon med matematisk talang kanske kan räkna ut ifall en krökning med en radie på 1 meter räcker för att behålla fullt kontrastförhållandet ut mot hörnen på 55 tum under de förutsättningarna, förutsatt säg 50 cm från skärmen (huvudet centralt placerad mitt i skärmen för enkelhetens skull). Detta då uppskattat från reklambilderna .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Välvd eller inte, jag tycker den är för stor. Satt framför Dells största och fick nästan nackspärr.

Det måste till 1000R för att det ska bli ok enligt mig. Hade 1800R på samma storlek förut och det var ohållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det är komiskt. Oberoende av format en produkt har, är det ALLTID någon som ska ha den i mindre format...

Hela poängen med denna skärm är att den ska vara omvälvande. Hur ska de lyckas med de på 42"? Ska du sitta med näsan 5 cm ifrån bildytan?

Det är ju inte som att 42" är speciellt litet för en datorskärm som det är...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Specarna om betraktningsvinklar är som så många andra specar fullständigt meningslösa, vilket är rätt uppenbart om man tänker till. 180 grader är förstås att betrakta skärmen rakt från sidan då man inte ser någonting. Så vad menas med 178 grader? Att man fortfarande ser någon form av bild på den strimma från de 2° av bilden vilket fortfarande är i synfältet? Ja, faktiskt inte mer.

Kriteriet för den här specen är den vinkel där kontrastförhållandet är större än 10:1

Denna spec hade viss fingret-i-luften-relevans på 90-talets platta skärmar där en betraktningsvinkel om 120 grader fortfarande kunde vara en ärlig siffra. När allting på en platt skärm från 1997 enbast bara blev en grå sörja ifall man stod från sidan och tittade. Då kunde det vara avgörande ifall man köpte en skärm med 100 eller 120 graders specad vinkel.

Man måste mäta varje produkt för sig och definiera en avvikelsnivå. Rtings gör det till exempel, med grafer som kanske inte är helt begripliga eller självförklarande.

Krökningen på de flesta krökta skärmen har rätt liten betydelse för hur bilden förändras i vinkel, särskilt med VA-paneler. Rtings test av Samsung G9 visar att redan vid 11–13° vinkel, "Black Level Raise", är ljusnivå i svärtan dubblerad. Det vill säga minst ett halverat kontrastförhållande eftersom svartbotten är gråare.

Används specialfilter för VA-paneler är samma gräns på exempelvis Samsung QN95B 70 grader istället vilket är samma som många IPS:er. Används ett sådant filter lär det vara bättre förutsättningar.

Någon med matematisk talang kanske kan räkna ut ifall en krökning med en radie på 1 meter räcker för att behålla fullt kontrastförhållandet ut mot hörnen på 55 tum under de förutsättningarna, förutsatt säg 50 cm från skärmen (huvudet centralt placerad mitt i skärmen för enkelhetens skull). Detta då uppskattat från reklambilderna .

Sitter man en meter ifrån skulle jag tro att det räcker

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gnisch:

Vad är de för spel som visas på andra bilden i bildgalleriet? Något rymdspel?

Av diverse upphovsrättsliga skäl brukar tillverkaren visa konceptbilder på spel snarare än något faktiskt existerande spel. Är det faktiska spel i bilderna brukar det framgå tydligt. Då finns det vanligtvis någon form samarbete mellan tillverkarna av skärm och spelet i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Gimmik-trams. Ingen kommer kunna driva 4k 165hz, ingen kommer köra porträttläget mer än en gång, ingen kommer använda inbyggda högtalarna, ingen kommer köra dumma PIP som inte ens stödjer fler än en HDMI-ingång. Ingen kommer köra den i ultrawide med svarta bars ovan/under.

Det är en välvd 55"-TV med lite högre uppdateringsfrekvens än de OLEDs som finns redan.

Hur är denna bättre än t.ex. en LG oled 55"? Kanske att vissa föredrar välvdheten, men "riktiga" gamers kör väl med hörlurar istället för denna "2.2.2 surround" som Samsung erbjuder.

Nej, denna kommer de inte sälja många av, ens om de halverar priset.

Med detta sagt, så sitter jag själv med en gimmik-ig skärm, en 5120x1440p 240hz från just Samsung, så jag kastar stoora stenar i mitt fina glashus

Håller med porträtt läge på en sån... vad ska man med det till. Vi har ju bredare synfält än höjd som människor också så blir ju bara konstigt..

Men din ultrabreda skärm är ju ändå en helt annan grej än en 16:9 skärm. Jag kör G9 Odyssey (inte neo) och gillar formatet. Använder det mest för jobb, men spel är ju coolt det med.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Snusfri

Finns inget som gör att jag skulle välja denna före min LG OLED 55" C1 som jag använder mig av idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det blir alldeles för hög skärm i det där formatet. Funkar som TV på håll men då finns det bättre alternativ att köpa (tänker främst för konsol)
Bättre om den var ultrawide

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade varit intressant om den inte varit välvd och 24-25".

Eller kanske om det varit en banan?

(Det du efterfrågar är ju en helt annan produkt i princip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Eller kanske om det varit en banan?

(Det du efterfrågar är ju en helt annan produkt i princip)

Om en banan har samma upplösning, uppdateringsfrekvens, kontrast etc så visst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

4K på 55" på 85cm avstånd börjar ju iofs bli lite lågupplöst, så här skulle 8K funka med fördel. Krävs väl dock nå 3090 med uppskalning om man ska få vettig framerate, men sålänge man slipper pixelering o aliasing så.