C# vs QML om man ska bygga enkla applikationer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Såg att man kan göra WebAssembly med QtWidgets...nu börjar vi snacka saker här! Jag är betydligt mer intresserad utav webbapplikationer än mobila applikationer!

Ja, det finns till och med ett exempel (även om det har försvunnit från sidan numera).

Sedan skulle jag tro att man får upp farten med QML ganska fort om man väl börjar använda det. (XAML var ju besvärligt på ungefär samma sätt…)

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Jag har nästan uteslutande valt widgets så länge man har kunnat välja, men då har jag också uteslutande utvecklat ”traditionella” applikationer och känner mig väldigt hemma i widgets.

Jag inser ju dock att Quick har fördelar på många områden, så om man vill bygga mobilapplikationer eller responsiva gränssnitt är det nog det bästa alternativet, och har man väl kommit över tröskeln fungerar det ju till traditionella applikationer också.

Jag är mer van med traditionella för att det verkar lättare att få ihop ett GUI. Jag tycker QT har misslyckats lite när det kommer till GUI för QML. Visst kan man få snyggt GUI med QML, men det är svårare.

Jag är normalt behov utav mer logik, än utseende. Men nu när jag ser att man kan göra webbapplikationer med widgets så blev det helt intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag är mer van med traditionella för att det verkar lättare att få ihop ett GUI. Jag tycker QT har misslyckats lite när det kommer till GUI för QML. Visst kan man få snyggt GUI med QML, men det är svårare.

Framför allt blir ju kontrasten stor när Qt Designer är så väldigt smidig att jobba med för widgets. Den fungerar ju med QML också, men inte lika bra (senast jag testade i alla fall).
Jämfört med att skriva gui:n på det gamla hederliga sättet (utan grafiska hjälpmedel) är ju dock QML inte så illa.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Framför allt blir ju kontrasten stor när Qt Designer är så väldigt smidig att jobba med för widgets. Den fungerar ju med QML också, men inte lika bra (senast jag testade i alla fall).
Jämfört med att skriva gui:n på det gamla hederliga sättet (utan grafiska hjälpmedel) är ju dock QML inte så illa.

Det finns ett annat alternativ som du skulle fått kolla upp om du orkar. GluonHQ håller i JavaFX och med det så kan man bygga mobila applikationer som ser ut som skrivbordsapplikationer Då använder man SceneBuilder, vilket är en billigare konkurrent mot QT Designer.

Jag tycker det fungerar riktigt bra. Allt är gjort i Java. Enda nackdelen är att det är inte lika många som använder JavaFX för det är för nytt och inte riktigt beprövat som QT är.