Veckans fråga: Var har du din dator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Var har du din dator?

Är du en skrytmåns och har din dator på en piedestal, eller är datormaskinen gömd långt in under skrivbordet? I veckans fråga undrar vi kort och gott var du har din dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Annat. På "TV-bänken" bredvid skrivbordet.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

På golvet bredvid skrivbordet. Jag har haft den där i över 20år och kommer ha den där i minst 20år till.
Om jag hade fått välja placering så hade jag villa ha datorn så långt bort som möjligt så jag ej hör den, men då får man problem med långa kablar eller lagg p.g.a. trådlös bildöverföring etc.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har haft datorn i en "CPU-hållare" de senaste tio åren, men nu i somras byggde jag en betydligt större skrivbordslösning i arbetsrummet så nu står den på skrivbordet istället.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Man har ju givetvis ett CPU-ställ. Vad annars!?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Rekordmedlem

De som aktivt dagligen används står på en annan dator på golvet och en står på ett mixerbord som står på nått på golvet.
De syns men det är definitivt inte nått som är placerat för att visas upp för jag är den enda som normalt ser dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

På en hurts bredvid skrivbordet så att chefen där hemma kan sitta på chassit och ha uppsikt över mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalläget är på golvet under skrivbordet. Har kört så i stort sett sen jag fick "egen" dator för snart 30 år sedan.

Nog för att den är snygg, men skrivbordsytan behövs mer till andra saker än att ha datorn på.

Datorer som det mekas med och felsöks får bo på ett en egen arbetsbänk avsett just för datormekande... men då är det delar överallt och oftast fler datorer uppställda samtidigt än vad som får plats

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

mitt CPU-Ställ från Ikea givetvis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Den laptop jag använder för tillfället står på en laptop-hylla så den kommer i vettig höjd bredvid min externa skärm.

De laptops (laptopar?) som inte används ligger under hyllan.

Stationära datorn bor ovanpå skrivbordet, till vänster om skärmen, så att varm luft inte blåser över skrivbordet.

Passiva prylar bor i garderoben där fiberanslutningen kommer in.

Servrar som låter bor i garderoben på kontoret.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Gigantiskt chassi som inte passar att ha någon annanstans än under skrivbordet.

https://www.sweclockers.com/galleri/9220-project-silent-elysi...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Snusfri

Annat, med 55" skärm och högtalare så får mitt Define S2 inte plats så den står på ett eget bord till höger om skrivbordet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hemma

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt stadigt ikea "nattduksbord" som fungerat som stabil ute-pall (synd de inte finns kvar, RIKTIGT stabila pjäser), den får den stå på -- går det att städa under och man slipper ha den på skrivbordet Kan den stå där i ett hörn och glänsa.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

På en hurts med hjul inrullad under skrivbordet. Smartare än att ha lådan ståendes direkt på golvet i vart fall om man tänker på dammfrågan

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Min har typ stått i en Ikea hurts många år nu.
Vill ha det så tyst som möjligt, hör aldrig min burk även under load.
Kommer nog aldrig ha en burk synlig igen, det var kul när man var 15 typ Inget intresse av massa lampor heller direkt längre.

Permalänk
Medlem

Tills bara för någon vecka sen hade jag dem i ett rackskåp, i rummet jag jobbar i men jag hade inte riktigt tänkt till när jag flytta till en vindsvåning med den spanska solen på från 8 på morgonen till 19:00 på kvällen. I gamla lägenheten jag hade i citykärnan hade kontrorsrummet inget fönster förutom till ett litet shaft (vet inte vad det heter på svenska..chakt?) så det höll rummet i rätt hyffsat temperatur. Här när jag jobba så börja det nosa på 33 grader. Så nu står det bara på golvet. Stora problemet nu är ljudnivån på allt. Va mer eller mindre knäpptyst i racket. 3090:an låter som fan vilket jag inte riktigt la märke till då. Så det är ett problem när man jobbar med ljud... Måste hitta en bra lösning. Racket sparade så jävla mycket utrymme.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

På skrivbordet. Mitt skrivbord är lite över 3m långt så det finns gott om utrymme ändå. Plus att man kan hålla koll på att katterna inte ligger på datorn eller leker med kablarna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

På golvet bredvid skrivbordet. Det löser problemet både med ljudnivå och temperatur. Blir satans kallt på golvet på vintern så är perfekt med insug I botten

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har min stående på en liten vagn på golvet. Riktigt smidigt för att minska damm och få bättre ventilation underifrån.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

På golvet under bordet, uppe på fyra träbitar för att ge bättre luftinflöde.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av CrispVanDahl:

På en hurts bredvid skrivbordet så att chefen där hemma kan sitta på chassit och ha uppsikt över mig. <Uppladdad bildlänk>

Borde lagt till alternativet "Under katt"

Permalänk
Medlem

Annat: på en hurts bredvid skrivbordet.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Eftersom sambon tyckte att en dator med 3 skärmar ser ut som ett rymdskepp och inte riktigt passar in i något annat rum än i pannrummet så fick det bli till vänster om nätverket och servrarna.

Och eftersom det låter som ett jetplan där nere så blir det inte många minuter jag sitter vid den längre.
Så då får jag använda min laptop som är uppe på vårat gemensamma kontor som väldigt sällan plockas ner där ifrån.
Eftersom jag knappast har tid att spela så blir det mest lite slösurfande där.

EDIT:
Ska dock dra lite nätverkskablar i hela huset och då tänkte jag att jag även kan dra USB och DP kablar för att göra en patchpanel med det uppe vid kontoret så jag kan ha gaming datorn i det framtida rack skåpet och spela lite.
Måste bara få tid att göra det men det är inte så lätt med jobb, 3 hundar och barn

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Man har ju givetvis ett CPU-ställ. Vad annars!?<Uppladdad bildlänk>

Intressant!

Har använt äldre Ikea kubar på hjul som jag monterat av sidor, tak och lagt tak i botten istället så att datorn står på en platta med hjul under skrivbordet ca 15 cm ovanför golvet tack vare chassits 4 fötter.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

På golvet bredvid skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jag har min stående på en liten vagn på golvet. Riktigt smidigt för att minska damm och få bättre ventilation underifrån.
<Uppladdad bildlänk>

Är den custom-byggd eller köpt någonstans? Blev riktigt sugen på en sån där rackare!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

på en hurts bredvid skrivbordet

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

På fönsterbrädan bredvid skrivbordet, perfekt så jag kan öppna ett av fönsterna och släppa in kall luft till den!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]