Permalänk
Medlem

Finns det nån 3g eller 4g hat eller liknande till Pi3+ eller pi4 ?
Skall bygga en liten maskin som kan komma åt via mobilt bredband samt kunna komma åt LAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Finns det nån 3g eller 4g hat eller liknande till Pi3+ eller pi4 ?
Skall bygga en liten maskin som kan komma åt via mobilt bredband samt kunna komma åt LAN

Vad är en 3/4 G hat?

Söker du på: rpi 4 4g, i en sökmotor får du maaaaaassor med träffar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quart:

Finns det nån 3g eller 4g hat eller liknande till Pi3+ eller pi4 ?
Skall bygga en liten maskin som kan komma åt via mobilt bredband samt kunna komma åt LAN

Om det måste vara en hat så kolla på denna jag fick upp efter en sökning https://sixfab.com/product/raspberry-pi-base-hat-3g-4g-lte-mi...
annars finns det ju mycket med usbanslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vad är en 3/4 G hat?

Söker du på: rpi 4 4g, i en sökmotor får du maaaaaassor med träffar.

Skrivet av mrqaffe:

Om det måste vara en hat så kolla på denna jag fick upp efter en sökning https://sixfab.com/product/raspberry-pi-base-hat-3g-4g-lte-mi...
annars finns det ju mycket med usbanslutning.

Jag googlade också men det var om nån visste nån speciell som fungerade bra.
Och tipset om https://sixfab.com/product/raspberry-pi-base-hat-3g-4g-lte-mi... var det jag var ute efter.
Vill inte ha USB dongel utan nåt som sitter ihop med enheten så att den inte kan ramla loss eller plockas bort.
Tanken är att alltihop skall sitta i en låda och att man bara skall behöva koppla in ström och nätverkskabel för att få igång den.

Permalänk
Medlem

Har någon koll på vilken pinout det är på fan header på PoE+ Hat till Raspberry Pi?

Jag har tänkt mig att byta fläkten som följer med PoE+ Hat mot en Noctua 40 mm PWM 5V-fläkt. Den fläkten har 4 pinnar enligt:
Svart: ground
Gul: +5V
Grön: RPM-kontroll
Blå: PWM-signal (5V)

Den fungerar fint med 3 pinnar, eftersom Noctua själva skickar med en sådan adapter och då funkar den utan PWM-signalen vilket är ok även i mitt fall.

På PoE+ hat ser det ut såhär:

Jag vill göra följande antaganden men som jag vill bekräfta:
På PoE+ hat så är
Blå: RPM-kontroll
Svart: ground
Röd: +5V

Men någon kanske vet? Någon kanske har möjlighet att mäta och reda ut?

Jag vill alltså ta min Noctua-fläkt, byta fläkt-header på den till en som passar PoE+ hat, men jag vill säkerställa att jag sätter mina sladdar rätt mellan dessa.

Permalänk
Medlem

Vilket språk är bäst att programmera med i en Raspberry Pi 4?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

Vilket språk är bäst att programmera med i en Raspberry Pi 4?

Python används ofta så det finns mängder med lösningar/kod att sno från webben etc. Lätt att lära sig med så kör på det.

Permalänk
Snusfri

Har en RPI4 4GB som bara ligger som jag funderar på att sparka igång som "sängdator".
Den skall kunna köra YouTube i 1080p utan problem, Amazon Prime ska fungera samt media jag har på min NAS.

Senast jag testade så fungerade knappt YouTube i 360p utan stutter och Prime var bara att glömma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Har en RPI4 4GB som bara ligger som jag funderar på att sparka igång som "sängdator".
Den skall kunna köra YouTube i 1080p utan problem, Amazon Prime ska fungera samt media jag har på min NAS.

Senast jag testade så fungerade knappt YouTube i 360p utan stutter och Prime var bara att glömma.

ingen större skillnad idag pga den saknar/har dåligt stöd för hårdvaruavkodning för video vad jag förstått är anledningen så den stackars arm cpu´n får jubba arslet av sig för att avkoda video.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Julklapp till sonen

Jag söker med pannlampa och lykta efter en 4 gb eller 8 gb, någon som vill göra sig av med sin? Grabben har önskat sig en i julklapp. Eller någon som vet hur man kan få tag på äkta vara?

Mvh
Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordlund75:

Jag söker med pannlampa och lykta efter en 4 gb eller 8 gb, någon som vill göra sig av med sin? Grabben har önskat sig en i julklapp. Eller någon som vet hur man kan få tag på äkta vara?

Mvh
Marcus

4 & 8GB går inte att hitta, beställde precis en 2GB från amazon för 765 kr, för mediaspelarbruk räcker 2GB (och jag har flera både 4 & 8GB sedan tidigare som körs som NAS, bla).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordlund75:

Jag söker med pannlampa och lykta efter en 4 gb eller 8 gb, någon som vill göra sig av med sin? Grabben har önskat sig en i julklapp. Eller någon som vet hur man kan få tag på äkta vara?

Säljs någon om dagen på Blocket. Få tag i en från återförsäljare lär bli svårt, de flesta verkar redan ha fler förbokningar än de har bekräftade inkommande leveranser till sitt lager. Lade själv en beställning hos Electrokit för ett par veckor sedan som preliminärt skulle dyka upp förra veckan men ännu ingen notis om att något skeppats…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nordlund75:

Jag söker med pannlampa och lykta efter en 4 gb eller 8 gb, någon som vill göra sig av med sin? Grabben har önskat sig en i julklapp. Eller någon som vet hur man kan få tag på äkta vara?

Mvh
Marcus

Pi 400 Engelsk ?
https://www.conrad.se/p/raspberry-pi-pi400uk-2331536?gclid=Cj...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så där, en till Pi 4 i samlingen, en 2GB trillade in i brevlådan idag, tror det är 16'e enkortsdatorn.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Så där, en till Pi 4 i samlingen, en 2GB trillade in i brevlådan idag, tror det är 16'e enkortsdatorn.

Vars hittade du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Vars hittade du den?

Amazon, för 765 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Amazon, för 765 kr.

Svenska Amazon? Har du "stått i kö" eller köpte du bums när de plötsligt dök upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Svenska Amazon? Har du "stått i kö" eller köpte du bums när de plötsligt dök upp?

Amazon.se ja, såg av en händelse att de fanns i lager och beställde en direkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tänkte installera en clean version av Rasbian Lite på min 4B. Använde raspberry imager då det lät smidigt.

Installerade på mitt gamla 32gb micro SD som fungerat felfritt med rasbian tidigare när jag kört fulla OS:et. Installerades på datorn utan några fel, men nu är den helt oigenkännbar i win10 samt funkar inte att boota på rp4:an... Har programmet lyckats bricka kortet så att det är oanvändbart nu? Försöker hitta det i disk manager och device manager men finns inte ens som korrupt eller unknown device. Tips på hur jag kan försöka återställa det? Lite googlande gjorde mig inte klokare.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tänkte installera en clean version av Rasbian Lite på min 4B. Använde raspberry imager då det lät smidigt.

Installerade på mitt gamla 32gb micro SD som fungerat felfritt med rasbian tidigare när jag kört fulla OS:et. Installerades på datorn utan några fel, men nu är den helt oigenkännbar i win10 samt funkar inte att boota på rp4:an... Har programmet lyckats bricka kortet så att det är oanvändbart nu? Försöker hitta det i disk manager och device manager men finns inte ens som korrupt eller unknown device. Tips på hur jag kan försöka återställa det? Lite googlande gjorde mig inte klokare.

Programmet SDformatter har hjälpt mig många ggr. med sd kort som inte syns/känns igen i datorn.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tänkte installera en clean version av Rasbian Lite på min 4B. Använde raspberry imager då det lät smidigt.

Installerade på mitt gamla 32gb micro SD som fungerat felfritt med rasbian tidigare när jag kört fulla OS:et. Installerades på datorn utan några fel, men nu är den helt oigenkännbar i win10 samt funkar inte att boota på rp4:an... Har programmet lyckats bricka kortet så att det är oanvändbart nu? Försöker hitta det i disk manager och device manager men finns inte ens som korrupt eller unknown device. Tips på hur jag kan försöka återställa det? Lite googlande gjorde mig inte klokare.

Testa med SD Card Formatter.
Jag brukar använda Etcher portable när jag flashar SDkort, funkar alltid.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Programmet SDformatter har hjälpt mig många ggr. med sd kort som inte syns/känns igen i datorn.

Skrivet av MatteN:

Testa med SD Card Formatter.
Jag brukar använda Etcher portable när jag flashar SDkort, funkar alltid.

Testade ladda ner det nu. Hittar inga kort. Kan som sagt inte se det någonstans. Verkar vara helt dött när jag kopplar i det. Testat med två olika kortläsare och olika usb-portar.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BostonGurkan:

Testade ladda ner det nu. Hittar inga kort. Kan som sagt inte se det någonstans. Verkar vara helt dött när jag kopplar i det. Testat med två olika kortläsare och olika usb-portar.

Kortet kan ha blivit utslitet av skrivningarna och dött, sd kort tål inte så mycket skrivningar så det är bättre att skaffa en ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kortet kan ha blivit utslitet av skrivningarna och dött, sd kort tål inte så mycket skrivningar så det är bättre att skaffa en ssd.

Så kan det vara. Tyckte bara att det var lite väl lägligt att det dog när jag formaterade. Skaffar nog ett nytt 64gb för 50-60kr istället. Det förra höll ändå typ 3 år.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Formatering om det skrev mycket data är en ganska stor stress och troligen väckte upp latenta fel till att bli synliga i momentet - fel som du ändå hade sprungit på senare. Billiga SD har i princip ingen wearlevling utöver det som görs internt på själva die-lagret på diestacken i minneskappseln (kan vara 8-12 lager (die) med flashchip stackade på varandra) det gör att man kan 'bränna ut' låga LBA-adressområdet tex. av att ext4-jornal skriver om och om igen inom en begränsad område och det kan inte bytas ut mot flashblock som är kopplade till högre LBA-adressområden för att kontrollern i dessa är väldigt 'dumma'

skall man nöta flashblocken något så när jämt för hela lagringen så behöver man kontroller i närmare SSD-klass och då blir urvalet begränsad och med högre prislapp. Och en flashkontroller i SD/USB-sticka blir ändå aldrig lika bra som de som finns i en riktig SSD

---

Du får nog gå upp till en bit över hundringen och typ köpa SD-minnen som Sandisk extreme pro, Sandisk High Endurance eller Samsung EVO+ eller Samsung pro endurance

köper du 50:- SD kommer du snart trilla på en trasig SD igen med den skrivmönster som en RPI4 har.

alternativen är som redan nämnt - kör helst mot riktig SSD-lagring över USB om det är mycket som skall skrivas och läsas. RPI4 har en liten boot-prom där man kan styra från vilken lagring man kan starta ifrån - det är inte som RPI3 och äldre där programmeringen var av engångstyp om man ville boota från USB istället för från SD-minne.

Permalänk
Medlem

Fått igång min pi4b som kör samba och Kodi som en simpel mediaspelare. Blev en Sandisk Extreme 64gb i slutändan. Även skickat efter ett nytt heatsink-case med liten fläkt. Tidigare kört passivt utan kylning vilket lett till trottling de fåtal gånger jag använt den som mediaspelare.

Kör Rasbian OS lite 64 och stock Kodi. Har lite 4k-material som jag gärna skulle vilja köra, varav några i HDR. Behöver jag installera några addons för att få ut det mesta av kraften i pi4 (4gb vill jag minnas)? När jag googlar får jag inget tydligt svar mer än att HDR inte stöds utan lite pillande?

Någon som har lite konkreta råd kring vad jag ska installera? Gärna någon guide då jag är väldigt ringrostig.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Fått igång min pi4b som kör samba och Kodi som en simpel mediaspelare. Blev en Sandisk Extreme 64gb i slutändan. Även skickat efter ett nytt heatsink-case med liten fläkt. Tidigare kört passivt utan kylning vilket lett till trottling de fåtal gånger jag använt den som mediaspelare.

Kör Rasbian OS lite 64 och stock Kodi. Har lite 4k-material som jag gärna skulle vilja köra, varav några i HDR. Behöver jag installera några addons för att få ut det mesta av kraften i pi4 (4gb vill jag minnas)? När jag googlar får jag inget tydligt svar mer än att HDR inte stöds utan lite pillande?

Någon som har lite konkreta råd kring vad jag ska installera? Gärna någon guide då jag är väldigt ringrostig.

Jag kör LibreELEC (Kodi 20 RC2) på de Pi 4'or jag använder som mediaspelare, spelar upp 4k 10bit HDR HEVC utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör LibreELEC (Kodi 20 RC2) på de Pi 4'or jag använder som mediaspelare, spelar upp 4k 10bit HDR HEVC utan problem.

Såg att det var ett alternativ efter att jag installerade Rasbian OS. Hur sköter du ditt bibliotek? Funkar samba share eller liknande smidigt så att jag kan föra över filer trådlöst? Använder du statisk IP-adress? Smidigt att få till i det OS:et?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Såg att det var ett alternativ efter att jag installerade Rasbian OS. Hur sköter du ditt bibliotek? Funkar samba share eller liknande smidigt så att jag kan föra över filer trådlöst? Använder du statisk IP-adress? Smidigt att få till i det OS:et?

Har filerna på NAS och på stationär dator, kör smb.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nu kan man köra LibreELEC-RPi4.aarch64-12.0-nightly-20230311, blir nog en test på en av mina 8GB.
Edit: Nu kör jag 64bit LE12 från SSD på en av mina 8GB, återkommer när jag haft tid att testa lite filmuppspelning och lite addons.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.