Permalänk
Medlem

För kanske 7 år sedan överklockade jag en Banana pro. Men har tyvärr glömt hur man gick tillväga.
Har nu beställt en pi4 8gb hos elecktro kit (2 månaders väntetid trodde han)-
Någon som har nån info länkar ,egen erfarenhet mm.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssen:

För kanske 7 år sedan överklockade jag en Banana pro. Men har tyvärr glömt hur man gick tillväga.
Har nu beställt en pi4 8gb hos elecktro kit (2 månaders väntetid trodde han)-
Någon som har nån info länkar ,egen erfarenhet mm.

Beroende på vad du ska ha den till så kan det vara värt att köra från ssd i stället för ett minneskort, det finn lådor med ssdplats elerl så kan du köra från en vanlig usb ssd.
En låda är ofta trevlig att ha och väljer du rätt så kan den även agera kylfläns och det kan behövas om du tänker klockas pin också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har sökt på webben och det börjat sakta klarna.....

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssen:

Har sökt på webben och det börjat sakta klarna.....

Jag gillar Argon One M2 lådan, nån skrev att han haft problem med sin men jag har inte haft några problem så det var väl att han fått ett dåligt exemplar. Den lådan ger nu också fullstora hdmi.

https://www.electrokit.com/produkt/argon-one-m2-inbyggnadslad...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gillar Argon One M2 lådan, nån skrev att han haft problem med sin men jag har inte haft några problem så det var väl att han fått ett dåligt exemplar. Den lådan ger nu också fullstora hdmi.
https://www.youtube.com/watch?v=Tgrka088ZFk

https://www.electrokit.com/produkt/argon-one-m2-inbyggnadslad...

Har 3 dåliga exemplar. Av 5.
Alla dåliga är avsedda för Pi 4, dom som funkar är för Pi 3.
Alla köpta med åtskilliga månader emellan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

För kanske 7 år sedan överklockade jag en Banana pro. Men har tyvärr glömt hur man gick tillväga.
Har nu beställt en pi4 8gb hos elecktro kit (2 månaders väntetid trodde han)-
Någon som har nån info länkar ,egen erfarenhet mm.

I Pi 4 lägger man till i config.txt tex:
over_voltage=4
arm_freq=2000
gpu_freq=600

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

För kanske 7 år sedan överklockade jag en Banana pro. Men har tyvärr glömt hur man gick tillväga.
Har nu beställt en pi4 8gb hos elecktro kit (2 månaders väntetid trodde han)-
Någon som har nån info länkar ,egen erfarenhet mm.

Skrivet av MatteN:

I Pi 4 lägger man till i config.txt tex:
over_voltage=4
arm_freq=2000
gpu_freq=600

För att bygga på det här tycker jag Cooler Master har gjort en fin grej med sin "Pi-Tool".
Finns att läsa mer om här, de skriver även lite om överklockningen:
https://github.com/CoolerMasterTechnology/Pi-Tool

Permalänk
Medlem

Så där, nu har elektrokit skickat Pi4'an jag lyckades knipa igår, den sista dom hade den här gången.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kör nu LibreELEC 12 (aarch64) på den senaste Pi 4 2GB som inhandlats, den spelar upp x265 10bit HDR 2160p utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Så där, nu har elektrokit skickat Pi4'an jag lyckades knipa igår, den sista dom hade den här gången.

Fick oxå en därifrån i förra veckan,så dom går alltså åt så fort.....

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Skrivet av Ryssen:

Fick oxå en därifrån i förra veckan,så dom går alltså åt så fort.....

pi4 säljer typ slut så fort de kommer in i lager för normalt pris.

de enda butiker som oftast har i lager är de som ligger typ minst +25% högre i pris än normalpriset.

jag köpte hela mitt kitt för några år sedan tror jag gav typ 1500:- för pi4 8gb startkittet med officiella chassit, 16Gb microSD och nätdelen typ 2020-2021 nån gång tror jag det var jag köpte den.

idag får du ju knappt äns pi4 8Gb kortet endast för under 1800:- från butik som inte ständigt har slut på lager och flera månader leveranstid.

har för mig startkittet för 8gb dyker upp ibland på amazon men brukar ligga närmre 2500:- minst för hela kittet då.

känns som att det scalpas rätt hårt på pi enheter pga bristen på dem

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beroende på vad du ska ha den till så kan det vara värt att köra från ssd i stället för ett minneskort, det finn lådor med ssdplats elerl så kan du köra från en vanlig usb ssd.
En låda är ofta trevlig att ha och väljer du rätt så kan den även agera kylfläns och det kan behövas om du tänker klockas pin också.

Använd hellre en färdig fabriksbyggd eSSD över USB typ samsung T7 mfl. fabrikat än att bygga egen på en köpt kapsling där man stoppa i sin SATA-SSD eller NVMe - eller åtminstone löder in en eller flera stora (elektrolyt)kondingar (parallellkopplat) som det får plats med över USB:s 0 och 5 Volt på lådans kretskort.

Dessa billigare kapslingar är kemisk fria från allt vad kondensatorer heter och SATA-SSD och NVMe har heller inga bufferkondingar på sig[1] och med en USB-sladd med smala ledare så kommer det bli varierande spänningsfall med lasten av resistansen i kabeln och för SSD/NVMe kan hamna i tråkiga lägen oväntat (hängningar och i värsta fallet plötslig stendöd) då de kan dra rejält med ström i korta pulser under sin arbete, speciellt om man också börja skicka TRIM-kommandon (eg. discard, unmap-kommandon via UAS) - vilket man så småningom behöver göra även på externa eSSD för att de inte skall tröttna i fart med tiden.

Jag har ett par sådana 60 GB SSD i kapslingar där det helt enkelt inte går att skicka fstrim utan att de tvärhänger sig just för att TRIM-operationen drar så mycket ström att den sänker hela SSD:n pga att det inte kan få tillräckligt med ström med bibehållen tillräcklig spänning genom USB-kabeln.

Samsung T7 med medföljande kabel fungerar utmärkt med RPI4 och även TRIM/discard-kommandon över UAS fungerar prickfritt.

Jag har också provat Sandisk extreme USB-sticka som har en bättre och mer SSD-lik kontroller än standard USB-sticka och de är snabba och fungerar, men bara ett tag för att med tiden bli jättelångsamma - för att inte säga rent löjligt långsamma och ett av problemen i vart fall under linux är att jag inte lyckats skicka TRIM-kommandon (för jag tror att det är där skon klämmer - dvs att det inte görs TRIM/discard) till denna trots att det sägs stödja sådana, har också provat att '0'-skriva till lagringen då det tidigare var enda metoden innan för att frisläppa flashblock för radering innan trim/discard infördes på SSD, men verkar inte fungera på sandisk extreme USB

[1] enterprise-versioner av SSD har buffertkondingar monterade på sig men annars så förlitar man på kondingar som finns på moderkort (keramiska kondingar i massor) och nätaggregatet (burkelektrolyter) för strömkapacitet och tillräckligt långsam spänningssänkning så att SSD parkerar sig rätt när man stänger av datorn eller nätsladden plötligt rycks ur.

En snurrdisk använder spindelmotorn som generator vid plötslig strömbortfall och parkerar huvuden korrekt och elektroniken stänger ned sig korrekt - men på en normal SSD/NVMe finns inte den typen av energilagring på kretskortet som går in vid strömavbrott utan måste lösas externt.

Permalänk

Raspberry Pi 4 äntligen på lager igen!

Nu verkar Raspberry Pi 4 finnas på lager igen hos Electrokit! Priserna har gått upp en del sedan introduktionen, men det beror nog mest på vår usla svenska kronkurs?
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-model-b-8gb...
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-model-b-4gb...
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s490324021

Permalänk
Medlem

Dom har fått in ett gäng till idag, just nu 147 st 4GB i lager.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja min pi4, har ingen användning för den just nu. Ngn som har ett tips på något skojigt man kan hitta på med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire1:

Funderar på att sälja min pi4, har ingen användning för den just nu. Ngn som har ett tips på något skojigt man kan hitta på med den?

Hemautomation, övervakningskamera, webserver, pihole, filserver, mediaspelare som klarar 4k x265 HDR. retrospelkonsoll, mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Känns vansinnigt med 800 spänn för en Pi, men redigt trött på att köra HA på min gamla 3B+ nu som bara får slut på RAM Fick bli en 4GB från Electrokit. Man kanske skulle börja kolla på X86 och virtualisering istället för att ha fem Pajar i drift ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire1:

Funderar på att sälja min pi4, har ingen användning för den just nu. Ngn som har ett tips på något skojigt man kan hitta på med den?

Kan ju köra vaultwarden på den. Och lite andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Nu verkar Raspberry Pi 4 finnas på lager igen hos Electrokit! Priserna har gått upp en del sedan introduktionen, men det beror nog mest på vår usla svenska kronkurs?
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-model-b-8gb...
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-model-b-4gb...
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s490324021

Skrivet av fragande:

Känns vansinnigt med 800 spänn för en Pi, men redigt trött på att köra HA på min gamla 3B+ nu som bara får slut på RAM Fick bli en 4GB från Electrokit. Man kanske skulle börja kolla på X86 och virtualisering istället för att ha fem Pajar i drift ...

MSRP på en 4Gb var $55, dollarn låg då på 9,30, så med moms så blir det 640kr.
Nu ligger dollarn på 10,8 så med moms blir det 743kr.
Och sen har vi haft en bit extra inflation också...
Och då är vi över 800kr...

Alltid uppfattat att Electrokit kör med korrekta priser, de höjer inte bara för att tillgången är låg och efterfrågan är hög.
Räcker att titta på prishistoriken från prisjakt.

2023-06-13 +22:- 799:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2022-10-13 +48:- 777:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2022-07-20 +10:- 729:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2022-02-18 +30:- 719:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2021-04-05 +24:- 689:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2021-01-28 -14:- 665:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2020-10-28 Nytt pris 679:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2019-06-24 Nytt pris 679:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB

799kr kan ju jämföras med de 1113kr som Komplett vill ha... (helt möjligt att de har dyrare mellanhänder eller något, men de vill ha 40% mer...)
Eller de 2984kr ComputerSalg ville ha för en för bara några dagar sedan. (Nu har de dock inga inne)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

MSRP på en 4Gb var $55, dollarn låg då på 9,30, så med moms så blir det 640kr.
Nu ligger dollarn på 10,8 så med moms blir det 743kr.
Och sen har vi haft en bit extra inflation också...
Och då är vi över 800kr...

Alltid uppfattat att Electrokit kör med korrekta priser, de höjer inte bara för att tillgången är låg och efterfrågan är hög.
Räcker att titta på prishistoriken från prisjakt.

2023-06-13 +22:- 799:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2022-10-13 +48:- 777:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2022-07-20 +10:- 729:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2022-02-18 +30:- 719:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2021-04-05 +24:- 689:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2021-01-28 -14:- 665:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2020-10-28 Nytt pris 679:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB 2019-06-24 Nytt pris 679:- Raspberry Pi 4 Model B/4GB

799kr kan ju jämföras med de 1113kr som Komplett vill ha... (helt möjligt att de har dyrare mellanhänder eller något, men de vill ha 40% mer...)
Eller de 2984kr ComputerSalg ville ha för en för bara några dagar sedan. (Nu har de dock inga inne)

Helt korrekt. Det var ingen kritik riktad mot Electrokit då det inte är något ockerpris, bara ett generellt gnäll på inflation och svag kronkurs Sen hade jag klarat mig bra på 2GB-modellen som ligger på 649.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Helt korrekt. Det var ingen kritik riktad mot Electrokit då det inte är något ockerpris, bara ett generellt gnäll på inflation och svag kronkurs Sen hade jag klarat mig bra på 2GB-modellen som ligger på 649.

Liten prishöjning på den sedan slutet av maj, jag betalade då 635 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fått hem min 4 GB:are idag men blir lite fundersam över hur fransig den är i kanterna:

Ska man behöva handskar och andningsskydd för att hantera korten? Lösa glasfibrer är ju inte speciellt trevliga. Brukar de se ut såhär?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Fått hem min 4 GB:are idag men blir lite fundersam över hur fransig den är i kanterna:

<Uppladdad bildlänk>

Ska man behöva handskar och andningsskydd för att hantera korten? Lösa glasfibrer är ju inte speciellt trevliga. Brukar de se ut såhär?

Sandpappra kanterna lite så blir du nog av med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Sandpappra kanterna lite så blir du nog av med det!

Visst går att att fixa till men ska ju inte behöva vara så. Vet inte riktigt hur pass hälsovådliga lösa fibrer är, men det är väl inget man vill andas in i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

det är nog en klippt eller knäckt (efter fräst styrspår) kretskort efter montering och lödning istället för att det är fräst - rätt vanlig förfarande då man oftast monterar hela paneler som efter detta delas upp med olika metoder.

som redan sagt - lite sandpapper/slip-kloss eller en fil så är problemet löst, kör det fuktat i IPA/T-sprit om du är orolig för slipdammet.

Permalänk
Medlem

Ni som kör Pi4 4GB till Home Assistant. Med tanke på priserna på Pi4 + SSD är i princip lika dyrt som en beg. NUC. Hade ni köpt en Pi4 eller NUC idag?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ni som kör Pi4 4GB till Home Assistant. Med tanke på priserna på Pi4 + SSD är i princip lika dyrt som en beg. NUC. Hade ni köpt en Pi4 eller NUC idag?

NUC alla gånger, eller nån kinesisk imitation från amazon om du vill spara pengar. köp bara pi om du behöver GPIO eller vill köra paj-specifika rommar eller hattar.

Med vettig ström + SSD lagring + chassi så blir pi onödigt dyr för vad den är.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ni som kör Pi4 4GB till Home Assistant. Med tanke på priserna på Pi4 + SSD är i princip lika dyrt som en beg. NUC. Hade ni köpt en Pi4 eller NUC idag?

Du kan ju få tag i en N5095/N5105/N100-baserad sak eller liknande för en ganska rimlig peng idag. Jag kör själv Home Assistant via Proxmox på en N5105-baserad maskin och den klarar ju en hel del mer än så. Dessutom enkel att uppgradera med vanliga M.2 NVMe SSD och minne vid behov. Många av dessa har dessutom 4 eller fler 2,5 Gbit/s-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimbus:

Du kan ju få tag i en N5095/N5105/N100-baserad sak eller liknande för en ganska rimlig peng idag. Jag kör själv Home Assistant via Proxmox på en N5105-baserad maskin och den klarar ju en hel del mer än så. Dessutom enkel att uppgradera med vanliga M.2 NVMe SSD och minne vid behov. Många av dessa har dessutom 4 eller fler 2,5 Gbit/s-portar.

Ja, finns ju massor på Amazon, exempelvis den här: https://www.amazon.se/-/en/dp/B0859KTJLC/ref=sr_1_1?content-i...

Som jag förstår det kommer en sådan vara mer än tillräckligt för Home Assistant och bara den är billigare än Pi4 utan att lägga till en SSD osv.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ja, finns ju massor på Amazon, exempelvis den här: https://www.amazon.se/-/en/dp/B0859KTJLC/ref=sr_1_1?content-i...

Som jag förstår det kommer en sådan vara mer än tillräckligt för Home Assistant och bara den är billigare än Pi4 utan att lägga till en SSD osv.

Ja, en sån är ju också ett alternativ. Definitivt mer än tillräckligt. Något som kan vara värt att tänka på är att en sån gammal i5:a ligger väl på TDP 35W medan en nyare N100/N5105 ligger på 6-10W.

Angående just den du länkade till: Vi var ett antal här som köpte när den kostade typ hälften, men då fick vi i5-4570T och inte som utannonserat i5-4590T. Det kan ju vara annorlunda nu, och för ditt ändamål spelar det nog ingen jättestor roll, men ville bara nämna det ändå.

Förtydligande