Permalänk
Proffsmoddare

Raspberry Pi 4

ÄNTLIGEN!

Någon fler som är taggad?

Läs SweClockers artikel här

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

@C4B12: Ajjamen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Woop wooop, light them birthday candles!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde det var ett sent aprilskämt när jag såg detta på Ars Technica nyss: https://arstechnica.com/gadgets/2019/06/faster-raspberry-pi-4...

Ser ut som de tillslut faktiskt levererar det många efterfrågat sedan första RPi. Blir troligen att plocka upp en, förhoppningsvis blir den mer använd än min RPi 1 och 2 med.

Jag hade gillat om det skulle kunna komma en variant som var ITX-kompatibel. Och gärna lite SATA-portar på det. Men så här långt, känns som det mesta av kritiken mot tidigare modeller faktiskt försvinner med denna.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Äntligen slipper man vara limiterad till 1GB ram!, blir ett köp

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Teamet bakom LibreELEC har jobbat med den i ett halvår redan:
https://libreelec.tv/2019/06/libreelec-9-2-alpha1-rpi4b/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Jag trodde det var ett sent aprilskämt när jag såg detta på Ars Technica nyss: https://arstechnica.com/gadgets/2019/06/faster-raspberry-pi-4...

Ser ut som de tillslut faktiskt levererar det många efterfrågat sedan första RPi. Blir troligen att plocka upp en, förhoppningsvis blir den mer använd än min RPi 1 och 2 med.

Jag hade gillat om det skulle kunna komma en variant som var ITX-kompatibel. Och gärna lite SATA-portar på det. Men så här långt, känns som det mesta av kritiken mot tidigare modeller faktiskt försvinner med denna.

"blir troligen att ploicka upp en" gick till att precis ha lagt en beställning. Förhoppningsvis ett givande semesterprojekt att sätta igång med framåt slutet av veckan.

Edit: Blev 4GB-modellen, skal, strömadapter och även boken när jag var i farten. Får se hur lång tid det tar för danskarna att få iväg prylarna nu bara.

Permalänk
Medlem

Energy-efficient stod det, men skulle vilja veta om den drar mer eller mindre ström än 3:an...

edit: Troligen mer? Kollade på deras hemsida, 3B drog ju 2.1A och 3B+ drog 2.5A. 4an står att den behöver 15W strömförsörjning, så tolkar det som 3A vid 5V.

Permalänk
Avstängd

Blir helt klart en. Vet inte om jag ska ha den bara att Lanna med eller ett arekad.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Energy-efficient stod det, men skulle vilja veta om den drar mer eller mindre ström än 3:an...

edit: Troligen mer? Kollade på deras hemsida, 3B drog ju 2.1A och 3B+ drog 2.5A. 4an står att den behöver 15W strömförsörjning, så tolkar det som 3A vid 5V.

Enligt specifikationen så är det minst 2,5A vid 5 volt som gäller, så 12,5 watt. Officiella strömadaptern ligger på 15 watt.

Sedan är ju frågan om det är så mycket mening med att sälja en RPi med alla GPIO när den kostar och har prestanda som kompletta Android-boxar. 700:- för brädan, 100:- för chassit och 150:- för adaptern.

Alltså missförstå mig rätt, det är alltid trevligt med mer prestanda. Men RPi har gått från ett system anpassat för utveckling men som också liksom mer av en tillfällighet gick att ha som HTPC till mer eller mindre en stationär dator. I vilket läge är det dags att säga "nä grabbar, nu skiter vi i detta och börjar sälja en modell som har portarna mer vettigt placerade och kastar ut GPIO och kamerakontakt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena, vad tror ni om att köra plex server på 4:an, kommer den orka med att köra transcoding för undertexter osv?

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Denna löser absolut alla klagomål jag hade på min RPi3, har tyvärr redan flyttat över till en Odroid C2 men nu verkar RPi4 som ett bättre alternativ, har dock inte ekonomin eller tiden för ett byte nu men skulle gärna byta i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ska definitvt skaffa en till mitt kommande arkadbygge. Vill så gärna ha en med officiella tangentbordet också till dottern men så länge det inte finns med swe layout så är det inte ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oooh, blir en såndär till köksmediacentret och Lakka-boxen

Även om jag är en vän av information som underlättar planering av inköp, får jag i övrigt ändå något motvilligt erkänna mig lite imponerad av att de lyckats hålla den hemlig till skarp release.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Varför är det så kul att köpa dom här små leksakerna? Har redan 4 där en används dagligen (resten ligger i någon låda) men känner alltid begäret att skaffa fler...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Hmm, hittat nånstans, gärna i "närheten" där den finns till salu? Electrokit.com har slut i lager för 4GB-varianten.

EDIT: Köpte min på Pimoroni just nu. Finns i lager där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Enligt specifikationen så är det minst 2,5A vid 5 volt som gäller, så 12,5 watt. Officiella strömadaptern ligger på 15 watt.

Sedan är ju frågan om det är så mycket mening med att sälja en RPi med alla GPIO när den kostar och har prestanda som kompletta Android-boxar. 700:- för brädan, 100:- för chassit och 150:- för adaptern.

Alltså missförstå mig rätt, det är alltid trevligt med mer prestanda. Men RPi har gått från ett system anpassat för utveckling men som också liksom mer av en tillfällighet gick att ha som HTPC till mer eller mindre en stationär dator. I vilket läge är det dags att säga "nä grabbar, nu skiter vi i detta och börjar sälja en modell som har portarna mer vettigt placerade och kastar ut GPIO och kamerakontakt".

Skickades från m.sweclockers.com

På ett sätt är jag böjd att hålla med dig, köra 4-5 GPIO plus en UART enbart och skippa resten. De som behöver mer IO kan hänvisas till Compute Module och egendesignat moderkort. Men å andra sidan har vi några kunder idag som valt RP B3 just för att de kunde montera kamera bra nog för deras tillämpning i industri. Men å andra sidan så har vi också kunder som valt Compute Module för väldigt specialanpassade lösning... som också innehåller kamera. Så ja, jag förstår din poäng. Samtidigt som det skulle bli en väldigt merkostnad att byta en lösning baserad på B3 till en med Compute Module för att framtida B4/B4/osv inte har kamera.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Mer av allt. Vilket också betyder mer av värme... Den kommer att behöva aktiv kylning.

Väntar tills jag hittar ett skal som även låter en montera en 2.5 tums SSD och har en bra lösning för kylning.

Permalänk

Imponerande uppgradering! Det enda jag inte gillar är bytet till mini-hdmi, har inga såna som ligger och skräpar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hmmm, undrar om det går att bygga en fin router av denna. CPUn lär ju hantera det bra. Och iom USB-3 så borde man kunna slänga på ett Gbit NIC också.

Frågan är ju hur bra USB-3 NIC funkar att routa med.
Någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Energy-efficient stod det, men skulle vilja veta om den drar mer eller mindre ström än 3:an...

edit: Troligen mer? Kollade på deras hemsida, 3B drog ju 2.1A och 3B+ drog 2.5A. 4an står att den behöver 15W strömförsörjning, så tolkar det som 3A vid 5V.

De skriver även att usb-portarna nu ska kunna leverera 1.2A även vid hög CPU load. Så behöver ju inte bli sås stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Hur väl skulle den hantera kryptering för vpn då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"blir troligen att ploicka upp en" gick till att precis ha lagt en beställning. Förhoppningsvis ett givande semesterprojekt att sätta igång med framåt slutet av veckan.

Edit: Blev 4GB-modellen, skal, strömadapter och även boken när jag var i farten. Får se hur lång tid det tar för danskarna att få iväg prylarna nu bara.

Har du lust att skicka länk till var du beställde?

Permalänk
Inaktiv

En ny Raspberry Pi som inte släpps i Februari? De kanske har arbetat extra hårt på att få ut denna så tidigt som möjligt.
Gigabit nätverk, USB 3.0, 4K samt mer RAM, precis vad många efterfrågat så länge. Detta kan vara den optimala HTPCn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Tjena, vad tror ni om att köra plex server på 4:an, kommer den orka med att köra transcoding för undertexter osv?

Även jag är intresserad av detta. Skulle vara grymt skönt att ersätta den dator jag har öronmärkt för detta ändamål. Funderar även på hur kraven på kylning ser ut. Om man transcodar lär det utgöra en jämt hög belastning och behövs det aktiv kylning är drt ju ledsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har du lust att skicka länk till var du beställde?

Gissar på den danska återförsäljaren som de officiallt listar . Försökte själv få hem den sista 4 GB då det fanns en kvar i lager. Sidan var dock mycket seg och nu är de alla slut 😥

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Hur väl skulle den hantera kryptering för vpn då?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad du menar. Jag har kört VPN-server på en RPi3+ med openvpn över AES-128 och då fick jag drygt 30 mbps. Det fungerade utmärkt. Vad är ditt användningsområde?

Permalänk
Medlem

Förutom att MHL är ett väldigt udda val av port (de kunde väl ha kört med USB-C med alternate mode för HDMI?) så är det en uppdatering över all förväntan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Förutom att MHL är ett väldigt udda val av port (de kunde väl ha kört med USB-C med alternate mode för HDMI?) så är det en uppdatering över all förväntan.

Men det är micro-HDMI och inte MHL som används i RPi 4 så det är ganska lugnt. MHL hade varit trist.

Skickades från m.sweclockers.com