Quiz: Medelålders mikrodatorer

Permalänk
Medlem

Näe men på 60-talet.

Permalänk
Medlem

Kul med ett quizz som inte handlade om ASUS senaste produktnummer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Bommade bara på den norska datorn jag aldrig hört talas om.
Måste ha varit en mycket obskyr burk.
Antar den var 8bit?
Finns det något på YT om den?

Hade Kompis i skolan, värdelös dator. Var inte kompatibel med något alls. Sedan har jag för mig att jag gick en "hjävla" kurs i COMAL på den också, bortkastade timmar av livet. Fick dock femma på kursen, då COMAL hade rätt stora likheter med BASIC.
Hade då hemma i flera år knackat BASIC, först med VIC20, och därefter C64. Men COMAL var såpass likt BASIC, lite som svenska och norska är, så ibland "slog jag om" till BASIC när jag skrev program i COMAL. Ovetandes.

Var väl TELUB/Televerket/LME/ESSELTE som i samarbetetog fram det helt inkompatibla systemet. X86, om jag minns rätt så en 80186 men var idiotiskt att ha i skolan, då inget eleverna skulle lära sig med KOMPIS var direktapplicerbart "i den riktiga världen". Skolöverstyrelsen låg bakom det dödfödda projektet. Hade varit bättre om skolorna köpt in exempelvis COMPAQ, så vi hade övat på DOS. -Hade varit mer produktivt. Plöjdes ner miljardbelopp i ett dödfött system, som bara funkade i svenska skolan, och knappt ens det.

Hade en "amber" skärm vill jag minnas på min Kompis-dator i skolan. Mina DOS-disketter funkade inte under en lång tid, har starkt för mig att läraren sa till mig: "Goda nyheter! Dina DOS-disketter kan nu läsas av KOMPIS!
-Jovisst, men vad fan hjälpte det? -KOMPIS kunde ändå inte öppna filerna.

Minns jag rätt var COMAL ett danskt OS.

Edit: I slöjden stod det en gammal PET som skulle styra en svarv. Den var inte jättegammal då, kanske fem år. Jag öppnade faktiskt locket på den under en lektion, för den krånglade. Hela lådan var full av sågspån!
PET- öppnar man nästan som hur man öppnar motorhuven på en bil. Gedigna grejor!
Tror det var en PET2001, men kan minnas fel.
Edit2: Minnes fel, det var en PET2001. Hade kassetter som lagringsmedium, precis som i 8-bit guys film. Värdelöst tangentbord!

En av dessa i alla fall: https://www.youtube.com/watch?v=eP9y_7it3ZM

Kom på PET
Permalänk

ABC-80 användes även som styrdator i JAS, enligt en styr- och -reglerlärare jag hade.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag är gammal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddr:

Mitt resultat: 10/10.

Chippet i Amiga 500 heter f.ö. Denise inte Denis. Angus, Denise och Paula.

Exakt. Inte som låten som var populär under ungefär samma period. Den hette Denis.

Jag hoppade aldrig på Amiga-tåget. Hade både C64 samt IBM-kompatibel X86-burk då. (Det var en slö 8088).
Men redan då hade jag tre datorer hemma, CASIO PB100 oräknad. Den hade hela 100 byte RAM! Men var fyra bitars dator.. Har den här hemma någonstans i mina lådor. Tror jag har instruktionsboken också någonstans. Den är på 100-200 sidor, och minns jag rätt är den på svenska..

-Å andra sidan behöver den bara byta batterier vart 20 år, den går på två CR2032..
Datorn alltså, inte boken..

Hundra byte? -Hur tänkte dom då?
Köpte aldrig mer RAM till den, då RAM var svindyrt generellt, och speciellt till PB-100, la pengarna på min PC istället,

Insåg just nu när jag skriver detta (jag är trögfattad tydligen..) efter cirka 35 år att modellnamnet "PB-100", så stod 100 i modellnamnet för 100bytes? -Gissar bara.

Skolöverstyrelsen förbjöd min PB100 att ha med på prov, den hade "för mycket minne", så jag fick kasta ut pengar på en Texas Instruments Ti57 istället. Om den nu hette så, har också kvar den i någon byrålåda. Den behöver batteribyte cirka var femtonde år.
Den hade "57 programsteg", så den var godkänd att ha med på prov i matte/fysik etc.
Antar att SÖ (var väl svenska byråkraters egensnickrade språk) hittade på ordet "programsteg", så antar den hade 57 bytes i minne..

Det var andra tider förr!
Dock räckte batterierna oerhört länge.

Permalänk
Medlem

Det stämmer att jag är född på 70-talet.

Permalänk
Medlem

Så klart man är född på 70 talet. Men tydligen än bit in då jag inte fick alla rätt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej 70-talist. Och jag hade datakörkort för att få använda de ABC-800 som fanns i datarummet på skolan.

årtalsfel
Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Oväntat bra. Vissa hade jag rent av rött på utan att chansa!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Datavetare

Lärde mig 6510 assembler först när jag redan bytt till Amiga… så ett par missar får man ta.

Och ”ja” är född på 70 talet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade inte hört talas om den norska datorn förut. Resten kunde jag.

Min skola hade aldrig Compis. Min studierektor som köpte in datorer var väldigt stolt över att han minsann köpt in dyra IBM PC istället. Men de användes ändå mest för samma sak som skrivmaskinerna som stått i samma sal tidigare: Att öva maskinskrivning på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Den norska datorn hade jag faktiskt ingen aning om men JA jag är född på 70-talet och skrev för inte så länge sedan ett jättelångt blogginlägg om vad Amiga 1200 borde ha varit.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mycket bra och rättvis quiz på lagom nivå. Compis datorn va ju ändå fin 🤗

Permalänk
Medlem

Japp född på 80-talet 😁

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Mins en del men inte allt det med "compis" mins man för dom hade man i högstadiet och spela spel på rasterna var skrivmaskinsläraren som hade ansvar även över satsalen på skolan.

Edit: nä jag är född på början av 70-talet

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

9/10. Man är ju jätteintresserad av det. Född 81.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddr:

Chippet i Amiga 500 heter f.ö. Denise inte Denis. Agnus, Denise och Paula.

Chipen hette så inte bara i Amiga 500, utan i de allra flesta Amiga-modeller: de som hade original- eller någon "Enhanced" revision.

Namnen kom från deras funktion:
Agnus = Address GeNeration, eftersom den skötte DMA.
Denise = Display ENabler eller kanske Display gENerator
Paula = Ports, AUdio. (Hade nästan fått heta Portia)

I början av 90-talet kom uppföljaren i form av AGA-chipset'et, som hade bättre grafiklägen.
Motsvarigheten till Agnus fick heta Alice, och motsvarigheten till Denise heta Lisa. AGA behöll gamla Paula: det kom aldrig någon Amiga med bättre ljud eller snabbare diskettenhet. Amiga 4000 hade stöd för HD-disketter, men bara tack vare att diskettstationen körde i halv hastighet så att gamla Paula kunde hänga med ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Äntligen en Quiz jag old-school gubbe kan vara med på.
Tyvärr var den näst sista frågan FÖR Svensk för en Norrbagge som jag, vet INTET om Svensk Datorhistorik.

Permalänk
Medlem

Ajaj denna ska jag ju ha bättre på…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Kul.

Permalänk
Medlem

Missade på norska datorn =(

Permalänk
Medlem

Hade inte en aning om compis, men poängkommentaren stämmer bra.

Permalänk
Medlem

10/10 en quiz som var helt innom mitt kunskapsområde

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Visa signatur

Cooler Master NR200P - Asus ROG Strix B660-I - Intel Core i5 12600K - Noctua NH-U12A Chromax Black - Asus GeForce RTX 3060 Dual OC V2 12GB - Samsung 980 Pro Series 1TB - Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x16GB - Corsair SF750 Platinum 750W