Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ikea Eneby låter mycket bättre än Symfonisk och de är inte inlåsta hos Sonos vilket jag tycker är en jättefördel med tanke på hur bedrövliga Sonos är som företag, de uppdaterade enheter till "recycle mode" och försökte därigenom tvinga folk att köpa nya prylar "bara för att"
Sonos ska bojkottas.

Det står alla fritt att tycka vad de vill om Sonos men din uppfattning om dessa händelser är verkligen helt fel. Föreslår att du läser på lite innan du postar detta dravel igen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det står alla fritt att tycka vad de vill om Sonos men din uppfattning om dessa händelser är verkligen helt fel. Föreslår att du läser på lite innan du postar detta dravel igen.

Fast det stämmer ju att legacy-produkter uppdaterades till Recycle Mode och samtidigt skulle man byta in dem mot nyare för 30 % rabatt. Först när Sonos fick massiv kritik för detta så tog man bort det. Har jag missat något?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gynszd0:

Beställde hem Samsung hw-q960a nyss, för halva priset på Benify är det värt att testa.

Har en onlyo tx-rz720 förstärkare som drev sagda högtalare innan. Är det någon idé att köra soundbaren genom förstärkaren? Kanske bara blir komplicerat..
Chromecast, tvhub och Steam link är det som kommer vara inkopplat till TVn om jag inte använder förstärkaren.

Du får fler ingångar, å andra sidan kan du använda Onkyosystemet till datorn så får du bättre ljud där än vid tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä här kör vi seriös hifi och hembio.

Jag tror dig och var bara lite en liten retsticka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En soundbar håller typ samma ljudkvalitet som det en gammal tv hade från början, fungerar för att höra nyhetesuppläsaren men föga upphetsande för drama eller musikprogram, grundproblemet är de flesta vill ha tunntv (för platta var också de på crt tiden)

Att man riskerar att störa grannarna beror nog mest på vinstmaximering i byggbranschen, man snålar för mycket och separerar inte lägenheterna tillräckligt mycket men att välja dåliga ljudsystem eller bli störd av buller är ingen bra lösning på dålig byggteknik.

Du har ju uppenbarligen inte lyssnat på en bättre soundbar gjord efter 2015.

Dock är ju bostäderna byggda så och reglerna finns kring det så bara leva efter det tills man hittar bostad som är bättre.

Du kan ju hänga upp ditt 7.2.7 system med shakers i en lägenhet. Och sen bli vräkt efter tredje filmkvällen. Eller köra ett system som passar bostaden och bo kvar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du har ju uppenbarligen inte lyssnat på en bättre soundbar gjord efter 2015.

Dock är ju bostäderna byggda så och reglerna finns kring det så bara leva efter det tills man hittar bostad som är bättre.

Du kan ju hänga upp ditt 7.2.7 system med shakers i en lägenhet. Och sen bli vräkt efter tredje filmkvällen. Eller köra ett system som passar bostaden och bo kvar

Eller så har du inte hört en gammal tv?

Poängen är väl att en soundbar skaffar man om man prioriterar ett visst utseende och inte vill ha skitkasst ljud, men samtidigt inte bryr sig om att ljudet ska va bra
Aldrig hört om någon som måste ha en soundbar istället för separata högtalare för att slippa bli vräkt. Det är ju inte så att högtalarna automatiskt spelar på en volym som stör grannarna. Skulle nästan säga tvärtom faktiskt. De grannar som stört mig genom åren har alla haft rätt värdelös utrustning med dåliga subwoofers som de spelar för högt eftersom de inte spelar exakt.
En sub är ju i princip ett måste till en soundbar medan ett par bra högtalare ofta klarar sig utan om man kan leva utan de djupaste bastonerna.

Det är bekvämt med soundbar dock, och flickvän/fru brukar ha lättare att godkänna.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Eller så har du inte hört en gammal tv?

Poängen är väl att en soundbar skaffar man om man prioriterar ett visst utseende och inte vill ha skitkasst ljud, men samtidigt inte bryr sig om att ljudet ska va bra
Aldrig hört om någon som måste ha en soundbar istället för separata högtalare för att slippa bli vräkt. Det är ju inte så att högtalarna automatiskt spelar på en volym som stör grannarna. Skulle nästan säga tvärtom faktiskt. De grannar som stört mig genom åren har alla haft rätt värdelös utrustning med dåliga subwoofers som de spelar för högt eftersom de inte spelar exakt.
En sub är ju i princip ett måste till en soundbar medan ett par bra högtalare ofta klarar sig utan om man kan leva utan de djupaste bastonerna.

Det är bekvämt med soundbar dock, och flickvän/fru brukar ha lättare att godkänna.

Hur gammal TV pratar vi? Första jag hörde/såg var svartvit, sen några före vi hade fjärrkontroller, massa CRTs som är 20"+ och en del bakprojektion innan vi klev in på tunna eran

Redan på n64 tiden så skaffade jag externa högtalare till min TV för att inbyggda var så dåliga

Gamla TVs lät på nivå med ljudet du får från en 300krs BT högtalare från Jula/Biltema. En modern soundbar låter bättre än många 5.1 system från förr (speciellt när man jämför i samma prisklass).

Förr var det nog så att utseendet var viktigast, nu på senare år finns det soundbars med bra ljud. Och för film/serier ljud som slår stereohögtalare.

Ja sub är mer eller mindre måste om du har möjlighet att använda den, men pratar vi om "att bry sig om ljudet" så kör man ju i dagsläget något som ett 7.2.7 system och har då två subs. Sen gärna shakers i varje stol, vilket lär höras ordentligt till grannarna. Och du behöver ju spela ganska högt för att få ut fördelarna med ordentliga system.

Man sitter ju inte då med två simpla högtalare som att vi lever kvar på 80talet. Det kan man ha till musiken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Fast det stämmer ju att legacy-produkter uppdaterades till Recycle Mode och samtidigt skulle man byta in dem mot nyare för 30 % rabatt. Först när Sonos fick massiv kritik för detta så tog man bort det. Har jag missat något?

Man får inte kritisera Sonos. Folk har investerat massor i pengar i systemen och försvarar dem därför med näbbar och klor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja sub är mer eller mindre måste om du har möjlighet att använda den, men pratar vi om "att bry sig om ljudet" så kör man ju i dagsläget något som ett 7.2.7 system och har då två subs. Sen gärna shakers i varje stol, vilket lär höras ordentligt till grannarna. Och du behöver ju spela ganska högt för att få ut fördelarna med ordentliga system.

Man sitter ju inte då med två simpla högtalare som att vi lever kvar på 80talet. Det kan man ha till musiken.

Äh, allt är relativt. Bara för du bryr dig om ljud behöver man inte sitta med dubbla 16" subbar och 11 kanaler. Jag kan ju bara titta på mitt egna system 5.1.4. Skulle kunnat slopa atmos-högtalarna då det är för få filmer som drar nytta av det. Kvar hade då varit ett 5.1 system för 13k som spelar fantastiskt bra tillsammans. Blir en riktig ljudbubbla du inte får med en soundbar + sub. Och jag behöver inte oroa mig för vräkning.
Ett sånt system slår en soundbar alla dagar. Det är dock inte det snyggaste även som satelliterna är små. Jag köper de som av inredningsmässiga skäl inte vill ha massa högtalare. Andra anledningar ger jag inte mycket för

Skrivet av keyser:

Man får inte kritisera Sonos. Folk har investerat massor i pengar i systemen och försvarar dem därför med näbbar och klor.

Nä så är det nog. Men jag har själv Sonos
Iof bara i sovrummet som podcast-högtalare, men ändå.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag har en LG SP9YA som jag antar är en hyfsad soundbar men jag är inte överdrivet nöjd. Hade det inte varit för att sambon vägrade riktiga högtalare så hade den åkt tillbaka.

Svårt att sätta fingret på det men ljudet känns inte naturligt och aningen tunnt. Jämför då visserligen med rejälare ljud i biorummet. Det är dock klart bättre ljud i soundbaren än direkt från TV:n men jag skulle alla dagar välja riktiga högtalare.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så att du hadde beställt för täst.
Om du inte är nöjd med den, så kolla på klipsch cinema serie.
De har fått rätt så bra betyg i en del tester i alla fall. Har inte hört de skälv, men har vanliga Klipsch högtalare och är mycket nöjd med de.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Så att du hadde beställt för täst.
Om du inte är nöjd med den, så kolla på klipsch cinema serie.
De har fått rätt så bra betyg i en del tester i alla fall. Har inte hört de skälv, men har vanliga Klipsch högtalare och är mycket nöjd med de.

Spännande inte ens tänkt att Klipsch har soundbars.
Jag va inne förut att uppgradera till deras Klipsch RP-280F premiere paket, men blev aldrig av.
Och nu har man blivit sambo, så lär verkligen inte ske nu! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Spännande inte ens tänkt att Klipsch har soundbars.
Jag va inne förut att uppgradera till deras Klipsch RP-280F premiere paket, men blev aldrig av.
Och nu har man blivit sambo, så lär verkligen inte ske nu! 😂

Jag ser att många är väldigt anti-soundbar. Det är ju rätt självklart att en soundbar med bakre satelliter och uppåt-/sidoskjutande element inte riktigt kan mäta sig med riktigt Atmos-ljud där man har högtalare i taket. Däremot fungerar dom uppåtriktade högtalarna över förväntan med ett sluttande tak för mig.

Dessvärre kommer jag inte ihåg vad dom olika märkena och modellerna jag köpte från HiFi Klubben hette, men då köpte jag ett 5.1.2-system med Atmos-högtalare som jag fäste i taket. Utan förstärkare kostade det ca 15 000kr. Förstärkaren var någon billigare variant från Sony men kostade runt 5-6000kr vid köptillfället.

HW-Q960A låter helt klart minst lika bra och Atmos-bubblan som man får via Atmos-innehåll är ungefär likvärdig med mitt sluttande tak. Fysiska högtalare som hänger från eller är inbyggda i taket ger ännu bättre inlevelse för höjdkanalerna förstås.

Men att påstå att det skulle vara bättre med stereo för film och serier (eller spel för den delen) än en HW-Q960A är ren lögn eller okunskap. Den utökade inlevelsen man får av riktig surround vid 5.1 överväger alla möjliga kvalitetsökningar man kan få från ett bättre 2.0-system.

I mitt vardagsrum så är vänstra väggen många meter närmre den högra, men även när sido-skjutande sidokanalerna för 7.1 används så hör jag tydligt hur ljudet kommer i princip direkt från vänster/höger. Inte lika bra som om jag hade haft fysiska högtalare på samma plats, men galet mycket tydligare än vad det hade varit i 2.0 stereo.

När Atmos eller DTS:X-ljud används så är ljudet inte längre begränsat till vilka kanaler som finns, utan är helt objektbaserat. Där kan alla extra högtalarelement komma till rejäl användning för att utöka "Atmos-bubblan" något rejält med alla 11.1.4 kanaler.

Återkom gärna när du har fått hem och provat på ditt nya ljudsystem! Glöm inte att du får bäst ljud och lägst latens genom att koppla eventuella enheter direkt till soundbaren. Den har stöd för 4K60, ALLM, VRR, HDR m.m. LG TV har t.ex. inget stöd för DTS eller DTS:X, så om du köper en Bluray-spelare eller t.ex. Nvidia Shield så är det att föredra att ansluta direkt till soundbaren istället för din TV.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag ser att många är väldigt anti-soundbar. Det är ju rätt självklart att en soundbar med bakre satelliter och uppåt-/sidoskjutande element inte riktigt kan mäta sig med riktigt Atmos-ljud där man har högtalare i taket. Däremot fungerar dom uppåtriktade högtalarna över förväntan med ett sluttande tak för mig.

Dessvärre kommer jag inte ihåg vad dom olika märkena och modellerna jag köpte från HiFi Klubben hette, men då köpte jag ett 5.1.2-system med Atmos-högtalare som jag fäste i taket. Utan förstärkare kostade det ca 15 000kr. Förstärkaren var någon billigare variant från Sony men kostade runt 5-6000kr vid köptillfället.

HW-Q960A låter helt klart minst lika bra och Atmos-bubblan som man får via Atmos-innehåll är ungefär likvärdig med mitt sluttande tak. Fysiska högtalare som hänger från eller är inbyggda i taket ger ännu bättre inlevelse för höjdkanalerna förstås.

Men att påstå att det skulle vara bättre med stereo för film och serier (eller spel för den delen) än en HW-Q960A är ren lögn eller okunskap. Den utökade inlevelsen man får av riktig surround vid 5.1 överväger alla möjliga kvalitetsökningar man kan få från ett bättre 2.0-system.

I mitt vardagsrum så är vänstra väggen många meter närmre den högra, men även när sido-skjutande sidokanalerna för 7.1 används så hör jag tydligt hur ljudet kommer i princip direkt från vänster/höger. Inte lika bra som om jag hade haft fysiska högtalare på samma plats, men galet mycket tydligare än vad det hade varit i 2.0 stereo.

När Atmos eller DTS:X-ljud används så är ljudet inte längre begränsat till vilka kanaler som finns, utan är helt objektbaserat. Där kan alla extra högtalarelement komma till rejäl användning för att utöka "Atmos-bubblan" något rejält med alla 11.1.4 kanaler.

Återkom gärna när du har fått hem och provat på ditt nya ljudsystem! Glöm inte att du får bäst ljud och lägst latens genom att koppla eventuella enheter direkt till soundbaren. Den har stöd för 4K60, ALLM, VRR, HDR m.m. LG TV har t.ex. inget stöd för DTS eller DTS:X, så om du köper en Bluray-spelare eller t.ex. Nvidia Shield så är det att föredra att ansluta direkt till soundbaren istället för din TV.

Hehehe ja, så himlans hemskt kan det ju inte vara. Har som sagt lyssnat på några olika soundbars, dock inte på någon av de jag kollat på/köpt nu.
Ska bli minst sagt spännande att lyssna och jämföra med min tidigare 2.0 lösning.

Angående anslutningar så har jag bioförstärkaren Onkyo tx-rz720 som jag eventuellt kommer koppla via. Men får se hur jag gör.

Jag återkommer hit så fort jag fått hem och kunnat provlyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Angående anslutningar så har jag bioförstärkaren Onkyo tx-rz720 som jag eventuellt kommer koppla via. Men får se hur jag gör.

Om du ska ansluta en Chromecast och en TV-box så finns ingen anledning att blanda in förstärkaren. Eller har du något väldigt unikt specialbehov?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du ska ansluta en Chromecast och en TV-box så finns ingen anledning att blanda in förstärkaren. Eller har du något väldigt unikt specialbehov?

Hehe nej egentligen inte. Bara lite synd att arkivera den. Är endast något år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hehe nej egentligen inte. Bara lite synd att arkivera den. Är endast något år gammal

I det här fallet skulle det bara vara en extra enhet i kedjan som kan krångla med allt från vilka ljudformat som enheterna tros stödja till CEC som inte fungerar som det ska. Den tillför absolut ingenting.

Med det sagt så kanske du har användning för den på annat håll eller kan sälja vidare. Eller så sparar du den till om du vill köpa större högtalare i framtiden.

Men i kedjan mellan Chromecast/TV-box, TV, soundbar där hör den inte längre hemma.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hehehe ja, så himlans hemskt kan det ju inte vara. Har som sagt lyssnat på några olika soundbars, dock inte på någon av de jag kollat på/köpt nu.
Ska bli minst sagt spännande att lyssna och jämföra med min tidigare 2.0 lösning.

Angående anslutningar så har jag bioförstärkaren Onkyo tx-rz720 som jag eventuellt kommer koppla via. Men får se hur jag gör.

Jag återkommer hit så fort jag fått hem och kunnat provlyssna.

Allt är relativt, men om utseende inte är en faktor så får du mycket bättre ljud med detta tycker jag
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...

Och kan behålla din receiver

Men ljud är subjektivt. Vad en person tycker låter bra, tycker någon annan låter skit. Jag har aldrig hört en soundbar som spelar lika bra som högtalare i samma prisklass. Har inte hört Devialets nya soundbar dock.

Är du nöjd med soundbaren så är allt frid och fröjd. Annars får du ju spana vidare.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

@eFoppa Håller faktiskt med dig, spelar ingen roll hur mycket man satsar på en limpa så kommer traditionella högtalare/sateliter att alltid låta bättre eftersom en limpa är ju bara en pryl medans dessa du skickade kan spridas ut och ge bättre ljud.

Permalänk
Medlem

Nu köpte ts ett system inklusive bakre högtalare, sub och inbyggd reciever för 8k. Svårt att se att man får så mycket bättre ljudsystem med Atmos om man plockar fristående delar för pengarna. Det finns alltid "bättre" ljud. Bara pengar och förstånd som kan sätta gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En soundbar håller typ samma ljudkvalitet som det en gammal tv hade från början, fungerar för att höra nyhetesuppläsaren men föga upphetsande för drama eller musikprogram, grundproblemet är de flesta vill ha tunntv (för platta var också de på crt tiden)

Att man riskerar att störa grannarna beror nog mest på vinstmaximering i byggbranschen, man snålar för mycket och separerar inte lägenheterna tillräckligt mycket men att välja dåliga ljudsystem eller bli störd av buller är ingen bra lösning på dålig byggteknik.

Det är väl till att ta i ordentligt. Var själv med på CRT-tiden och vi hade en kvalitets-TV med bra inbyggt ljud, men min nuvarande Bose Soundbar 700 (utan sub) spöar det med hästlängder.

Till TS: Jag hade lyssnat på en Bose Soundbar 700 eller 900 om jag vore du. Vill man så kan man komplettera med någon av de trådlösa baslådorna Bass Module 500 eller 700 till dessa (helst den senare).

Jag tycker normalt de flesta soundbars låter riktigt burkiga, gärna tillsammans med en stor bas och noll mellanregister. JBL 3.1 är rena katastrofen. Jag var heller inte imponerad av Sonos Arc även om det är high-end och betydligt bättre än billigare grejjer.

Har nu haft Bose Soundbaren i lite över ett år (tillsammans med LG65CX) och tycker det lirar i en helt egen liga när det gäller soundbars. Jag har som sagt inte suben men är ändå mäkta imponerad och nöjd med ljudkvaliteten.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är väl till att ta i ordentligt. Var själv med på CRT-tiden och vi hade en kvalitets-TV med bra inbyggt ljud, men min nuvarande Bose Soundbar 700 (utan sub) spöar det med hästlängder.

Till TS: Jag hade lyssnat på en Bose Soundbar 700 eller 900 om jag vore du. Vill man så kan man komplettera med någon av de trådlösa baslådorna Bass Module 500 eller 700 till dessa (helst den senare).

Jag tycker normalt de flesta soundbars låter riktigt burkiga, gärna tillsammans med en stor bas och noll mellanregister. JBL 3.1 är rena katastrofen. Jag var heller inte imponerad av Sonos Arc även om det är high-end och betydligt bättre än billigare grejjer.

Har nu haft Bose Soundbaren i lite över ett år (tillsammans med LG65CX) och tycker det lirar i en helt egen liga när det gäller soundbars. Jag har som sagt inte suben men är ändå mäkta imponerad och nöjd med ljudkvaliteten.

Hmm okej får kolla upp den om jag blir missnöjd med Samsungs 960 soundbar.
Fick den soundbaren för halva priset, dvs 7.8k med hemkörning. Svårt att tänka mig en soundbar för 8k slår en soundbar/system för 15k?
Vet att Bose är bra, men så bra kan dem inte vara eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hmm okej får kolla upp den om jag blir missnöjd med Samsungs 960 soundbar.
Fick den soundbaren för halva priset, dvs 7.8k med hemkörning. Svårt att tänka mig en soundbar för 8k slår en soundbar/system för 15k?
Vet att Bose är bra, men så bra kan dem inte vara eller?

Soundsbars lägger extremt mycket av prislappen på appar, design och sådant. Ljudet kan absolut vara minst lika bra i en billigare modell än en dyrare. Målgruppen är ju inte direkt hifi-nördar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Soundsbars lägger extremt mycket av prislappen på appar, design och sådant. Ljudet kan absolut vara minst lika bra i en billigare modell än en dyrare. Målgruppen är ju inte direkt hifi-nördar.

Alright, minst sagt spännande. Får hem Samsungen på tisdag, så blir att testa då!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna:

https://www.hifiklubben.se/bluesound-pulse-soundbar-soundbar-...

Jag har föregångaren - kör den i sovrummet då jag har en seriös anläggning i vardagsrummet. Kan verkligen rekommendera den, spelar rent och snyggt med bra tryck. I mitt rum behöver jag ingen subwoofer (har testat).

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hmm okej får kolla upp den om jag blir missnöjd med Samsungs 960 soundbar.
Fick den soundbaren för halva priset, dvs 7.8k med hemkörning. Svårt att tänka mig en soundbar för 8k slår en soundbar/system för 15k?
Vet att Bose är bra, men så bra kan dem inte vara eller?

Samsung brukar ju packa fullt med features (som kostar pengar att utveckla). Jag har svårt att tro att Bosen är avsevärt sämre (om ens sämre) - lägg på sub och surroundhögtalare så kostar Bosen betydligt mer än ordinarie pris på Samsungen. Så inte direkt så att dom ligger i olika prisklasser med alla tillval inräknade

Jag har inte lyssnat på 960 specifikt. Av de jag har hört dock så har inget annat system haft den fylligheten från soundbaren som Bose'n har. Alla har förlitat sig till 99% på att baslådan ska fylla nästan allt annat än diskant. Nu är det sannolikt inte så på 960 iom att det är top-of-the-line, så det ska bli spännande att höra din feedback.

Till syvende och sist så är det bästa ljudsystemet det är man är nöjd med, oavsett pris, märke och annat

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hmm okej får kolla upp den om jag blir missnöjd med Samsungs 960 soundbar.
Fick den soundbaren för halva priset, dvs 7.8k med hemkörning. Svårt att tänka mig en soundbar för 8k slår en soundbar/system för 15k?
Vet att Bose är bra, men så bra kan dem inte vara eller?

Du må ha köpt soundbaren med rejäl rabatt för 8000kr, men det är bara för att Samsung vill bli av med sitt gamla lager för nya produkter. Det kostar pengar att ha utgående produkter på lager.

HW-Q960A slog i alla fall det 5.1.2-system för ca 15 000kr jag köpte från HiFi Klubben (förstärkare för 5-6000kr tillkom) men jag är ingen audiofil och det är möjligt att HiFi Klubben i Örebro försökte blåsa mig genom att sälja det sämsta dom hade till överpris.

Men det tror jag inte att dom gjorde.

Bose Soundbar 900 har endast en HDMI-utgång, vilken ska användas för ARC mellan TV och soundbar. Det innebär bl.a. att DTS och DTS:X inte stöds med din LG TV, då LG's TV inte har stöd för DTS och DTS:X passthrough.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Samsung brukar ju packa fullt med features (som kostar pengar att utveckla). Jag har svårt att tro att Bosen är avsevärt sämre (om ens sämre) - lägg på sub och surroundhögtalare så kostar Bosen betydligt mer än ordinarie pris på Samsungen. Så inte direkt så att dom ligger i olika prisklasser med alla tillval inräknade

Jag har inte lyssnat på 960 specifikt. Av de jag har hört dock så har inget annat system haft den fylligheten från soundbaren som Bose'n har. Alla har förlitat sig till 99% på att baslådan ska fylla nästan allt annat än diskant. Nu är det sannolikt inte så på 960 iom att det är top-of-the-line, så det ska bli spännande att höra din feedback.

Till syvende och sist så är det bästa ljudsystemet det är man är nöjd med, oavsett pris, märke och annat

Fan ska bli spännande och höra hur soundbaren låter nu, förstår ju att endast en soundbar för 15k bör vara bättre än ett helt soundbarsystem för samma summa.
Så är ju definitivt öppen för förslag också, om jag inte blir nöjd.

Skrivet av nu1mlock:

Du må ha köpt soundbaren med rejäl rabatt för 8000kr, men det är bara för att Samsung vill bli av med sitt gamla lager för nya produkter. Det kostar pengar att ha utgående produkter på lager.

HW-Q960A slog i alla fall det 5.1.2-system för ca 15 000kr jag köpte från HiFi Klubben (förstärkare för 5-6000kr tillkom) men jag är ingen audiofil och det är möjligt att HiFi Klubben i Örebro försökte blåsa mig genom att sälja det sämsta dom hade till överpris.

Men det tror jag inte att dom gjorde.

Bose Soundbar 900 har endast en HDMI-utgång, vilken ska användas för ARC mellan TV och soundbar. Det innebär bl.a. att DTS och DTS:X inte stöds med din LG TV, då LG's TV inte har stöd för DTS och DTS:X passthrough.

Jojo så är det ju, men tänkte top modellerna av en generation borde ju vara bra fortfarande trots stor rabatt.

De vore ju tragiskt att förlora alla såna funktioner isf.
Är det generellt för alla LG tv's?

Permalänk
Medlem

Har själv sneglat länge på samsungen, men jag har en fungerande Sony variant med baslåda så har sjukt svårt att motivera köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

De vore ju tragiskt att förlora alla såna funktioner isf.
Är det generellt för alla LG tv's?

Jag vet inte riktigt vilket år bakåt dom slutade ha DTS avkodare, men din och alla nyare saknar stöd för alla DTS-format, inkl. DTS:X och kan inte heller skicka dessa vidare (passthrough).

Det kan diskuteras hur stor förlust det är, men lösningen är att ansluta din Chromecast och TV-box direkt till soundbaren. Streamingtjänster använder i princip enbart Dolby Digital/Dolby Digital Plus/Dolby Digital Plus med Atmos ändå. Men bra att känna till.

Visa signatur

press nu1mlock