Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte riktigt vilket år bakåt dom slutade ha DTS avkodare, men din och alla nyare saknar stöd för alla DTS-format, inkl. DTS:X och kan inte heller skicka dessa vidare (passthrough).

Det kan diskuteras hur stor förlust det är, men lösningen är att ansluta din Chromecast och TV-box direkt till soundbaren. Streamingtjänster använder i princip enbart Dolby Digital/Dolby Digital Plus/Dolby Digital Plus med Atmos ändå. Men bra att känna till.

Alright blir att trycka in allt i soundbaren då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

HW-Q960A slog i alla fall det 5.1.2-system för ca 15 000kr jag köpte från HiFi Klubben (förstärkare för 5-6000kr tillkom) men jag är ingen audiofil och det är möjligt att HiFi Klubben i Örebro försökte blåsa mig genom att sälja det sämsta dom hade till överpris.

Men det tror jag inte att dom gjorde.

Nu riskerar jag att låta lite dryg och jag vet inte när i tid du köpte ditt system men billigaste 5.1 kostar idag 16 786:- på hifiklubben. Det är deras egna märke (låter skit imo). Billigaste Dali-systemet kostar drygt 27k och det får också betraktas som ett budget-system. Tror inte du betalade överpris men fullt möjligt att det va billigaste systemet.
Sen är det återigen subjektivt men jag tycker inte hifiklubben är särskilt bra på hemmabio. När jag demade deras grejer behövde jag iaf upp på ett rubicon-system för 117k (utan receiver) och då tycker jag ex SVS Ultra eller Prime kör åttor kring Rubicon till film. Musik är en annan femma.

Sen är ju allt en prioritering/prisfråga. Är man nöjd med tv-ljudet är det ju dumt att lägga 8k på soundbar osv. Men jag tycker hela diskussionen blir lite skev av just denna anledning. Det handlar ju till sist om vad man har för krav och vad man är villig att spendera.
Finns egentligen inget rätt eller fel, utan olika erfarenheter, olika krav och olika disponibla inkomster

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Update!
Soundbaren kom idag, och har lekt lite nu i några timmar. Testat olika musik och filmscener med atmos.

Och måste säga jag är faktiskt nöjd! Imponerande ljud för att vara en soundbar!
Men sen är det ju också Samsungs top modell... Så vore konstigt om annat