Permalänk

Switch köpa

Jag tänkte få ändan ur vagnen och skaffa mig en Switch. Är dock osäker på då det finns tydligen många olika versioner av den och tydligen blir joycon som följer med slitna med tiden så att styrningen laggar, varför begagnade konsoler är lite riskabelt att köpa.

Nu har jag inte köpt spel på rätt många år. Senaste komsolen var NDS eller XBox 360, sen fick jag barn och tiden räckte inte till. Blivit några begagnade spel till XBox.

Kollade på tex Zelda BOTW, kostar tydligen runt 5-600 nytt. Hittar ingen bundle med konsol och spel, kanske är för långt fram i tiden efter release.

Är det vad konsolspel kostar idag?

Xbox har ju nån tjänst som tyvärr ska sluta gälla för 360 spel i oktober, annars kunde man få spela många spel där för en avgift. Switch verkar inte ha så för nyare spel.

Äldre spel brukar jag mest köra emulator på min Wii emellanåt.

Är det väldigt dyrt som hobby att ha konsol idag? Flera verkar ju ha både Xbox One, Playstation 5, Switch m.m.,kan tänka mig att det kostar tusentals om året att hålla igång.

Är det värt att skaffa en Switch eller ska man hellre investera i en gamingdator?

Permalänk
Medlem

Har du kollat nått på en steam deck?
Det är ju lite mittemellan en Switch och en gamingdator!

Permalänk
Avstängd

Gamepass på XB är väldigt prisvärt. Än mer så om man använder trixet att köpa XB Live Guld först (som är billigt) och sen uppgradera till Gamepass. Switch har inget motsvarande men det finns ju ett par prenumerationer där också, den billigare som jag har ger ett gäng NES och SNES-spel som man kan spela gratis, den dyrare ger också N64-spel och jag tror Sega Megadrive ingår också. Inte alls lika bra som Gamepass förstås då det inte är några nya spel som ingår, men mycket billigare också.

Nya spel till konsolerna är ju annars rätt dyra, nya PC-spel är också dyra förstås men de brukar gå ner i pris snabbare. Men även konsolerna har ju reor i deras butiker så precis som på PC kan man ju komma rätt billigt undan om man kan vänta lite på de nyaste spelen. Och för konsoler med fysiska medium, vilket de flesta har utom XB Series S och PS5 utan optisk enhet, så kan man ju hitta spel riktigt billigt på typ Elgiganten eller så, de tar upp utrymme på deras lager så när spelen börjar bli aningen gamla vill de ju bli av med dem. Begagnat är också en möjlighet förstås, och på senare tid har jag lånat en del XB-spel på biblioteket men de verkar bara har PS och XB av de nyare konsolerna, har inte sett switch någonstans.

Totalkostnaden jämfört med en PC är svår att räkna på dock för det beror ju på hur många spel man köper och så. Men själva konsolerna är ju ganska prisvärda nu då de ju kostar mindre än motsvarande grafikkort till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Jag tänkte få ändan ur vagnen och skaffa mig en Switch. Är dock osäker på då det finns tydligen många olika versioner av den och tydligen blir joycon som följer med slitna med tiden så att styrningen laggar, varför begagnade konsoler är lite riskabelt att köpa.

Om vi snackar modeller som går att köpa i butik så finns det tre: Lite, OLED, och "standard". Lite har fast monterade kontroller och går inte att koppla till en TV, och skillnaden mellan OLED och standard-modellen är enbart skärmen där OLED-modellen har en lite större och bättre skärm.

Köper man begagnat så får man även hålla koll på att det finns två standardmodeller, originalet från 2017 och en uppdaterad version från 2019. Skillnaden är att 2019-modellen har bättre batteritid, prestandan är likt alla Switch-modeller samma.

Skrivet av pellesandare:

Kollade på tex Zelda BOTW, kostar tydligen runt 5-600 nytt. Hittar ingen bundle med konsol och spel, kanske är för långt fram i tiden efter release.

Är det vad konsolspel kostar idag?

Nintendos egna spel är dyra, de brukar köra 33% rabatt på dem ibland av någon anledning men de är sällan sänkta. Ett tips är att om man har en Nintendo Switch Online-prenumeration så kan man i eShop:en köpa två kuponger för 1029 kr som man kan lösa in för utvalda spel som inkluderar de flesta av Nintendos egna spel. Tänker man ändå köpa flera spel som vanligtvis kostar 600 så sparar man lite pengar den vägen.

Men spel som inte är Nintendos är ofta billigare och det är ofta rea på många spel. Du kan kolla in Deku Deals för att se vad priserna ligger på i eShop:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om vi snackar modeller som går att köpa i butik så finns det tre: Lite, OLED, och "standard". Lite har fast monterade kontroller och går inte att koppla till en TV, och skillnaden mellan OLED och standard-modellen är enbart skärmen där OLED-modellen har en lite större och bättre skärm.

Har inte OLED-versionen även bättre kickstand och ethernetport utan dongle? 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Skippa Lite iom att du inte kan byta ut kontrollerna på den enkelt, och drifting är i princip oundvikligt, så annan mainkontroll är väl att föredra så de inte slits ut direkt.

Oled eller ej beror väl på om du skulle köra mycket mer bärbart tex i kollektivtrafiken jämfört med hemma framför tvn.

Xenoblade DE, 2 och 3 och du har redan där value för flera år framåt beroende på spelstil (förutsatt att du har en uns intresse för rpg, tar några timmar att komma in i men när man väl gjort det så är dem de mest spelvärda på switchen).

3rdpartyspel köper jag numera hellre på steam, iom att man har Steam deck så flyter de ju på bättre där, och är inte låsta bakom betalonline, så bara fördelar där så sett, men steam saknar ju nintendos bibliotek, och Switchen är väl mest för de som missade Wii U med några relativt få undantag som dock fortfarande gjort maskinen värd att äga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Om vi snackar modeller som går att köpa i butik så finns det tre: Lite, OLED, och "standard". Lite har fast monterade kontroller och går inte att koppla till en TV, och skillnaden mellan OLED och standard-modellen är enbart skärmen där OLED-modellen har en lite större och bättre skärm.

Köper man begagnat så får man även hålla koll på att det finns två standardmodeller, originalet från 2017 och en uppdaterad version från 2019. Skillnaden är att 2019-modellen har bättre batteritid, prestandan är likt alla Switch-modeller samma.
Nintendos egna spel är dyra, de brukar köra 33% rabatt på dem ibland av någon anledning men de är sällan sänkta. Ett tips är att om man har en Nintendo Switch Online-prenumeration så kan man i eShop:en köpa två kuponger för 1029 kr som man kan lösa in för utvalda spel som inkluderar de flesta av Nintendos egna spel. Tänker man ändå köpa flera spel som vanligtvis kostar 600 så sparar man lite pengar den vägen.

Men spel som inte är Nintendos är ofta billigare och det är ofta rea på många spel. Du kan kolla in Deku Deals för att se vad priserna ligger på i eShop:en.

Via Benify och GetGifted så kan man köpa presentkort med 5% rabatt till Nintendo och en del andra ställen, som webhallen. Ibland har de ytterligare kampanj så man får tio procent, vilket är rätt nice. Det fina med att köpa presentkort med rabatt är ju att de gäller även på framtida reor så då får man ju sakerna ännu billiga på typ BF eller så.

Skrivet av shugge:

Har inte OLED-versionen även bättre kickstand och ethernetport utan dongle? 🙂

Jo, och vit docka.

OLED kostar väl lite mer, så tänker man inte spela handhållet så mycket är det ju mest pengar i sjön, men ska man spela handhållet så är ju skärmen värd priset tycker jag. Kickstandet är ju bra att det är bättre för det gamla är katastrof, men hur ofta ställer man egentligen ner en enhet med så liten skärm på ett bord för att spela egentligen?