Snabbkoll: Har du mekanisk hårddisk i din primära dator?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du mekanisk hårddisk i din primära dator?

Har du någon mekanisk hårddisk i din dator eller har du helt gått över till SSD-lagring?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Absolut. Har några stycken sedan förra datorn. Priset är fortfarande mer fördelaktigt på HDD över SSD med tanke på storleken på disken. Vist går det snabbare med SSD/M.2 men om priset jämnar ut sig mer så kommer det att bli aktuellt att man byter.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft mekanisk hårddisk sen hösten 2016.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Snusfri

Bara ssd i mainburken, 2st M.2 samt 3st SATA på totalt 5.5TB.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gick över till only-ssd eller nVme för att par år sedan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har en snurrade disk i Xboxen, men bara för att den inte går att byta ut. Övrig lagring är SSD. Till och med backup-disken till macen är SSD.

Skulle aldrig få för mig att köpa mekanisk lagring, jag behöver inte mer än max 4TB lagring på en burk eftersom jag inte laddar ner film och sånt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör en Kioxia Exceria 240GB som disk för OS och diverse program och sedan en Western Digital WD30EFRX 3TB som lagringsdisk för lite filmer, en massa porr och diverse spel och backup-er!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt i många år att jag ska slänga ut de mekaniska hårddiskar jag fortfarande använder, men SSD:erna blir mest bara snabbare istället för billigare. Men jag kommer i alla fall aldrig köpa fler mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Förutom billigare pris på TB. Så litar jag mer på långtidslagring på hdd än ssd. En dag när jag har 10GBit Ethernet hemma så ska jag mer lagra data på en nas. Att man sedan har backup på fler ställen är självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har tänkt i många år att jag ska slänga ut de mekaniska hårddiskar jag fortfarande använder, men SSD:erna blir mest bara snabbare istället för billigare. Men jag kommer i alla fall aldrig köpa fler mekaniska hårddiskar.

Måste hålla med dig på den punkten, det har pratats länge om hur billiga SSDer skulle bli och att de helt skulle ersätta HDD!
Hastigheterna har ökat men priset ligger kvar, visst har det minskat under åren men inte så mycket som det sades!

Hade jag kunnat få 3TB SSD lagring för 800:- som en ny 3TB hdd kostar idag så hade jag köpt direkt, men det känns som en utopi, iallafall sett till dagens priser!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det fanns inget riktigt bra alternativ för mig. Jag har två mekaniska i RAID i en docka utanför datorn. Det är min datadepå.

Permalänk
Medlem

Väldigt många år sedan den mekaniska hårddisken försvann från min dator.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Nej, den sista fick pensioneras för några veckor sedan. Nu är det två SSD:er som (inte) snurrar i burken.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ja en 8TB, väntar fortfarande på att stora SSD ska bli billigare.

Permalänk
Medlem

Har 1000 + 500GB SSD-lagring av den snabbare formen (M.2). Därutöver 2000GB i vanlig HDD. 950GB använt på mina SSD där jag främst har spel och OS, cirka 300GB på min HDD.

Har egentligen, som alla här inne får man väl anta, min HDD enbart pga att priset var så mycket billigare. Nu har jag dessutom använt mina två M.2-slots så ska jag köpa en större SSD på säg 2TB så måste jag ju även ta ut den ena, vilket känns som kapitalförstöring. Inte så att jag behöver en ultrasnabb lagring heller.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Kör med två mekaniska utöver ssd. Men den ena ligger unmounted större delen av tiden. Någon gång kommer det hamna i en filserver. Men får bli en annan dag.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

I datorn finns bara (fyra) SSD, men har en extern snigeldisk inkopplad också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag började skita i hastigheter på ssd för länge sedan. Dom har länge varit snabba nog för mitt bruk.
Det är priset jag vill ha ned. Men nej, snabbare och snabbare blir dom. Men fan aldrig billiga nog.

Varför är det inga som gör rena "lagrings" ssd? Dvs något billigare kretskort osv som inte ger högsta hastigheterna och hela konceptet är mer utrymme för priset.
Den billigaste 4TB ssd är rent för dyr för vad jag får.

Så mina två HDD av sex st hårddiskar i min burk får snällt bli kvar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bara SSD i min primärdator, 1 NVME och 1 SATA.

Har en server med hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Gick över helt till SSD 2018, varav en av dessa är en M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, har ingen NAS. 2x 4 TB interna för lagring och en 8 TB extern som enbart används för backups.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Kör bara på SSD, har en nvme 1tb för spel, en 120 som enbart är för os(hade lagt det på nvme disken men har inte orkat blåsa datorn än)

Och en 500gb för musik projekt, gamla backuper osv

Använder inte mycket utrymme på datorn, eller datorn överlag längre, så jag klarar mig!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Då priset för en ny, pålitlig & hyfsat snabb SSD på 2Tb blev 1300kr, så övergav jag detta år HDD. Jämfört med en SSD så är söktiden på en HDD förfärlig och eftersom jag endast har 2Tb sekundär lagring så passar en SSD utmärkt.
Med tanke på det så rekommenderar jag för de som har 2TB eller mindre sekundär lagring att överge HDDn. Har SSD-modellen flera positiva omdömen på olika sajter (försäljare m fl) så råder ingen tvekan.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

100 procent SSD i båda stationära sedan några år tillbaka, vilket är väldigt skönt ur en ljudaspekt. Mekanisk lagring är dock inte utfasad i hemmet, utan endast flyttad till en NAS.

Permalänk
Medlem

Jag kör 3st WD Black nVME (512Gb, 2Tb, 2Tb) i min primära dator, sedan har jag en NAS med mekaniska diskar i!

Permalänk
Medlem

1TB NVMe SSD i primära PCn, och 4x4TB SATA HDD i NASen.

Permalänk
Medlem

Använder "SSD+HDD" som en kombinerad tier storage drive med FuzeDrive. Tycker det fungerar rätt bra som spel/slask-drive. Enmotus verkar dock ha slutat sälja mjukvaran separat nu så man behöver köpa deras m.2 ssd för att få den.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd

Bara SSD:er på huvudburken, en m2 som main och en SATA som lagring, men en mekanisk som tredjedisk på den sekundära datorn (som nu står vid teven) och en extern till min XB utöver de två externa SSD:erna. Alla laptops och liknande är dock bara SSD sedan rätt många år.

Permalänk
Medlem

Dom två senaste datorerna har enbart varit SSD, nästa dator blir enbart M.2

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W