Permalänk
Medlem

Lägga musmattan i badkar, vad göra?

Hej min musmatta ser mycket skitig och svettsamlad ut. Så jag har tänkt och lägga min musmatta på blöt i ett badkar i nån några timmar. Vad bör jag jag göra, ha i nån form av schampo, vattentemperatur och etc?

Jag har denna musmatta

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Släng in den i tvättmaskin på 30-40c istället.

Permalänk
Medlem

Corsair rekommenderar varmt vatten och lite diskmedel i diskhon, och sen skölja av med kallt vatten och låta den torka. Absolut inte tvättmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Släng in den i tvättmaskin på 30-40c istället.

Tvättmaskin avrådes då det med största sannolikhet förstör gummibeläggningar på den, samt sliter onödigt mycket på den.

Varmt vattenbad eller bara varmt vatten med lite diskmedel på en trasa och gnugga ordentligt, låt den sedan lufttorka utan att vara i solljus. Det har fungerat för mig i alla år.

Permalänk
Medlem

Diskmaskin funkar bättre än tvättmaskin. Kört ett program som inte är för varmt. Släng in dina kepsar samtidigt, funkar perfekt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Snusfri

Har tvättat flertalet musmattor i tvättmaskin utan problem.
Låg värme och utan tvättmedel eller väldigt lite fungerar bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har tagit med min i duschen. Inte så mysig duschpartner men ren blir den.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kör lite diskmedel och tandborste med lite varmt vatten på mina

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera metall/hård plast matta, inte haft mjuk musmatta på hur många år som helst.
Tvätta den inte i tvättmaskinen bara..
Min nuvarande köpte dock på extrapris nu är den lite väl dyr tycker jag. Perfekt med Yubikey.
https://www.inet.se/produkt/6100160/corsair-mm800-rgb-polaris

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra mina QcK i ett örngott och sen tvättmaskinen. Men vet inte om ytan blir extra hal av tvättmedlet. Kanske bättre att köra andra metoder. Tyxker alltid den är för hal i några veckor.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Corsair rekommenderar varmt vatten och lite diskmedel i diskhon, och sen skölja av med kallt vatten och låta den torka. Absolut inte tvättmaskin.

Jag har följt deras rekommendationer på min Corsair-matta. Kan säga att diskmedlet är smått omöjligt att få ur mattan sen. Den vill liksom aldrig riktigt kramas ur rejält.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Musmattor är som underkläder, det är bara att köpa nytt när de blir grisiga

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag har följt deras rekommendationer på min Corsair-matta. Kan säga att diskmedlet är smått omöjligt att få ur mattan sen. Den vill liksom aldrig riktigt kramas ur rejält.

Låter som att du använder förmycket

Permalänk
Medlem

Jag har kört mina i tvättmaskin då och då. Ser fortfarande ut som nya (förutom klösmärken från katterna).
Lägsta temperaturen och "sensitive" läget. Utan något medel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har kört vanligt tvättmedel / diskmedel, blir helt okej men de släpper lite färg men har aldrig brytt mig då de håller max 5 år ändå ingen ytan är dålig för min del.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Använt handfatet till mina. Varmt vatten, tvättmedel och mjuk skrubb med nagelborste, så ser de ut som nya igen.
Har du ett badkar blir det nog perfekt till din stora musmatta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag brukar köra mina QcK i ett örngott och sen tvättmaskinen. Men vet inte om ytan blir extra hal av tvättmedlet. Kanske bättre att köra andra metoder. Tyxker alltid den är för hal i några veckor.

Jag har alltid undrat hur man uttalar QcK…

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Vangen:

Hej min musmatta ser mycket skitig och svettsamlad ut. Så jag har tänkt och lägga min musmatta på blöt i ett badkar i nån några timmar. Vad bör jag jag göra, ha i nån form av schampo, vattentemperatur och etc?

Jag har denna musmatta

https://www.youtube.com/watch?v=yY2uf4h01rs

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Jag körde in i tvättmaskin, med kläder och allt. Vanliga programmet, typ 40C/1400 varv. Kom ut ren och fin.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Jag körde in i tvättmaskin, med kläder och allt. Vanliga programmet, typ 40C/1400 varv. Kom ut ren och fin.

Hellre det än diskmedel som fastnar i musmattan.

Permalänk
Medlem

Varför inte bästa av båda världar, i diskhon med tvättmedel?

Sliter inte som tvättmaskinen och slipper problemet med att inte kunna skölja ur diskmedlet ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Corsair rekommenderar varmt vatten och lite diskmedel i diskhon, och sen skölja av med kallt vatten och låta den torka. Absolut inte tvättmaskin.

Exakt så gör jag, kör med en mjuk nagelborste i fibrernas riktning också. Blir superrent.
Jag brukar även torka av hela mattan med babywipes då o då om den har småfläckar.

Permalänk
Medlem

Tvättmaskin på 30 graders / ylle inställningen med lite lite tvättmedel har då funkat bra för mig flera tvättar med samma matta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Diskmaskin funkar bättre än tvättmaskin. Kört ett program som inte är för varmt. Släng in dina kepsar samtidigt, funkar perfekt

Med maskindiskmedel? Annars blir ju allt mest bara avsköljt...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Med maskindiskmedel? Annars blir ju allt mest bara avsköljt...

Ja, diskmedel för maskin såklart. Vita kepsar o sneakers har jag tvättat så flertalet gånger. Funkar garanterat bra på en musmatta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, diskmedel för maskin såklart. Vita kepsar o sneakers har jag tvättat så flertalet gånger. Funkar garanterat bra på en musmatta.

Jahaja.
Jag kör med pulver istället för tablett så det lär ju minska risken för att nån spolglans eller annat gör att man får blänk i ögonen!
Jag får prova några gamla kepsar och se vad som händer helt enkelt.
Har nog några gamla skor att prova också. Riktigt svett-inpyrda skyddskor från jobbet, väl ingångna då vi bara får ett par om året...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Det är en musmatta… köp en ny?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Brukar torka tygmusmattan (tygklädd med gummibotten) med disktrasa, fungerar över förväntan. Hjälper inte det är det nog dags för ny.

Permalänk
Medlem

Handla en rosa flarra Vanish för möbler och textil? Spraya och dutta på. (tvättat själv mina Qpads fler-flertalet gånger i maskin)

Permalänk
Medlem

Det var svårt att välja av förslagen.

Men det blev så att jag la den i varmvatten i badkaret i nån timme och sedan spolade bort med kallt vatten för att sedan hänge upp den på tork, det funkade.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil