Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Och inte fan hjälper det med 18.000 knappar när man ska värma en billys pan pizza, den är och kommer alltid vara kall någonstans.

Enkelt löst. Sänk effekten... Är mikron på 900W, värm på 500-600W. 2 min extra, genomvarm mat.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Enkelt löst. Sänk effekten... Är mikron på 900W, värm på 500-600W. 2 min extra, genomvarm mat.

Det bör nog påpekas att det som egentligen händer är att mikron kör på full effekt, slår av en stund, kör på full effekt osv. Det leder dock till att temperaturen får längre tid på sig att utjämnas utan att man själv måste göra handpåläggning. Min erfarenhet av mikrovågsugnar med ”imponerande” effekt är inte så god av detta skäl, då det gärna blir ännu mer ojämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Men vem har 2 minuter extra att lägga på att vänta på det?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Xtrfy MZ1 RGB Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Men vem fan vill värma sin mat på maxeffekt? Jag tycker resultatet blir mycket bättre kring 500W i 2,5 min istället för 800W i 1,5min.

Amen! Tina hamburgerbröd? 180W i 3-4 minuter. Som nybakade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Men vem har 2 minuter extra att lägga på att vänta på det?

Well. Ät då din kalla Billys...
Var och en må ha sina egna prioriteringar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ppr74:

Amen! Tina hamburgerbröd? 180W i 3-4 minuter. Som nybakade.

Nej. Fem minuter i ugnen på sådär 150-175 grader så blir de som nybakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det bör nog påpekas att det som egentligen händer är att mikron kör på full effekt, slår av en stund, kör på full effekt osv. Det leder dock till att temperaturen får längre tid på sig att utjämnas utan att man själv måste göra handpåläggning. Min erfarenhet av mikrovågsugnar med ”imponerande” effekt är inte så god av detta skäl, då det gärna blir ännu mer ojämnt.

Helt rätt. Märkte det mer än vanligt idag när jag värmde lasagne, jäklar vad det fräste i flottet i lådan... Och ändå inte varmt i mitten, men det var såklart för att jag inte hade spridit ut maten ordentligt.
Så där är tips #2, värm inte en stor klump, dela på den. Lasagne BRUKAR jag dela i fyrkanter typ 3x3 cm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Gör det enda rätta och släng den oäten, och sedan köper du Gorbys istället

Mitt svar på detta!
https://youtu.be/SPQiAgpcbnM?t=116

Permalänk
Medlem

Alltså, jag var och förtidsröstade idag, det var en märklig upplevelse.

Det var oerhört noggrant att skicka folk en och en för att hämta valsedlar, sen gick de som kontrollerade att det gick rätt till bakom ryggen och såg vad man pysslade med hela tiden, plus att de satte en tejpavskärmning så det fanns bara ett håll in och ut till de båsen. God idé, dåligt genomförande.

Men framför allt, de hade handsprit vid ingången, handsprit där man hämtar valsedlar, handsprit där man skall lägga i valsedlarna i kuvertet och även handsprit där man lämnar över det. Men de hade inte de där "fuktar-kuddarna" som man stänger sitt valkuvert med någonstans, så man skall slicka på ett kuvert som andra människor handhavit, andats och hostat på. Det har alltid funnits sådana alla andra val jag deltagit i men nu hade man väl inte råd till det med all hansprit man köpt in. Lite kontraproduktivt kan jag tycka, om man vill låtsas hindra smittspridning.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Det var oerhört noggrant att skicka folk en och en för att hämta valsedlar, sen gick de som kontrollerade att det gick rätt till bakom ryggen och såg vad man pysslade med hela tiden, plus att de satte en tejpavskärmning så det fanns bara ett håll in och ut till de båsen. God idé, dåligt genomförande.

Men framför allt, de hade handsprit vid ingången, handsprit där man hämtar valsedlar, handsprit där man skall lägga i valsedlarna i kuvertet och även handsprit där man lämnar över det. Men de hade inte de där "fuktar-kuddarna" som man stänger sitt valkuvert med någonstans, så man skall slicka på ett kuvert som andra människor handhavit, andats och hostat på. Det har alltid funnits sådana alla andra val jag deltagit i men nu hade man väl inte råd till det med all hansprit man köpt in. Lite kontraproduktivt kan jag tycka, om man vill låtsas hindra smittspridning.

Kände också ett litet obehag när en gubbe kommer fram och ger en kuvert som man sedan ska slicka på xD

Permalänk
Snusfri

Drängfulla människor som vrålar som brunstiga apor kl 21..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Min mikro har så mörkt glas på framsidan så i dagsljus syns det inte vad som händer på insidan. man vill ju se om det kokar över. Inga skruvar finns. Törs inte försöka bryta upp dörren för att byta glas. Annars är allting rätt. Bra pris och ratt för effekt och tid. Någon designer som inte brydde sig om hur mikron används?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Min mikro har så mörkt glas på framsidan så i dagsljus syns det inte vad som händer på insidan. man vill ju se om det kokar över. Inga skruvar finns. Törs inte försöka bryta upp dörren för att byta glas. Annars är allting rätt. Bra pris och ratt för effekt och tid. Någon designer som inte brydde sig om hur mikron används?

Den måste ju ha ett metallnät med tillräckligt små öppningar för att inte "läcka", det är oftast det som gör fönstret mörkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den måste ju ha ett metallnät med tillräckligt små öppningar för att inte "läcka", det är oftast det som gör fönstret mörkt.

Tyvärr så är det mörkt glas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TryNotD[oo]:

Själv var jag korkad som började slicka igen kuverten innan min far bredvid mig sa att där fanns en "penna" för det...

Ingen som gick bakom då det var vägg bakom. Valarbetarna stod bara och delade ut kuverten och instruerade hur man gjorde. Däremot såg jag lite klotter på bordet där man skulle hantera valsedlarna i kuverten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Själv var jag korkad som började slicka igen kuverten innan min far bredvid mig sa att där fanns en "penna" för det...

Ingen som gick bakom då det var vägg bakom. Valarbetarna stod bara och delade ut kuverten och instruerade hur man gjorde. Däremot såg jag lite klotter på bordet där man skulle hantera valsedlarna i kuverten.

Hehe, på det stället jag var fanns det inga sådana pennor på "hämta valblankett" eller "lägga i kuvert" stationerna. Däremot där man lämnar in grejorna hade de sådana pennor ( bakom en stor plastskärm ), men det kan man ju inte veta innan, att man inte skall stänga kuverten själv längre, det var inget som informerades.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

TV3 klipper mitt i filmen Armageddon (1998) för att visa reklam. Det är rent förj*vligt.

Permalänk
Medlem

En inte allt för ovanlig syn på Lidl (åtminstone här i Umeå) att någon luffare känt behovet av att öppna förpackningen och slita ut innehållet så att varan i stort sett blir osäljbar. Extra irriterande om det är det sista exemplaret av något man är intresserad av, då vet man inte om det saknas något eller är något annat fel.

Vet ej varför detta beteende är så vanligt just på Lidl, mycket sällan jag ser samma på andra lågprisbutiker.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TryNotD[oo]:

Hehe, på det stället jag var fanns det inga sådana pennor på "hämta valblankett" eller "lägga i kuvert" stationerna. Däremot där man lämnar in grejorna hade de sådana pennor ( bakom en stor plastskärm ), men det kan man ju inte veta innan, att man inte skall stänga kuverten själv längre, det var inget som informerades.

Man skulle väl stänga kuverten själv i "lägg i kuvert" stationen? Det var där vi hade pennorna för klistra igen också. Såg ingen som kom med ostängda kuvert. Konstigt om det skulle skilja sig åt i landet.

Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

En inte allt för ovanlig syn på Lidl (åtminstone här i Umeå) att någon luffare känt behovet av att öppna förpackningen och slita ut innehållet så att varan i stort sett blir osäljbar. Extra irriterande om det är det sista exemplaret av något man är intresserad av, då vet man inte om det saknas något eller är något annat fel.

Vet ej varför detta beteende är så vanligt just på Lidl, mycket sällan jag ser samma på andra lågprisbutiker.

Kul att jag läste det just idag. Skulle köpa ett våffeljärn idag och när jag kom dit fanns 3 st varav 2 st var öppnade. Mindre öppnat än på din bild men ändå öppnade så att jag inte vill köpa. Tog den tredje trots att plomberingen var bruten men såg ut att vara dåligt plomberat och det var bra pris. Packade upp allt när jag kom hem. Jävla trist att folk gör så. Kunde inte välja färg då jag inte ville ha de öppnade.

Första gången jag köpte nått annat än mat på Lidl så är detta vanligt är det trist. De borde ju göra något åt det. Börja med varningsskyltar (öppnat = köpa) och funkar inte det så får folk be om det istället för att det ligger framme helt enkelt.

Ska lämna feedback till butiken på Lidls hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Mitt gubbgnäll för dagen: "moderna" mikrovågsugnar med display och femtielva knappar... Hur jävla dum får man bli? Det var en dum idé på 90-talet och fortfarande det. Man behöver bara två vred för att styra en mikro, mycket mer användarvänligt och snabbt.

Min har alldeles för många knappar också men har lärt mig att en funktion som finns är att man vet om ca vikt på det man ska tina. Då räknar mikron fram en tidsåtgång i förhållande till vikten. Oftast hjälps det inte eftersom man inte vet vikten ändå, men när man vet så brukar det bli bra tinat.

I övrigt så tänker jag alltid på teodice-problemet när jag tänker på micros o hur jävla varm maten kan bli utan att vara genomvarm.

"Om gud är allsmäktig, kan gud microvåga en panpizza så den blir för varm för gud själv att hålla i?"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Du får fråga högerblocket, det är de som styr med sina röster.

Du får fråga Göran Johansson.

Nämenvisst - det går ju inte, han är ju avliden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Jag vet inte om det kan ha att göra med start/stopp automatiken.

Ganska troligt. Jag brukar stänga av eländet för att inte få fördröjning när jag skall iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

<Uppladdad bildlänk>

TV3 klipper mitt i filmen Armageddon (1998) för att visa reklam. Det är rent förj*vligt.

En av mina absoluta favoritfilmer. Hemskt att det där hände!!

Permalänk
Medlem

Stör mig på folk som hämtar något som är bortskänkes för att nästa dag lägga upp det till försäljning (till överpris så klart).

Nu har det inte drabbat mig men jag tycker att det är dålig då det finns folk som kanske behöver sakerna. Känns som "a shitty thing to do" bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Stör mig på folk som hämtar något som är bortskänkes för att nästa dag lägga upp det till försäljning (till överpris så klart).

Nu har det inte drabbat mig men jag tycker att det är dålig då det finns folk som kanske behöver sakerna. Känns som "a shitty thing to do" bara.

Absolut. I samma ådra säljer mitt jobb av en massa möbler (vi ska flytta till ett mindre kontor med inga fasta platser nu när "alla ändå jobbar så mycket hemifrån"). De har sålt dem riktigt billigt, och alla pengar går till Ukraina så det är ju fint, men jag har kollegor som inte bara började för typ en månad sen utan också är konsulter och därmed tjänar rätt bra, som har köpt typ åtta riktigt bra kontorsstolar för 300 styck som hade kostar några tusenlappar på den öppna marknaden, eller fem rätt nya höj och sänkbara skrivbord för samma pris. Jag tror inte de har behov av åtta kontorsstolar eller fem stora skrivbord hemma liksom.

Permalänk
Snusfri

När det är Taco Friday nu på fredag och man eventuellt kommer att vara ledig då det inte finns något att göra på jobbet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Stör mig inte alls. Bortskänkes är ju för att smidigt bli av med något och slippa krånglet att sälja själv. Det är upp till mottagaren att göra vad han vill med prylen, sälja vidare, använda eller kasta bort. Om någon får nytta av det eller tjänar en slant så är det bättre än att det går direkt till sopstationen tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Stör mig inte alls. Bortskänkes är ju för att smidigt bli av med något och slippa krånglet att sälja själv. Det är upp till mottagaren att göra vad han vill med prylen, sälja vidare, använda eller kasta bort. Om någon får nytta av det eller tjänar en slant så är det bättre än att det går direkt till sopstationen tycker jag.

Tycker samma, i alla fall under förutsättningen att alla får samma chans att införskaffa prylarna, dvs. att inte någon kan lägga beslag på 17 stolar innan andra ens fått chansen att plocka en.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

I övrigt så tänker jag alltid på teodice-problemet när jag tänker på micros o hur jävla varm maten kan bli utan att vara genomvarm.

"Om gud är allsmäktig, kan gud microvåga en panpizza så den blir för varm för gud själv att hålla i?"

Ondskan finns för att godheten ska få sin mening. Om inte människan hade möjligheten att micra sina pizzor fel så hade det inte funnits något sätt som varit rätt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Och, så var det inte förr. Är rimligt säker på att familjens första mikro, en best från Philips på 1200W och 30L storlek eller nåt, faktiskt hade olika nivåer. Blev chockad när jag flyttade hemifrån och min sproilans nya mikro fungerade som du beskriver ovan. Jättekrångligt om man ska mikra lite försiktigt eller kort tid.

Ok, jag kan minnas fel. Fast, med tanke på hur mycket sämre saker och ting ofta blir låter det rimligt att man kunde köpa en större och starkare mikrovågsugn för 40 år sedan än man kan göra nu.

Tillägg: Då en släkting, vad jag vet, faktiskt har kvar ovanstående Philips mikro från 80-talet ska jag kolla närmre nästa gång jag hälsar på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave