USB 4 uppdateras med fler namn och hastighet om 80 Gbps

Permalänk

Håller mig vaken om nätterna vet jag inte men den som ger mig mest mardrömmar är USB 1.0 och 1.1 eftersom hastigheten var så dålig. USB 2.0 underlätta ju detta avsevärt med sina 40 gånger mer. USB 3 har jag mest använt till lite mer avancerade USB-minnen.

Lite OT men den USB som jag nu stör mig på är den jag har till min jobbdator, tolleransen är så dålig på USB-porten så jag lyckas allt som ofta vända USB-kontakten fel med konsekvensen att den inte känns av på datorn.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Medlem

Hörde att USB 4 Rev B v3c ska klara bipolär dublex med polyglotta kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Inte sugen på USB 4.0(1) 4.2 Gen2 SSUltraTransfer mk.II TURBO Tournament Edition

Du gav mig migrän just.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en snubbe på ett forum för sisådär 15 år sedan. Hans forumnamn var USB2.0, som han hävdade var en förkortning av "Uber Sadistic Bastard 2.0" och jag törs nästan svära på att han ligger bakom alla dessa förvillande benämningar!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hoppas detta är slutet på Thunderbolt, vi behöver inte två snarlika standarder.

Håller inte alls med, kanske för att jag inte betraktar Thunderbolt för en separat standard idag, utan snarare ”USB som funkar som det skall”. Jag kan plugga in alla USB-C prylar i en USB-C kontant med Thunderbolt loggan ovanför, och de fungerar. Bildskärms och dock-funktionaliteten är robustare än hos produkterna som stannar vid USB-loggan osv.

Om man inte hårddrar för mycket kan man säga att Thunderbolt idag är en certifiering för höghastighets USB, som hjälper användarna att få den interoperabilitet som många i tråden med rätta kritiserar USB-C för att inte ha.

Permalänk
Medlem

Personligen önskar jag en märkning som gör det tydligt om enheten/kabeln klarar egpu eller inte. Tycker det varit väldigt otydligt kring usb4 och egpu.. (Om jag missat nått får nån gärna upplysa mig

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

USB4 Super duper turbo gtx laser jet R

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrutten84:

Håller mig vaken om nätterna vet jag inte men den som ger mig mest mardrömmar är USB 1.0 och 1.1 eftersom hastigheten var så dålig. USB 2.0 underlätta ju detta avsevärt med sina 40 gånger mer. USB 3 har jag mest använt till lite mer avancerade USB-minnen.

Jag hade en extern hårddisk med USB2 och Firewire, var hemma hos en kompis och skulle kopiera lite saker, han hade dock bara USB1 tydligen så det som skulle tagit några minuter tog en dryg timme.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Namnsättningen på USB-standarden är förvillande av design, det är för att sålla agnarna från vetet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av cfw:

Givet material till en quiz!

Helt klart!

Permalänk
Medlem

👍

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

<Uppladdad bildlänk>
👍

Och USB själva är ungefär hälften av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

<Uppladdad bildlänk>
👍

Underbar.

Den där sitter utskriven vid mitt skrivbord på jobbet som en påminnelse till utvecklare som går förbi....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om varje tillverkare kommer med en egen USB-sort, för att kringå EUs krav på USB som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Min erfarenhet från att använda en USB-C kontakt för power delivery på en laptop är mindre bra. Började glappa på jobblaptop vilket inte noterades förrän batteriet var tömt och den gick ned i hibernate ett par gånger vid mindre bra tillfällen. Som tur var hade laptopen även en "standard" rund dc-kontakt och efter inköp av tillverkarens originaladapter så funkade det klockrent.

Har haft en Lenovo Yoga 730 sen 2018 med USB-C-laddning o det funkar fortfarande helt perfekt, är faktiskt lite imponerad över det. Dock börjar sladden precis vid kontakten bli lite sliten, men har kört ett par varv vulktejp så den lär väl hålla några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som är irriterande på nätterna är att tänka på att många inte förstår att usb c bara är en kontakt.

This! Hör hela tiden något liknande som detta: "Do I need USB 3.0 or USB C?" Eller som detta "I have a USB 3.0 to USB-C cable" och då menar dem USB typ A till Typ C dem gångerna som jag har stött på detta...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

kan vi bara inte lägga ner USB helt och hållet och köra / modifiera CAT kablar spelar ingen roll om kabeln är 1m lång eller 100m

Permalänk
Medlem

Kan inte EU bara införa en lag att alla nya saker från och med 2025 automatiskt ska prestera dubbelt så bra vart 5:e år?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Det är bra med högre hastigheter och bakåtkompatibilitet. Det största problemet med nya standarder är dyra kablar. Det blir ett problem om hosts inte är kompatibla med "vanliga" kablar. Kringutrustning behöver sällan uppdateras lika ofta som huvudutrustning. Om det kostar 300-500 kr per kabel kanske det löser sig om någon tillverkar en USB4-hub med kompatibla kontakter. Där hjälper den högre hastigheten, då kan man plugga in vad som helst utan att tänka.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Ultranördarnas våta dröm realiseras äntligen! En standard to rule them all som täcker upp alla tänkbara scenarion man kan tänka sig och som kräver en doktorsavhandling för att köpa rätt kabel till.

Grattis alla!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Kan inte EU bara införa en lag att alla nya saker från och med 2025 automatiskt ska prestera dubbelt så bra vart 5:e år?

Be careful what you wish for.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Ser att det är ett väldans fokus på namngivningen men vore kul om det finns lite mer streamline i praktiken. T ex tycker jag det är oerhört värt att min näst senaste dator hade laddning via USB C vilket gör att jag på språng kan ha en enda kabel för powerbank, mobil och headset medans min nyaste dator HAR usb-c men endast dataöverföring och ej skärm eller laddning? Vafan liksom?

Ska man vara lite sustainable så skulle jag helst se alla använda samma standard så man kan använda en stor usb-hub via usb C/4/5 eller whatever det kallas på alla dator och det funkar smärtfritt men nej. Det lär man inte se direkt utan det är säkert massa extrakablar för extra kraft bla bla bla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan inte EU bara införa en lag att alla nya saker från och med 2025 automatiskt ska prestera dubbelt så bra vart 5:e år?

Typ lagstifta Moores lag, den va bra 😀