Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Låter orimligt, om de inte drar mer medvetet och då får du rejält med skatteåterbäring. Alternativt är det inte brutto du tittar på utan netto.

Se mitt tillägg om engångsskatt. Det är den som är boven. Och ja, jag har fått tillbaka rätt mycket men ändå inte så jäkla mycket så man kan tro. Ska kolla min deklaration vad jag fick betala förra året.

Tillägg: Kollade på slutskattebeskedet och då blev det 43,5% men jag tjänade lite mindre då än vad jag kommer att göra i år. Jag undrar om jag blir blåst som får pröjsa engångsskatt på provisionen. Som jag förstått ska engångsskatt betalas på ersättningar som betalas ut en eller ett par gånger per år, typ bonus och liknande men provisionen betalas ut fyra gånger per år. Den är också benämnd som Commission i lönespecen.

Tillägg 2: Enligt skattetabellen för 2022 ska jag betala 44% skatt så det verkar vara korrekt med engångsskatt eller ej.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur skevt det är, vi säger att vi har en viss lön (totalt ryckt från luften) och sen tar staten ’dina’ pengar som skatt…

Det är väl upp till arbetsköparen (företaget) att betala tillräckligt så arbetaren blir nöjd. Arbetaren ska ju inte klaga på politikerna, politikerna bestämmer ganska lite om vad du får i plånboken

Sen tillkommer att många inte förstår skatter och avdrag och brytpunkter, eller att se alla de andra sakerna som arbetssäljare betalar som sociala avgifter, sjukvårdsförsäkringar och annat, det är ju också en form av skatt

Sen när företaget (i mitt fall HR) säger saker som ’vi kan inte ge er frukost, då blir ni straffbeskattade för denna förmån’… det är ju inte sant, de kan betala den biten också genom högre lön, och allt du får som ersättning är ju jämförbart med lön (sjukvårdsförsäkringar, pensionstillägg, firmabil…)

Företaget är ju de med resurserna och behöver ha saker utförda på din bästa vakna tid, då får de se till att betala det som reglerna kräver för att övertyga dig att jobba just där… regler och lagar kan såklart ändras, men de ändrat ju inte saker specifikt till dig, utan alla på en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gillar hur skevt det är, vi säger att vi har en viss lön (totalt ryckt från luften) och sen tar staten ’dina’ pengar som skatt…

Det är väl upp till arbetsköparen (företaget) att betala tillräckligt så arbetaren blir nöjd. Arbetaren ska ju inte klaga på politikerna, politikerna bestämmer ganska lite om vad du får i plånboken

Sen tillkommer att många inte förstår skatter och avdrag och brytpunkter, eller att se alla de andra sakerna som arbetssäljare betalar som sociala avgifter, sjukvårdsförsäkringar och annat, det är ju också en form av skatt

Sen när företaget (i mitt fall HR) säger saker som ’vi kan inte ge er frukost, då blir ni straffbeskattade för denna förmån’… det är ju inte sant, de kan betala den biten också genom högre lön, och allt du får som ersättning är ju jämförbart med lön (sjukvårdsförsäkringar, pensionstillägg, firmabil…)

Företaget är ju de med resurserna och behöver ha saker utförda på din bästa vakna tid, då får de se till att betala det som reglerna kräver för att övertyga dig att jobba just där… regler och lagar kan såklart ändras, men de ändrat ju inte saker specifikt till dig, utan alla på en gång

Jag ser det på andra hållet, jag genererar ett visst värde för min arbetsgivare i min arbetsroll som arbetsmarknaden kommit överens om. Självklart argumenterar jag för min sak vid lönesamtalet, men i slutändan kan företaget välja någon som går med på att jobba för en billigare peng om vi inte kommer överens.

Värdet jag genererar är så klart det min arbetsgivare betalar mig och staten för mitt utförda arbete, där staten i mitt fall tar mer än 45% av den summan utan att lyfta ett finger. Visst går en bråkdel av arbetsgivaravgiften till allmän pension, men resten går rätt i statskassan.

Utan att bli alldeles för politisk, vad är det som säger att staten har rätt till en del pengarna jag genererar till min arbetsgivare? Vi kunde lika gärna haft ett samhälle där hela summan betalades ut till individen och att staten i sin tur fakturerade varje medborgare för samtliga samhällstjänster som denne nyttjar. Jag säger inte att detta extremfallet är bättre än vårt system vi har idag, då det skulle slå väldigt hårt på t.ex. sjukvården som många sjuka, ej arbetsföra människor är mer beroende av än de friska individerna.

Men att argumentera för sänkt skatt och bättre hushållning med statskassan innebär för alla en relativt rättvis modell för mer pengar på fickan för samtliga arbetstagare, vilket också premierar de som faktiskt jobbar och bidrar till samhällets existens.

Sen tycker jag att vi ska skilja på skatt och förmåner som privata sjukförsäkringar, pensionstillägg, bilavtal etc. då dessa går att förhandla fram eller bort beroende på hur man vill skatteoptimera. Detta ser jag mer som ett kryphål för att komma runt den svenska "Robin Hood"-modellen där folk med höga löner beskattas hårdare på enda grunden att de just tjänar mer och hade troligtvis inte nyttjats av höginkomsttagare om brytpunkten inte funnits.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag ser det på andra hållet, jag genererar ett visst värde för min arbetsgivare i min arbetsroll som arbetsmarknaden kommit överens om. Självklart argumenterar jag för min sak vid lönesamtalet, men i slutändan kan företaget välja någon som går med på att jobba för en billigare peng om vi inte kommer överens.

Värdet jag genererar är så klart det min arbetsgivare betalar mig och staten för mitt utförda arbete, där staten i mitt fall tar mer än 45% av den summan utan att lyfta ett finger. Visst går en bråkdel av arbetsgivaravgiften till allmän pension, men resten går rätt i statskassan.

Utan att bli alldeles för politisk, vad är det som säger att staten har rätt till en del pengarna jag genererar till min arbetsgivare? Vi kunde lika gärna haft ett samhälle där hela summan betalades ut till individen och att staten i sin tur fakturerade varje medborgare för samtliga samhällstjänster som denne nyttjar. Jag säger inte att detta extremfallet är bättre än vårt system vi har idag, då det skulle slå väldigt hårt på t.ex. sjukvården som många sjuka, ej arbetsföra människor är mer beroende av än de friska individerna.

Men att argumentera för sänkt skatt och bättre hushållning med statskassan innebär för alla en relativt rättvis modell för mer pengar på fickan för samtliga arbetstagare, vilket också premierar de som faktiskt jobbar och bidrar till samhällets existens.

Sen tycker jag att vi ska skilja på skatt och förmåner som privata sjukförsäkringar, pensionstillägg, bilavtal etc. då dessa går att förhandla fram eller bort beroende på hur man vill skatteoptimera. Detta ser jag mer som ett kryphål för att komma runt den svenska "Robin Hood"-modellen där folk med höga löner beskattas hårdare på enda grunden att de just tjänar mer och hade troligtvis inte nyttjats av höginkomsttagare om brytpunkten inte funnits.

Finns många problem med dagens system, kryphål, etc.

Huvudargumentet för skatt vs individuella försäkringar är ju att det blir väldigt ojämnt för de som föds in i fattigdom

Huvudanledningen till att förmåner borde beskattas är väl att man inte ska kunna fuska och ge ersättning och slippa skatt, all ersättning är inkomst

Sen tror jag seriöst man borde kolla in annan form av beskattning, löner har ju bara vanliga knegare. Konsulter och andra företagare tjänar ju inte ren inkomst på samma sätt, momsfritt, utdelningar, värdeökning, optioner… sånt beskattas på helt andra sätt. De som är riktigt rika beskattas minst

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag ser det på andra hållet, jag genererar ett visst värde för min arbetsgivare i min arbetsroll som arbetsmarknaden kommit överens om. Självklart argumenterar jag för min sak vid lönesamtalet, men i slutändan kan företaget välja någon som går med på att jobba för en billigare peng om vi inte kommer överens.

Värdet jag genererar är så klart det min arbetsgivare betalar mig och staten för mitt utförda arbete, där staten i mitt fall tar mer än 45% av den summan utan att lyfta ett finger. Visst går en bråkdel av arbetsgivaravgiften till allmän pension, men resten går rätt i statskassan.

Utan att bli alldeles för politisk, vad är det som säger att staten har rätt till en del pengarna jag genererar till min arbetsgivare? Vi kunde lika gärna haft ett samhälle där hela summan betalades ut till individen och att staten i sin tur fakturerade varje medborgare för samtliga samhällstjänster som denne nyttjar. Jag säger inte att detta extremfallet är bättre än vårt system vi har idag, då det skulle slå väldigt hårt på t.ex. sjukvården som många sjuka, ej arbetsföra människor är mer beroende av än de friska individerna.

Men att argumentera för sänkt skatt och bättre hushållning med statskassan innebär för alla en relativt rättvis modell för mer pengar på fickan för samtliga arbetstagare, vilket också premierar de som faktiskt jobbar och bidrar till samhällets existens.

Sen tycker jag att vi ska skilja på skatt och förmåner som privata sjukförsäkringar, pensionstillägg, bilavtal etc. då dessa går att förhandla fram eller bort beroende på hur man vill skatteoptimera. Detta ser jag mer som ett kryphål för att komma runt den svenska "Robin Hood"-modellen där folk med höga löner beskattas hårdare på enda grunden att de just tjänar mer och hade troligtvis inte nyttjats av höginkomsttagare om brytpunkten inte funnits.

Utan att gå in för mycket politiskt så rekommenderar jag dig att jämföra med ett likvärdigt land där de har 19% skatt, Storbritannien.

Är inte speciellt roligt land att leva i som medel Svensson just nu.
Dagis är 9k/barn i månaden utan mat. Mat ingår inte i skolan etc.

Jag betalar hellre mer skatt så alla får en chans till en bra uppväxt. Sen håller jag med om att alla skattepengar inte går till rätt sak.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns många problem med dagens system, kryphål, etc.

Huvudargumentet för skatt vs individuella försäkringar är ju att det blir väldigt ojämnt för de som föds in i fattigdom

Huvudanledningen till att förmåner borde beskattas är väl att man inte ska kunna fuska och ge ersättning och slippa skatt, all ersättning är inkomst

Sen tror jag seriöst man borde kolla in annan form av beskattning, löner har ju bara vanliga knegare. Konsulter och andra företagare tjänar ju inte ren inkomst på samma sätt, momsfritt, utdelningar, värdeökning, optioner… sånt beskattas på helt andra sätt. De som är riktigt rika beskattas minst

Skrivet av Swedishchef_90:

Utan att gå in för mycket politiskt så rekommenderar jag dig att jämföra med ett likvärdigt land där de har 19% skatt, Storbritannien.

Är inte speciellt roligt land att leva i som medel Svensson just nu.
Dagis är 9k/barn i månaden utan mat. Mat ingår inte i skolan etc.

Jag betalar hellre mer skatt så alla får en chans till en bra uppväxt. Sen håller jag med om att alla skattepengar inte går till rätt sak.

Svar till er båda, jag håller med. Det är komplicerat och finns absolut inte en enkel lösning. Det jag ville få fram är att vi ligger rätt högt på listan över länder med hög skatt, så vi borde kunna trimma på statens utgifter för att få mer pengar på fickan åt samtliga medborgare. Det är denna uppgiften som jag tycker vår riksdag och regering har ansvar och möjlighet att hantera, inte jag och min arbetsgivare.

Med besparingar menar jag inte att dra ner på vård/skola/omsorg, då den sektorn redan verkar vara på gränsen till inhuman sett till hur det snålas på t.ex. ålderdomshem. Däremot finns det mycket pengar som idag går ut i bidragsform där en del av pengarna bör investeras i långsiktiga lösningar på problemen istället. Bidragen för ökad elkostnad förra vintern är ett exempel.

Absolut finns det en liten elit även i Sverige som är så fruktansvärt rika att de har möjlighet och råd att undvika nästan all beskattning och det bör vi råda bot på, det jag menar med rättvis skattesats gäller mer arbetstagare med lön över 45k. En mellanchef i ett industriföretag blir inte snuskigt rik på sin lön, men beskattas som om man vore det.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Se mitt tillägg om engångsskatt. Det är den som är boven. Och ja, jag har fått tillbaka rätt mycket men ändå inte så jäkla mycket så man kan tro. Ska kolla min deklaration vad jag fick betala förra året.

Tillägg: Kollade på slutskattebeskedet och då blev det 43,5% men jag tjänade lite mindre då än vad jag kommer att göra i år. Jag undrar om jag blir blåst som får pröjsa engångsskatt på provisionen. Som jag förstått ska engångsskatt betalas på ersättningar som betalas ut en eller ett par gånger per år, typ bonus och liknande men provisionen betalas ut fyra gånger per år. Den är också benämnd som Commission i lönespecen.

Tillägg 2: Enligt skattetabellen för 2022 ska jag betala 44% skatt så det verkar vara korrekt med engångsskatt eller ej.

Skattetabell 29 för mig, cirka 31% skatt innan jobbskatteavdrag och skattereduktion, cirka 27% efter.

(Min årslön är cirka 730000:-)

Permalänk
Medlem

Nytt jobb som "ordermottagare" med lång erfarenhet inom branschen.

Bruttolönen 33000 kr med 0 timmar övertid varje månad, runt 25200 i handen efter skatt. Hade 30-40 timmar övertid per månad i andra tjänsten i samma företag.

Tycker att det är låg lön, rimligt vore runt 38-41000.

Permalänk
Medlem

Bruttolön 33 000kr
Ingen erfarenhet
Jobbar som mjukvaruansvarig (produktägare). Detta är mitt första jobb efter att ha tagit examen. Är också nyfiken vad ni tycker om ingångslönen för en nyutexaminerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gillar hur skevt det är, vi säger att vi har en viss lön (totalt ryckt från luften) och sen tar staten ’dina’ pengar som skatt…

Det är väl upp till arbetsköparen (företaget) att betala tillräckligt så arbetaren blir nöjd. Arbetaren ska ju inte klaga på politikerna, politikerna bestämmer ganska lite om vad du får i plånboken

Sen tillkommer att många inte förstår skatter och avdrag och brytpunkter, eller att se alla de andra sakerna som arbetssäljare betalar som sociala avgifter, sjukvårdsförsäkringar och annat, det är ju också en form av skatt

Sen när företaget (i mitt fall HR) säger saker som ’vi kan inte ge er frukost, då blir ni straffbeskattade för denna förmån’… det är ju inte sant, de kan betala den biten också genom högre lön, och allt du får som ersättning är ju jämförbart med lön (sjukvårdsförsäkringar, pensionstillägg, firmabil…)

Företaget är ju de med resurserna och behöver ha saker utförda på din bästa vakna tid, då får de se till att betala det som reglerna kräver för att övertyga dig att jobba just där… regler och lagar kan såklart ändras, men de ändrat ju inte saker specifikt till dig, utan alla på en gång

Äh, jag diggar dig. Men självklart ska vi betala vad det kostar för vårat samhälle idag. Skatt är en investering för folket och välfärden, Jag tjänar bra, väldigt bra i förhållande till mina förutsättningar när jag klev in i arbetslivet. Jag slänger gärna 5-20% till så mina medmänniskor kan ha ett värdigt levande. Sverige har alltid handlat om solidaritet, det är enbart på senare år som detta sakta urholkats. Jag vill dock inte skänka en ynka krona till företag om det nu går att undvika. Bort med alla serverhallar eller applicera skatt på deras förbrukning. De tillför inget, men urholkar Sverige på resurser.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Skattetabell 29 för mig, cirka 31% skatt innan jobbskatteavdrag och skattereduktion, cirka 27% efter.

(Min årslön är cirka 730000:-)

Det låter som att du är egenföretagare och tar ut lön till brytpunkten och sen utdelning på resten..
Annars får jag inte ihop hur du får ca 27% skatt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det låter som att du är egenföretagare och tar ut lön till brytpunkten och sen utdelning på resten..
Annars får jag inte ihop hur du får ca 27% skatt

Låter snarare som han har lån. Annars hade skatten varit ännu lägre och även lönen då det inte är förmånligt att ta ut så mycket lön som egen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Skattetabell 29 för mig, cirka 31% skatt innan jobbskatteavdrag och skattereduktion, cirka 27% efter.

(Min årslön är cirka 730000:-)

Vilken tabell tittar du i där inte jobbskatteavdraget redan är inkluderat?

Permalänk

Jag arbetar som utvecklare av bostadsområden, (markförvärv-> genomförande->överlämnande) på ett medelstort svenskt husproduktionsbolag, inte i storstadsområde.
är 35 år, 6 års erfarenhet.
Byggnadsingenjör

bruttolön 2022 49.500:-
30 semesterdagar
förmånsbil
telefon
3000kr friskvårdsbidrag

Edit: ingen aning om det är högt eller lågt, men personligen är jag relativt nöjd med min lön. Hade gärna sett en rörlig del i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Okej, lät som CGI med tanke på snålheten och historian om "personalägt". Löner på konsultfirmor som utvecklare har iaf för mig legat betydligt högre än så.

ja, utecklare där ja jobbar har legat runt 40 beroende på ålder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Bruttolön 33 000kr
Ingen erfarenhet
Jobbar som mjukvaruansvarig (produktägare). Detta är mitt första jobb efter att ha tagit examen. Är också nyfiken vad ni tycker om ingångslönen för en nyutexaminerad?

Alltid knepigt med löner för nyexade. Har pratat med en som anställde nyexade i olika befattningar och ärligt talat - deras examen är inte mycket värd om man inte kommer till jobbet i tid eller kan leverera. Finns många lata som tror examen = hög lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken tabell tittar du i där inte jobbskatteavdraget redan är inkluderat?

Sorry räknade fel är tabell 30 så mina siffror stämmer inte riktigt inser jag nu.

Kollar inte själva tabellen i detta fallet.

Är anställd inte egen, har inga lån (för närvarande)

61100:- i lön (cirka 19 200:- i arbetsavgifter ovanpå det)

Skatter och avgifter blir då uppspaltat (cirka) om jag räknar på det.

Kommunalskatt 10 629 kr
Regionskatt 7 238 kr
Statlig skatt 2 972 kr
Public service-avgift 111 kr
Begravningsavgift 39 kr
Jobbskatteavdrag -2 509 kr
Skattereduktion - 125 kr

Totalt : 18335:- i månaden (cirka 30 % skatt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det låter som att du är egenföretagare och tar ut lön till brytpunkten och sen utdelning på resten..
Annars får jag inte ihop hur du får ca 27% skatt

Räknade lite fel 😅 och tänkte att jag var tabell 29, är visst 30.

Får cirka 30% total skatt.

Permalänk
Medlem

Bruttolön: 68000 dkk/månad ~ 98000 sek/månad i dagens kurs

Förmåner:
12.5% tjänstepension
2 veckors extra semester
Bonus (ca 10-20k dkk/år)

Utbildad civilingenjör med 7 års erfarenhet. Jobbar som SAFe produktägare.

Lönen ser hög ut, men det är ganska normal lön i Danmark. Bor man där så är fastighetsskatten skyhög samt andra omkostnader som hög registreringsavgift på bilar. Själv bor jag på hemmaplan (Malmö), men lägger en hel del på transport (4500 sek/månad på Öresundsbron, 2000 sek/månad på bränsle, 1000 dkk (1440 sek) /månad för parkering vid kontoret). Totalt ca 8000 för transport i månaden exklusive omkostnader för att äga bilen (räknar bara förbrukning).

Gnäller inte, men presenterar siffrorna ifall någon här funderar på att bli Öresundare. 🙂

På hemmaplan
- hade en månadslön på 90000 sek gett mig samma nettolön.
- en månadslön på 77000 sek gett mig samma sparande (räknar bort bron (4.5k) + kontorsparkering (1.44k))

I övrigt har det varit bra med pendlandet. Helt klart värt att överväga om man inte vill flytta till Stockholm 👍

Permalänk
Medlem

Södra Sverige, nyexad och jobbar inom IT.

35k + ca 10% bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vliro:

Södra Sverige, nyexad och jobbar inom IT.

35k + ca 10% bonus.

Ännu en projektledare... Tråkigt, men kul att vara nyexad!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ännu en projektledare... Tråkigt, men kul att vara nyexad!

Vad menar du? Jag är själv en utvecklare. Kanske lite i låga hållet förvisso men får jobba upp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vliro:

Vad menar du? Jag är själv en utvecklare. Kanske lite i låga hållet förvisso men får jobba upp mig.

Utan att veta tror jag hans poäng var att du mest troligt inte är projektledare. Tråden är inte bara till för att skriva ut lönen utan faktiskt yrke, erfarenhet osv så att man hjälper varandra.

Nu när jag ändå kommenterar kan jag väl skriva här i tråden för första gången.

Yrke: Systemutvecklare
Erfarenhet: 2 år
Lön: 40k (hade 32k innan sommaren som jag inte var nöjd med så jag sa att jag funderar på att byta jobb och ökade då till 40k hos samma arbetsgivare).

För tillfället är jag nöjd bara jag slutar läsa denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vliro:

Vad menar du? Jag är själv en utvecklare. Kanske lite i låga hållet förvisso men får jobba upp mig.

Jaså? Det framgår inte alls från ditt inlägg, så jag bara gissade på något @Forsgren har fattat vinken.

Skrivet av Forsgren:

Utan att veta tror jag hans poäng var att du mest troligt inte är projektledare. Tråden är inte bara till för att skriva ut lönen utan faktiskt yrke, erfarenhet osv så att man hjälper varandra.

Nu när jag ändå kommenterar kan jag väl skriva här i tråden för första gången.

Yrke: Systemutvecklare
Erfarenhet: 2 år
Lön: 40k (hade 32k innan sommaren som jag inte var nöjd med så jag sa att jag funderar på att byta jobb och ökade då till 40k hos samma arbetsgivare).

För tillfället är jag nöjd bara jag slutar läsa denna tråd.

(y)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Anställd som avdelningsutvecklare/Intern-konsult, sysslar med framtagning av att driva utvecklingspunkter inom bolaget så som ombyggnationer, implementation av nya affärslösningar och internutbildning samt vissa personalfrågor.

På sidan av ovan är jag knytperson för vår egen serverdrift gentemot vår IT-leverantör samt huvudadministratör i office 365/Installerar upp nya datorer för nyanställa/installerar upp konferensmiljöer på våra kontor/supportar IT internt med allt vad det innefattar.

Lön: 38tkr före avdrag för tjänstebil jag får bruka fritt privat.
Fri jobbtelefon och 25 semesterdagar.

Känner mig någonstans ändå nöjd med min lön, 11års relevant arbetslivserfarenhet bakom mig utan relevant utbildning.

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Bruttolön: 68000 dkk/månad ~ 98000 sek/månad i dagens kurs

Förmåner:
12.5% tjänstepension
2 veckors extra semester
Bonus (ca 10-20k dkk/år)

Utbildad civilingenjör med 7 års erfarenhet. Jobbar som SAFe produktägare.

Lönen ser hög ut, men det är ganska normal lön i Danmark. Bor man där så är fastighetsskatten skyhög samt andra omkostnader som hög registreringsavgift på bilar. Själv bor jag på hemmaplan (Malmö), men lägger en hel del på transport (4500 sek/månad på Öresundsbron, 2000 sek/månad på bränsle, 1000 dkk (1440 sek) /månad för parkering vid kontoret). Totalt ca 8000 för transport i månaden exklusive omkostnader för att äga bilen (räknar bara förbrukning).

Gnäller inte, men presenterar siffrorna ifall någon här funderar på att bli Öresundare. 🙂

På hemmaplan
- hade en månadslön på 90000 sek gett mig samma nettolön.
- en månadslön på 77000 sek gett mig samma sparande (räknar bort bron (4.5k) + kontorsparkering (1.44k))

I övrigt har det varit bra med pendlandet. Helt klart värt att överväga om man inte vill flytta till Stockholm 👍

Intressant. Jobbar själv i Danmark så antar du har de vanliga 25 dagarnas semester + 10 dagar istället för 25 + 5 som de flesta har. Det hade man gärna haft.

Vad gäller pensionen är det företaget som betalar 12.5%, du betalar du inget själv? Jag har t ex att företaget betalar 10% och sedan dras 5% från min lön för totalt 15% tjänstepension.

Håller med om att lönen är bra i Danmark, typ samma lön som i Sverige fast i DKK vilket ger 40% högre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Bruttolön 33 000kr
Ingen erfarenhet
Jobbar som mjukvaruansvarig (produktägare). Detta är mitt första jobb efter att ha tagit examen. Är också nyfiken vad ni tycker om ingångslönen för en nyutexaminerad?

I eller utanför Stockholm? Det är inget konstigt med den lönen oavsett, kanske en smula låg om det är Stockholm, men händer det inget helt katastrofalt med ekonomi och arbetsmarknad de kommande åren kommer du kunna öka på lönen ganska snart.

Jag tycker däremot att det är rejält udda att sätta in en nyexad som produktägare, det är en extremt svår roll.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Systemvetare - nyexad

Bruttolön 39 000 kr
Semester 30 dagar

Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Intressant. Jobbar själv i Danmark så antar du har de vanliga 25 dagarnas semester + 10 dagar istället för 25 + 5 som de flesta har. Det hade man gärna haft.

Vad gäller pensionen är det företaget som betalar 12.5%, du betalar du inget själv? Jag har t ex att företaget betalar 10% och sedan dras 5% från min lön för totalt 15% tjänstepension.

Håller med om att lönen är bra i Danmark, typ samma lön som i Sverige fast i DKK vilket ger 40% högre lön.

Tja 🙂

Har 25 dagars vanlig semester + 5 dagars extra semester. Min arbetsgivare konverterar automatiskt ”care days” till timmar vilket gör att det blir 35 semesterdagar totalt.

12.5% pension är vad företaget betalar. De drar också 5% från mig, vilket gör att den totala siffran blir 17.5%. 🙂

Permalänk
Medlem

Jobbar som It-specialist på kommunalt bolag, tjänar 70 000 kr med 30 semesterdagar och många förmåner, nöjd. Gymnasieutbildning.