The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, inga problem att såga Maktens Ringar längs med fotsulorna, om man kan motivera det och inte bara är allmänt anti

Precis och den är faktiskt skrattretande dåligt på alla sätt och vis, ifall du kollar på länken jag skickade bryter dom ner allt tekniskt och berättar varför allt är dåligt. Personligen håller jag med typ allt dom säger där och utöver allt dom nämner där krossar dom Tolkiens böcker. Allt känns som att det var förgäves, den kunde åtminstone varit bra liksom. Jag visste att dom skulle förstöra loren men att den faktiskt skulle vara så här dålig är en total besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Precis och den är faktiskt skrattretande dåligt på alla sätt och vis, ifall du kollar på länken jag skickade bryter dom ner allt tekniskt och berättar varför allt är dåligt. Personligen håller jag med typ allt dom säger där och utöver allt dom nämner där krossar dom Tolkiens böcker. Allt känns som att det var förgäves, den kunde åtminstone varit bra liksom. Jag visste att dom skulle förstöra loren men att den faktiskt skulle vara så här dålig är en total besvikelse.

Nåväl, det spelar ingen roll vad experterna tycker om man själv tycker det är underhållande

Jag störde mig inte nämvärt, det är en TV-serie och inte det viktigaste som finns

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nåväl, det spelar ingen roll vad experterna tycker om man själv tycker det är underhållande

Jag störde mig inte nämvärt, det är en TV-serie och inte det viktigaste som finns

Du får absolut personligen tycka att den är bra och njuta av den. Men serien är inte mer än en 3/10 och de är därför folk som är väldigt insatta i Tolkien är irriterade, något jag skulle vilja att folk har lite förståelse för! Alltså den hade kunna vara så mycket mer än den är, men dom misslyckas totalt.

Sen är ju vikten vi lägger på de väldigt olika, jag är väldigt passionerad när det kommer till Tolkiens verk och du kanske inte är de, de påverkar såklart hur vi ser på serien.

Permalänk
Medlem

3/10 efter två avsnitt i Tolkien-realism, möjligen 6/10 i random TV-serie, men det kanske blir bättre? Vi får se

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

3/10 efter två avsnitt i Tolkien-realism, möjligen 6/10 i random TV-serie, men det kanske blir bättre? Vi får se

Random fantasy är det kanske 4.5 svag 5/10 för min del. Men som jag sagt tidigare, synd att dom skulle highjacka Tolkiens verk för att kunna få lätta och snabba pengar. Folk hade nog tyckt den vart okej, eller ialf kollat på den ifall dom inte gjorde de. Vänta bara tills du är inne på 6,7,8 avsnittet, du kommer tycka de är tråkigt.

Permalänk
Medlem

inget kommer i närheten av GOT, inne på mitt 6 koll, och det är bra varje gång.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

inget kommer i närheten av GOT, inne på mitt 6 koll, och det är bra varje gång.

Gäller bara att komma ihåg att skippa sista säsongen ...
Men som sagts innan, det är en helt annan typ av serie som bygger på finurliga intriger och slagfärdig dialog, inte mer gemensamt med Maktens Ringar än svärd, drakar och capes

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Man får nog ge den 2 säsonger innan ett ordentligt betyg kan sättas.
Har man läst Tolkien så vet man att det är långa transportsträckor mellan händelser.

Jag tror den tar sig 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man får nog ge den 2 säsonger innan ett ordentligt betyg kan sättas.
Har man läst Tolkien så vet man att det är långa transportsträckor mellan händelser.

Jag tror den tar sig 😊

Kan inte annat än att hålla med, känns lite väl tidigt att sätta någon form av betyg.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Oavsett vad din spoiler åsyftar, kan det vara bra att hålla i minnet att Alverna är till viss del gudar, lite andra regler gäller för dom än för dig och mig

Jepp så är det men ändå lämnar det farhågor om fortsatt utveckling av serien. Missar dom en sån sak,

att vakna till

Dold text

så gör dom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man får nog ge den 2 säsonger innan ett ordentligt betyg kan sättas.
Har man läst Tolkien så vet man att det är långa transportsträckor mellan händelser.

Jag tror den tar sig 😊

Känner man Tolkien borde man känna sej lite attackerad av att kolla på de här. Visst Tolkien skrev att de tog ett par år från då Gandalf var i Fylke och gav ringen till Frodo tills Frodo lämnar Fylke. Detta betyder ej att serien ska vara tråkig, dålig och lika långsam, pallar inte vänta 2 år innan de händer något...

Edit: Ja, jag är bitter haha! Ganska intressant att IMDB vilket ägs av Amazon inte längre tillåter recensioner. Man kan nästan undra varför, sjukt att bara censurera människor på de viset, tur att inte Amazon äger alla forum. Nu ser ju alla vad Amazon hade gjort ifall dom kunnat, tystat oss allt och alla.

Permalänk
Medlem

Jag behöver nog trots allt inte terapi.

Om det är intensiva stridsscener låter det rimligt att behöva träna bort vissa reflexmässiga reaktioner. Jag har t.ex tränat lite kampsport förr i tiden. Skulle inte kunna boxas utan att blinka eller göra andra reflexmässiga rörelser. Alla som inte är vana vid det gör det, så det måste tränas bort.

Ifall scenerna är fysiska och intensiva ser jag inget konstigt med det alls.

Permalänk
Medlem

Stridsscenerna kändes lite grand som i westerns från 1920—talet där fotografen vevade extra långsamt under slagsmål för att det skulle bli mer action när det spelades upp snabbare på biograferna. Men så var det väl i hobbiten också. Hm.

Annars var det välgjort. Vet inte om castingen är klockren, Elrond bla, men Galadriel tycker jag är ok. Kanske lite väl engagerad ibland.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tycker dom två första avsnitten var najs, var rädd att det skulle vara super mega woke eller något men jag tycker dom ändå hade det rätt så lagom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ganska intressant att IMDB vilket ägs av Amazon inte längre tillåter recensioner. Man kan nästan undra varför, sjukt att bara censurera människor på de viset, tur att inte Amazon äger alla forum. Nu ser ju alla vad Amazon hade gjort ifall dom kunnat, tystat oss allt och alla.

De har även tagit bort alla recensioner som var negativa. Sjukt dåligt.
Jag tycker dock att serien är bra.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Peter Jackson var är du? Lär folken på Amazon hur det ska gå till

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Här är en seriös review från folk som är ganska grymma på "story telling": https://www.youtube.com/watch?v=lPgUN_Klp0A

Edit: Det är verkligen inte vinklat. Varken bara hat eller bara bra saker. Ganska based.

Räckte med att titta på Video-historiken på den kanalen för att konstatera att den är rena skräpet, extremt vinklat och biased. Uppenbarligen skapad för att dra till sig en viss typ av människor, vilket även kommentarsfältet är ett bra bevis på.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Tycker serien är riktigt bra. Snyggaste fantasyn på många år och intressanta karaktärer.
Sett båda avsnitten nu när jag varit och fjällvandrat och det gjorde atmosfären än bättre. Tycker verkligen om det charmiga, ”komiska” och magnifika i dvärgarnas rike. Men även proto-hobbitsarna har gjorts med hjärtat tycker jag.

Jag som stort Tolkien-fan hela livet blir dock rätt besviken på alla som försöker föra talan för vad Tolkien-fans ska tycka. Inklusive i denna tråd.
Varför ska allt hatas på förstår jag inte. Är väl bara läsa böckerna igen och inte se serien om man inte gillar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Du får absolut personligen tycka att den är bra och njuta av den. Men serien är inte mer än en 3/10 och de är därför folk som är väldigt insatta i Tolkien är irriterade, något jag skulle vilja att folk har lite förståelse för! Alltså den hade kunna vara så mycket mer än den är, men dom misslyckas totalt.

Sen är ju vikten vi lägger på de väldigt olika, jag är väldigt passionerad när det kommer till Tolkiens verk och du kanske inte är de, de påverkar såklart hur vi ser på serien.

Ibland känns det som att dessa individer du refererar till — ”folk som är väldigt insatta…” — inte har läst böckerna, utan bara apar efter det som sägs av skapare som The quartering. Så länge det är anti woke eller antietablissemanget, så gillas det och drev sätts igång; att läsa artiklar eller utdrag av Tolkiens verk på fanwiki och lyssna på självutnämnda Tolkienexperter är inte samma sak som att läsa primärkällorna.

Denna känsla får jag när jag läser dina kommentarer här. Har du verkligen läst böckerna själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Peter Jackson var är du? Lär folken på Amazon hur det ska gå till

En stor andel tolkien-fans håller inte med dig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

En stor andel tolkien-fans håller inte med dig.

Det är nog bara bra, för det är min egna åsikt

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Gandalf skulle inte vara polare med någon som fokuserar på allt dåligt kring en tv serie, film, bok.

Att vara arg, sur och Bitter är ett typiskt Saruman move.

Var som Gandalf

Permalänk
Medlem

Tycker serien än så länge var väldigt skoj, stannade uppe för länge för att se avsnitt två med frun när vi normalt går och lägger oss så det säger väl en del om inlevelsen vi kände när man inte vill släppa.

Men om man skall vara lite kritiskt iaf, vad har de gjort med alverna, inte mycket till alvkänsla alls där tycker jag. De långa, smala, vackra och övernaturliga alverna verkar vara som bortblåsta i denna serien. Arondir kommer in och räddar upp mycket på den punkten men övriga såg mer ut som människor med spetsiga öron.

Totalt sett är jag fortfarande lika taggad på serien efter att ha sett två avsnitt som jag var innan den kom, så det bådar gott för resten av första säsongen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Aktsu:

Men om man skall vara lite kritiskt iaf, vad har de gjort med alverna, inte mycket till alvkänsla alls där tycker jag. De långa, smala, vackra och övernaturliga alverna verkar vara som bortblåsta i denna serien. Arondir kommer in och räddar upp mycket på den punkten men övriga såg mer ut som människor med spetsiga öron.

Känner detsamma.
Jag har alltid fått bilden av alver som sävliga, överlägsna och väldigt intelligenta varelser.
I serien är det lite för mycket mänskliga känslor/miner/gester inblandat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Känner detsamma.
Jag har alltid fått bilden av alver som sävliga, överlägsna och väldigt intelligenta varelser.
I serien är det lite för mycket mänskliga känslor/miner/gester inblandat

Legolas uppträder väl ändå rätt mänskligt i böckerna, retas med dvärgarna osv, det är inte så att alla Alver såsar omkring och ser eteriska ut hela tiden

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av the squonk:

Legolas uppträder väl ändå rätt mänskligt i böckerna, retas med dvärgarna osv, det är inte så att alla Alver såsar omkring och ser eteriska ut hela tiden

Absolut, men när han gör det så för han sig på…ett mer alviskt vis 🤔
Sen var ju legolas lite annorlunda när det kom till alver, prins men polare med en dvärg! 😱
Och sen hober, Dúnedain, människor!

Nåja, det är min bild av det hela 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Alltså serien har bevisligen gjort många människor arga, även mej som är passionerad när det kommer till Tolkien. Det finns många anledningar till att vara besviken på serien. Jag säger inte att man ska bli helt galen och typ attackera människor som några gör, man får hålla sej till serien och produktionen. Men serien är objektivt dålig. Förutom att den ser hur bra som helst ut, alltså 10/10 på effects så är resten faktiskt riktigt dåligt. Utöver att den är riktigt dålig så bryter den mot ALL lore. Inte okej för de flesta.

Edit: Vill bara tillägga: Bara för att mycket eller allt som sägs är negativt betyder det inte att de är osant. Folk verkar tycka "jaha du tycker det mesta är dåligt, då är inte de du säger sant". Det är ett väldigt konstigt sätt att se på livet.

Tycker inte den ser bra ut heller. Ser generisk och intetsägande ut och det blir inte bättre av kass regi. Det här är faktiskt helt ofattbart dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag har turligen glömt allt jag läste i Silmarillion, etc, på gymnasiet, och har olästa förlorade sagor etc i bokhyllan, så jag kan köpa en del förändringar känner jag. Att alver har olika hudfärg och språk känns rätt rimligt, åtminstone om de levt >100 generationer eller så (språk kan dock ändras mycket snabbare). Däremot har jag lite svårt att förstå kronologin här, antingen för att jag är för glömsk eller för okunnig, men det är av mindre betydelse kanske.

Jag tycker det verkar vara lite färre alver i motljus än man kunde befara. Har inget problem med alvernas utseende, och jag antar att det mer kyligt högdragna sättet man förväntar sig kommer med stigande ålder, auktoritet och position. Vi följer inte många tjänar-alver eller arbetar-alver, även om sådana måste finnas.

Dialekter, accenter, sociolekter, sådant är också intressant. Fokus på brittiska såklart, och irländska. Men finns det några som bryter på amerikanska, medvetet?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av yarn:

Gandalf skulle inte vara polare med någon som fokuserar på allt dåligt kring en tv serie, film, bok.

Att vara arg, sur och Bitter är ett typiskt Saruman move.

Var som Gandalf

ROP har fått mig att sympatisera med Sauron

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kikade två första avsnitten och tycker den verkar dunder än så länge. Charmiga karaktärer, lagom spännande, lämnar mersmak så lite segt att man började kolla nu och måste vänta en vecka.