Spel crashar efter uppgradering till Intel 12th gen.

Permalänk
Medlem

Spel crashar efter uppgradering till Intel 12th gen.

Tja,

Som rubriken lyder har jag uppgraderat till intel 12th-gen cpu (12600K), samt ett MSI PRO Z690-A DDR4 och nu tvärvägrar systemet så fort jag försöker köra något med lite mer krävande graffik.

När jag startar något mer krävande spel så får jag meddelande "Instruktionen på 0x00007FF66A441E6C refererade till minnet på 0x0000000000000000. Minnet kunde inte vara written."

Jag har verkligen provat allt från att uppdatera mitt BIOS till att installera om Windows. Passade även på att uppgradera från mitt gtx 1080ti till ett rtx 3080 så jag var säker på att inte det var graffikkortet som ballade ur.

Någon som har någon aning om hur jag ska gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Nätaggregat?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

testa köra memtest kanske

Permalänk
Medlem

Vad säger event viewer?
Enda spel jag stött på som inte fungerar på Alder Lake är The Sims 3, och då måste man patcha exe-filen.
Finns säkert fler spel som inte fungerar så kolla upp om det finns en alder lake-patch till det spelet du försöker starta.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Nätaggregat?

Har ett Corsair RM750x så tror inte det ska vara för lite. Crashade på samma sätt när jag hade mitt 1080ti.
Glömde att säga detta i början av tråden, men det crashar bara själva spelet. Datorn hålls igång precis som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Vad säger event viewer?
Enda spel jag stött på som inte fungerar på Alder Lake är The Sims 3, och då måste man patcha exe-filen.
Finns säkert fler spel som inte fungerar så kolla upp om det finns en alder lake-patch till det spelet du försöker starta.

Den sorgliga biten är att jag testat en hel multitud av spel (Dying light 2, Red dead redemption 2, Forza Horizon 5, Crysis remastered m.m.)

Permalänk
Medlem

Ominstallation av Windows ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inofaith:

Den sorgliga biten är att jag testat en hel multitud av spel (Dying light 2, Red dead redemption 2, Forza Horizon 5, Crysis remastered m.m.)

Jag har samma mb+ cpu som dig, dock med en 1070.
Enda spelet som crashar för mig är i Windows 11, civ 6 efter 2min eller 3h.....

Kör du Windows 10 eller 11?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Du kan ha råkat ut för DLL Hell eller något med operativsystemet som inte är friskt om du inte hittar något med Memtest.

Ibland är enda utvägen att installera om operativsystemet och programmen du använder.

Permalänk

Minnesfel kanske inte lika stabil kontroller i den nya cpun

Om du har överclock på minnena dvs eller kör dem i en högre hastighet än intel specat som max på cpun.

Om du inte installerat om ditt os kan det också va en bov om än inte lika vanligt på win 10/11

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios?

Edit: såg nu att du skrivit att du redan har gjort detta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inofaith:

Tja,

Som rubriken lyder har jag uppgraderat till intel 12th-gen cpu (12600K), samt ett MSI PRO Z690-A DDR4 och nu tvärvägrar systemet så fort jag försöker köra något med lite mer krävande graffik.

När jag startar något mer krävande spel så får jag meddelande "Instruktionen på 0x00007FF66A441E6C refererade till minnet på 0x0000000000000000. Minnet kunde inte vara written."

Jag har verkligen provat allt från att uppdatera mitt BIOS till att installera om Windows. Passade även på att uppgradera från mitt gtx 1080ti till ett rtx 3080 så jag var säker på att inte det var graffikkortet som ballade ur.

Någon som har någon aning om hur jag ska gå tillväga?

Om du inte redan provat, installera samtliga drivrutiner från samtliga kategorier: https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z690-A-DDR4/support#drive...

Körs minnet enligt någon XMP-profil? prova stäng av.

För övrigt, bara för att något är nytt betyder det inte automatiskt att det är felfritt.

PSUn ska vara kraftfull nog men om den är gammal så kan det vara dags att byta den ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

testa köra memtest kanske

Kört memtest nu. Passed with flying colors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Ominstallation av Windows ?

Redan gjort en clean install. Testat med både Windows 10 och 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du inte redan provat, installera samtliga drivrutiner från samtliga kategorier: https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z690-A-DDR4/support#drive...

Körs minnet enligt någon XMP-profil? prova stäng av.

För övrigt, bara för att något är nytt betyder det inte automatiskt att det är felfritt.

PSUn ska vara kraftfull nog men om den är gammal så kan det vara dags att byta den ändå.

Tyvärr så har jag testat installera var enda en drivrutin, teatat både nyaste och näst nyaste.

Har testat med och utan XMP-profil, även testat att cleara CMOS.

Känner med sorg att det är ett byte av moderkort som närmar sig...

Funderade på PSUn också. Den är från 2018, så man vet aldrig. Men min fundering är om inte datorn skulle crashat fullständigt om det var PSUn. I mitt fall är det bara en felkod och själva spelet crashar.

Permalänk
Medlem

Provat köra lite olika benchmark-program?

Cinebench tex för CPU eller y-cruncher,
https://www.maxon.net/en/cinebench
http://www.numberworld.org/y-cruncher/

och tex Unigine Heaven för GPU.
https://benchmark.unigine.com/heaven

Fungerar båda separat, prova kör dem sammtidigt.

Fungerar båda separat men inte sammtidigt är det förmodligen PSU som inte klarar leverera tillräckligt stabil spänning/ström till grafikkortet och du får därmed ett felmeddelande för att drivrutinen krashar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har samma mb+ cpu som dig, dock med en 1070.
Enda spelet som crashar för mig är i Windows 11, civ 6 efter 2min eller 3h.....

Kör du Windows 10 eller 11?

Har testat båda två med clean install

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du kan ha råkat ut för DLL Hell eller något med operativsystemet som inte är friskt om du inte hittar något med Memtest.

Ibland är enda utvägen att installera om operativsystemet och programmen du använder.

Kan testa göra en clean install igen och köra memtest.
Tråkiga biten är att detta blir typ 5:e gången jag rensar allt på alla hårddiskar. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inofaith:

Kan testa göra en clean install igen och köra memtest.
Tråkiga biten är att detta blir typ 5:e gången jag rensar allt på alla hårddiskar. :/

Vilka minnen har du? Jag har 0 problem med lpx vengeance 3200 MHz.

Tänkte om dina minnen är inte supportade officiellt... Oavsett om du klarar memtest...

Annars kan det vara måndags ex på moderkortet....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Minnesfel kanske inte lika stabil kontroller i den nya cpun

Om du har överclock på minnena dvs eller kör dem i en högre hastighet än intel specat som max på cpun.

Om du inte installerat om ditt os kan det också va en bov om än inte lika vanligt på win 10/11

Har redan clearat CMOS när jag började få detta problemet, så ingenting är ändrat.

Redan kört clean install på både windows 10 & 11. :/

Permalänk
Medlem

Som någon frågat tidigare: vad står det i eventviewer?

Crashar spelen om du kopplar ur grafikkortet och testar att köra på den inbyggda grafiken?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Provat köra lite olika benchmark-program?

Cinebench tex för CPU eller y-cruncher,
https://www.maxon.net/en/cinebench
http://www.numberworld.org/y-cruncher/

och tex Unigine Heaven för GPU.
https://benchmark.unigine.com/heaven

Fungerar båda separat, prova kör dem sammtidigt.

Fungerar båda separat men inte sammtidigt är det förmodligen PSU som inte klarar leverera tillräckligt stabil spänning/ström till grafikkortet och du får därmed ett felmeddelande för att drivrutinen krashar.

Har för mig att jag testat detta, men inte helt 100. Tack för ett bra tips, skall instalera dem igen och testa.
Återkommer när jag blivit lite klokare på mitt lilla dilemma!

Edit: Har nu kört dem bägge ett tag, men ingenting har crashat. Inte ett enda enstaka felmeddelande. :/

Update
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Vad säger event viewer?

Följande står upprepat 2-3 ggr:

"Beskrivningen för händelse-ID 0 från källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.

Om händelsen skapades från en annan dator behövde visningsinformationen sparas med händelsen.

Följande information inkluderades med händelsen:

\Device\000000a0
Error occurred on GPUID: 100

Meddelanderesursen finns men det gick inte att hitta meddelandet i meddelandetabellen"

Och sedan står:

"Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Som någon frågat tidigare: vad står det i eventviewer?

Crashar spelen om du kopplar ur grafikkortet och testar att köra på den inbyggda grafiken?

Följande står upprepat 2-3 ggr på system:

"Beskrivningen för händelse-ID 0 från källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.

Om händelsen skapades från en annan dator behövde visningsinformationen sparas med händelsen.

Följande information inkluderades med händelsen:

\Device\000000a0
Error occurred on GPUID: 100

Meddelanderesursen finns men det gick inte att hitta meddelandet i meddelandetabellen"

Och sedan står:

"Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."

Följande står på Application:

"Felet uppstod i programmet med namn: ForzaHorizon5.exe, version 0.0.0.0, tidsstämpel 0x62f2a859
, felet uppstod i modulen med namn: ForzaHorizon5.exe, version 0.0.0.0, tidsstämpel 0x62f2a859
Undantagskod: 0xc0000005
Felförskjutning: 0x00000000008e1e6c
Process-ID: 0x1178
Programmets starttid: 0x01d8c4621d39e437
Sökväg till program: C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.624F8B84B80_3.496.624.0_x64__8wekyb3d8bbwe\ForzaHorizon5.exe
Sökväg till modul: C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.624F8B84B80_3.496.624.0_x64__8wekyb3d8bbwe\ForzaHorizon5.exe
Rapport-ID: cca6ca73-20a5-41a4-998d-3ab6529e07c0
Fullständigt namn på felaktigt paket: Microsoft.624F8B84B80_3.496.624.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Program-ID relativt till felaktigt paket: Forzahorizon5"

Har faktist inte testat det på den inbyggda. skall göra det härnäst.

Edit: Testade APUn, samma dilemma där. (Tog dock inte ur GPUn ur från systemet.)

Permalänk
Medlem

Kika i denna tråd som var första träffen när jag googlade nvlddmkm: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g...

Visa signatur

Permalänk

att grafikdrivrutinen krashar kan ju bero på ostabil drivare eller ostabilt grafikkort.

har för mig nvlddmkm som du nämnde ovan är en del av Nvidias drivrutin.

kan ju även bero på att grafikkortet inte får tillräckligt med ström 3080 är ganska mycket mer strömhungrit än ditt 1080 kort så strömbristen ffår kortet att gå ostabilt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha GPUn kopplad via en riserkabel istället för direkt in i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att grafikdrivrutinen krashar kan ju bero på ostabil drivare eller ostabilt grafikkort.

har för mig nvlddmkm som du nämnde ovan är en del av Nvidias drivrutin.

kan ju även bero på att grafikkortet inte får tillräckligt med ström 3080 är ganska mycket mer strömhungrit än ditt 1080 kort så strömbristen ffår kortet att gå ostabilt

Har testat att rensa bort alla nvidias drivrutiner och installera om dem innan jag skapat tråden. Hjälpte inte.

Det stämmer mycket väl.

Som beskrivit i tråden så hände detta när jag bytade till mitt nuvarande moderkort och processor. Så problemet jag har, uppstod även med mitt 1080ti. Men ska nog testa köpa nytt PSU oavsett då det är från ett bygge från 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Du råkar inte ha GPUn kopplad via en riserkabel istället för direkt in i moderkortet?

Tyvärr inte, hade varit enormt skönt om det varit ett sådant lite simplare problem.

Permalänk
Medlem

Har du kollat att du har senaste versionen av spelet?

Det skulle kunna vara en bugg i spelet som bara visar sig på den nya processorn, eller att det är en specifik instruktion på processorn som inte fungerar som den skall - eller som har ändrats med den nya processorversionen så att den kraschar om den exekveras med otillåtna indata. Det har funnits några säkerhetsproblem med Intel-processorer och något av dessa kan ha rättats till i denna generationen med följden att vissa program kraschar.

I och med att spel är ganska krävande så är det ibland så att utvecklarna tar och nyttjar alla möjligheter till att maximera prestanda - som att använda mindre vanliga instruktioner.

Kan vara intressant att se resultatet om du testar med en äldre processor. (Om det går)