Spel crashar efter uppgradering till Intel 12th gen.

Permalänk

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

nu är ju detta typ ett halvår gammalt men kanske inte blivit fixat ordentligt.

ser ut som att ray tracing skulle kunna orsaka icke responsiv drivare om du har det aktiverat.

du kan ju alltid testa och se om det löser problemet för isf har inte nvidia fixat det med sina nyare drivare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du provat att sänka spänningen på gpun. Borde finnas guider till det. Kanske blir stabilare om nätagget är på gränsen.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Har du provat att sänka spänningen på gpun. Borde finnas guider till det. Kanske blir stabilare om nätagget är på gränsen.

kan bli ostabilare också om du inte följer med me frekvenserna också dock så att kortet försöker boosta fullt på lägre spänning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

🤔

Detta inlägg är nog till hjälp:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g...

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Har du kollat att du har senaste versionen av spelet?

Det skulle kunna vara en bugg i spelet som bara visar sig på den nya processorn, eller att det är en specifik instruktion på processorn som inte fungerar som den skall - eller som har ändrats med den nya processorversionen så att den kraschar om den exekveras med otillåtna indata. Det har funnits några säkerhetsproblem med Intel-processorer och något av dessa kan ha rättats till i denna generationen med följden att vissa program kraschar.

I och med att spel är ganska krävande så är det ibland så att utvecklarna tar och nyttjar alla möjligheter till att maximera prestanda - som att använda mindre vanliga instruktioner.

Kan vara intressant att se resultatet om du testar med en äldre processor. (Om det går)

Tja,

Har testat en multitud av spel. De enda som fungerar är de med lägre graffik så som Terraria. Däremot vid stresstest av både GPU & CPU så flyter allt på finfint.

Det hade varit fint om man hade det gamla moderkortet och processorn, men gav tyvärr bort det till en vän innan jag flyttade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

nu är ju detta typ ett halvår gammalt men kanske inte blivit fixat ordentligt.

ser ut som att ray tracing skulle kunna orsaka icke responsiv drivare om du har det aktiverat.

du kan ju alltid testa och se om det löser problemet för isf har inte nvidia fixat det med sina nyare drivare.

Tja,

Det var en god idé, men gav tyvärr inga annorlunda resultat

Permalänk
Medlem

Två saker du kan prova om du inte redan provat.
Prova att i UEFI/BIOS sätta PCIe-x16-porten (Gen5) till Gen4.

Hjälper inte det eller om du redan provat, prova flytta grafikkortet till den andra PCIE-x16-porten. Ja du kommer förlora prestanda i med kortet i denna port. Hur mycket? Ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Har du provat att sänka spänningen på gpun. Borde finnas guider till det. Kanske blir stabilare om nätagget är på gränsen.

Tja,

Har testat detta utan någon förändring :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Två saker du kan prova om du inte redan provat.
Prova att i UEFI/BIOS sätta PCIe-x16-porten (Gen5) till Gen4.

Hjälper inte det eller om du redan provat, prova flytta grafikkortet till den andra PCIE-x16-porten. Ja du kommer förlora prestanda i med kortet i denna port. Hur mycket? Ingen aning.

Tja!

Testade detta nu när du skrev. Trodde först det fungerade, sen så såg jag att fps-limiter var på 36fps. när jag höjde upp till 144fps så krashade det efter typ 30s.

Permalänk
Medlem

Det här kan vara ett långskott.
Vad har du för bildskärmskabel? DisplayPort-kabel?
Har du möjlighet att prova med en annan? eller kanske en HDMI-kabel?
Om du har en G-/Free-sync skärm. Provat stänga av denna funktion?

Permalänk
Medlem

Har du föjlt stegen i swec guiden jag länkade till tidigare?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du föjlt stegen i swec guiden jag länkade till tidigare?

Såg nu att jag glömt svara dig, sorry för über sent svar

Har testat allt förutom dessa två punkterna

Ersätt NVLDDMKM.SYS i ditt system (!PÅ EGEN RISK!)

Flasha om BIOS på din GPU (!PÅ EGEN RISK!)

Fick inte rätt på det ändån :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inofaith:

Såg nu att jag glömt svara dig, sorry för über sent svar

Har testat allt förutom dessa två punkterna

Ersätt NVLDDMKM.SYS i ditt system (!PÅ EGEN RISK!)

Flasha om BIOS på din GPU (!PÅ EGEN RISK!)

Fick inte rätt på det ändån :/

Har du testat kortet på en annan dator?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det här kan vara ett långskott.
Vad har du för bildskärmskabel? DisplayPort-kabel?
Har du möjlighet att prova med en annan? eller kanske en HDMI-kabel?
Om du har en G-/Free-sync skärm. Provat stänga av denna funktion?

Testat annan display och hdmi kabel nu, samt stänga av v-sync har jag även testat. tyvärr utan några positiva resultat :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du testat kortet på en annan dator?

Nej, det har jag faktiskt inte. Men däremot så fick jag exakt samma felmeddelande med min 1080ti i detta systemet.

Hittade nyligen en länk på google som sa att början på det meddelandet (0x0007FF) jag skrev i tråden tydde på RAM minnet. Men jag har även testat ett annat RAM kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inofaith:

Nej, det har jag faktiskt inte. Men däremot så fick jag exakt samma felmeddelande med min 1080ti i detta systemet.

Hittade nyligen en länk på google som sa att början på det meddelandet (0x0007FF) jag skrev i tråden tydde på RAM minnet. Men jag har även testat ett annat RAM kit.

Och när du körde memtest, körde du då memtest86 eller windows inbyggda? Windows inbyggda är tyvärr inte lila träffsäkert.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

LGA 1700, Spänne som har en tendens att lätt böja moderkortet när man spänner fast CPU.

Något att prova.
Efter att du monterat Minnes-modulen i sin slot, Tryck på mitten av modulen och håll emot på baksidan av moderkortet för att se till att minnes-modulen har bottnat i slotten ordentligt så problemet inte är utlöst dåligt kontakt mellan minnes-modul och moderkort.

Permalänk

Följer tråden! Har i princip exakt samma problem med min dator, dock inte specifikt felmeddelande utan olika beroende på vilket spel jag kör. Klarar bl.a inte RDR2 på mitt 1080ti, endast om det är lägsta grafik samt window-mode. Detta har jag innan spelat på ultra-grafik i 1920x1080. Flera spel som kraschar efter några sekunder. Vet ej vad det beror på! Fåt tips att byta kylpastan på min GPU. Ska testas imorgon när jag får hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Och när du körde memtest, körde du då memtest86 eller windows inbyggda? Windows inbyggda är tyvärr inte lila träffsäkert.

Jag körde memtest86, aldrig litat 100 på windows egna testfunktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inofaith:

Tja,

Som rubriken lyder har jag uppgraderat till intel 12th-gen cpu (12600K), samt ett MSI PRO Z690-A DDR4 och nu tvärvägrar systemet så fort jag försöker köra något med lite mer krävande graffik.

När jag startar något mer krävande spel så får jag meddelande "Instruktionen på 0x00007FF66A441E6C refererade till minnet på 0x0000000000000000. Minnet kunde inte vara written."

Jag har verkligen provat allt från att uppdatera mitt BIOS till att installera om Windows. Passade även på att uppgradera från mitt gtx 1080ti till ett rtx 3080 så jag var säker på att inte det var graffikkortet som ballade ur.

Någon som har någon aning om hur jag ska gå tillväga?

Detta har varken med nätagget eller grafikkortet eller ramminnena att göra alls utan det finns spel som är dåligt kodade och får då upp felmeddelande efter avslutat spel med detta problem. Jag spelar the crew 2 och jag har fått felmeddelande med just detta felet du beskriver och jag felsökte ram minnen utan att det ens var minnena som var problemet. Jag kan säga att nyare operativsystem som Windows 11 och till äldre spel så kan man råka ut för detta problem så du har inget du behöver oroa dig för så länge du inte får detta problemet med just alla spel så är det inget att oroa sig för tro mig. Jag har 12gen cpu samma cpu 12600k samt ett rx 6800 XT och allt är uppdaterat i datan jag får ändå det felmeddelandet ibland och spel som the crew 2 är väldigt gammalt idag och detta händer mig bara med the crew 2 och inga andra spel. Spel som är nya idag så får jag inte det problem du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

LGA 1700, Spänne som har en tendens att lätt böja moderkortet när man spänner fast CPU.

Något att prova.
Efter att du monterat Minnes-modulen i sin slot, Tryck på mitten av modulen och håll emot på baksidan av moderkortet för att se till att minnes-modulen har bottnat i slotten ordentligt så problemet inte är utlöst dåligt kontakt mellan minnes-modul och moderkort.

Tja!

Sjukt god idé! Passade även på att ta ut alla och rengöra kontaktytorna med isopropylalkohol. Tyvärr inget förändrat resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Detta har varken med nätagget eller grafikkortet eller ramminnena att göra alls utan det finns spel som är dåligt kodade och får då upp felmeddelande efter avslutat spel med detta problem. Jag spelar the crew 2 och jag har fått felmeddelande med just detta felet du beskriver och jag felsökte ram minnen utan att det ens var minnena som var problemet. Jag kan säga att nyare operativsystem som Windows 11 och till äldre spel så kan man råka ut för detta problem så du har inget du behöver oroa dig för så länge du inte får detta problemet med just alla spel så är det inget att oroa sig för tro mig. Jag har 12gen cpu samma cpu 12600k samt ett rx 6800 XT och allt är uppdaterat i datan jag får ändå det felmeddelandet ibland och spel som the crew 2 är väldigt gammalt idag och detta händer mig bara med the crew 2 och inga andra spel. Spel som är nya idag så får jag inte det problem du beskriver.

Sorgliga biten är att jag får detta problem med alla krävande spel. Så som: Forza Horizon 5, Dying light 2, Red Dead Redemption 2, Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands m.m.

Permalänk
Medlem

Jag läste en liknande tråd på reddit för inte så länge sedan,där var det nätagget som ställde till det. Där var det 12th gen också uppgraderat men med en äldre PSU.

skulle ju kunna testa denna också.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inofaith:

Sorgliga biten är att jag får detta problem med alla krävande spel. Så som: Forza Horizon 5, Dying light 2, Red Dead Redemption 2, Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands m.m.

Oj det låter riktigt skumt 😮 det låter som det kan va drivrutin relaterat problem testa att rensa drivrutiner med DDU för att helt få bort gamla och nya drivrutiner.

Vad exakt har du för data komponenter??
Gpu, cpu m.m och mer?

Permalänk
Medlem

I ett tidigare inlägg fick du tips om att köra stresstest, körde du dessa samtidigt eller var för sig?
Om du kör dem var för sig, prova kör dem sammtidigt.

Det är väldigt mycket som talar för att det är nätdelen som inte riktigt orkar med.
750W ska vara tillräckligt men även nätdelar åldras.

Det börjar bli svårt att komma på andra potentiella felkällor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Oj det låter riktigt skumt 😮 det låter som det kan va drivrutin relaterat problem testa att rensa drivrutiner med DDU för att helt få bort gamla och nya drivrutiner.

Vad exakt har du för data komponenter??
Gpu, cpu m.m och mer?

Redan rensat med DDU och testat bland annat riktigt nya drivers, lite äldre drivers, samt bland de första drivers som lades ut. När inte detta fungerade så gjorde jag exakt lika dant, bara med skilldnaden att jag formatterade om hårddiskarna och installerade om windows efter varje försök.

GPU: ASUS TUF Gaming RTX 3080 12GB

CPU: Intel 12600K

CPU-kylare: Noctua NH-D15S chromax

MB: MSI PRO Z690-A DDR4

RAM: Corsair Vengeance LPX 32gb (4x8gb)

PSU: EVGA Supernova G6 1000W

Lagring: Samsung 850 EVO 500GB
Samsung 970 EVO 500GB
Intel® SSD 600p Series 128GB

Nätverkskort: Asus PCE AC68

Chassi: Fractal torrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

I ett tidigare inlägg fick du tips om att köra stresstest, körde du dessa samtidigt eller var för sig?
Om du kör dem var för sig, prova kör dem sammtidigt.

Det är väldigt mycket som talar för att det är nätdelen som inte riktigt orkar med.
750W ska vara tillräckligt men även nätdelar åldras.

Det börjar bli svårt att komma på andra potentiella felkällor.

Körde bägge stresstest samtidigt i ca 2h i sträck, inget hände.

Har dessutom precis bytat nätagget "fall ifall". Sitter nu ett EVGA Supernova G6 1000W i burken. Fortarande samma uttjatade problem är kvar.

Förstår precis vad du menar :/

Permalänk
Medlem

Testa disabla E cores? Lång skott men....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med två grafikkort där grafikdrivaren kraschade. Testade efter mycket om och men att klocka ner korten ytterst lite, ca. 20-50MHz. Löste problemen i båda fallen lustigt nog. Troligtvis inte problemet du har men kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du testar med lite olika RAM-configgar? Tänker om det är fel på någon av RAM-slottarna i Moderkortet, testa köra med 1x, 2x i olika och se om det fungerar med någon av dem.