The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Jag tycker att det är en sund grundinställning att lägga mer fokus på positiva istället för negativa saker. Det ligger något i att glädje föder glädje.

Samtidigt så är vi människor knappast så endimensionella att det är någon mening med att försöka att gå och låtsås som att allt är lattjo lajbans hela tiden.

Underhållning (i det här fallet) skapar engagemang och då är det helt naturligt att besvikelse infinner sig när förväntningar och förhoppningar grusas. Finns inget konstigt eller fel med att man vill ge uttryck för denna besvikelse, så länge man håller sig inom rimliga gränser så klart.

Finns det, enligt dig, verkligen inte plats för det på ett internetforum, för då blir det dålig stämning?? Eller tolkar jag dig fel?

Tycker definitivt man ska ha en diskussion där man kan uttrycka det ena och det andra huvudsaken man respekterar de andra som deltar i diskussionen. Just därför jag skrev att "vara positiv iaf till stor del av tiden" och det innebär att det finns variation. Men jag tycker att utgångspunkten ska vara att man ska ha en trevlig stämning.

Men när merparten av inlägg från några är starka negativa ord men yttest få positiva ord öht är det tycker jag inte öht gynsamt för en trevlig stämning på ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tycker definitivt man ska ha en diskussion där man kan uttrycka det ena och det andra huvudsaken man respekterar de andra som deltar i diskussionen. Just därför jag skrev att "vara positiv iaf till stor del av tiden" och det innebär att det finns variation. Men jag tycker att utgångspunkten ska vara att man ska ha en trevlig stämning.

Men när merparten av inlägg från några är starka negativa ord men yttest få positiva ord öht är det tycker jag inte öht gynsamt för en trevlig stämning på ett forum.

Håller verkligen med dig här, väl skrivet.

Jag har inget djupare förhållande till Tolkien än att jag gillade Jacksons trilogi och är en självbeskriven jättenörd med stor vurm för all slags fantasy, steampunk, scifi osv osv.

Jag läser vad folk kritiserar, somliga välformulerat och andra mindre så. Men jag bryr mig inte utan tycker snarare lite synd om dom. Just den här serien kittlade mig rätt i underhållningsnerven och jag är oenig i de flesta negativa posterna här. Och det känns ju inte jättesvårt att förstå heller eftersom det mesta som nämns är sådant som är sjukt subjektivt och det är ju väldigt whatever hur nån annan känner inför något som jag jag störtgillar, det förtar inte min glädje på något vis.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Det blir ju väldigt ironiskt att man måste vara ganska förtrogen med källmaterialet för att känna nåt intresse överhuvudtaget samtidigt som att man väljer att godtyckligt slakta sagda källmaterial (som andra redan varit inne på). Hur tänker man??

Det hjälper inte eftersom de inte följer källmaterialet. Under den här tiden gömmer sig mycket riktigt Sauron, efter att Morgoth blev besegrad. Galadriel och hennes make Celeborn bygger sina egna riken under Gil-Galad. De får en dotter och flyttar österut för att etablera Eregion. Nångång under den här tiden visar det sig att Sauron etablerat sig i Mordor och byggt upp styrkor där.

Galadriel spenderar alltså inte 1000 år med att finkamma kontinenten i jakt på Sauron. Hon valde även att inte åka hem till Valinor, utan en osannolikt lång simtur, just för att hon ville bygga sitt eget rike.

Den här historian passade dock inte Amazon. Liksom, vad visste Tolkien om att berätta historier? Han är ju både död och omodern, så det är uppenbart bättre om Amazons stjärnor till historieberättare tar över.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig lite på är att de med ludna fötter känns billiga. Alltså lite budgetserie om man jämför med filmerna. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det känns bara. Jag vet inte, för tillrättalagt, lite kassa skådisar osv. Iaf ljusår bättre än min husgud som de slaktade (Robert Jordan). Jag hade väntat på den serien i 20 år 😪

Man ska nog inte ha för höga förväntningar på de serier Amazon producerar idag. Expanse var väl inte en Amazon serie egentligen eller?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det jag stör mig lite på är att de med ludna fötter känns billiga. Alltså lite budgetserie om man jämför med filmerna. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det känns bara. Jag vet inte, för tillrättalagt, lite kassa skådisar osv. Iaf ljusår bättre än min husgud som de slaktade (Robert Jordan). Jag hade väntat på den serien i 20 år 😪

Man ska nog inte ha för höga förväntningar på de serier Amazon producerar idag. Expanse var väl inte en Amazon serie egentligen eller?

The Expanse började med 3(?) säsonger över hos Netflix Syfy(!?). Den serien tycker jag höll sig rätt så bra, under alla säsonger.

Den här serien ger udda intryck som gör den platt. Folkhemmet med dvärgarna saknade nästan helt personlighet, fast dvärgarna (The Hobbit inkl Gimli) var ursköna originella typer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den här historian passade dock inte Amazon. Liksom, vad visste Tolkien om att berätta historier? Han är ju både död och omodern, så det är uppenbart bättre om Amazons stjärnor till historieberättare tar över.

Haha känner igen det här så otroligt mycket med sorgebarnet Dragon reborn. Varför använda sig av böckerna när man kan göra som man vill? Sedan att det inte hänger ihop spelar ingen roll. Självklart ska 90 % av karaktärerna bli bisexuella! Kanske blir så här också? Den här serien har väl dock inte drabbats av Rafe Judkins och hans skådespelande pojkvän?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

The Expanse började med 3(?) säsonger över hos Netflix Syfy(!?). Den serien tycker jag höll sig rätt så bra, under alla säsonger.

Den här serien ger udda intryck som gör den platt. Folkhemmet med dvärgarna saknade nästan helt personlighet, fast dvärgarna (The Hobbit inkl Gimli) var ursköna originella typer.

The Expanse höll rimligt, men var ändå klart bättre de första säsongerna. Kan dock bero på att det helt enkelt var den mest intressanta delen av storyn. Jag kommer dock att läsa böckerna vad det lider.

Jag känner att RoP-världen ännu är lite rörig för mig. Och då har jag ändå läst Silmarillion om än för länge sedan. Skulle vara intressant att få en recension från någon som inte läst böckerna _eller_ sett Jacksons filmer...om denna människa går att uppbringa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det hjälper inte eftersom de inte följer källmaterialet. Under den här tiden gömmer sig mycket riktigt Sauron, efter att Morgoth blev besegrad. Galadriel och hennes make Celeborn bygger sina egna riken under Gil-Galad. De får en dotter och flyttar österut för att etablera Eregion. Nångång under den här tiden visar det sig att Sauron etablerat sig i Mordor och byggt upp styrkor där.

Galadriel spenderar alltså inte 1000 år med att finkamma kontinenten i jakt på Sauron. Hon valde även att inte åka hem till Valinor, utan en osannolikt lång simtur, just för att hon ville bygga sitt eget rike.

Den här historian passade dock inte Amazon. Liksom, vad visste Tolkien om att berätta historier? Han är ju både död och omodern, så det är uppenbart bättre om Amazons stjärnor till historieberättare tar över.

De kan inte följa allt källmaterial även de skulle vilja då de inte har rättigheterna, det enda de har rättigheterna till är de fyra böcker som det redan har gjorts filmer på och dess bilagor.

https://www.radiotimes.com/tv/fantasy/rings-of-power-book-exp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel E:

De kan inte följa allt källmaterial även de skulle vilja då de inte har rättigheterna, det enda de har rättigheterna till är de fyra böcker som det redan har gjorts filmer på och dess bilagor.

https://www.radiotimes.com/tv/fantasy/rings-of-power-book-exp...

Det vi talar om här beskrivs i appendixen till Return of the King, om än mycket kortfattat. I vissa stycken utvecklas det vidare i Silmarillion, men det är skillnad på Silmarillion och Silmarillion. Boken består av tre delar. De två första är en skapelsemyt som vi kan ignorera. Del 3 är den egentliga Silmarillion. Efter den kommer del 4 och 5, som handlar om den andra tidsåldern. Dessa är bägge mycket korta, och sammanlagt ligger de på kanske 50 sidor. Här finns det i vissa sammanhang fler detaljer om vad som hände.

Amazon får inte använda sig av den egentliga Silmarillion, del 3 i boken. Amazon HAR dock rätt att använda vad de behöver från den andra tidsåldern, och de måste se till att de inte går emot något Tolkien har skrivit. I praktiken måste de då använda sig av åtminstone Akallabeth, den fjärde delen av Silmarillion, eftersom det är den som avhandlar Numenors fall - det som av allt att döma är hela historiens klimax. Om de inte får gå emot den alls så måste de använda sig av texten.

Källa på vad Amazon får använda:
https://www.tolkiengesellschaft.de/30918/exklusive-interview-...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det blir inte bättre av att klaga, tvärtom förstör det kanske för andra runt omkring som kanske inte får en säsong 2 om allt för många försöker överrösta de som tycker om det.
Det enda man kan vinna på att dissa det är att eventuellt påverka att det inte blir en till säsong. Och det skadar bara de som tycker om serien och framförallt de som skapar den.

Det är inte riktigt så enkelt.
Om skit (objektivt, jag vet) lyckas så blir skit den nya normen. För min del så skadar RoP och all uppståndelse kring serien Tolkiens värld mer än vad den skapar och bygger upp, så jag ser gärna att serien misslyckas. Jag gillar Resident Evil-världen men jag tyckte Netflix-serien var en total katastrof och är glad att den lades ner efter första säsongen.

Förhoppningsvis leder det till att om (OM) det blir nya Resident Evil-projekt i framtiden så skärper den eventuella skaparen till sig och gör något betydligt bättre, och min syn på RoP är densamma; Jag hoppas det läggs ner för att det är så dåligt, och så får vi förhoppningsvis något bättre i framtiden. Jag hoppas hellre på något bättre, än fortsätter matas med skräp.

En liknande analogi är spel med microtransactions. Vissa gillar det, vissa hatar det, men argumentet "vad är det för fel med massa microtransactions i spel? Ingen tvingar ju dig" ("titta inte på RoP, ingen tvingar dig") funkar inte av samma anledning - Ingen tvingar dig att betala, men om den typen av speldesign lyckas så blir det den nya normen, och till slut så är alla spel designade på det sättet.

Så jo, det kan bli bättre av att klaga - på sikt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tycker det varit underhållande än så länge, även om jag inte förstår varför Amazons produktioner har så mycket sämre cgi än t.ex Disney eller HBO.

Permalänk

Tycker att de två första avsnitten är klart godkända. Det syns att pengar har spenderats om man jämför med ex Wheel of time. Visst finns det saker som känns märkliga eller ologiska men vi pratar om en serie med alver, dvärgar, magiker osv så jag försöker bejaka barnet i mig och bara njuta av sagan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Tycker det varit underhållande än så länge, även om jag inte förstår varför Amazons produktioner har så mycket sämre cgi än t.ex Disney eller HBO.

Kan inte bara vara jag som tycker precis tvärtom (förutom Disney då)? CGIn i house of dragon t.ex. ser ju ut som om den var gjord i UE4.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ooklamook:

Tycker att de två första avsnitten är klart godkända. Det syns att pengar har spenderats om man jämför med ex Wheel of time. Visst finns det saker som känns märkliga eller ologiska men vi pratar om en serie med alver, dvärgar, magiker osv så jag försöker bejaka barnet i mig och bara njuta av sagan.

Det där argumentet har jag också svårt för.

Tittarna måste ändå ha någon form av suspension of disbelief, men skaparna behöver inte göra det extra svårt för oss.

Om dvärgarna helt plötsligt kan flyga så är det ju lite svårt att ignorera. Det finns fortfarande rätt och fel även fast det händer annat som är "omöjligt" i vår värld.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Kan inte bara vara jag som tycker precis tvärtom (förutom Disney då)? CGIn i house of dragon t.ex. ser ju ut som om den var gjord i UE4.

Förutom blodsplatter i sista avsnittet tycker jag (och de flesta jag pratat med eller hört på YT) att det ser riktigt bra ut.

Vad är det du ogillar?

Tycker till exempel att båda gör monster väldigt bra, istrollet och drakarna ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Förutom blodsplatter i sista avsnittet tycker jag (och de flesta jag pratat med eller hört på YT) att det ser riktigt bra ut.

Vad är det du ogillar?

Tycker till exempel att båda gör monster väldigt bra, istrollet och drakarna ser riktigt bra ut.

Nu är det kanske fel tråd men vi måste prata om det faktum att det inte är drakar utan wyverns (bevingade lindormar på svenska?). Man kan ju bli arg för mindre, liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Nu är det kanske fel tråd men vi måste prata om det faktum att det inte är drakar utan wyverns (bevingade lindormar på svenska?). Man kan ju bli arg för mindre, liksom.

Den diskussionen är ju evig ja

Om de kallar dem för drakar kommer jag också göra det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu är det kanske fel tråd men vi måste prata om det faktum att det inte är drakar utan wyverns (bevingade lindormar på svenska?). Man kan ju bli arg för mindre, liksom.

Tänk på blodtrycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu är det kanske fel tråd men vi måste prata om det faktum att det inte är drakar utan wyverns (bevingade lindormar på svenska?). Man kan ju bli arg för mindre, liksom.

Flygande ormar? Tittar man på senaste GOT ser de ju faktiskt mer ut som flygande ormar. Wyverns får mig att tänka på Heroes of Might and magic 3

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tycker definitivt man ska ha en diskussion där man kan uttrycka det ena och det andra huvudsaken man respekterar de andra som deltar i diskussionen. Just därför jag skrev att "vara positiv iaf till stor del av tiden" och det innebär att det finns variation. Men jag tycker att utgångspunkten ska vara att man ska ha en trevlig stämning.

Men när merparten av inlägg från några är starka negativa ord men yttest få positiva ord öht är det tycker jag inte öht gynsamt för en trevlig stämning på ett forum.

Jag förstår lite vad du fiskar efter men det blir väldigt godtyckligt så länge man inte diskuterar konkreta meningsutbyten. Hur långt kan man gå i sin argumentation för att motparten har fel utan att bli respektlös? Vad är och var går egentligen gränsen för vad vi kallar dålig stämning? Finns inga tydliga generella linjer här.

Förstår inte varför det skulle vara konstigt att de negativa synpunkterna överstiger de positiva i inlägg där skribenterna är uppenbart besvikna. Känns ganska naturligt och inget att hänga upp sig på även om man såklart inte behöver hålla med.

Sen om det nu är god stämning som är så viktigt så förstår jag inte vad poängen är med att gå i polemik med skribenter som uttrycker sin besvikelse över serien, bara för att de just uttrycker sin besvikelse. Skulle det på nåt sätt höja stämningen i tråden??

"Borttappade" bokstäver
Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det hjälper inte eftersom de inte följer källmaterialet. Under den här tiden gömmer sig mycket riktigt Sauron, efter att Morgoth blev besegrad. Galadriel och hennes make Celeborn bygger sina egna riken under Gil-Galad. De får en dotter och flyttar österut för att etablera Eregion. Nångång under den här tiden visar det sig att Sauron etablerat sig i Mordor och byggt upp styrkor där.

Galadriel spenderar alltså inte 1000 år med att finkamma kontinenten i jakt på Sauron. Hon valde även att inte åka hem till Valinor, utan en osannolikt lång simtur, just för att hon ville bygga sitt eget rike.

Den här historian passade dock inte Amazon. Liksom, vad visste Tolkien om att berätta historier? Han är ju både död och omodern, så det är uppenbart bättre om Amazons stjärnor till historieberättare tar över.

Du har helt rätt i det du skriver. Jag försökte hålla nere längden på mitt inlägg och uttryckte mig kanske lite slarvigt. Det jag menade var att Amazon gör inte mycket för att övertyga publiken om att karaktärer som Elrond och Galadriel är intressanta och förtjänar vårt engagemang. De tar förgivet att vi redan är bekanta med dem sedan innan, alltså i någon mån är bekanta med källmaterialet (inte tvunget Silmarillion då utan mer Tolkiens värld i allmänhet), och att vi därför ska bry oss direkt bara för att de bär namn vi känner till.

Det blir ju dock en väldigt knepigt balansgång då man hoppas på att vi vet tillräckligt mycket för att bry oss om karaktärerna men inte tillräckligt mycket för att vi ska bli upprörda över att de tagit sig oerhörda friheter med den grundläggande storyn. Det blir inget logiskt sätt att gå till väga enligt mig.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Du har helt rätt i det du skriver. Jag försökte hålla nere längden på mitt inlägg och uttryckte mig kanske lite slarvigt. Det jag menade var att Amazon gör inte mycket för att övertyga publiken om att karaktärer som Elrond och Galadriel är intressanta och förtjänar vårt engagemang. De tar förgivet att vi redan är bekanta med dem sedan innan, alltså i någon mån är bekanta med källmaterialet (inte tvunget Silmarillion då utan mer Tolkiens värld i allmänhet), och att vi därför ska bry oss direkt bara för att de bär namn vi känner till.

Det blir ju dock en väldigt knepigt balansgång då man hoppas på att vi vet tillräckligt mycket för att bry oss om karaktärerna men inte tillräckligt mycket för att vi ska bli upprörda över att de tagit sig oerhörda friheter med den grundläggande storyn. Det blir inget logiskt sätt att gå till väga enligt mig.

Måste vi tvunget veta allt om vem, hur och varför på en gång? Då blir det mer en dokumentär än ett drama. Låt folk få fylla i detaljer som fattas med sin egen fantasi, alla behöver inte ha samma fantasi, och troligen får vi veta mer alltefter historien utvecklas.

Det är en drama/action-serie, inte ett filmat Wikipedia över Tolkiens texter

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Måste vi tvunget veta allt om vem, hur och varför på en gång? Då blir det mer en dokumentär än ett drama. Låt folk få fylla i detaljer som fattas med sin egen fantasi, alla behöver inte ha samma fantasi, och troligen får vi veta mer alltefter historien utvecklas.

Det är en drama/action-serie, inte ett filmat Wikipedia över Tolkiens texter

Galadriel är ju direkt otrevlig mot sin egen "kompis" utan anledning.

Någon karaktärsutveckling behövs för att hålla intresset uppe.

De kör mest tvärtom mot den klassiska "show, don't tell"-tekniken. Vilket inte fungerar, karaktärer framstår mest som dryga och arroganta då.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Du har helt rätt i det du skriver. Jag försökte hålla nere längden på mitt inlägg och uttryckte mig kanske lite slarvigt. Det jag menade var att Amazon gör inte mycket för att övertyga publiken om att karaktärer som Elrond och Galadriel är intressanta och förtjänar vårt engagemang. De tar förgivet att vi redan är bekanta med dem sedan innan, alltså i någon mån är bekanta med källmaterialet (inte tvunget Silmarillion då utan mer Tolkiens värld i allmänhet), och att vi därför ska bry oss direkt bara för att de bär namn vi känner till.

Det blir ju dock en väldigt knepigt balansgång då man hoppas på att vi vet tillräckligt mycket för att bry oss om karaktärerna men inte tillräckligt mycket för att vi ska bli upprörda över att de tagit sig oerhörda friheter med den grundläggande storyn. Det blir inget logiskt sätt att gå till väga enligt mig.

Jag råkar vara sådan att jag inte bryr mig nämnvärt om hur Galadriel osv är beskriven i böckerna - har inte läst dom och det lär jag mest troligt inte göra heller. Jag vill bara få lite verklighetsflykt och bli underhållen av vad jag ser på skärmen, vilket de två första episoderna levererade till mig.

Förväntade jag mig en karaktärsstudie ala Better Call Saul? Absolut inte. Är det vad jag önskade mig av RoP? Nope. Jag vill känna kopplingen till filmerna, få lite skön och högtravande dialog, härliga och filmatiska vyer, lite fighter och kaos som filmerna bjöd på osv. I det avseendet har det hitills levererat.

Men jag har full förståelse för er som har god kuns1kap om böckerna och världen såsom tolkien beskrev den. Har t.ex läst Jordans WoT två ggr och tyckte den serien sööÖÖööög.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Lego Master
Skrivet av underwatch:

Förstår att du är lite butthurt men serien suger, bara att inse fakta 😉

DU tycker den suger. Andra kanske inte tycker det. Konst (även om jag tycker det är en jävla stretch att kalla TV-serier konst) är subjektiv. Det är inte fakta att den suger, det är din åsikt.

Objektivt kanske den inte följer källmaterialet på sådant vis som vissa hade önskat, men det är knappast ett krav för att få göra TV-serie, eller hur?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Måste vi tvunget veta allt om vem, hur och varför på en gång? Då blir det mer en dokumentär än ett drama. Låt folk få fylla i detaljer som fattas med sin egen fantasi, alla behöver inte ha samma fantasi, och troligen får vi veta mer alltefter historien utvecklas.

Det är en drama/action-serie, inte ett filmat Wikipedia över Tolkiens texter

Vem har sagt att vi måste få veta allt? Är det verkligen för mycket begärt att få veta lite mer om Galadriel än att hon sörger sin bror (vem han nu var) och tror på spöken (Sauron är inte mer för oss i publiken i det här skedet)?

Tolkiens verk bygger ju väldigt mycket på kontext och att saker och ting hör ihop i ett sammanhang. Sagan om Ringen skrevs ju för att han ville göra språken han hade uppfunnit mer levande. Appendixen till de böckerna som sedermera blev Silmarillion skrevs ju bara för att ge kontext åt händelser som utspelar sig i Sagan om Ringen-trilogin. Det blir uppenbart att kontext är viktigt för Tolkien och världen han vill måla upp.

Om man då skiter i det och bara vill göra nån "cool" drama/action-serie med övermäktiga alver och roliga dvärgar så krävs det inte nån Tolkien-licens för att göra det, så då kanske man skulle gjort nån fristående serie istället??

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Vem har sagt att vi måste få veta allt? Är det verkligen för mycket begärt att få veta lite mer om Galadriel än att hon sörger sin bror (vem han nu var) och tror på spöken (Sauron är inte mer för oss i publiken i det här skedet)?

Tolkiens verk bygger ju väldigt mycket på kontext och att saker och ting hör ihop i ett sammanhang. Sagan om Ringen skrevs ju för att han ville göra språken han hade uppfunnit mer levande. Appendixen till de böckerna som sedermera blev Silmarillion skrevs ju bara för att ge kontext åt händelser som utspelar sig i Sagan om Ringen-trilogin. Det blir uppenbart att kontext är viktigt för Tolkien och världen han vill måla upp.

Om man då skiter i det och bara vill göra nån "cool" drama/action-serie med övermäktiga alver och roliga dvärgar så krävs det inte nån Tolkien-licens för att göra det, så då kanske man skulle gjort nån fristående serie istället??

Kanske skulle bli så att om man skulle ta med alla detaljer som du tycker fattas att det hade blivit 50 säsonger istället för 5, vem orkar genomlida det ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag råkar vara sådan att jag inte bryr mig nämnvärt om hur Galadriel osv är beskriven i böckerna - har inte läst dom och det lär jag mest troligt inte göra heller. Jag vill bara få lite verklighetsflykt och bli underhållen av vad jag ser på skärmen, vilket de två första episoderna levererade till mig.

Förväntade jag mig en karaktärsstudie ala Better Call Saul? Absolut inte. Är det vad jag önskade mig av RoP? Nope. Jag vill känna kopplingen till filmerna, få lite skön och högtravande dialog, härliga och filmatiska vyer, lite fighter och kaos som filmerna bjöd på osv. I det avseendet har det hitills levererat.

Men jag har full förståelse för er som har god kuns1kap om böckerna och världen såsom tolkien beskrev den. Har t.ex läst Jordans WoT två ggr och tyckte den serien sööÖÖööög.

Det är helt okej att vara en "casual viewer" och jag förstår att Amazon måste anpassa sig efter den publiken till viss del. Dock känns det som att de mer eller mindre bara har satsat på den typen av publik. Sen så behöver man inte gå från den ena ytterliggheten till den andra bara för att man önskar sig nåt som är mer anpassat för insatta tittare. Enligt mig hade det gått att få till en betydligt bättre kompromiss om man hade velat.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Kanske skulle bli så att om man skulle ta med alla detaljer som du tycker fattas att det hade blivit 50 säsonger istället för 5, vem orkar genomlida det ...

Du ska alltid ta allas argument och dra dem till sin absolut mest extrema spets Varje gång.

Det är inte alls svårt att göra serien bättre och karaktärerna mer relaterbara, men de som skrivit denna serie är inte så bra på sitt jobb tyvärr. Det skulle inte krävas 50 säsonger. Räcker med att strunta i det onödiga.

GoT lyckades väldigt bra trots många karaktärer (när det fanns bra böcker att använda som underlag iaf).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kanske skulle bli så att om man skulle ta med alla detaljer som du tycker fattas att det hade blivit 50 säsonger istället för 5, vem orkar genomlida det ...

Tycker du verkligen att den typen av "allt eller inget"-argument är bra? Jag efterfrågar t ex lite mer karaktärsutveckling och vips så ska vi låtsas som att det jag frågar efter tar 50 säsonger att få till? Kom igen...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE