Veckans fråga: Vilken är din primära spelplattform?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken är din primära spelplattform?

För drygt 1,5 år sedan var PC överlägsen vinnare med 75 procent av rösterna. Den här veckan blir repris för att se hur läget ser ut nu!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Spelar på min PC samt enklare spel på mobilen vid pendling och när man sitter på muggen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

PC, Settlers Online nästintill uteslutande.
Mobil, GPS-baserade spel. Badgers och lite Turf.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Gissar att det kommer bli ganska lika, iaf här på SweClockers. Globalt kanske det har ökat lite för konsolerna pga större intresse i spel av "normies" under pandemin som då i generellt köper fler konsoler än datorer (antar jag).

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

För tillfället är det PS5, därefter PC, Xbox Series X sist Quest2, men skiftar allt eftersom.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det stora flertalet spelar mer än vad de tror på mobilen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Datorn i signaturen definitivt. Har en Wii U också men den har inte använts på ett bra tag. Den har dock roliga spel som ej finns på PC så kanske blir att damma av den snart.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ganska säker på att det stora flertalet spelar mer än vad de tror på mobilen...

Dagen det finns roliga mobilspel så kanske jag kan tänka mig det.
De flesta är ju shitty kloner eller om de faktiskt är lite bra så är de extremt pay 2 win.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hade en period i den nyblivna papparollen när jag skiftade nästan allt spelande till Nintendo Switch, då det helt enkelt var väldigt smidigt sätt att få in kortare spelsessioner. Nu har det växlats tillbaka mer mot PC, och då främst på Steam Decken eftersom den fyller ungefär samma roll som Switchen fast med ett bredare spelutbud.

Permalänk
Medlem

”All in” på Xbox! 🤟😁🎮💥

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Steam deck så det blev att rösta på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Då jag är inne i en WoW-period så blir det PC. Men finns en titel till Switch så väljer jag den.

Citerar mig själv. Lång wow-period!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hade en period i den nyblivna papparollen när jag skiftade nästan allt spelande till Nintendo Switch, då det helt enkelt var väldigt smidigt sätt att få in kortare spelsessioner. Nu har det växlats tillbaka mer mot PC, och då främst på Steam Decken eftersom den fyller ungefär samma roll som Switchen fast med ett bredare spelutbud.

Precis som Jonas, Steam Deck primärt nu, som förälder är det smidigast

Jag skulle dock räkna det som eget alternativ (Steam OS), eller är det PC verkligen?

Permalänk
Medlem

2 små barn.. switchen är guld värd.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Mobiltelefonen såklart. Jag funderar på hur länge denna har varit min primära men från runt år 2005.
Orsaken är att jag endast spelar under dötider som på buss, tåg etc och då tar jag upp vad jag har.

Spelkonsol har jag köpt någon, men de brukar samla damm.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Precis som Jonas, Steam Deck primärt nu, som förälder är det smidigast

Jag skulle dock räkna det som eget alternativ (Steam OS), eller är det PC verkligen?

Skulle säga att den faller in under PC. Det är trots allt PC-spel man lirar på en glorifierad laptop körandes en Linux-dist.

Permalänk
Medlem

Spelar egentligen inte alls längre, tappat lusten helt, men skulle jag spela så skulle det såklart vara på PCn.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Finns alternativet retro PC? Jag spelar inget spel som släppts efter år 2000.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Precis som Jonas, Steam Deck primärt nu, som förälder är det smidigast

Jag skulle dock räkna det som eget alternativ (Steam OS), eller är det PC verkligen?

Den består ju av PC-hårdvara, men jag kan se poängen din. De som spelar på Linux och macOS hade säkert även de önskat sig egna alternativ, men det bli kanske lite mycket att välja mellan.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Inte spelat på några år, mest beroende på tids-/orkesbrist p g a krävande arbete. Kan ju inte säga att jag inte spelar då jag gärna gör det, men att det bara inte blivit av på länge.
Närmast ligger PS3:an där jag har några spel kvar att köra, så den är primär.
Har ev planer på att återuppta PC-spelandet när det blir ny maskin, ev efter höstens hårdvarusläpp. Har väl en backlog på lite drygt 15 år el så..

Permalänk
Medlem

Alternativen som består av en ”kombination av något” tycker jag alltid har varit lite konstigt/motsägelsefullt när man frågar efter något primärt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

PC, Settlers Online nästintill uteslutande.

Intressant. Inte sett någon annan här som refererat till det förut. Jag har spelat nästan ända sedan starten, dock lite sporadiskt numer.

För övrigt, för att koppla till ämnet, så är min huvudplattform PC. Spelar till största del CIV VI, WWIIOnline, FS2020 och Elite Dangerous. Spelar lite på PS4 ibland men det är sällsynt, sedan kör jag Star Trek Timelines på mobilen när jag har tråkigt på jobbet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Alternativen som består av en ”kombination av något” tycker jag alltid har varit lite konstigt/motsägelsefullt när man frågar efter något primärt.

Skulle inte kunna säga vad jag spelar mest på dock, använder nog min pc, switch samt ps4 lika mycket för tillfället. Ibland använder jag nästan endast pc, ibland endast ps4, ibland switch. Så för min del var det det enda valet.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Dessa dagar är det primärt PS4 efter att barnen har lagt sig. Spelar igenom diverse RPG'er som Yakuza: Like a Dragon just nu.
De gånger jag sitter vd datorn så är det Path of Exile, Stardew valley eller Vampire survivors (Dock så gott som maxad just nu utan överdrivet med ägg). Helt beroende på om jag vill ha något lugnt eller "kötta".

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kyraal:

Den består ju av PC-hårdvara, men jag kan se poängen din. De som spelar på Linux och macOS hade säkert även de önskat sig egna alternativ, men det bli kanske lite mycket att välja mellan.

Bra poäng, det hade ändå varit lite intressant! Jag tar på mig den missen som inte tänkte på att det faktiskt finns ett till intressant alternativ att slänga in där.

Skulle säga att det får gå under PC (Modern) här den här gången, om inte annat för att det även blir lite mer rättvis jämförelse mot förra resultatet. Men nästa gång ser jag till att ha hjärnan med mig

Permalänk
Medlem

Så got som bara Steam deck senaste två veckorna (Då jag fick min), vet inte riktigt vad det räknas som förutom tja PC. Ser mig att jag kommer använd denna väldigt mycket framöver dock inte 100%, beror lite på spel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Intressant. Inte sett någon annan här som refererat till det förut. Jag har spelat nästan ända sedan starten, dock lite sporadiskt numer.

För övrigt, för att koppla till ämnet, så är min huvudplattform PC. Spelar till största del CIV VI, WWIIOnline, FS2020 och Elite Dangerous. Spelar lite på PS4 ibland men det är sällsynt, sedan kör jag Star Trek Timelines på mobilen när jag har tråkigt på jobbet.

Bara kört det i 3½år, så inte kommit längre än L61 men kör mest i akvariumläge... har spelet igång lite i bakgrunden mao. Kör lite FreeCiv sporadiskt oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

100% PC Windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just för tillfället är det överlägset Switchen som det spelas mest på då Xenoblade Chronicles 3 går varm, innan det var det PS5:an i våras. Nu blir det nog snart PC:n igen då jag tänkte lira Steel Rising snart. Totalt hittills i år leder nog Switchen knappt över PS5 med PC på sista plats.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det blir fel att ni har "En kombination av PC och konsol" som svarsalternativ. Det skapar bara luddighet i onödan och tar ifrån precisionen man kan få från svaren.

"Vilken är din favoritfrukt
1 Äpple
X Päron
2 Båda"

Man vet sällan med säkerhet vilken frukt som är bäst efter en sån frågeställning