Veckans fråga: Vilken är din primära spelplattform?

Permalänk
Avstängd

PC. Spelar Horizon Zero Dawn nu och det är verkligen trevligt och bara det spelet gjorde det nya RTX2060 värt det.

Permalänk
Medlem

Sedan pandemin startade är det onekligen Switch. Jag har för mycket generell ångest (jag är riskgrupp) för att kunna sätta mig vid datorn och slappna av.
Jag kan inte säga att jag förstår hur det hänger ihop, men så är det. Datorn är på en gång i månaden eller ännu mer sällan.

Permalänk
Medlem

Nästan alltid PC. Har förvisso en Playstation 4 men tycker att spelen där är ganska kass, spelar mer Dreamcast eller Saturn isåfall.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad som menas med modern här. I alla fall så spelar jag på min ivy-bridge baserade linuxssnurra när jag väl spelar spel. En sak som skulle varit intressant skulle varit om det fanns ett PC alternativ för "Inte windows". Jag är säker på är vi är flera dussin(!) där ute.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad jag känner för men jag skulle säga att jag spelar allmänt mer på PC:n men om jag är på plattform, schmup eller bullet hell-humör, då är det konsol som gäller.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Beror på spel, spelar det mesta framför datorn, men spel som AC vill jag köra framför tvn så blir Nvidia Shield + Moonlight som streamas från datorn.

Permalänk
Medlem

Fick ihop min nya dator i mellandagarna men har i stort sett bara spelat pc genom tiderna.

Visa signatur

1 fungerande pc för spel och annat i 4K.

Permalänk
Medlem

Då jag är inne i en WoW-period så blir det PC. Men finns en titel till Switch så väljer jag den.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

PC (bärbar anno 2012)

Det här spelet är lagomt beroendeframkallande...
När varan inte finns...

Permalänk
Benchmaskin 🍞

PC för mig här också men kanske rätt väntat. Har dock blivit betydligt mer konsolspel på senare år med framför allt Switch. Kommer nog bli en del PS5 när (om) jag får den.

Permalänk
Medlem

PC överlägset, så lite konsoll att jag inte tycker det räknas

Permalänk
Medlem

Primär: PS5
Sekundär: PC (endast för Civ V)

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Brukar variera, men har varit primärt ps4 (och nu ps5) senaste åren. Jävla skönt att komma hem och allt bara fungerar och är patchat och färdigt. Inga drivutiner eller inställningar att ändra. Inget Windows som jävlas. Behöver inte fundera vilken launcher som har vilket spel. Kan sätta konsollen i Rest Mode och när jag ska spela igen senare så är jag exakt vart jag var. Sen får jag även använda min fina LG OLED TV vilket får allt att se bättre ut (visst kan jag använda den till PCn också men fiffla med långa HDMI kablar och upplösningar fram o tillbaka är inget jag vill).
Och nu med ps5 har det löst den sista biten jag saknade från PC: snabba laddningstider.

Dock har jag senaste tiden spelat Cyberpunk på PC då det var så mycket bättre där. PS5 BC versionen är inte jätte dålig, men det laddar inte lika fort som på PC och det crashade ganska ofta. Ser dock väldigt mycket framemot PS5 uppgraderingen, tror det kan bli riktigt bra på PS5 då och då kanske jag släpper PC helt.

Och sen om jag spelar något retro spelar jag det oftast på riktiga konsollen. Har istortsett alla consoles förutom några enstaka. Har dock på sistone experimenterat med Retroarch och ha det på både Android plattan och en HTPC, vilket gör att save filer synkar emellan vilket är smidigt när man spelar igenom något längre JRPG, vilket fungerar bra men... nja... det känns inte rätt ändå, inte lika rätt som riktig konsoll.

Och Nintendo Switch spelar jag på Nintendo Switch.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Bra stats såhär långt.
Lika många som spelar på retro-plattformar som på xbox (1%)
Måste vara jobbigt att vara microsoft helt enkelt

För dessa närmare 80% som svarat PC är helt orelaterade till Microsoft då? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

För dessa närmare 80% som svarat PC är helt orelaterade till Microsoft då? 🤔

Jag intalar mig själv att alla har säkert gjort en gratis upgrade till Win10... inget ms tjänar pengar på. Inte heller stream-spelande

Permalänk
Medlem

Bara PC.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Sista gången jag spelade var på en amiga 500 nån gång i slutet av 80 talet

Permalänk
Medlem

PS5, Switch, PC, Ipad och ibland lite retrogamig som t ex Gameboy. Det blir mindre PC ju äldre jag blir.

Permalänk
Medlem

Jag är så fascinerad av att folk kan spela på mobil, som är så begränsad i inmatningsverktyg, skärmstorlek och prestanda! Senaste gången jag spelade nåt på mobil var Snake ca 2003, på min Nokia 3310...

För mig är det 100 % på Windows 10 på min dator. Kan inte tänka mig att spela på nåt annat sätt. Konsoler går fetbort med vidriga handkontroller och lusig grafik.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

PC för min del.

Har en PSP i fint skick som jag retrospelar på utomhus på sommaren. Blir främst nintendo 8-bitars då.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

7:e Juli tvåtusentolv började jag spela Turf på mobilen, sen dess har det varit min huvudsakliga spelplattform, jag fuskar lite i det spelat fortfarande men gick vidare tvåtusenfemton till Ingress. Tvåtusenarton blev det nästa byte, då till Badge(r)s!.

Gemensamt är att det är utomhusspel där man skall röra på sig och att spelen är sociala samt att de alla var Android only de första åren.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carax-0:

Just nu är det PC och PS3, sålde ps4 i väntan på att PS5 ska gå att köpa!!

PS3 emulation med RPCS3 är riktigt bra idag, väl värt en titt om du inte gjort redan.

Skrivet av Marroak:

Är en tradig jävel som fastnat i World of Tanks och suttit där i många år nu. Kontot är från 2012.. samt fångar vilt i RDR2 online och brygger hembränt. Men gillar att testa nyreleaser lite då och då.

Kan smått föreslå Deliverance: Kingdom Come. Har lagt ner väldigt mycket tid på en karriär som tjuvjägare där.

Permalänk
Medlem

Men.. Bara jag som lirar VR?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JHultman:

Men.. Bara jag som lirar VR?

Kan ta ett tag mellan mina sessioner men Pavlov VR är sällan fel.

Har en skaplig back log även här. Har inte riktigt utrymmet som krävs.

Vad VRar du i dagsläget? Finns ju en hel del att välja bland idag.

Permalänk
Medlem

PC. (Steam på Linux)

(För några år sen lirade jag Ingress under ett år (mobilspel med riktiga positioner, som Turf antar jag, eller Pokemon Go), det var kul att göra nya portaler i obskyra naturreserver samt stanna bilen nångång och sabba en stor trekants ena hörn och därmed trekanten, men man blev varse att det inte är mest effektivt som ett "solo"spel och det ser bra konstigt ut när man står vid en lekplats flera gånger i veckan och trycker på mobilen. )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Inte spelat på något år (varit mest jobb), men det närmaste är då PS3 där jag har lite kvar. Någon dag blir det nog att köra mer på den.

Tänkt köpa ny PC när 4K-upplösning är rimlig både på skärmar och grafikkort, är rätt nära nu men då är ju tillgängligheten usel så lika bra att vänta lite till. Sen kanske det blir att börja med backloggen på runt 15 år..

Permalänk
Medlem

Spelar mest på min Evercade. Har även en Series X som knappt används

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan ta ett tag mellan mina sessioner men Pavlov VR är sällan fel.

Har en skaplig back log även här. Har inte riktigt utrymmet som krävs.

Vad VRar du i dagsläget? Finns ju en hel del att välja bland idag.

Pavlov är ju underbart när det är 16 eller fler som spelar! Vilken känsla av cannon fodder haha! Men mer pingis och och andra träningsspel och även spel som no mans sky, vilket man kan spela på på pannkaka och VR. SÅÅ mycket mer bättre i VR! Så ser inte längre intresse att jämföra pc, spekonsoll, det är ju för upplevelsen samma sak. Stor tv, liten skärm, same same. VR är ett helt nytt sätt att interagera medialt, och rätt tragiskt att väldigt många av dagens "moderna" spelare är lika konservativa mot VR, som mina föräldrar var när det handlade TV och dator när man satt med sin C64..

Tacka vet jag rs232 för multiplayer liksom 👌

Permalänk
Medlem

Främst på PC, och använder oftast en Xbox elitekontroll. men retro och en del spel som lämpar sig på storbild körs över Nvidia Shield.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultman:

Pavlov är ju underbart när det är 16 eller fler som spelar! Vilken känsla av cannon fodder haha! Men mer pingis och och andra träningsspel och även spel som no mans sky, vilket man kan spela på på pannkaka och VR. SÅÅ mycket mer bättre i VR! Så ser inte längre intresse att jämföra pc, spekonsoll, det är ju för upplevelsen samma sak. Stor tv, liten skärm, same same. VR är ett helt nytt sätt att interagera medialt, och rätt tragiskt att väldigt många av dagens "moderna" spelare är lika konservativa mot VR, som mina föräldrar var när det handlade TV och dator när man satt med sin C64..

Tacka vet jag rs232 för multiplayer liksom 👌

Jag är inte konservativ mot VR, jag tycker bara det är en gimmick för ensamma män för att man kan inte direkt spela med VR i sin fullproppade mancave. Sen är det priset, det börjar ju ticka neråt nu men sen kommer Apple och då lär priserna pressas upp igen för att gör Apple det är det hippt och då kostar det 3000 dollar igen.

Hade hellre sett AR-implementeringar där man kan göra VR lite och kombinera det med skärm och dessutom skulle AR kunna ha massor av andra funktioner som faktiskt skulle ge det en skjuts.
Nu kommer ju HUD:ar i bilen med AR vilket kanske gör att fler får upp ögonen för det.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB