Nytt och gammalt när Iphone 14-serien gör debut

Permalänk
Melding Plague

Nytt och gammalt när Iphone 14-serien gör debut

Apple bjuder favorit i repris hos den ordinarie Iphone 14-familjen, medan justerad design, ny systemkrets och bättre kameror sticker ut hos Pro-syskonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hutlösa priser med tanke på att den nya serien inte har fått högre priser i Dollar än generationen innan.

Men men, den svaga kronan gör väl sitt antar jag.

Permalänk
Medlem

Stort nerköp att processorn stannar på förra årets krets i basmodellerna, och såklart att mini saknas…

Dock sugen på kamerorna i Pro/Max, men inte för över 15k kronor, det kan de glömma!

Always on display hade jag redan på Nokia/Symbian, ganska trevligt, men nästan skämmigt att de skryter om det ett decennium senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Hutlösa priser med tanke på att den nya serien inte har fått högre priser i Dollar än generationen innan.

Men men, den svaga kronan gör väl sitt antar jag.

22% skillnad sen senaste September, det är mycket av problemet, sen att ändringen troligen fortsätter åt samma håll får dem att ta i lite till för att inte behöva höja priserna sen. Illa men tyvärr ser världen ut så

Permalänk
Medlem

vad härliga priser för 0 innovation...plockade ut en Galaxy Fold4 för 16k vid release, där pratar vi innovation!

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu börjar vi ju snacka dock... 120hz + 1hz läget för "always on", kamerorna som har upp till 3x optisk zoom och lite annat gött.

Tja, jag har en XS 256gb idag, och tänkte väl att "nästa gång jag uppgraderar går jag till nästa storlek" ...

Alltså det svider i plånkan!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

10 000 kr för en mobil... känns lite sådär. Hur motiverar man det?

Permalänk

priserna är för höga detta året, får bara byta batteri på min och vänta tills nästa år.

Permalänk
Medlem

Att priserna skulle gå från "fantasi" till "aldrig-i-helvete" var inte direkt förvånande, men då är jag ju gammal, bitter och förstår inte riktigt meningen med telefoner med pris över 5000:-.

Permalänk
Medlem

Var lite intresserad av iPhone 14 Plus tills jag såg priset. Priserna för årets lineup är faktiskt inte acceptabla. Får väl bli en motvillig bojkott, trist.

Permalänk

Ingen USB C och de svenska priserna. Bortser man från detta så var jag lite positiv överaskad då allt var lite bättre än vad jag hade förväntat mig.
De svenska priserna var dock chocken. Man hörde samma pris i dollar i slutet och jag blev riktigt förvånad och jag tänkte nu kommer premium Androiderna få det tufft. Det kanske de får ändå, men inte lika tufft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

10 000 kr för en mobil... känns lite sådär. Hur motiverar man det?

Räcker det inte med att man vill ha den? Varför ska man motivera sina inköp hela tiden? 10k är inte mycket pengar idag heller så det är väl inte farligt, man behöver ju inte byta telefon varje år heller?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

10 000 kr för en mobil... känns lite sådär. Hur motiverar man det?

Jobbet betalar, folk köper på avbetalning, vissa har mobilen länge, andra gott om pengar.
För min egen del skulle jag lugnt lägga 20 000kr på en mobil, om det inte vore så att mobilen innan den är lanserad har brister som jag störde mig på för över 5år sedan och funderade på när de skulle lösas? -Som helskärm på framsidan, för att ta ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stort nerköp att processorn stannar på förra årets krets i basmodellerna, och såklart att mini saknas…

Ja, vad är egentligen selling point för nya basmodellerna? Högre pris?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

10 000 kr för en mobil... känns lite sådär. Hur motiverar man det?

Det är för basmodellen som basicly är exakt som last gen med bättre BT chip.... Flera ungdomar kommer vilja ha Pro för annars är det skit. Då är vi uppe i 14-15000+ och vill man då ha lite lagring så är det upp mot 20k.

Nu har jag inte köpt egen telefon på en del år men smärtgränsen för mig ligger runt 5000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mini försvinner och priset blir sjukt högt. 12k för instegsmodellen är sjukt.

Jag håller mig vid min 12 mini och enda intressanta telefon när jag behöver ny så småningom lär vara SE.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av HULTAS:

Var lite intresserad av iPhone 14 Plus tills jag såg priset. Priserna för årets lineup är faktiskt inte acceptabla. Får väl bli en motvillig bojkott, trist.

Priserna är ju identiska mot förra årets modeller. Detta är ju bara dollarn som spökar tyvärr. Det var ju prat om att de båda 14-modellerna skulle åka ned en slant, och 14 Pro-modellerna skulle upp i pris. Istället körde man på exakt samma summa som förra året. Synd bara att svenska kronan är så förbaskat svag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har de senaste åren sagt "aldrig en mobil över 10k!" men hade faktiskt kunnat ändra mig nu... hade vi fått betala de amerikanska priserna så hade jag nog förbokat en 14 pro 512gb, blir runt ~14k + 1k för apple care+.

Har man den i 3år är det 5k/år och sett till hur mycket man använder en telefon idag och vad den är kapabel till... är det inte så fasligt mycket. (vad kostar en bil per år liksom ?)

De amerikanska priserna - tillkommer skatt på dem eller är de vad man kan köpa dem för med alla avgifter inkluderat ?
Nästan så man skall boka en resa till staterna för mellanskillnaden på sista minuten och ta en starbucks på vägen

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Som någon skrev innan här, så har svenska kronan sjunkit med 22% i värde sedan september 2021 mot dollarn, så priset är befogat tyvärr.

2021 : 999 dollar + svensk moms = 12490 kr

2022: 999 dollar + svensk moms + 22% värdeminskning krona = 14990 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

De amerikanska priserna - tillkommer skatt på dem eller är de vad man kan köpa dem för med alla avgifter inkluderat ?

Utan skatt , olika sales tax i olika stater / städer . Åk til en stat utan tax

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nu börjar vi ju snacka dock... 120hz + 1hz läget för "always on", kamerorna som har upp till 3x optisk zoom och lite annat gött.

Tja, jag har en XS 256gb idag, och tänkte väl att "nästa gång jag uppgraderar går jag till nästa storlek" ...

Alltså det svider i plånkan!

<Uppladdad bildlänk>

Lägg tusenlapparna på att lagra allt i icloud istället och välj basmodellen vad gäller lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Att priserna skulle gå från "fantasi" till "aldrig-i-helvete" var inte direkt förvånande, men då är jag ju gammal, bitter och förstår inte riktigt meningen med telefoner med pris över 5000:-.

Jag håller med, är också "av fin gammal vintage modell"

Apple är bra på kompatibilitet och användare vänlighet, men de har inte utvecklat särskild mkt de senaste åren inom mobiler (och då pratar jag om hårdvara, inte mjukvara).

Den fjolårs modell jag köpte detta året till 3500,- med två kameror på 48 Mpixel och 50 Mpixel och 8 kärnor känns mera och mera prisvärd när jag läser nyheter som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ingen USB C och de svenska priserna. Bortser man från detta så var jag lite positiv överaskad då allt var lite bättre än vad jag hade förväntat mig.
De svenska priserna var dock chocken. Man hörde samma pris i dollar i slutet och jag blev riktigt förvånad och jag tänkte nu kommer premium Androiderna få det tufft. Det kanske de får ändå, men inte lika tufft.

USB-C skulle väl bli standard hösten 2024? Fast endast gälla inom EU?

Apples lightning tycker jag är lika bra som USB-C så för min del har det inte någon betydelse. De har ju ändå USB-C i andra änden av laddkabeln sedan en tid tillbaka. Dock har man inte uppgraderat övriga saker så man kan använda den någon annanstans än i originalladdaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

USB-C skulle väl bli standard hösten 2024? Fast endast gälla inom EU?

Apples lightning tycker jag är lika bra som USB-C så för min del har det inte någon betydelse. De har ju ändå USB-C i andra änden av laddkabeln sedan en tid tillbaka. Dock har man inte uppgraderat övriga saker så man kan använda den någon annanstans än i originalladdaren.

Problemet med lightning är väl inte kontaktens kvalitet, utan precis att den inte passar med usbc och allt vad det innebär

Permalänk
Snusfri

Har börjat kika på iPhone på senare tid, men dessa priser och bara 60 Hz på en "gammal" telefon har minskat mitt intresse rejält.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

10 000 kr för en mobil... känns lite sådär. Hur motiverar man det?

Ny mobil eller betala elräkningen... Hmm svårt val 😉

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Zero innovation. Bara uppdatering av existerande hårdvara från olika leverantörer av komponenter typ. Vad skulle Steve Jobs tycka om detta?

Permalänk
Medlem

Det här är ju priser som inte lika lätt kan "bakas in" i erbjudanden heller. Skulle vara på 36 månader då, men månadskostnaden blir nog ändå rätt hög. Får se om det påverkar köparna i Sverige och annorstädes.
IPhone har väl 50% av amerikanska marknaden, vilket ju är sjukt mycket för en premiumprodukt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Ny mobil eller betala elräkningen... Hmm svårt val 😉

Ungefär så blir det. xD

Permalänk
Medlem

Jag tycker priserna är rimliga av flera anledningar.

1. Byggkvalitet
2. Fruktansvärt stabilt ekosystem
3. Stabilt OS

De som klagar på priserna kan ju istället köpa produkterna var för sig.
En telefon som bara har samtal- sms- och mms-funktion.
En kamera.
En dator.
En handhållen spelkonsol.
En stegräknare.
En GPS.
En väckarklocka.
En ficklampa.
En diktafon.
En multifjärrkontroll.

+allt annat jag inte har rabblat upp.

Folk tar väldigt mycket för givet och det är lite synd.

Ja, det finns andra telefoner till lägre priser - duger det? Köp det då. Men de kommer inte i närheten av dessa lurar vad gäller prestanda, kvalitet och helhet. Precis som med bilar så är det en prioriteringsfråga vad man är beredd att offra för att få en sämre eller bättre upplevelse.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.