ojordat uttag / jordat uttag -Fungerar det att koppla min nya stationära datorn i ett ojordat uttag ?????

Permalänk
Medlem

ojordat uttag / jordat uttag -Fungerar det att koppla min nya stationära datorn i ett ojordat uttag ?????

Hej på er
jag har precis byggt klart min nya dator och jag kom på att rummet jag har datorn i har ojordat uttag, jag bor i en vila som är byggd 1979 och andra våningen har bara ojordat uttag , men köket och tvättatugan och vissa ställe i huset har jordat, men vad tror ni är det okey att koppla datorn direkt till ojordat uttag utan att skada datorn eller data komponenterna??

Permalänk
Medlem

Det går bra även om det inte är optimalt. Tänk på att inte blanda ojordat och jordat i samma rum bara eftersom det kan innebära livsfara om man kommer i kontakt med strömförande ojordad utrustning och jord samtidigt. Du har inte heller skyddet från en jordfelsbrytare om du skulle råka ut för en kortslutning, mer än de skydd som ev. finns i nätaggregatet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jordat uttag är inte till för att skydda din dator/utrustning. Den är där för din säkerhet för att förhindra att du ska få i dig strömmen vid eventuellt fel och istället ledas bort via jorden.

Läs även vad elsäkerhetsverket skriver om jordat & ojordat.

Och även t.ex. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1327896-ny-dator-i-ojo... eller några av de andra tiotal trådar om samma sak

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Du har inte heller skyddet från en jordfelsbrytare om du skulle råka ut för en kortslutning, mer än de skydd som ev. finns i nätaggregatet.

Jordfelsbrytare fungerar även för ojordade eluttag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hej

Skrivet av fragande:

Det går bra även om det inte är optimalt. Tänk på att inte blanda ojordat och jordat i samma rum bara eftersom det kan innebära livsfara om man kommer i kontakt med strömförande ojordad utrustning och jord samtidigt. Du har inte heller skyddet från en jordfelsbrytare om du skulle råka ut för en kortslutning, mer än de skydd som ev. finns i nätaggregatet.

Kommer det att fungera om man köper APC ÖVERSPÄNINGSSKYDD eller det kanske man måste ha jordat uttag??? men annars det går bra att köra i ojordat direkt utan att man behöver oroa sig?!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jordat uttag är inte till för att skydda din dator/utrustning. Den är där för din säkerhet för att förhindra att du ska få i dig strömmen vid eventuellt fel och istället ledas bort via jorden.

Läs även vad elsäkerhetsverket skriver om jordat & ojordat.

Och även t.ex. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1327896-ny-dator-i-ojo... eller några av de andra tiotal trådar om samma sak

Tack så jätte mycket för hjäplen !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgi214:

Kommer det att fungera om man köper APC ÖVERSPÄNINGSSKYDD eller det kanske man måste ha jordat uttag??? men annars det går bra att köra i ojordat direkt utan att man behöver oroa sig?!!

Överspänningsskyddet kommer inte att fungera (dvs. skydda mot överspänning) i ett ojordat uttag, men din dator kommer att fungera som vanligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack 😃

Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack så jätte mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bortkastade pengar för en dator. Kan vara relevant för apparater man använder i fuktiga utrymmen, men en dator är nog betydligt säkrare än många andra elektriska apparater som man har i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgi214:

Kommer det att fungera om man köper APC ÖVERSPÄNINGSSKYDD eller det kanske man måste ha jordat uttag??? men annars det går bra att köra i ojordat direkt utan att man behöver oroa sig?!!

Skrivet av Aka_The_Barf:
Skrivet av mgi214:

Tack så jätte mycket för hjälpen

Det flesta hem har redan jordfelbrytare idag, då det många gånger är ett krav om annat elarbeten görs. Den från clas-ohlsson kommer inte tillföra något om du redan har en i huset. Även om du inte har en så skulle jag inte köpa en lös för att ha till datorn.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för, finns ingen större anledning att byta till jordat i äldre bostad och därför görs det ofta inte. Första lägenheten som har jordat på annat ställe än i köket flyttade jag in i nu i somras, datorn har inte hög risk för elfel och jag överlevde tidigare med tvättmaskin i badrummet som inte hade JFB. Elektroniken i datorn bryr sig inte om du har jordat eller inte.

Permalänk
Medlem

TACK =)

Skrivet av Petterk:

Inget att oroa sig för, finns ingen större anledning att byta till jordat i äldre bostad och därför görs det ofta inte. Första lägenheten som har jordat på annat ställe än i köket flyttade jag in i nu i somras, datorn har inte hög risk för elfel och jag överlevde tidigare med tvättmaskin i badrummet som inte hade JFB. Elektroniken i datorn bryr sig inte om du har jordat eller inte.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jordfelsbrytare fungerar även för ojordade eluttag.

(Ska inte uttala mig om saker jag inte har full koll på när det kommer till elsäkerhet så nedan är bara spekulation men blir nyfiken.)

Det är jag med på, men blir det kortslutning till jord i jordad utrustning så kommer väl inte en jordfelsbrytare slå ifrån? I det scenariot kan väl höljen bli strömförande och en jordfelsbrytare skulle lösa ut först om en person kom i kontakt med det och någon jord samtidigt.

Jag trodde att skyddsjord i kombination med jordfelsbrytare innebar bättre skydd för både person och utrustning men det kanske är helt felaktigt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Bortkastade pengar för en dator. Kan vara relevant för apparater man använder i fuktiga utrymmen, men en dator är nog betydligt säkrare än många andra elektriska apparater som man har i hemmet.

Vet aldrig när man spillare vatten på datorn och råkar ta i den

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Iskra:

Överspänningsskyddet kommer inte att fungera (dvs. skydda mot överspänning) i ett ojordat uttag, men din dator kommer att fungera som vanligt.

Överspänningsskydd kommer inte att fungera lika bra är ett mer korrekt svar, de brukar vara kopplade både mellan fas och nolla och fas och skyddsjord så de har fortfarande funktion men inte "full" funktion.

Skrivet av fragande:

(Ska inte uttala mig om saker jag inte har full koll på när det kommer till elsäkerhet så nedan är bara spekulation men blir nyfiken.)

Det är jag med på, men blir det kortslutning till jord i jordad utrustning så kommer väl inte en jordfelsbrytare slå ifrån? I det scenariot kan väl höljen bli strömförande och en jordfelsbrytare skulle lösa ut först om en person kom i kontakt med det och någon jord samtidigt.

Jag trodde att skyddsjord i kombination med jordfelsbrytare innebar bättre skydd för både person och utrustning men det kanske är helt felaktigt.

JFB har egentligen inte nått med skyddsjord att göra i sin funktion för den mäter strömskillnader mellan fas och återledare ("nolla") och om skillnaden är för stor (max 30mA) bryter den.
Den kollar alltså att lika mycket ström som går in i anläggningen kommer tillbaka via rätt väg.

Blir det fel i anläggningen behöver strömmen inte ledas till skyddsjord för att den ska kunna detektera obalans mellan in och ut men om felet uppstår mellan fas och nolla så reagerar inte JFB för då är det ju fortfarande balans mellan strömmarna, JFB är alltså inte nått som känner av riktigt alla fel men den ökar personsäkerheten rejält jämfört med när det inte finns en JFB.

Blir det en ren kortslutning till skyddsjord, nolla eller annan fas blir troligen felströmmen så stor att säkringen löser ut och det var det skydd vi hade innan JFB blev ett krav.

Om det blir kortslutning till höljet på en apparat som ska vara skyddsjordad men inte är ansluten i ett skyddsjordat uttag kommer höljet att bli strömförande på den och eftersom den inte är skyddsjordat ansluten kommer det inte att gå nån ström som får säkringen att lösa ut, det kommer inte heller att gå nån ström som löser ut JFB utan apparaten står där med ett spänningsförande följe.

Däremot kommer med mycket stor sannolikhet en JFB att märka om någon rör höljet så att det börjar gå ström genom kroppen för enda rimliga situationen när det inte skulle registreras som ett fel är om den som vidrör höljet samtidigt är ansluten till nollan och det är nog så osannolikt att det inte händer i praktiken utan JFB kommer att lösa ut när någon rör vid den trasiga apparaten även om den inte är ansluten till skyddsjord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.