Intel röjer slutligen specifikationer för Arc

Permalänk
Melding Plague

Intel röjer slutligen specifikationer för Arc

Efter månader av spekulationer publicerar nu Intel de slutgiltiga specifikationerna för samtliga stationära modeller i grafikkortsfamiljen Arc Alchemist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nog har luften gått ur lite men är de tillgängliga och till ett bra pris och med bra prestanda för pengarna enligt oberoende recensioner så kan det ju ändras. Jag fortsätter hoppas men förväntningarna är noll. Så kan man väl sammanfatta det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får la se om Sverige blir en "utvald region" och om de isf anländer just medan Nvidia släpper sin mellanklass.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Känns som at A580 skulle kunna vara ett intressant kort att leka runt lite med för OC/Bench och eventuella powermods. Fulla minnesbussen som de högre korten, lägre klockfrekvens och verkar bara vara nedskalat med 25%. Blir priset tillräckligt lågt kanske man köper ett bara därför!

Alltid roligt att leka med något nytt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Intel har väl försökt hålla oss hypade ungefär två år för länge vid det här laget men samtidigt har de lyckats sänka mina förväntningar till den milda grad att jag i detta läget kommer bli imponerad om produktserien lanseras över huvudtaget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nog har luften gått ur lite men är de tillgängliga och till ett bra pris och med bra prestanda för pengarna enligt oberoende recensioner så kan det ju ändras. Jag fortsätter hoppas men förväntningarna är noll. Så kan man väl sammanfatta det.

Bra sammanfattning som vanligt

Hoppas verkligen att de prissätter detta rätt nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Härligt med specs men eftersom det är första gången, finns det någon context till hur detta kan tänkas prestera? Såklart grova höftade siffror.

Dock smart med 8GB ram i toppen, sparar man väl en tusenlapp där på något som aldrig används

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bra sammanfattning som vanligt

Hoppas verkligen att de prissätter detta rätt nu.

Ja. Prissätter de fel blir det godnatt och ridå. Men just priset är jag inte så orolig för. De kommer ju verkligen från ingenstans med noll erfarenhet av GPU:er för spel sedan tidigare och när man lanserar sin första produktserie så vill man ju inte att reaktionen från konsumenterna skall vara "Ha ha, den var bra!" utan det man får sikta på är ju bra prestanda för pengarna. Gärna så pass bra att man drar ner byxorna lite på AMD och Nvidia. Men det återstår ju att se hur de vill göra där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

6GB vram på ~2000kr kort som tar 75w skulle kunna vara trevligt för en liten Bild-AI moln-burk, typ stablediffusion. (Om man lyckas fixa intel-kompabilitet). Annars är billigaste 6GB VRAM korten på typ 3500kr. Dock troligtvis för långsamt för bra upplevelse.

Visa signatur

Intel Core i7 7700
ASUS STRIX-GTX1060 -O6G
Corsair 2x8GB DDR4 2133Mhz Vengeance LPX

Permalänk
Medlem

Jag är trogen röd-grönt;)

Permalänk
Snusfri

Ska bli riktigt intressant att se recensioner på dessa kort.
Hoppas att de kan matcha AMD och Nvidia prestandamässigt (tveksamt) men framförallt att de är aggresivt prissatta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ett 380 till ett trevligt pris. Tja, varför inte....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Med alla buggar i drivrutinerna de har vem vill vara alfatestare för dem?

Permalänk
Medlem

A580 låter toppen. Fullt FOSS drivrutins-stack under Linux är svårslaget. Ser fram emot phoronix tester!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Rykten säger att Raja hänger i PCIe BARen.

Allt som avgör är väl om drivrutinerna uppnår en acceptabel nivå samt lågt pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Priset är väl det enda som avgör vid det här laget?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Priset är väl det enda som avgör vid det här laget?

Så vilket pris vill du ha?

A770

A750

A580

A380 = 1454kr

Med info enligt sweclockers svea rikes största forum ska de inte komma hit, utan till Tyskland.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Avstängd

På en sidonotis, borde det inte vara teoretiskt möjligt för Intel att låta hårdvaran i hela intelriggar samverka så att CPU:n kan avlasta GPU:n om det finns extra resurser till hands för vissa uppgifter, och vice versa?

De har ju ändå full tillgång till både källkod och hårdvaruritningar för dessa.

AMD torde förvisso ha gjorde desamma om det vore gångbart och värt förbättringen, men vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

På en sidonotis, borde det inte vara teoretiskt möjligt för Intel att låta hårdvaran i hela intelriggar samverka så att CPU:n kan avlasta GPU:n om det finns extra resurser till hands för vissa uppgifter, och vice versa?

De har ju ändå full tillgång till både källkod och hårdvaruritningar för dessa.

AMD torde förvisso ha gjorde desamma om det vore gångbart och värt förbättringen, men vem vet.

ONE-APi från Intel beskriver det du försöker skriva till 100%

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

inom kort (TM)

Permalänk
Medlem

Prata om att komma ett år försent.. Prata om att missa öppet mål och lyckades istället med ett självmål, nästan imponerande..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Priset ska ju vara helt mind-blowing lågt, antagligen under självkostnadspriset för att jag ska hoppa på det här tåget....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Priset ska ju vara helt mind-blowing lågt, antagligen under självkostnadspriset för att jag ska hoppa på det här tåget....

De kommer lägga sig för högt tyvärr

Permalänk
Medlem

Stämmer detta så är det tråkigt även för oss konsumenter :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fan, jag kanske behöver ett A770 trots allt... problemet är ju att man är vän av äldre spel och emulatorer

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Prata om att komma ett år försent.. Prata om att missa öppet mål och lyckades istället med ett självmål, nästan imponerande..

Marknaden var relativt mottaglig för grafikkort under ett par år fram till nyligen, jepp, det spelar ingen roll om det inte finns någon målvakt om man inte har några fötter dock (drivrutinerna var inte redo, går inte att släppa kort som sågas med fotknölarna direkt och som inte gör någon glad för att de fungerar väldigt dåligt med de flesta spelen)

Nånstans är det en underskattning av hur mycket jobb som krävs för att få fungerande drivrutiner till väldigt många spel. Antagligen hos executives snarare än ingenjörer. Kanske nåt grundläggande hårdvarufel, vem vet, det vore lite ironiskt mtp deras förra försök med diskreta graffar.

Jag hoppas AMD håller sig kvar i leken ett antal år till trots att de är distant second.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jacob:

Fan, jag kanske behöver ett A770 trots allt... problemet är ju att man är vän av äldre spel och emulatorer

Ta dina piller!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Marknaden var relativt mottaglig för grafikkort under ett par år fram till nyligen, jepp, det spelar ingen roll om det inte finns någon målvakt om man inte har några fötter dock (drivrutinerna var inte redo, går inte att släppa kort som sågas med fotknölarna direkt och som inte gör någon glad för att de fungerar väldigt dåligt med de flesta spelen)

Nånstans är det en underskattning av hur mycket jobb som krävs för att få fungerande drivrutiner till väldigt många spel. Antagligen hos executives snarare än ingenjörer. Kanske nåt grundläggande hårdvarufel, vem vet, det vore lite ironiskt mtp deras förra försök med diskreta graffar.

Jag hoppas AMD håller sig kvar i leken ett antal år till trots att de är distant second.

Var drivrutinerna som var självmålet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Var drivrutinerna som var självmålet..

Jag försökte säga att det inte fanns något "öppet mål". Det tycktes göra det, när krypto härjade som värst samt komponentbrist, men det var en chimär eftersom Intel inte hade något att komma med då (och kanske inte har det än).

"Självmål" insinuerar enorm klumpighet av någon form, det är inte helt transparent varför Intel verkar plötsligt kommit på att det tar flera år att bygga dylika drivrutiner men jag tror inte alla inom företaget trodde att det skulle bli enklare än det är.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)