Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Iphone i topp hos svenska användare

Permalänk
Melding Plague

Iphone i topp hos svenska användare

Enligt en ny kartläggning av Sifo använder majoriteten av svenskarna Apple-märkta telefoner och störst andel Iphone-användare finns i Stockholm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart det gör.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Anekdotiskt så har jag sett ett stort skifte till iPhone i mina kretsar. Båda mina äldre bröder har varit väldigt anti-Apple men båda dem kör iPhone nu och gillar det.
Lika anekdotiskt så vet jag många skoterförare här uppe som inte vill ha iPhone pga de vägrar fungera när det är för kallt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Anekdotiskt så har jag sett ett stort skifte till iPhone i mina kretsar. Båda mina äldre bröder har varit väldigt anti-Apple men båda dem kör iPhone nu och gillar det.
Lika anekdotiskt så vet jag många skoterförare här uppe som inte vill ha iPhone pga de vägrar fungera när det är för kallt.

Vad körde dom för telefoner tidigare?

Jag kan tänka mig att det ibland blir typ att någon som haft en budget Android tidigare testar en iphone för 10k och tycker den är mycket bättre.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Inte förvånande att Apple har 50+% och dom andra får slåss om andra halvan. I sverige är vi köpstarka som sjutton och gillar fina saker. Bara en sån sak som att Nvidias första Titan sålde bäst per capita i sverige är ju intressant.

Sen leder ju iphone även i nordamerika, ett annat land där folk tjänar bra. Kollar man Brazilien, turkiet, indien, pakistan och såna länder så leder ju Android-baserade telefoner stort, för där kostar ju en iphone typ en årslön.

I brazilien kostar en Iphone 14 pro runt 1820 dollar, och BNP per capita är 6800 dollar, inte så konstigt att folk köper vad vi skulle kalla "burner phones" där då.

Man kan ju nästan dra en rak linje mellan hög snittinkomst och ägande av apple-telefoner, om man ser till nationella snitt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Snusfri

Min första Android var en ZTE Blade 2010, sedan har det rullat på med Galaxy S, S2, S4, Lumia 1520, OnePlus 3T, 6T och nu 9.
Testade en iPhone 3G för längesedan och den föll mig inte alls i smaken, men det har väl hänt en hel del med iOS sedan dess.

Fick hjälpa en släkting i somras med hennes iPhone SE 2022 att fixa till mailen, och den var något enklare än vad jag minns, men som Android användare så är det en hel del som är ologiskt och bara "känns fel".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har haft Android sen Nexus One, på den tiden var jag inte köpstark nog för Apple ekosystemet, men tyckte heller inte det passade mitt behov. Än idag håller jag mig till Android och Windows på PC, har aldrig känt behov att gå över till Apple produkter. Det finns alltid alternativ som möter mina behov lika väl.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Det finns många grupperingar man kan kolla på. Många i min krets vill ha en 6,7" mobil med usb c och fullskärm och så litet kamerahål som möjligt.
De vill för denna inte betala så mycket 3-5000kr för en ny. Och Apple har inte många alternativ där, men kanske i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad körde dom för telefoner tidigare?

Jag kan tänka mig att det ibland blir typ att någon som haft en budget Android tidigare testar en iphone för 10k och tycker den är mycket bättre.

Ena var stor Samsung Galaxy fantast och den andra var Huawei fantast.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Tycker Google har schabblat bort en stor del pga att de satt för lite press på Qualcomm att tvinga dem hålla enheterna uppdaterade mycket längre än vad Qualcomm supportar deras systemkretsar.

Att det inte var så i början kan man förstå hårdvaran gick snabbt fram och systemkretsarna blev snabbt långsamma, även Apple hade bara typ 3 år uppdateringar på iphone 4 t ex. Men idag måste Google ställa hårdare krav speciellt på mobiler som kostar 3000kr och över. Det är oförlåtligt att en mobil idag som kostar över 7000kr i de flesta fall bara får max två år stora Androiduppdateringar.

Permalänk
Medlem

Visar väl på hur starka Apple är, att de kan matcha Android som har flertalet tillverkare. Hade varit mer intressant att se exakta tillverkare, Samsung är nog klart störst men Android i sig säger inte så mycket direkt.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Ena var stor Samsung Galaxy fantast och den andra var Huawei fantast.

Galaxy är inte high-end, det är det namn de ger majoriteten av sina telefoner oavsett om de är ultra low-end, low, mid eller high-end.
Huawei var länge budget telefoner fram tills några år sedan.

Skrivet av Sysop:

Förstår inte poängen med det du säger, är det relaterat till påståendet du svarar på?

Du är inte den enda som inte förstår, vilket visas klart och tydligt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Om inte Android var ett så stort träsk med allt från skit till otroligt bra telefoner och dessutom ytterst stora variationer i själva mjukvaran tillverkare emellan så tror jag Android skulle ta hem spelet. Dessutom, Apples reklam och marknadsföring är 1000 gånger bättre än något jag sett från någon som helst tillverkare som använder Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Galaxy är inte high-end, det är det namn de ger majoriteten av sina telefoner oavsett om de är ultra low-end, low, mid eller high-end.
Huawei var länge budget telefoner fram tills några år sedan.

Förstår inte poängen med det du säger, är det relaterat till påståendet du svarar på?

Permalänk
Medlem

Inte så förvånad då man redan från födseln får inpräntat i huvudet att ha en iPhone är status. Jobbar på skola och ser och hör det nästan dagligen att iPhone ska man ha, om man inte har det så är eleverna nästan chockade

Startade med en iPhone men var också med om en av de fösta viuppdaterarochförstörmobilen upplevelsen. Gick till Android efter det och har inte testat Apple igen. Men jag jobbar med apple produkter varje dag och har i regel inte något emot dom. Men skulle nog inte byta privat då jag gillar och känner mig hemma i Android.

Man hamnar ju oftast i ett ecosystem och sen lever man ju i det.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker Google har schabblat bort en stor del pga att de satt för lite press på Qualcomm att tvinga dem hålla enheterna uppdaterade mycket längre än vad Qualcomm supportar deras systemkretsar.

Att det inte var så i början kan man förstå hårdvaran gick snabbt fram och systemkretsarna blev snabbt långsamma, även Apple hade bara typ 3 år uppdateringar på iphone 4 t ex. Men idag måste Google ställa hårdare krav speciellt på mobiler som kostar 3000kr och över. Det är oförlåtligt att en mobil idag som kostar över 7000kr i de flesta fall bara får max två år stora Androiduppdateringar.

Spot-on.
En lösning skulle ju kunna vara att Google delar på kakan så att det finns en ekonomisk vinst för bolag att faktiskt supportera enheterna länge. Dela med sig av vinsterna från Google play t.ex.

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Apple i och med att jag fick en iPhone 5s som jobbtelefon, hade då själv en Galaxy S2 om jag minns rätt, köpte sen en egen iPhone 6. Iphonen fungerade helt enkelt bättre, buggfritt och bättre flyt.

Android fungerar säkert bra numera men Apple erbjuder en stabil upplevelse med flera år av uppdateringar till sina telefoner vilket kan vara lite si och så med vilken Android lur man skaffat.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala mer än 5k för en telefon idag, finns inte så många apple alternativ då...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen kring iphones ? ett slutet eko system med sina lighthing kontakter och så dyrt....

Permalänk
Musikälskare

Bra val

Tror den smidiga användarvänligheten är det som lockar mest, ett enkelt och stabilt ekosystem med frekventa OS uppdateringar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har själv varit fram och tillbaka i bägge ekosystemen. Men nu va det ett tag sedan jag körde en mobil som kör android, senaste var nog en Samsung Galaxy S9+ eller en Google Pixel 2.

Har sen stått fast vid iOS och det finns några få anledningar.

* Apple Watch är en riktigt kompetent smart watch som jag använder för att mäta all min träning, få notiser och väcker mig på morgonen. Dessutom blir sleeptrackingen riktigt bra i och med WatchOS 9.

* Alla Apple produkter jag använt har alltid känts premium. Ingen dålig rasslande vibrationsmotor eller något annat som känts billigt.

* Bra uppdateringsstöd under många år. Använder just nu en 5 år gammal iPhone 8 i väntan på iPhone 14. Förutom att batteriet är dåligt så flyter den på riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt när dom flesta människor gärna följer i led. Dom kör på det som alla andra gör oavsett hur bra eller dåligt det kanske är.
Själv hade jag en iPhone för en 10 år sen senast o kommer aldrig gå tillbaks till nånting som är så låst som en Apple-pryl (o då var min iPhone 4 tillomed jailbreakad), jag är helt enkelt för petig om hur jag vill ha det för att jag ska vara nöjd med en sån.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Förstår inte poängen med det du säger, är det relaterat till påståendet du svarar på?

Det verkar vara flera som inte förstår, eller så är de kanske är bakisar. Ge dem tid så förstår de snart förhoppningsvis.

Om du läser det jag svarade på och det personen svarade ovan så förstår du.

Galaxy är inte det bästa Androidtelefoner som är gjorda av Samsung har att komma med.

Samsung tillverkar skit med namnet Galaxy, och ämnet handlar om att de jämför Apple telefoner för 10k emot en "Galaxy" och Huawei.

Lite som att skryta att jag kör Lamborghini och sen dyka upp med en Trattori.

Samsung tillverkar telefoner som är så low-end att de inte ens säljs på Svenska marknaden. Det gör inte Apple eftersom de inte vill förknippa sig med low-end.
Jag nämner icke-Svensksålda modeller bara för att ytterligare stärka att Galaxy inte betyder high-end, inte som något folk ska argumentera mot bara för att de inte säljs här...

Skrivet av HazZarD:

Förstår inte grejen kring iphones ? ett slutet eko system med sina lighthing USB2.0-långsamma kontakter och så dyrt....

Nu ser det rätt ut.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig använda Iphone, men priset håller mig borta först och främst. Sen är jag djupt investerad i Android efter 12 år med dussintals appar jag köpt.

Sen Firefox med Ublock finns inte till Ios vad jag förstått, så det känns lite som en dealbreaker, men bara en liten sån.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Skulle aldrig betala mer än 5k för en telefon idag, finns inte så många apple alternativ då...

Betalade mindre än så för min iPhone 12 Mini 128GB. Skulle tro att väldigt många med iPhone antingen köper/får telefon via jobbet eller har sina telefoner på avbetalning.

För mig hade exempelvis en Google Pixel 4a blivit dyrare i inköp, även med gråimport från Frankrike.

Tjänar nästan mer på att plocka ut en telefon via jobbet varje år och sedan sälja tillbaka den till Apple än att få ut pengarna i lön.

Hoppar däremot iPhone 14 och skaffar nog en iPad Pro istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte grejen kring iphones ? ett slutet eko system med sina lighthing kontakter och så dyrt....

”Walled garden” är för mig en kvalitet, så länge det inte för med sig allvarliga kompromisser. Apples vinstmarginaler och trick för att pressa kunderna uppför prisstegen stryker mig däremot alltmer mothårs, men än så länge får jag hyfsad valuta för pengarna. Ingen iPhone 14 för mig, dock. För mycket pengar, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Skulle aldrig betala mer än 5k för en telefon idag, finns inte så många apple alternativ då...

Skulle nog inte betala mer än 2000 för en mobil då jag använder den så pass lite och billigare telefoner har blivit så pass bra. De senaste mobilerna jag köpt har kostat ca 1000-1500 och har fungerat alldeles utmärkt för min användning.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte grejen kring iphones ? ett slutet eko system med sina lighthing kontakter och så dyrt....

Det låter som att du inte tillhör målgruppen helt enkelt.!?

Om än subjektivt, men inte tycker jag att det är dyrt. Sitter kvar på min fem år gamla iPhone 8 Plus som jag bytte batteri på för någon sommar sedan och den rullar på och kommer ha senaste versionen av iOS i minst ett år till. Så priset utslaget på fem eller sex år är inte mycket att klaga över, även om jag förstår att inte alla har samma ekonomiska förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Klart det gör.

Med väldigt liten marginal sett till hela Sverige iallafall.

Skrivet av walkir:

Betalade mindre än så för min iPhone 12 Mini 128GB. Skulle tro att väldigt många med iPhone antingen köper/får telefon via jobbet eller har sina telefoner på avbetalning.

För mig hade exempelvis en Google Pixel 4a blivit dyrare i inköp, även med gråimport från Frankrike.

Tjänar nästan mer på att plocka ut en telefon via jobbet varje år och sedan sälja tillbaka den till Apple än att få ut pengarna i lön.

Hoppar däremot iPhone 14 och skaffar nog en iPad Pro istället.

Så du betalade mindre än 4000:- för din iPhone 12 Mini? I så fall, hur då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Logiskt är min åsikt i detta, dom har ett starkt varumärke annars hade inte folk köpt det.

Sen ser jag både som privat person och företagare hur det har utvecklats till det bättre jämnfört med vad man får ut på hos konkurrenterna. (långsiktighet är det jag refererar till då)

Haft android miljö i jobbet och efter att vi gick över har både support och funktion i våran upplevelse fungerat mer smärtfritt.
Ledtider tycker jag dom är stora vinnare i i ljust support ärenden (Både genom Apple direkt och ute hos tredjepart support)

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco