Permalänk

Nybyggd dator krashar under spel

Hej!

Problemet:
Under spelets gång(Endast hänt under League of Legends spel) så händer det ibland att datorn fryser till, skärmen visar en svart bild med lite färg på, väldigt pixligt innan datorn startas om ungefär 4 gånger och sedan startar upp normalt igen.

Detta har hänt kanske 5 gånger sedan datorn vart inköpt (Nov 2021-Dec 2021).

Det jag har gjort är att kollat typ i Loggboken ifall jag kunnat hitta något precis vid uppstart av datorn igen utan att kunna hitta något speciellt.

Specifikationer:
Processor: Intel Core i7-11700K 5,0GHz
Moderkort: GIGABYTE Z590 AORUS MASTER
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RG (Jag har aktiverat XMP i BIOS för att maximera dessa)
PSU: Gigabyte AORUS P850W
GPU: ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB TUF GAMING OC V2
SSD: PNY XLR8 CS3030 M.2 NVMe 1TB
HDD: Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
CPU kylare: Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX
Jag kör en Corsair 1000D chassi med typ 14 fläktar totalt.

Alla fläktar kör, jag har Corsair kontroller i osv osv men inget annat och PSUn skall ju klara av det.

Felsökningen:
Jag har kollat Loggboken ifall jag kunnat hitta något fel.
Jag har uppdaterat Firmwire och Bios och alla möjliga drivrutiner.
Har till och med bytt grafikkort, ominstallerat drivers utan förbättring. Felet återstod även med det nya kortet.
Bytt plats på RAMen(Om detta nu skulle göra någon skillnad.)

Har inte testat att installera om hela Windows.. Men det kan jag göra, oftast brukar detta hjälpa med en ominstallation men tänkte se ifall någon har en idé på vad mer jag kan "felsöka".

Datorn är nybyggd av mig själv, har byggt datorer innan utan problem så borde inte vara något jag har gjort fel på.
Har tyvärr ingen bild på själva felet. Skall försöka knäppa en bild nästa gång det händer, om jag är snabb nog.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Köptes den färdigmonterad?
Kollat så att kylaren sitter som den ska på processorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanGashi:

PSU: Gigabyte AORUS P850W

Var det inte de här PSU:erna som brann upp och exploderade vid överbelastning?

Kanske där ditt stabilitetsproblem ligger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Var det inte de här PSU:erna som brann upp och exploderade vid överbelastning?

Kanske där ditt stabilitetsproblem ligger?

ser ut att vara en snarlik.. min upplevelse av gigabyte's PSUer har aldrig varit lockande från start, för mig hade det varit fractal design, Corsair eller Seasonic som gäller. provade bygga en polares PC med en gigabyte, DOA (dead on arrival) från start för 3 år sedan, så min upplevelse har som sagt bara varit negativ.. dina symptom på din nybyggda dator låter ju dock som typisk otillräcklig strömtillförsel...

GP-P850GM är den som gamersnexus recenserar:
https://www.youtube.com/watch?v=aACtT_rzToI

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Ladda hem HWMonitor eller HWInfo och kontrollera temperaturer om du inte redan gjort det.

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
https://www.hwinfo.com/

Permalänk
Skrivet av jodiodine:

Köptes den färdigmonterad?
Kollat så att kylaren sitter som den ska på processorn?

Datorn köptes helt i delar och jag har själv byggt ihop datorn.
Processorkylaren sitter som den skall på processorn och den ger fina temperaturer även efter flera timmars spelande.

Skrivet av pv2b:

Var det inte de här PSU:erna som brann upp och exploderade vid överbelastning?

Kanske där ditt stabilitetsproblem ligger?

Det får vi inte hoppas!
Jag har köpt "GP-AP850GM" ifrån inet: https://www.inet.se/produkt/6904430/gigabyte-aorus-p850w
Är det samma? Verkar ha fått OK betyg ifrån de som har recenserat.

Skrivet av Gtoxed:

ser ut att vara en snarlik.. min upplevelse av gigabyte's PSUer har aldrig varit lockande från start, för mig hade det varit fractal design, Corsair eller Seasonic som gäller. provade bygga en polares PC med en gigabyte, DOA (dead on arrival) från start för 3 år sedan, så min upplevelse har som sagt bara varit negativ.. dina symptom på din nybyggda dator låter ju dock som typisk otillräcklig strömtillförsel...

GP-P850GM är den som gamersnexus recenserar:
https://www.youtube.com/watch?v=aACtT_rzToI

Kan jag se på något sätt att det är otillräcklig strömtillförsel?
Om jag kör t.ex WoW en hel dag så ser jag inte dessa symptomer, detta har endast hänt under LoL game konstigt nog?

Skrivet av Viita:

Ladda hem HWMonitor eller HWInfo och kontrollera temperaturer om du inte redan gjort det.

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
https://www.hwinfo.com/

HW Monitor har jag redan installerat för att hålla koll på temps, de såg OK ut. Har inte testat hwinfo men laddar ner den nu och kikar

Tack för svar!
Får kanske lämna in den på felsökning då? Bara datorn väger ca 50-60 KG tror jag med alla komponenter i...............

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Datorn köptes helt i delar och jag har själv byggt ihop datorn.
Processorkylaren sitter som den skall på processorn och den ger fina temperaturer även efter flera timmars spelande.

Det får vi inte hoppas!
Jag har köpt "GP-AP850GM" ifrån inet: https://www.inet.se/produkt/6904430/gigabyte-aorus-p850w
Är det samma? Verkar ha fått OK betyg ifrån de som har recenserat.

Kan jag se på något sätt att det är otillräcklig strömtillförsel?
Om jag kör t.ex WoW en hel dag så ser jag inte dessa symptomer, detta har endast hänt under LoL game konstigt nog?

HW Monitor har jag redan installerat för att hålla koll på temps, de såg OK ut. Har inte testat hwinfo men laddar ner den nu och kikar

Tack för svar!
Får kanske lämna in den på felsökning då? Bara datorn väger ca 50-60 KG tror jag med alla komponenter i...............

Testa sänk ram XMP till en lägre klockad profil och se om du får samma bekymmer då, alternativt köra utan XMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Hej!

Problemet:
Under spelets gång(Endast hänt under League of Legends spel) så händer det ibland att datorn fryser till, skärmen visar en svart bild med lite färg på, väldigt pixligt innan datorn startas om ungefär 4 gånger och sedan startar upp normalt igen.

Detta har hänt kanske 5 gånger sedan datorn vart inköpt (Nov 2021-Dec 2021).

Har du spelat något annat än Leauge?`

Om du inte spelat något annat än League så rekommenderas det att du kör endel olika Benchmarks eller provar lite andra spel bara för att bekräfta att det inte är Leauge relaterat.

Sedan måste frågan ställas då du har ett modulär nätdel.
Du har inte lånat något kablage från någon annan nätdel?

Frågan ställs då det inte finns någon standarad på den ände som ansluts till nätdelen och därmed kan orsaka konstiga fel och ibland även katastrofala sådana.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Har du spelat något annat än Leauge?`

Om du inte spelat något annat än League så rekommenderas det att du kör endel olika Benchmarks eller provar lite andra spel bara för att bekräfta att det inte är Leauge relaterat.

Sedan måste frågan ställas då du har ett modulär nätdel.
Du har inte lånat något kablage från någon annan nätdel?

Frågan ställs då det inte finns någon standarad på den ände som ansluts till nätdelen och därmed kan orsaka konstiga fel och ibland även katastrofala sådana.

Ja, detta fel har jag nog endast upptäckt inne på LoL.

Det jag kört mest är dock World of Warcraft, alltså vi pratar många timmar per dag utan problem.

Just på LoL kan jag få detta problem:
https://imgur.com/a/dJvWHlD

Hoppas länken fungerar.
Såg en kille posta på Swerigs support på facebook och hade exakt samma problem som mig, dock ingen som lyckades hitta felet.
Sparade ner hans bild, för det är exakt samma jag upplever men lyckas aldrig ta bild på skiten.

Just efter den bilden visas så dör datorn, startar om 4 gånger ganska exakt, innan datorn startas upp normalt. Då fungerar den igen.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att stresstesta grafikkortet med tex Unigine Heaven:
https://benchmark.unigine.com/heaven

För att stresstesta CPU:
Cinebench: https://www.maxon.net/en/cinebench
Realbench: https://rog.asus.com/rog-pro/realbench-v2-leaderboard/
Kan dock inte uttala mig om dessa då jag själv brukar använda y-cruncher för att stresstesta temperaturer.

Om ingen av dessa orsakar några problem så är nog ditt problem mer relaterat till kompatibilitesproblem med LoL.
Det kan vara drivrutiner, mjukvara, någon inställning, nätverksproblem.

Jag har själv sett väldigt konstiga LoL-problem.
För ett antal år sedan råkade en bekant ut för följande problem:
Helt plötsligt ville LoL inte starta.
Det gick utmärkt att ominstallera LoL, men gick fortfarande inte att starta.
Provade installera om Windows på denna dator, kommer inte ihåg om det var Windows XP eller Windows 7.
Åter gick det utmärkt att installar LoL men inte starta.
Det var dock inga problem att installera och starta på en annan dator på samma nätverk.

Permalänk
Medlem

Kör en normal runda av memtest86 för att utesluta RAM minnet.

Permalänk
Medlem

Memtest86, kör den 3 ggr

Permalänk
Avstängd

Som ovanstående rekommenderat: memtest86 ett par gånger. Jag tippar på minnena - särskilt när det inträffar trots att du bytt plats på dem. Gånger mina tidigare datorer fryst fast istället för BSOD så har det varit minnena. Corsair Vengeance är just minnen som fryst fast i vissa datorer jag har haft.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Hej,

Memtest är kört flera gånger.
Detta problemet har uppstått kanske 20 gånger efter jag skapade tråden.

Jag körde ett test som Inet rekommenderade och processorn felade då på "FPU" Flyttalsprocessor..

Det är när jag tabbar upp och ner under spel som datorn då fryser sig.
Kan detta vara orsaken?

Kan det även vara så att ASUS moderkortet som jag köpte har orsakat problemet med "FPU" då jag satt på XMP ?

Snackade lite med Intel, och de ville att jag skulle skicka lite loggar till dom genererade via deras program jag installerade. Då såg de att XMP var påsatt och hänvisade till att garantin bortfall pga detta och ville inte längre felsöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Det får vi inte hoppas!
Jag har köpt "GP-AP850GM" ifrån inet: https://www.inet.se/produkt/6904430/gigabyte-aorus-p850w
Är det samma? Verkar ha fått OK betyg ifrån de som har recenserat.

Det är tyvärr ett av de drabbade nätaggen. Jag hade bytt ut det omgående.

Vem vet, det kanske t.o.m. löser dina problem (om inte nätagget redan har fördärvat dina andra komponenter...)

Edit: eller finns det GP-AP850GM och GP-P850GM?
Dubbelkollade GN videon nu och den bekräftar att AP-serien inte är drabbad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Hej,

Memtest är kört flera gånger.
Detta problemet har uppstått kanske 20 gånger efter jag skapade tråden.

Jag körde ett test som Inet rekommenderade och processorn felade då på "FPU" Flyttalsprocessor..

Det är när jag tabbar upp och ner under spel som datorn då fryser sig.
Kan detta vara orsaken?

Kan det även vara så att ASUS moderkortet som jag köpte har orsakat problemet med "FPU" då jag satt på XMP ?

Snackade lite med Intel, och de ville att jag skulle skicka lite loggar till dom genererade via deras program jag installerade. Då såg de att XMP var påsatt och hänvisade till att garantin bortfall pga detta och ville inte längre felsöka?

Har du testa att köra utan xmp aktiverat?

Du skrev att du kan testa att installera om windows, har du gjort det?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du testa att köra utan xmp aktiverat?

Du skrev att du kan testa att installera om windows, har du gjort det?

Jag kikade på videon gällande Nätagget och det jag har skall inte vara påverkat..

Jag testade att stänga av XMP -> Samma problem
Testade att starta om Windows -> Samma problem
Uppdaterade till Windows 11 från 10 -> Samma problem(Vet att detta knappt kunde gjort susen men ville testa)

Har nog prövat allt möjligt jag kan göra härifrån.. har lite koll på datorer och detta problemet känner jag är utanför det jag kan fixa så att säga.

Jag kan ju testa se om processorn går att köpa och se hur den mår vid utbyte.
Dock står jag där med en defekt processor.

Chassit är ett Corsair 1000D som väger 30KG bara den, nu med allt i väger den nog lätt runt 50 KG utan problem och är Otymplig. (Om jag skall gå in med denna till inet / netonnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Jag kikade på videon gällande Nätagget och det jag har skall inte vara påverkat..

Jag testade att stänga av XMP -> Samma problem
Testade att starta om Windows -> Samma problem
Uppdaterade till Windows 11 från 10 -> Samma problem(Vet att detta knappt kunde gjort susen men ville testa)

Har nog prövat allt möjligt jag kan göra härifrån.. har lite koll på datorer och detta problemet känner jag är utanför det jag kan fixa så att säga.

Jag kan ju testa se om processorn går att köpa och se hur den mår vid utbyte.
Dock står jag där med en defekt processor.

Chassit är ett Corsair 1000D som väger 30KG bara den, nu med allt i väger den nog lätt runt 50 KG utan problem och är Otymplig. (Om jag skall gå in med denna till inet / netonnet)

Har du återtställt windows 11 efter uppdateringen från win10? Jag hade själv problem med spel som crashade innan jag till slut återställde win 11 utan att behålla några personliga filer på C-disken.

Har du testat att återställa bios? Clear cmos så att säga.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du återtställt windows 11 efter uppdateringen från win10? Jag hade själv problem med spel som crashade innan jag till slut återställde win 11 utan att behålla några personliga filer på C-disken.

Har du testat att återställa bios? Clear cmos så att säga.

Ajjemän!

Hel ren installation av Windows.

Sedan har jag även kört Reset CMOS, har även hittat nya versioner av BIOS som jag flashade om till så allting skall köra senaste versionen nu.

Men om en processor felar i "FPU", kan detta vara orsaken tro?
Körde ett program som hette AIDA64, körde FPU testet och detta failar ganska så omgående vid start

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Ajjemän!

Hel ren installation av Windows.

Sedan har jag även kört Reset CMOS, har även hittat nya versioner av BIOS som jag flashade om till så allting skall köra senaste versionen nu.

Men om en processor felar i "FPU", kan detta vara orsaken tro?
Körde ett program som hette AIDA64, körde FPU testet och detta failar ganska så omgående vid start

Vad fick du för temp när du körde testet?

En snabb googling och vanliga fel är för hög temp, ostabil clock på cache (för högt ställd eller för låg volt) och någon som behövde byta sitt moderkort för att lösa det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad fick du för temp när du körde testet?

En snabb googling och vanliga fel är för hög temp, ostabil clock på cache (för högt ställd eller för låg volt) och någon som behövde byta sitt moderkort för att lösa det.

Runt 40 grader och 60 grader max max när testet körde.
Ostabil klock på cachen möjligt, men jag har inte rört några inställningar alls nu.

Det enda jag gjort var att starta XMP och detta körde automatiskt upp klocksen och voltsen till rätta värden, efter detta så är allting återställt nu till usprunliga värdena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Runt 40 grader och 60 grader max max när testet körde.
Ostabil klock på cachen möjligt, men jag har inte rört några inställningar alls nu.

Det enda jag gjort var att starta XMP och detta körde automatiskt upp klocksen och voltsen till rätta värden, efter detta så är allting återställt nu till usprunliga värdena.

39 är väl default cache/uncore på 11700k? Testa att ställa ner den något lägre utan att ändra annat. Kanske ett långskott, men värt att testa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

39 är väl default cache/uncore på 11700k? Testa att ställa ner den något lägre utan att ändra annat. Kanske ett långskott, men värt att testa.

Hej!

Ok så mitt alternativ var att lämna in datorn till inet och istället för att hålla på att bära runt på ett 50kg chassi(eller något sånt) så köpte jag ett enklare.

Flyttade om alla komponenter till det nya chassit och jag har kört i någon vecka nu utan fel.
Jag misstänker att någonting eventuellt satt löst?

Eller så kunde inte nätagget dra igång alla fläktar, samtidigt som kraften ifrån PCn m.m. ?
Jag hade dessutom 3 st Y splitters kopplat för fläktarna......
Dock hade jag räknat ut att det skulle gå just i ampere/ström mässigt, men jag kanske har räknat fel

Men som det är nu så fungerar datorn utan problem.
Blev ett Corsair 5000D istället för mitt gigantiska Corsair 1000D.

Permalänk

Hej alla!

Fortfarande problem med datorn.

Visade sig vara ett av RAM minnena som var defekta.
Detta blev utbytt på garanti.

Fick dock blåskärm när jag fick tillbaka datorn så installerade om Windows och började spela.
Vid spel så känns det som om att man tappar nätverkskoppling i några sekunder och sedan släpper.

Teknikern misstänkte nätverksuttaget och skickade med en Dongel - USB -> Ethernet då de ej hade ett ersättningsmoderkort för mig (LGA 1200 / Z590) .

Tänkte att jag skulle testa och se ifall nätverksproblemet var kvar.

Spelandet fungerar utan känslan av att datorn tappar anslutning.
Dock så tappar datorn anslutning till dongeln, den kopplas av och på och Windows spelar en liten trullidutt som om jag drog ut USBn ifrån datorn för att sedan sätta in den igen.

Det verkar ju vara någonting med Moderkortet helt klart.

Frågan är, vad hade ni gjort?

Varit utan datorn i lite mer än 1 månad.

Att skicka in den igen hade tagit extrem lång tid..

Ett "Ersättningskort" som fanns var sämre än den jag hade köpt vad gäller funktioner m.m, samt att kortet tydligen var vitt så rent estetiskt hade det inte passat in i burken.